ارتودنسی ثابت | مراحل، طول درمان، مزایا و معایب

ارتودنسی ثابت | مراحل، طول درمان، مزایا و معایب

تصویر شاخص مقاله ارتودنسی ثابت

عناوین

ناهنجاری‌های دندانی و فکی یکی از مشکلات جدی بسیاری از افراد بوده که علاوه بر ایجاد ظاهری نازیبا، در هنگام خوردن مواد غذایی نیز مشکلاتی را به همراه دارد. این ناهنجاری‌ها به ویژه نامرتبی دندانی به بهترین شکل ممکن با روش ارتودنسی قابل درمان هستند. روش و نوع درمان ارتودنسی با توجه به شدت ناهنجاری، سن و سایر شرایط بیمار توسط متخصص ارتودنسی تعیین می‌گردد؛ با این وجود مرسوم‌ترین و پرکاربردترین روش درمان با ارتودنسی، ارتودنسی ثابت است که بسیاری از انواع مشکلات فکی و دندانی را به طور دائمی برطرف می‌کند.

ویدئو دمان انحراف فک با ارتودنسی ثابت توسط دکتر داودیان در کلینیک سیمادنت

ارتودنسی ثابت چیست؟!

روش‌های درمانی مؤثری برای مشکل ناهنجاری دهانی وجود دارد که یکی از رایج‌ترین آن‌ها ارتودنسی ثابت است. در ارتودنسی ثابت، متخصص ارتودنسی با استفاده از ماده مخصوص و بی‌ضرری، براکت‌ها را بر روی سطح دندان بیمار چسبانده، و سپس به کمک سیم‌ و کش‌های ارتودنسی سبب حرکت و صاف شدن دندان‌ها می‌شود.

ارتودنسی ثابت همانگونه که از نامش مشخص است، به روشی از ارتودنسی اطلاق می‌شود که ابزار و دستگاه ارتودنسی بر روی دندان‌ها ثابت و بدون جابه‌جایی قرار می‌گیرند؛ در این روش بیمار نمی‌تواند دستگاه ارتودنسی را در کل دوره درمان از دهان خود خارج کند. استفاده از روش ارتودنسی ثابت یکی از بهترین، کامل‌ترین و رایج‌ترین روش‌های ارتودنسی است که از گذشته تا کنون همچنان برای مرتب کردن و اصلاح نامنظمی‌های دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روند درمان با ارتودنسی ثابت چگونه است؟!

هدف ارتودنسی ثابت همانند سایر روش‌های ارتودنسی مانند ارتودنسی متحرک، اصلاح وضعیت دندان‌ها و مشکلات فکی است. از آنجا که دستگاه ارتودنسی ثابت برای مدت نسبتاً طولانی در دهان و بر روی دندان‌ها قرار دارد، لازم است در طول دوره درمان دستورالعمل‌ها و نکات بهداشتی و مراقبتی از سوی بیمار رعایت شود تا در نهایت در اتمام دوره درمان ارتودنسی به روش ثابت، مشکلات فکی برطرف شده و دندان‌ها در وضعیت درست خود قرار بگیرند.

زمانی که با مراجعه به متخصص ارتودنسی مشخص می‌شود که نیاز به انجام ارتودنسی ثابت هر دو فک و یا ارتودنسی ثابت یک فک برای بیمار وجود دارد، وضعیت فعلی دندان‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفته و در صورتی که برای جابه‌جایی و حرکت دندان‌ها فضای کافی وجود نداشته باشد، الزاماً باید کشدن دندان نیز پیش از قرار دادن دستگاه‌ ارتودنسی ثابت در دهان انجام شود؛ به این ترتیب فضای لازم برای حرکت دندان‌ها و قرار گرفتن در محل صحیح فراهم می‌شود و با فشار و نیرویی که در طول دوره ارتودنسی به دندان‌ها وارد می‌شود، آن‌ها را به محل درست خود هدایت می‌کند. از سویی دیگر اگر وضعیت فعلی دندان‌ها به گونه‌ای باشد که بتوان ترتیب دندان‌ها و محل قرارگیری آن‌ها را اصلاح نمود، درمان ارتودنسی بدون کشیدن دندان انجام خواهد شد.

کاور دکتر مسعود داودیان

انواع ارتودنسی ثابت

ثابت بودن این نوع ارتودنسی به عدم امکان خارج نمودن دستگاه ارتودنسی از داخل دهان برمی‌گردد. با این وجود با گذشت زمان و وجود انواع ناهنجاری‌های فکی و دندانی و همچنین تنوع نیازهای بیماران، انواع مختلفی از ارتودنسی ثابت ارائه شده است که ثابت باقی ماندن دستگاه ارتودنسی در همه آن‌ها مشترک بوده و تنها تفاوتشان در نوع براکت و محل قرارگیری آن می‌باشد. انواع ارتودنسی ثابت عبارت است از:

  • ارتودنسی ثابت با براکت فلزی
  • ارتودنسی ثابت با براکت سرامیکی (ارتودنسی ثابت شفاف)
  • ارتودنسی لینگوال (ارتودنسی پشت دندانی)
  • ارتودنسی با براکت خود باز شونده (ارتودنسی دیمون)
انواع ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت با براکت فلزی

این نوع از ارتودنسی ثابت، مرسوم‌ترین نوع ارتودنسی بوده که از دیرباز برای مرتب کردن دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. در این نوع از ارتودنسی ثابت، براکت‌های فلزی که وظیفه نگهداری سیم‌ها را برعهده دارند، بر روی دندان‌ها محکم قرار داده شده و از کش‌های پلاستکی نیز در اطراف آن‌ها برای کنترل حرکت فک و دندان‌ها استفاده می‌شود.

ارتودنسی ثابت فلزی

ارتودنسی لینگوال

در این نوع ارتودنسی ثابت همانند ارتودنسی مرسوم و سنتی از براکت‌های فلزی استفاده می‌شود با این تفاوت که این براکت‌ها در سطح داخلی دهان (پشت دندان‌ها) قرار می‌گیرند و در نتیجه دستگاه‌های ارتودنسی اصلاً قابل مشاهده نخواهد بود. با وجود مزیت بزرگ مخفی بودن ارتودنسی لینگوال، مشکلی که در رابطه با این نوع ارتودنسی بسیار گزارش می‌شود، برخورد زبان با براکت‌ها، سختی در تکلم و عدم سهولت در بهداشت و تمیز نگه‌ داشتن براکت‌ها است.

ارتودنسی ثابت لینگوال

ارتودنسی با براکت‌های سرامیکی

اگر به دلیل نمود ظاهری براکت‌ها و سیم‌های فلزی، چندان تمایلی به استفاده از ارتودنسی ثابت سنتی ندارید، می‌توانید به سراغ ارتودنسی ثابت سرامیکی رفته و به جای استفاده از سیم و براکت‌های فلزی، از براکت‌های سرامیکی و شفاف آن بهره ببرید؛ به این ترتیب به دلیل همرنگ بودن دستگاه ارتودنسی با دندان‌ها، وجود ارتودنسی در دهان شما چندان جلب نکرده و ظاهر بهتری خواهد داشت.

ارتودنسی ثابت سرامیکی

ارتودنسی دیمون

این ارتودنسی نیز نوع دیگری از ارتودنسی‌های ثابت است با این تفاوت که در این روش از مکانیزم پیشرفته‌ای برای براکت‌ها و نگهداری سیم‌های ارتودنسی استفاده می‌شود؛ در ارتودنسی دیمون از براکت‌هایی با امکان باز و بسته شدن کشویی و خودکار (براکت‌های خود باز شونده) استفاده می‌شود. در ارتودنسی دیمون نیز می‌توان با توجه به نیاز بیمار از براکت‌های فلزی و یا سرامیکی استفاده نمود.

ارتودنسی ثابت دیمون

ارتودنسی ثابت چه مشکلاتی را درمان می‌کند؟

ارتودنسی ثابت که معمول‌ترین روش درمان ارتودنسی است، برای درمان انواع ناهنجاری‌های دندانی و فکی که در ادامه نام برده می‌شود قابل استفاده خواهد بود؛ مشکلاتی که با ارتودنسی ثابت قابل درمان هستند عبارتند از:

  • بی‌نظمی و نامرتبی دندان‌ها، فاصله زیاد بین دندان‌ها
  • کراس بایت جلویی (قدامی): دندان‌های جلویی فک بالا نسبت به دندان‌های جلویی فک پایین داخل‌تر قرار گرفته‌اند.
  • کراس بایت عقبی (خلفی): دندان‌های عقبی فک بالا نسبت به دندان‌های عقبی فک پایین داخل‌تر قرار گرفته‌اند.
  • ناهماهنگی میدلاین: نامتوازن بودن خط میانی قوس دندان‌های بالا و پایین سبب نازیبایی دندان‌ها می‌شود.
  • اورجت شدید: دندان‌های جلویی فک بالا با شیب زیادی به سمت بیرون نسبت به دندان‌های جلویی فک پایین قرار گرفته‌اند.
  • دیپ بایت: دندان‌های جلویی فک بالا و پایین به لحاظ عمودی بیش از اندازه همپوشانی دارند به نحوی که لبه دندان‌های پایینی به لثه پشت دندان‌های بالایی ساییده می‌شوند.
  • اپ بایت: در این حالت دندان‌های جلویی در فک بالا و پایین به هم دیگر نرسیده و همرسی ندارند.
انواع ناهنجاری های دندانی و فکی قابل درمان با ارتودنسی ثابت
انواع ناهنجاری های دندانی و فکی قابل درمان با ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت بهتر است یا ارتودنسی متحرک؟!

مسلماً وجه تمایز میان ارتودنسی ثابت و متحرک کاملاً مشخص است که در امکان خارج نمودن دستگاه ارتودنسی از داخل دهان بوده و بیمار می‌تواند در زمان غذا خوردن، مسواک زدن و… پلاک ارتودنسی را خارج کند ولی ارتودنسی ثابت باید در طول دوره درمان در دهان مانده و تنها متخصص ارتودنسی می‌تواند هر گونه تغییر و جابه‌جایی در آن ایجاد کند.

بسیاری از بیمارانی که برای درمان ارتودنسی اقدام می‌کنند، تصور می‌کنند که می‌توانند نوع ارتودنسی را خود تعیین کنند؛ این تصور اشتباه بوده و تنها متخصص ارتودنسی با توجه به نوع ناهنجاری و شدت آن، سن و شرایط بیمار، روش مناسب ارتودنسی را پیشنهاد می‌دهد.

در بسیاری از موارد در دوران کودکی که فک و دندان‌های کودک در حال رشد هستند معمولاً لازم است از ارتودنسی متحرک استفاده کرد تا انعطاف‌پذیری کافی برای ادامه رشد وجود داشته باشد. ارتودنسی ثابت کارایی بیشتری در درمان انوع ناهنجاری‌های شدید دندانی دارد در حالیکه معمولاً ارتودنسی متحرک تنها برای مشکلات خفیف دندانی موثر خواهد بود.

به دلیل امکان خارج نمودن دستگاه ارتودنسی از دهان، میزان تاثیرگذاری این روش ارتودنسی تا حد زیادی به میزان همکاری بیمار وابسته خواهد بود این در حالی است که در روش ارتودنسی ثابت، به دلیل حضور دستگاه در داخل دهان، همکاری بیمار فاکتور تعیین کننده نخواهد بود.

نقل قول دکتر داودیان درباره کاربرد ارتودنسی ثابت
نقل قول دکتر داودیان درباره کاربرد ارتودنسی ثابت

مزایای ارتودنسی ثابت

  • از آنجا که ارتودنسی ثابت نیرویی قوی از طریق سیم و بریس‌ها به برآمدگی‌های فکی و دندان‌ها وارد کرده و با فشار مناسب به دندان‌ها، آن‌ها را در ردیف درست قرار می‌دهد، نسبت به سایر روش‌های ارتودنسی مانند ارتودنسی متحرک در رفع مشکلات حاد ناهنجاری دندانی بهترین انتخاب است.
  • پایایی و ماندگاری نتیجه حاصل از ارتودنسی ثابت بسیار زیاد بوده و احتمال بازگشت آن درصد پایین‌تری دارد.
  • به دلیل ثابت بودن و عدم امکان خروج دستگاه ارتودنسی از داخل دهان، نسبت به روش متحرک میزان همکاری بیمار چندان در نتیجه نهایی موثر نخواهد بود.
  • به دلیل کنترل حرکت دندان‌ها در طی ارتودنسی ثابت، آسیب کمتری به ساختار دندان‌ها وارد می‌شود.
  • تشخیص انجام ارتودنسی ثابت بر عهده متخصص ارتودنسی بوده و به شرط سلامت استخوان و لثه هیچ محدودیت سنی برای بیمار جهت درمان با ارتودنسی ثابت وجود ندارد.

معایب ارتودنسی ثابت

  • فشار و نیروی وارده از سمت بریس‌های ارتودنسی ثابت در طول دوره درمان به صورت مستمر ادامه دارد و همین مسئله ممکن است باعث ناراحتی بیمار شود.
  • به دلیل ماهیت طولانی بودن دوره درمان با ارتودنسی ثابت و قرار گرفتن طولانی مدت براکت‌ها بر روی دندان‌ها، در صورتی که بیمار به خوبی بهداشت دهان و دندان‌ها را رعایت نکند، دندان‌های وی ممکن است در محل نصب براکت‌ها دچار تغییر رنگ شود.
  • برای تنظیم و جابه‌جایی و یا سفت کردن سیم‌های ارتودنسی باید به صورت مرتب به مطب متخصص ارتودنسی مراجعه کرد. (البته این مسئله در مورد ارتودنسی ثابت دیمون به دلیل مکانیزم حرکت خودکار براکت‌ها، بسیار کمتر خواهد بود.)
  • براکت‌ها و سیم‌های استفاده شده در ارتودنسی ثابت بسیار آسیب پذیر بوده و به همین دلیل در صورتی که بیمار از مواد غذایی سفت استفاده کند امکان شکستن آن‌ها وجود دارد.
  • شکل ظاهری ارتودنسی ثابت مخصوصاً در حالتی که از براکت‌های فلزی استفاده می‌شود برای بیماران علی الخصوص در بزرگسالان چندان خوشایند نیست. (ارتودنسی ثابت لینگوال و ارتودنسی ثابت سرامیکی از این نظر مناسب‌تر هستند.)
  • مشکلاتی که در تکلم در طول دوره درمانی ارتودنسی ثابت وجود دارد برای بسیاری از افراد آزاردهنده است؛ این مسئله در حین استفاده از ارتودنسی لینگوال پر رنگ‌تر خواهد بود.

مشاهده فیلم مراحل ارتودنسی ثابت

با کلیک روی هر تصویر می‌توانید ویدئو درمان ناهنجاری های فکی و نامرتبی‌های دندانی با ارتودنسی ثابت یکی از بیماران دکتر داودیان را در کلینیک سیمادنت در آپارات مشاهده کنید

تغییرات چهره پس از استفاده از دستگاه های ارتودنسی ثابت
تغییرات چهره بیمار پس از استفاده از دستگاه‌های ارتودنسی ثابت
قبل و بعد از استفاده از ارتودنسی ثابت
درمان ناهنجاری اپن بایت با استفاده از ارتودنسی ثابت توسط دکتر داودیان در کلینیک سیمادنت
پوستر ویدئو درمان انجراف فک پایین با ارتودنسی
درمان انحراف فک پایین با ارتودنسی ثابت توسط دکتر داودیان در کلینیک سیمادنت

آیا ارتودنسی ثابت دردناک است؟

معمولاً بیمار پس از نصب دستگاه ارتودنسی (براکت‌ها و سیم ارتودنسی) دچار درد می‌شود که این درد موقتی بوده و پس از مدتی کوتاه کاهش می‌یابد و فرد به وجود دستگاه ارتودنسی ثابت در دهان خود عادت خواهد کرد. وجود این دردها در طول دوره درمان با ارتودنسی، طبیعی بوده و در صورت استفاده از هر یک از روش‌های ارتودنسی احساس خواهد شد و علت آن به وارد کردن نیروی ارتودنسی به دندان‌ها برای حرکت دادن و اصلاح موقعیت آن‌ها مربوط می‌شود.

همچنین در صورت شکستن و وارد شدن ضربه به براکت‌ها و نیاز به مراجعه به کلینیک دندانپزشکی جهت نصب مجدد براکت‌ها و یا سفت کردن سیم‌های ارتودنسی باز هم بیمار درد موقتی را تجربه خواهد کرد که یک امر طبیعی خواهد بود.

طول دوره درمان ارتودنسی ثابت چقدر است؟!

مدت زمان درمان ناهنجاری‌های دندانی و فکی وابستگی زیادی به نوع ناهنجاری و شدت آن دارد. با این حال به طور میانگین طول دوره درمان ارتودنسی ثابت را می‌توان در حدود 6 تا 22 ماه تخمین زد. در صورتی که علاوه بر مشکلات دندانی، فرد دارای ناهنجاری‌های شدید فکی نیز باشد، ممکن است نیاز به جراحی فک نیز داشته باشد که این امر نیز طول دوره درمان را تغییر می‌دهد. علاوه بر این، هر چه درمان ناهنجاری‌ها و مشکلات دهانی در سنین پایین‌تر انجام شود، جابه‌جایی و حرکت دندان‌ها سریع‌تر بوده و ممکن است طول دوره درمان کمی تسریع شود.

نقل قول دکتر داودیان متخصص ارتودنسی درباره مراقبت‌های ارتودنسی ثابت
نقل قول دکتر داودیان متخصص ارتودنسی درباره مراقبت‌های ارتودنسی ثابت

چگونه می‌توان از ارتودنسی ثابت بهترین نتیجه را گرفت؟! (مراقبت‌های ارتودنسی ثابت)

  • در طول دوره درمان با ارتودنسی ثابت، از خوردن مواد غذایی سفت و یا چسبنده خودداری شود زیرا مصرف این مواد غذایی سبب آسیب رسیدن به براکت‌ها و سیم‌های ارتودنسی شده و طول دوره درمان را افزایش می‌دهد.
  • رعایت بهداشت در مدتی که بیمار تحت درمان ارتودنسی ثابت است اهمیت فراوانی دارد زیرا می‌تواند از آسیب دندان‌ها، پوسیدگی و تغییر رنگ دندان‌ها جلوگیری کند.
  • مراجعه به موقع و در زمان‌های تعیین شده به متخصص ارتودنسی جهت معاینه و یا رفع مشکلات دستگاه ارتودنسی ثابت نباید فراموش شود.

هزینه ارتودنسی ثابت در کلینیک تخصصی سیمادنت

قیمت درمان با ارتودنسی ثابت در سال 1402قیمت به ریال
ارتودنسی ثابت دو فک بدون کشیدن دندان550/۰۰۰/۰۰۰
ارتودنسی ثابت دو فک با کشیدن دندان600/۰۰۰/۰۰۰
ارتوسرجری (ارتودنسی جهت جراحی فک)650/۰۰۰/۰۰۰
ارتودنسی دیمون (به ازای هرفک اضافه می شود)200/۰۰۰/۰۰۰
ارتودنسی شبه دیمون (به ازای هرفک اضافه می شود)100/۰۰۰/۰۰۰
ارتودنسی سرامیکی (به ازای هر فک اضافه می شود)200/۰۰۰/۰۰۰

در جدول بالا هزینه هر یک از روش‌های ارتودنسی ثابت به طور جداگانه مشخص شده است، با این وجود می‌توانید با مراجعه به صفحه مربوطه، اطلاعات بیشتری درباره نحوه محاسبه دقیق هزینه ارتودنسی در کلینیک تخصصی سیمادنت به دست آورید.

کاور دکتر مسعود داودیان


مراجعه حضوری برای درمان ارتودنسی ثابت در شمال تهران

از آنجا که درمان نامرتبی دندانی با ارتودنسی ثابت ممکن است به چندین جلسه مراجعه حضوری به کلینیک دندانپزشکی نیاز داشته باشد، شما باید علاوه بر در نظر گرفتن میزان تخصص دندانپزشکان مورد نظر، بعد مسافت را نیز مد نظر قرار دهید. در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، جردن، شریعتی، میرداماد، پاسداران و سایر محله‌های این مناطق هستید و قصد مراجعه به یک کلینیک تخصصی دندانپزشکی برای ارتودنسی ثابت در شمال تهران را دارید، می‌توانید به مطب شریعتی سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد، ساختمان پزشکان منظرنژاد، طبقه 3، واحد 11

کلینیک شریعتی سیمادنت

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden


مراجعه حضوری برای درمان با ارتودنسی ثابت در غرب تهران

کلینیک دندانپزشکی سیمادنت شعبه‌ای دیگر نیز در غرب تهران داشته و در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند صادقیه، ستارخان، مرزدارن، جنت آباد، سعادت آباد یا حتی کرج هستید و قصد مراجعه به یک مرکز تخصصی دندانپزشکی جهت انجام ارتودنسی ثابت را دارید، می‌توانید به مطب ستارخان سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، خیابان ستارخان، بین خیابان شادمهر و بهبودی، ساختمان پزشکان ستارخان، طبقه ۵

کلینیک سیمادنت ستارخان

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت