وارنیش فلوراید دندان کودکان و بزرگسالان

وارنیش فلوراید دندان کودکان و بزرگسالان

فلورایدتراپی

عناوین

فهرست مطالب وارنیش فلوراید دندان کودکان و بزرگسالان

وارنیش فلوراید پوشش محافظی است که روی دندان زده می‌شود تا از پوسیدگی‌های جدید پیشگیری کند و از گسترش پوسیدگی‌های ایجاد شده جلوگیری کند. وارنیش فلوراید روشی ایمن است که به بهترین وجه از دندان‌ها محافظت می‌کند و بالاترین غلظت ممکن و ایمن فلوراید را به دست می‌دهد. وارنیش فلوراید ماده‌ای چسبنده است که به راحتی به دندان می‌چسبد و با سخت‌تر کردن لایه بیرونی دندان یعنی مینا از دندان در برابر پوسیدگی محافظت می‌کند. وارنیش فلوراید حساسیت دندان را نیز کاهش می‌دهد. پس از آن که وارنیش فلوراید روی دندان‌ها زده شد، بیمار پوشش را هنگام کشیدن زبان روی سطح دندان حس می‌کند.

متخصصین ما در کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت از گونه‌های متفاوتی از فلوراید مانند وارنیش، ژل، فوم و دهانشویه استفاده می‌کنند که از نظر نوع فلوراید، غلظت، روش و مدت استعمال با هم تفاوت دارند. انتخاب، استفاده و تناوب انجام درمان به میزان احتمال پوسیدگی و کرم‌خوردگی دندان‌های بیمار بستگی دارد. چنانچه احتمال پوسیدگی دندان‌ها بالا باشد، متخصصین ما درمان وارنیش فلوراید دندان‌های کودک را دو تا چهار بار در سال با استفاده از NaF (فلوراید سدیم) پنج درصد انجام می‌دهند. اما اگر احتمال پوسیدگی دندان‌ها با توجه به پرونده درمانی بیمار پایین باشد، متخصصین ما دو تا چهار بار درمان در سال را کافی می‌دانند. جهت مشاوره یا رزرو نوبت می‌توانید با ما از طریق شماره‌های 26710760 66520980 تماس حاصل فرمایید یا از طریق تلگرام سوالات خود را مطرح فرمایید.

فلوراید چیست؟

فلوراید در غذا و آب وجود دارد. این یون را می‌توان مستقیماً از طریق مصرف دهانشویه و خمیردندان فلوراید دریافت کرد. غلظت فلوراید در دهانشویه‌های غیرتجویزی کمتر است؛ دهانشویه‌های با غلظت بالاتر فلوراید را می‌توان با نسخه دندانپزشک تهیه کرد. فلوراید با مقاوم‌تر کردن دندان در برابر حملات اسیدی پلاک و مواد قندی از پوسیدگی دندان پیشگیری می‌کند. فلوراید در سنین کمتر از 6 سالگی برای رشد دندان‌های دائمی بسیار مهم است. فلوراید فرایند تجدید مواد معدنی را سرعت می‌دهد و مانع حمله اسیدی به دندان‌ها می‌شود. مزایای فلوراید درمانی به جز پیشگیری از پوسیدگی عبارت است از:

  • از بین بردن باکتری‌های پلاک‌ها و آهسته کردن روند انباشته شدن عامل‌های بیماری‌زا
  • کاهش حجم پلاک‌ها
  • کاهش حساسیت دندان

تصویر فلورایدتراپی چیست ؟

مزایای وارنیش فلوراید

  • حاوی فلوراید، کلسیم و فسفات که به حفظ سلامت دندان کمک می‌کند.
  • وارنیش فلوراید همرنگ دندان است و از دندان تشخیص داده نمی‌شود.
  • بر روی تمام سطوح دندان‌ها جاری می‌شود و حتی از سطوح بین دندان‌ها نیز محافظت می‌کند.
  • دندانپزشک وارنیش فلوراید را ظرف کمتر از یک دقیقه روی دندان می‌زند.
  • کودک بلافاصله پس از درمان می‌تواند غذا بخورد.

تصویر مزایای وارنیش فلوراید

فلوراید درمانی بیشترین فایده را برای چه افرادی دارد؟

فلوراید درمانی بیشترین فایده را برای بیماران زیر دارد:

  • تحت شیمی‌درمانی و پرتودرمانی
  • بیمارانی که داروهای مختلف مصرف می‌کنند.
  • بیمارانی که دندان‌ها را روکش کرده‌اند.
  • بیمارانی که پرکردگی قدیمی دندان دارند.
  • بیمارانی که قند زیادی را از رژیم غذایی دریافت می‌کنند.
  • بیمارانی که از مواد اسیدی زیادی در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند.
  • بیمارانی که حساسیت دندانی دارند.
  • بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی هستند.
  • بیمارانی که از خشکی دهان رنج می‌برند.
  • بیمارانی که دچار مشکل تحلیل لثه هستند.

انواع مختلف فلوراید درمانی

ژل

دندانپزشک گارد یا محافظ دهان را با فلوراید طعم‌دار پر می‌کند. برای این که فلوراید به خوبی به دندان بچسبد، بیمار باید گارد را حدود نه دقیقه در دهان نگه دارد. سپس دندانپزشک گارد را برمی‌دارد و دهان را شستشو می‌دهد.

فوم

برخی دندانپزشکان از فوم فلوراید استفاده می‌کنند که مستقیماً روی دندان زده می‌شود. بیمار باید تا سی دقیقه پس از درمان از خوردن، آشامیدن یا سیگار کشیدن خودداری کند.

وارنیش فلوراید

وارنیش فلوراید، فلوراید موضعی غلیظی است که معمولاً حاوی سدیم فلوراید پنج درصد بر پایه رزینی یا سنتزی است. وارنیش فلوراید ژل طلایی رنگی است که روی سطح خشک دندان زده می‌شود. وارنیش فلوراید غلظت بالایی از فلوراید را به دست می‌دهد و با تقویت دندان‌ها از پوسیدگی آنها جلوگیری می‌کند. اگر وارنیش فلوراید قبل از دو سالگی روی دندان زده شود، بهترین نتیجه را به دست می‌دهد.

تصویر وارنیش فلوراید

فرایند درمان با وارنیش فلوراید

درمان سریع و ساده است. دندانپزشک ابتدا رطوبت اضافی دندان‌ها را با سواب پنبه‌ای، پنبه یا سرنگ هوا می‌گیرد. خشک کردن دقیق دندان‌ها ضرورت ندارد، چون رطوبت چسبندگی وارنیش را کاهش نمی‌دهد. با توجه به نوع دندان حدود نیم تا یک میلی‌لیتر از وارنیش روی صفحه شیشه‌ای یا کاغذ مخصوص مخلوط کردن مواد زده می‌شود. سپس دندانپزشک لایه نازکی از وارنیش را با سواب پنبه‌ای یا مسواک یکبار مصرف روی تمام سطوح دندان می‌زند. وارنیش فوراً روی دندان می‌نشیند و بلافاصله پس از استعمال سفت می‌شود؛ بنابراین فلوراید می‌تواند مدتی طولانی با سطح خارجی دندان تماس داشته باشد. رنگ طلایی وارنیش ظرف چند روز محو می‌شود.

تصویر فرایند درمان با وارنیش فلوراید

پس از درمان با وارنیش فلوراید

مدت زمان درمان وارنیش فلوراید حدود 4 تا 6 ساعت است. متخصص دندانپزشکی از بیمار می‌خواهد توصیه‌های زیر را رعایت کند تا بهترین نتیجه ممکن از درمان به دست آید:

  • دندان‌ها را تا حداقل 6 ساعت پس از درمان مسواک نزنید یا نخ نکشید.
  • در طول درمان غذاهای نرم میل کنید.
  • نوشیدنی‌های داغ یا فراورده‌های حاوی الکل (مانند مشروب و دهانشویه) را در طول درمان مصرف نکنید.
  • برنامه معمول رعایت بهداشت دهان و دندان را از فردای روز درمان شروع کنید.

وارنیش اضافی را می‌توانید با مسواک زدن و نخ کشیدن پاک کنید. دندان‌ها درخشندگی معمول خود را پس از مدتی بازمی‌یابند. برای پاک کردن وارنیش فلوراید اضافی کافی است فردای روز درمان دندان‌ها را محکم مسواک بزنید و نخ بکشید تا ظاهر و حس دندان‌ها مانند قبل از درمان بشود.

ماندگاری وارنیش فلوراید

وارنیش فلوراید به دندان می‌چسبد و اضافی آن را می‌توان 4 تا6 ساعت پس از درمان با مسواک زدن پاک کرد. البته مزایای فلوراید تا چندین ماه باقی می‌ماند. وارنیش فلوراید را باید هر سه تا چهار ماه یک بار تجدید کرد تا بهترین نتیجه به دست آید.

سوالات رایج

وارنیش فلوراید برای چه گروه سنی مناسب است؟

وارنیش فلوراید درمانی برای بیماران دارای دندان‌های شیری، دائمی یا هر دو مناسب است. به بیان دیگر هیچ محدودیت سنی برای استفاده از وارنیش وجود ندارد.

آیا وارنیش روی دندان‌ها حس می‌شود؟

اکثر بیماران روکش نازکی را روی دندان‌ها حس می‌کنند. اکثر دندانپزشکان به بیماران توصیه می‌کنند که به مدت 4 تا 6 ساعت به دندان‌ها کاری نداشته باشند و پس از آن دندان‌ها را مسواک بزنند. پوشش روی دندان‌ها ظرف 24 ساعت به طور طبیعی ساییده می‌شود، حتی اگر آنها را مسواک نزنید.

آیا دیگران می‌توانند وارنیش را روی دندان‌ها ببینند؟

ازآنجایی که وارنیش همرنگ دندان است، اکثر اطرافیان متوجه وجود آن روی دندان‌ها نمی‌شوند.

آیا بلافاصله پس از وارنیش فلوراید درمانی می‌توان غذا خورد؟

پس از وارنیش فلوراید مانعی برای خوردن و آشامیدن وجود ندارد، با این حال بهتر است خوردن غذاهای چسبنده، نوشیدنی‌های بسیار داغ و مصرف فراورده‌های حاوی الکل (مانند دهانشویه) تا زمان مسواک زدن و پاک کردن وارنیش از روی دندان به تاخیر انداخته شود.

آیا درمان با وارنیش فلوراید برای کودکان ایمن است؟

بله، وارنیش فلوراید اگر به مقدار صحیح روی دندان‌ها زده شود، کاملاً ایمن است. مقدار وارنیش مورد نیاز برای درمان کودک به طور متوسط نیم میلی‌لیتر است که 3 تا 11 میلی‌گرم یون فلوراید را به دست می‌دهد. این مقدار بسیار کمتر از مقدار سمی احتمالی (PTD) یعنی پنج میلی گرم برای هر کیلوگرم از وزن بدن است.

مضرات دریافت مقدار اضافه فلوراید چیست ؟

کودکانی که مقدار زیادی فلوراید می‌بلعند، لکه‌های سفیدی روی دندان‌هایشان ایجاد می‌شود که به فلوروسیس موسوم است. به همین دلیل است که نباید اجازه دهید کودک خمیردندان را قورت دهد.

 

ارباط با تلگرام

نظرات :  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت