مسواک زدن و 5 نکته مهم مربوط به بهداشت دندان

مسواک زدن و 5 نکته مهم مربوط به بهداشت دندان

مسواک زدن

عناوین

چگونه از دندان های خود مراقبت کنیم؟

یکی از روش‌های رایج و معمول در مراقبت و بهداشت دندان و دهان مسواک زدن است. چنانچه مسواک زدن به روش درستی انجام نشود سبب آسیب رساندن به بافت‌های لثه و دندان خواهد شد. بنابراین برای آگاهی بیشتر و پیشگیری از بروز هرگونه مشکلات احتمالی در دهان و دندان روش‌های درست استفاده از مسواک را مطالعه کنید.سعی کنید پس از هر بار مصرف غذا دندان‌های خود را مسواک کنید. از مسواک مرغوب و مناسب استفاده کنید.

سعی کنید زبان را هم مسواک کنید. ناهمواری سطح زبان محل مناسبی را برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کند. برای این کار می‌توانید از مسواک‌های مخصوص ویا مسواک‌هایی که امکان تمیز کردن زبان را دارند استفاده کنید. در انتها دهان خود را شسته تا مواد باقیمانده به صورت کامل از دهان خارج گردند.

محافظت از دهان و دندان با دهانشویه‌ها و آب نمک

محافظت از دهان و دندان با دهانشویه‌ها و آب نمک

استفاده از دهانشویه‌ها و آب نمک برای محافطت از دهان و دندان در صورتی که به صورت استاندارد مورد استفاده قرار گرفته باشد کاملا مفید می‌باشد. استفاده از دهانشویه‌ها از رشد باکتری‌های مضر و باکتری هایی با ایجاد اسید سبب پوسیدگی دندان‌ها میشوند جلوگیری کرده و سبب استحکام دندان‌ها می‌شوند.

بهتر است که این دهانشویه‌ها از بعد از مسواک زدن مورد استفاده قرار بگیرند تا به راحتی فلوراید به تمام سطوح دندانی انتقال یابد. برای از بین بردن باکتری‌های گلو هم می‌توانید مقداری از این دهانشویه را قرقره کنید اما به هیچ وجه قورت ندهید.

استفاده از نخ دندان

استفاده از نخ دندان به صورت روزانه سطوح بین دندانی را به طور کامل تمیز می‌نماید. ساختار و شکل گیری دندان‌ها در دهان به گونه ایست که مسواک به طور کامل نمی‌تواند تمام سطوح دندانی را تمیز کند. به همین جهت استفاده از نخ دندان از اهمیت بسیاربالایی برخوردار است.

تکنيک و شيوه صحيح مسواک زدن

  1. مسواک را با زاويه 45 درجه نسبت به لثه قرار دهيد.
  2. با حرکت ملايم مسواک را به عقب و جلو حرکت دهيد. (دامنه حرکات کوتاه باشد يعني در حد پهناي مسواک)
  3.  تمام سطوح دنداني شامل سطوح بيروني ، دروني و سطح جونده دندان‌ها را مسواک بزنيد.
  4.  براي آنکه سطح دروني دندان‌هاي قدامي (دندان‌هايي که در قسمت جلوي سيستم دنداني شما قرار دارند ) را مسواک بزنيد، مسواک را در وضعيت عمودي قرار دهيد، سپس مسواک را به سمت بالا و پائين حرکت دهيد
  5. در خاتمه مسواک را روي سطح زبان خود بکشيد تا ميکروب ها را از روي آن بزدايد و به خوشبو شدن دهانتان کمک کند.

مسواک زدن اهميت بسزايي دارد اما توجه داشته باشيد که تنها بخشي از برنامه روزانه بهداشت دهان و دندان شما را تشکيل مي‌دهد. براي آنکه دهان و دندان سالم داشته باشيد علاوه بر آنکه روزانه دوبار دندان هايتان را مسواک مي‌زنيد به نکات زير توجه داشته باشيد.

اشتباهاتی که افراد در مسواک زدن مرتکب می‌شوند

نگه داشتن مسواک برای مدتی طولانی

نگه داشتن مسواک برای مدتی طولانی

زمانی که فرد یک مسواک خوب پیدا می‌کند، دور انداختن آن سخت است. اما هنگامی که موهای مسواک تغییر کرد، یعنی زمانی که رنگ موهای مسواک تغییر کرد و آلوده به نظر رسید و موهای آن خم شد، زمان دور انداختن و تعویض مسواک فرا رسیده است. وقتی موهای مسواک خراب شوند، قدرت خود را از دست می‌دهند. بنابراین حداقل هر ۳-۴ ماه یک بار مسواک خود را عوض کنید. همچنین، مسواکتان را به طور شریکی با دیگران استفاده نکنید و مسواک را در هوای آزاد قرار دهید تا وقتی مسواک خیس است قارچ‌ها و باکتری‌ها روی آن رشد نکنند.

حرکت مسواک به عقب و جلو

مسواک زدن به این شکل انجام می‌شود که مسواک روی دندان‌ها از چپ به راست و برعکس کشیده شود. افراد باید به یاد داشته باشند که مسواک را سفت به دندان‌ها نکشند بلکه دندان‌ها را ماساژ دهند. مسواک زدن باید از لثه‌ها شروع شده و مسواک به سمت بالا و پایین حرکت کرده و همزمان دایره‌های کوچکی نیز با مسواک ساخته شود. اگر این حرکت اشتباه انجام شود، برای دندان‌ها مفید نخواهد بود. در حقیقت اشتباه انجام دادن این حرکت به دندان‌ها آسیب می‌رساند.

حرکت مسواک به عقب و جلو
فراموش کردن خط لثه

فراموش کردن خط لثه

معمولا باکتری‌ها در محل اتصال دندان و لثه جمع می‌شوند. و اکثر اوقات هنگام مسواک زدن خط لثه فراموش می‌شود. در محل رشد دندان‌ها از لثه، یک میلی‌متر بافت لثه وجود دارد که باید به آرامی مسواک را به اندازه‌ی یک میلی‌متر، شاید 2 یا 3 میلی‌متر، زیر این قسمت، یعنی دقیقا زیر لثه برد.

بنابراین موهای مسواک باید بتوانند خم شوند. در هنگام مسواک زدن دندان‌ها، موهای مسواک باید به سمت بیرون برگردانده شوند، یعنی تمام دندان باید مسواک زده شود، یا حداقل تا جایی که می‌توان باید موهای دندان را به سمت خارج چرخاند. و همچنین موها را باید زیر لثه‌ها نیز برد تا آنجا نیز تمیز شود.

اکثر افراد زمان بیشتری را به مسواک زدن سطح دندان‌ها اختصاص داده و خط لثه را تمیز نمی‌کنند. این یک مشکل رایج است که افراد خط لثه را مسواک نمی‌زنند.


مسواکها و نکات مهم مربوط به بهداشت آن

انجمن دندانپزشکي آمريکا توصيه مي­ کند دو بار در روز و با خمير دندان فلورايد دار دندان­هايتان را مسواک بزنيد و روزانه يک بار، فضاي بين دندان­هايتان را با نخ دندان و يا ديگر تميزکننده­ هاي بين دنداني تميز کنيد.

همانطور که رعايت بهداشت دهان و دندان اهميت دارد، توجه به بهداشت مسواک نيز حائز اهميت است. به 5 نکته زير توجه کنيد تا اطمينان يابيد که مسواکتان همواره تميز مي­باشد:

>> هيچ­گاه از مسواک شخص ديگري استفاده نکنيد.

>> بعد از مسواک زدن، مسواکتان را با آب بشوئيد.

>> مسواکتان را در وضعيت عمودي به نحوي که سر آن به سمت بالا باشد قرار دهيد.

>> مسواکتان را در فضاي باز نگهداريد.

>> هر 4-3 ماه يکبار، مسواکتان را تعويض کنيد

مسواکها و نکات مهم مربوط به بهداشت آن

مسواک زدن در بارداری

مسواک زدن در بارداری

مسواک زدن در دوران بارداری بسیار مهم و ضروری است. برای حفظ سلامت دندان‌های خود، از خمیردندان‌های دارای فلوراید و مسواک‌های دندانه‌نرم استفاده کنید و حداقل دو بار در روز (صبح و شب) مسواک بزنید. در صورتی که این کار باعث ایجاد حالت تهوع در شما می‌شود، می‌توانید با سرعت کمتر و با مسواک کوچک‌تر مسواک بزنید و چشمانتان را ببندید یا به موسیقی گوش داده و حواس خود را پرت کنید. به این ترتیب می‌توانید سلامت دندان‌های خود را در دوران بارداری حفظ کنید.

چرا بعد از مسواک زدن دندان درد میگیرد

برای بسیاری از افراد، درد بعد از مسواک زدن به علت التهاب لثه یا تحلیل لثه ها اتفاق می افتد. همچنین، می تواند به دلیل مسواک زدن با قوی بودن و یا استفاده از مسواک های زبر و پوسیدگی هم رخ دهد. در صورتی که پوسیدگی یا ترکهای کوچک روی سطح دندان ها وجود داشته باشد یا لثه ها تحلیل شده باشند، ممکن است باعث درد شوند. بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت درد مشخص شود. همچنین، استفاده از خمیردندان های ضد حساسیت می تواند به کاهش درد کمک کند.

چرا بعد از مسواک زدن دندان درد میگیرد

مسواک زدن در ارتودنسی

قسمت بیرونی دندان

زمانی که لبخند می‌زنید، قسمت جلویی دندان‌های شما دیده می‌شود. از بیرون دندان‌های پایینی تان شروع کنید. دندان‌هایتان را روی هم بگذارید. مسواک را روی دندان‌هایتان به سمت جلو و عقب حرکت دهید در حالی که به تدریج مسواک را روی دندان‌های پایینی تان حرکت می‌دهید مطمئن شوید که به همه دندان‌های آسیا عقبی خود دسترسی دارید.‌

قسمت داخلی دندان

مسواک خود را به چندین جهت مختلف حرکت دهید، از جمله به سمت جلو، عقب، بالا و پایین. سپس با حرکات دایره‌ای آن را به سمت دندان‌های بالا و پایین خود ببرید. هنگام ارتودنسی، بهتر است قسمت‌های داخلی دندان‌های شما را با مسواک زدن کنید، زیرا این قسمت از دندان‌های شما با بریس (سیم‌های ارتودنسی) پر است.

قسمت‌های دیگر دهان

مسواک زدن بسیار مهم است تا جرم و پلاک ها از دهان شما برداشته شوند و لثه ها شما به درستی تحرک کنند. برای شروع، لثه ها، گونه ها و زبان خود را با مسواک ماساژ دهید. قبل از شروع، می توانید تف کنید. سپس با مسواک خود به آرامی لثه های بالا و پایین را مسواک بزنید. بهتر است مسواک را به سمت براکت ها به صورت افقی و به آرامی حرکت دهید. سپس مسواک را 180 درجه بچرخانید تا روبروی گونه شما قرار گیرد.

مسواک زدن گونه‌ها کمی سخت است، اگر برای شما سخت بود، می‌توانید با دست دیگر خود مسواک را بگیرید و مسواک بزنید. سپس به سمت پایین بچرخانید و قسمت نرم کف دهان و لثه ها را مسواک بزنید. قسمت تحتانی زبان و کام دهان خود را نیز مسواک بزنید. سپس زبان خود را بیرون آورید و آن را مسواک بزنید. حتماً مطمئن شوید که از طریق دهانتان نفس می‌کشید. در غیر این صورت ممکن است حالت تهوع به شما دست دهد. در نهایت، دهان و مسواک خود را بشویید.


مسواک زدن در ارتودنسی

با توجه به حساسیت بهداشت در دوران درمان ارتودنسی و وجود شرایط خاص در این زمینه، توصیه می‌شود که قبل از شروع درمان، با دقت به مطالعه‌ی اطلاعات کامل در خصوص رعایت بهداشت در ارتودنسی بپردازید.


اصول مسواک زدن هنگام ارتودنسی

  • مسواک خود را هر سه ماه یا زودتر تعویض کنید
  • وعده‎‌های غذایی اصولی و مناسب استفاده کنید
  • بعد از هر وعده غذایی دندان‌هایتاان را مسواک بزنید
  • به صورت منظم دندان‌هایتان را جرم گیری کنید
اصول مسواک زدن هنگام ارتودنسی

مشاوره حضوری برای بهداشت دهان و دندان در شمال تهران

اگر ساکن مناطقی همانند نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، جردن، شریعتی، میرداماد، پاسداران و سایر محله‌های این مناطق هستید و قصد مراجعه به یک مرکز تخصصی برای بهداشت دهان و دندان در شمال تهران را دارید، می‌توانید به مطب شریعتی سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد، ساختمان پزشکان منظرنژاد، طبقه 3، واحد 11

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden

کلینیک شریعتی سیمادنت

مشاوره حضوری برای بهداشت دهان و دندان در غرب تهران

علاوه بر مناطق شمالی تهران، سیمادنت در غرب تهران نیز شعبه‌ای دیگر دارد و شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حضوری و نیز انجام مشاوره بهداشت دهان و دندان به شعبه ستارخان سیمادنت مراجعه کنید. در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند صادقیه، ستارخان، مرزداران،جنت آباد، سعادت آباد یا حتی کرج هستید قصد مراجعه به یک مرکز دندانپزشکی در اطراف منزل خود را دارید، می‌توانید به مطب ستارخان سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، خیابان ستارخان، بین خیابان شادمهر و بهبودی، ساختمان پزشکان ستارخان، طبقه ۵

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden

کلینیک سیمادنت ستارخان
نظرات :  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت