کامپوزیت دندان، باندینگ و ترمیم دندان با مواد همرنگ عوارض و هزینه

کامپوزیت دندان، باندینگ و ترمیم دندان با مواد همرنگ عوارض و هزینه

فهرست مطالب

باندینگ کامپوزیتی محلولی است که در آن از رزین کامپوزیتی برای بهبود شکل دندان‌ها و زیباسازی لبخند استفاده می‌شود. باندینگ برای ترمیم دندان‌های شکسته و لب‌پر شده، لک‌شده یا تغییر رنگ داده و دندان‌های فاصله‌دار کاربرد دارد. این درمان در یک جلسه به اتمام می‌رسد. دندانپزشک ماده کامپوزیتی همرنگ را روی دندان می‌زند و آن را با لیزر یا نور مخصوص سفت می‌کند.

باندینگ کامپوزیتی دندان انتخابی مناسب برای اصلاح مشکلات زیبایی جزئی دندان است. ما در کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت غالباً این درمان را برای ترمیم دندان‌های ترک خورده، شکسته یا لب‌پر شده انجام می‌دهیم. رزین کامپوزیتی روی دندان زده می‌شود و به گونه‌ای شکل و تراش داده می‌شود که فاصله بین دندانی را پر کند و بخش‌های آسیب‌دیده را بپوشاند. این ماده با سایه‌های رنگی مختلف تولید می‌شود تا کاملاً با رنگ طبیعی دندان همخوانی داشته باشد. از آنجایی که باندینگ معمولاً در یک جلسه انجام می‌شود، در مقایسه با دیگر روش‌های ترمیم دندان ارزان‌تر و سریع‌تر است. برای دریافت وقت مشاوره از متخصصین کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت می‌توانید با شماره‌های 26710760 66520980 تماس حاصل فرمایید تا از بهترین روش دندانپزشکی زیبایی برای اصلاح مشکلات خاص دندان‌های خود مطلع شوید یا از طریق تلگرام سوالات خود را مطرح فرمایید.

کامپوزیت دندان چیست؟

رزین کامپوزیتی دندان نوعی رزین سنتزی است که در دندانپزشکی به عنوان ماده ترمیم کننده به کار برده می‌شود. مواد کامپوزیتی امروزی از مزایای بسیار مهمی برخوردارند.

باندینگ دندان چیست؟

باندینگ درمانی است که در آن رزین همرنگ دندان، یعنی یک ماده پلاستیکی مقاوم، روی دندان زده شده و با تابش نور مخصوص سفت می‌شود تا در نهایت پیوند محکمی بین دندان و ماده برقرار شود و دندان ترمیم و لبخند زیباتر شود.

کاربردهای باندینگ دندان

از کاربردهای باندینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترمیم پوسیدگی دندان، رزین کامپوزیتی برای پر کردن سوراخ ناشی از پوسیدگی به کار برده می‌شود.
  • ترمیم لب‌پر شدن، شکستگی یا ترک خوردن دندان
  • از بین بردن لکه‌های روی دندان و بهبود ظاهر دندان‌های تغییر رنگ داده
  • بستن فاصله بین دندانی
  • بلندتر نشان دادن دندان‌ها
  • تغییر شکل دندان‌ها
  • جایگزینی با زیبایی بیشتر برای پرکردگی آمالگام
  • محافظت از بخشی از ریشه دندان که به دلیل تحلیل لثه نمایان شده است.

دیگر کاربردهای باندینگ

اینله

اینله ترمیم غیرمستقیمی است که در آن یک ماده جامد، مانند طلا، پرسلن یا رزین کامپوزیتی، در حفره پوسیدگی داخل دندان جای داده و با سیمان مخصوص دندانپزشکی چسبانده می‌شود. اینله کامپوزیتی برخلاف نوع طلایی و پرسلنی یا چینی با تکنیک باندینگ داخل حفره چسبانده می‌شود.

اینله ترمیم غیرمستقیمی است که در آن یک ماده جامد، مانند طلا، پرسلن یا رزین کامپوزیتی، در حفره پوسیدگی داخل دندان جای داده و با سیمان دندانپزشکی چسبانده می‌شود

پل کامپوزیتی چسبنده

پل یا بریج کامپوزیتی چسبنده زمانی به کار برده می‌شود که یک دندان، معمولاً دندان پیشین، از دست رفته و غایب باشد. یک دندان کامپوزیتی مصنوعی در این درمان در جای خالی قرار داده می‌شود که با تکنیک باندینگ به شکل دندان‌های کناری درآورده می‌شود.

پل یا بریج کامپوزیتی چسبنده زمانی به کار برده می‌شود که یک دندان، معمولاً دندان پیشین، از دست رفته و غایب باشد

مزایای باندینگ کامپوزیتی دندان

باندینگ کامپوزیتی مزایای بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سریع بودن، این روش ترمیم معمولاً کمتر از یک ساعت زمان می‌برد.
  • ساختار طبیعی دندان تراش داده نمی‌شود.
  • هزینه پایین
  • قابلیت انطباق رنگ کامپوزیت با رنگ طبیعی دندان بیمار

البته این روش نقاط ضعفی نیز دارد:

  • باندینگ کامپوزیتی به اندازه ونیر و روکش بادوام و مقاوم نیست و باید پس از مدتی ترمیم یا تعویض شود.
  • باندینگ کامپوزیتی راحت‌تر لکه می‌شود و به جرم‌گیری و مراقبت بیشتری نیاز دارد.
  • کامپوزیت برای دستیابی به ماندگارترین نتیجه ممکن، بیمار باید هر روز مسواک بزند و نخ دندان بکشد. قهوه، چای، توتون، بعضی غذاها و آب‌نبات از عامل‌های لکه کننده کامپوزیت محسوب می‌شود.

مراحل درمان باندینگ دندان

آماده‌سازی

باندینگ کامپوزیتی به آماده‌سازی و تراش اندکی نیاز دارد. بی‌حسی غالباً ضروری نیست، مگر آن که باندینگ به منظور پر کردن پوسیدگی انجام شود. دندانپزشک از راهنمای رنگ استفاده می‌کند تا رزینی دقیقاً همرنگ دندان‌های بیمار انتخاب کند.

مرحله اسید زدن

در این مرحله از اسید فسفریک استفاده می‌شود که خوردگی به عمق 5 تا 30 میکرومتر را در مینا و عاج دندان به وجود می‌آورد. دندانپزشک ساییدگی اندکی را پس از انتخاب رنگ در سطح دندان ایجاد می‌کند تا سطح مورد نظر زبر و ناهموار شود. دندان با مایع مخصوصی پوشانده می‌شود که بستر را برای برقراری پیوند بین کامپوزیت و سطح دندان آماده می‌کند.

مرحله باندینگ

درمان باندینگ همراه با کامپوزیت به کار برده می‌شود. دندانپزشک رزین همرنگ دندان بتونه مانند را روی دندان می‌زند، آن را صاف می‌کند و به شکل دلخواه درمی‌آورد. عامل باندینگ پیوند میکرومکانیکی با دندان را محکم می‌کند تا ترمیم به خوبی به دندان بچسبد. سپس دندانپزشک نور ماورابنفش یا لیزر را به مواد می‌تاباند تا کاملاً سفت و خشک شود.

مرحله تراشیدن و شکل دادن

دندانپزشک مواد باندینگ را پس از سفت و خشک شدن تراش و شکل می‌دهد و در نهایت آن را پولیش می‌کند تا به درخشندگی دیگر دندان‌ها باشد.

مرحله تراشیدن و شکل دادن

مراقبت از باندینگ کامپوزیتی

دندان‌های ترمیم شده با کامپوزیت به مراقبت خاصی نیاز ندارد و صرفاً باید بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت شود. دندان‌ها را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید، حداقل روزی یک بار نخ بکشید، هر یک یا دو روز یک بار از دهانشویه ضدعفونی کننده استفاده کنید، و برای ویزیت دوره‌ای و جرم‌گیری به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

از آنجایی که مواد باندینگ شکننده است، باید عادت‌هایی مانند جویدن ناخن، مداد، یخ یا غذاهای سفت را کنار بگذارید و به هیچ وجه از دندان‌ها به جای دربازکن استفاده نکنید. چنانچه احساس کردید لبه دندان‌های ترمیم شده تیز شده است یا جویدن یا روی هم قرار گرفتن دندان‌ها به خوبی انجام نمی‌شود با دندانپزشک تماس بگیرید.

مدت زمان درمان باندینگ

این درمان حدود 30 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. البته اگر بیش از یک دندان نیاز به ترمیم دارد، باید چند جلسه به کلینیک مراجعه کنید.

معایب باندینگ کامپوزیتی

  • اگر چه مواد به کار برده شده در این روش تا حدی در برابر لکه شدن مقاوم است، اما زودتر از روکش لکه می‌شود.
  • مواد باندینگ به اندازه دیگر ترمیم‌ها مانند روکش، ونیر یا پر کردگی ماندگار یا مقاوم نیست.
  • به علاوه این مواد لب‌پر و از دندان جدا می‌شود.

برخی دندانپزشکان با توجه به محدودیت‌های باندینگ ترجیح می‌دهند از این روش برای تغییرهای زیبایی کوچک، اصلاح موقت نقص‌های زیبایی و اصلاح دندان‌ها در ناحیه‌های با فشار بایت پایین، برای مثال در دندان‌های پیشین یا قدامی استفاده کنند.

ماندگاری مواد باندینگ

طول عمر مواد باندینگ به مقدار مواد به کار برده شده و رعایت بهداشت دهان و دندان از سوی بیمار بستگی دارد. در هر حال ماندگاری مواد باندینگ معمولاً سه تا ده سال است و پس از آن باید ترمیم یا تعویض شود.

هزینه باندینگ دندان

هزینه باندینگ دندان به محل سکونت بستگی دارد. حتماً از بیمه‌گذار خود درباره تحت پوشش بودن درمان باندینگ کامپوزیتی و درصد پوشش سوال کنید.

 

نظرات :  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت