بستن فاصله بین دندانی | اصلاح با یا بدون ارتودنسی

بستن فاصله بین دندانی | اصلاح با یا بدون ارتودنسی

اصلاح و بستن فاصله بین دندانی با/ بدون ارتودنسی

عناوین

فهرست مطالب بستن فاصله بین دندانی | اصلاح با یا بدون ارتودنسی

دندان‌ها گاهی به صورت طبیعی یا در اثر از دست دادن دندان و دندان غایب فاصله‌دار می‌شوند. فاصله‌دار بودن دندان‌های پیشین فک بالا (ثنایا) در اصطلاح دندانپزشکی دیاستم نامیده می‌شود که نتیجه نامتناسب بودن اندازه فک و دندان‌ها است. فاصله بین دندانی را می‌توان با روکش گذاشتن از بین برد، البته هزینه این روش بالا است. دیگر روش بستن فاصله بین دندانی ارتودنسی است که به منظور حرکت دادن دندان‌ها انجام می‌شود. ارتودنسی درمانی طولانی مدت است و بسته به میزان فاصله و شدت مشکل یک تا چهار سال طول می‌کشد.

اگر چه فاصله بین دندانی ضرر قابل توجهی برای سلامتی ندارد، اما اکثر بیماران ترجیح می‌دهند این مشکل را اصلاح کنند تا لبخندی زیباتر داشته باشند. روش‌های مختلفی برای بستن فاصله بین دندانی وجود دارد که دندانپزشک بهترین روش را با توجه به علت فاصله‌دار شدن دندان‌ها و میزان فاصله انتخاب می‌کند. اگر فاصله بین دندانی ناشی از دندان غائب باشد، روش‌های جایگزینی مانند پل دندانی، دندان مصنوعی و ایمپلنت (کاشت دندان) پیشنهاد می‌شود. اما اگر فاصله بین دندان‌ها کم باشد، استفاده از ونیر کامپوزیت یا روکش به جای ارتودنسی توصیه می‌شود. جهت اطلاعات بیشتر در زمینه راه‌های مختلف درمان و رفع فاصله دندانی و بررسی دندان‌های خود برای انتخاب درمان مناسب دندان خود توسط متخصصین ما در کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت، می‌توانید از شماره تماس 26710760 66520980 برای رزرو نوبت استفاده نمایید یا از طریق تلگرام سوالات خود را مطرح فرمایید.

دلایل فاصله‌دار شدن دندان‌های پیشین

متداول‌ترین دلایل فاصله دار شدن دندان‌ها به شرح زیر است:

دندان غائب

دندان غائب فاصله از پیش موجود مربوط به خود را خالی می‌گذارد. مشکل ناشی از دندان غائب به مرور و با درآمدن بقیه دندان‌ها پیچیده‌تر می‌شود.

دندان غائببیماری لثه

جدی‌ترین دلیل ایجاد فاصله‌ی بین دندانی ابتلا به بیماری لثه است که تحلیل استخوان فک نگهدارنده‌ی دندان را به دنبال دارد. دندان پس از تحلیل رفتن استخوان فک لق می‌شود، حرکت می‌کند و به این ترتیب فاصله بین دندان‌ها ایجاد می‌شود.

مکیدن انگشت

اگر چه مکیدن انگشت معمولاً باعث اختلال دیپ بایت می‌شود، اما در بعضی موارد این عادت فاصله‌دار شدن دندان‌های پیشین را نیز به دنبال دارد.

زبان زدن

برخی عادت دارند زبان خود را به دندان‌های قدامی فک بالا فشار دهند. زبان زدن یکی از دلایل اصلی فاصله دار شدن دندان‌ها است.

فرنوم لبی بزرگ

فرنوم بافتی است که لثه‌ها و لب‌ها را به هم متصل می‌کند. اگر فرنوم یا بند لب بسیار بزرگ باشد، دندان‌های جلو فاصله‌دار می‌شود.

بستن فاصله بین دندانی | اصلاح با یا بدون ارتودنسی

پایین بودن اتصال به ماهیچه‌ها

ماهیچه‌ای که لب بالا را به لثه‌ها وصل می‌کند، لب‌ها را در جای مناسب نگه می‌دارد. در برخی بیماران اتصال این ماهیچه قدری متفاوت است و به مرور زمان باعث فاصله‌دار شدن دندان‌ها می‌شود.

بهترین روش‌های بستن فاصله بین دندانی

اکثر بیمارانی که موردشان اورژانسی نیست، تمایل به بستن فاصله بین دندان‌های جلو دارند و برای این کار بسیار عجول هستند که البته به خوبی قابل درک است. از یاد نبریم که ظاهر و زیبایی چهره تاثیر زیادی بر قضاوت دیگران از ما دارد و شکی نیست که همگی ما می‌خواهیم بهترین تاثیر را بر مخاطبانمان بگذاریم.

جرم‌گیری

اگر بیماری لثه علت فاصله دار شدن دندان‌ها باشد، جرم گیری و تصحیح سطح ریشه نخستین اقدامی است که برای کنترل و درمان بیماری لثه انجام می‌شود. آتل‌بندی دندان لق شده، سیم‌کشی دندان‌ها یا ترمیم با پل ثابت یا دندان مصنوعی پس از جرم‌گیری توصیه می‌شود.

ارتودنسی

ارتودنسی پرکاربردترین روشی است که برای بستن فاصله بین دندانی توصیه می‌شود. در این روش دندان‌های بالا و پایین سیم کشی می‌شود تا دندان‌ها به هم نزدیک و فاصله بین آنها بسته شود. درمان بسیاری از موارد دندان‌های فاصله‌دار نیاز به سیم کشی توسط متخصص ارتودنسی و استفاده از پلاک نگهدارنده یا ریتینر دارد.

ارتودنسی

به خاطر داشته باشید که فاصله‌دار بودن دندان‌های کودکان لزوماً نیاز به ارتودنسی ندارد، چون فاصله بین دندانی معمولاً به طور طبیعی بسته می‌شود.

پلاک نگهدارنده

بهترین راه برای بستن فضای کمی که تازه در حال ایجاد شدن است یا به باریکی یک تار مو است، استفاده از پلاک نگهدارنده یا ریتینر است. نگه دارنده دندان‌ها را ظرف یک یا دو هفته به سمت هم و به عقب حرکت می‌دهد. استفاده از نگهدارنده بهترین روش اصلاح فاصله بین دندانی برای بیمارانی است که قبلاً تحت درمان قرار گرفته‌اند، اما دندان‌هایشان دوباره فاصله دار شده است یا این که پلاک نگهدارنده را گم کرده‌اند و پس از مدتی دوباره فاصله بین دندان‌هایشان ایجاد شده است. در این شرایط فاصله بین دندانی را می‌توان با پلاک نگهدارنده ظرف چند هفته از بین برد.

پلاک نگهدارندهارتودنسی متحرک

بعضی از فاصله‌های بین دندانی چندان جدی نیستند و لازم نیست برای اصلاح آنها بریس ارتودنسی تمام روز در دهان باشد؛ در این حالت می‌توان با ارتودنسی متحرک به نتیجه دلخواه رسید.

بستن فاصله بین دندانی | اصلاح با یا بدون ارتودنسیپل یا ایمپلنت

اگر دندان غائب دلیل فاصله‌دار شدن دندان‌ها باشد، پل (بریج) یا ایمپلنت بهترین راه رفع فاصله و اصلاح طرح لبخند به شمار می‌رود.

پل یا ایمپلنتونیر

ونیر روش فوق‌العاده‌ای برای اصلاح فاصله بین دندانی است و در شرایطی به کار برده می‌شود که هیچ خطر دیگری سلامت دهان یا دندان‌ها را تهدید نکند. ونیر پوسته‌های بسیار نازکی است که به طور سفارشی برای هر بیمار تهیه و به طور دائم روی دندان‌ها چسبانده می‌شود. شکل، رنگ، اندازه و بلندی ونیز متناسب با دیگر دندان‌ها و خواسته بیمار تغییر داده می‌شود. ونیر عموماً از سرامیک یا رزین کامپوزیتی ساخته می‌شود.

ونیرباندینگ

باندینگ نیز یکی از روش‌های مناسب بستن فاصله بین دندانی است. باندینگ رزین کامپوزیتی همرنگ دندان است که متناسب با رنگ دندان‌ها طراحی و به گونه‌ای اطراف دندان تراش داده می‌شود که فاصله را ببندد.

باندینگفرنکتومی

اگر بزرگ بودن فرنوم (بند) لب دلیل فاصله دار شدن دندان‌ها باشد، توصیه می‌شود فرنکتومی (جراحی برداشتن فرنوم) قبل از ارتودنسی انجام شود، چون در غیر این صورت پس از برداشتن وسیله ارتودنسی، دندان‌ها دوباره فاصله‌دار می‌شود. دندانپزشک بافت را در این عمل ساده برمی‌دارد و فضا را برای بسته شدن نهایی فاصله بین دندانی آماده می‌کند.

فرنکتومی

هزینه درمان

هزینه بستن فاصله بین دندانی به نوع درمان انتخابی و کیفیت مواد به کار برده شده بستگی دارد. جهت اطلاع از تعرفه‌های دندانپزشکی و هزینه روکش، ایمپلنت و درمان ارتودنسی اینجا کلیک کنید.

پیشگیری از فاصله‌دار شدن دندان‌ها

اگر نقص‌های رشد عامل فاصله بین دندانی باشد، هیچ راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. البته می‌توان با استفاده از آتل و ثابت نگه داشتن دندان‌ها از بیشتر شدن فاصله بین آنها جلوگیری کرد. دندانپزشکان تاکید بسیاری بر ارتودنسی پیشگیری دارند. چنانچه فاصله‌دار شدن دندان‌ها نتیجه بیماری لثه باشد، رعایت بهداشت دهان و دندان بهترین روش پیشگیری از ازدیاد فاصله خواهد بود.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن تاثیر قابل توجهی بر جلوگیری از پیشرفت بیماری لثه دارد. آتل بستن دندان آسیب دیده نیز به منظور ثابت نگه داشتن دندان توصیه می‌شود. اگر عادت‌های دهانی مانند مکیدن انگشت سبب فاصله‌دار شدن دندان‌ها شده باشد، بدیهی است که نخستین اقدام باید ترک این عادت باشد. می‌توانید این عادت را با دندانپزشک در میان بگذارید تا وسیله خاصی را برای متوقف ساختن این عادت در دهان فرزندتان قرار دهند.

ارباط با تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت