همه چیز درباره بهداشت و سلامت دهان و دندان کودکان و بزرگسالان

همه چیز درباره بهداشت و سلامت دهان و دندان کودکان و بزرگسالان

همه چیز درباره بهداشت و سلامت دهان و دندان کودکان و بزرگسالان

عناوین

فهرست مطالب همه چیز درباره بهداشت و سلامت دهان و دندان کودکان و بزرگسالان

رعایت بهداشت دهان و دندان تاثیر قابل توجهی بر حفظ سلامت بدن دارد. اگر می‌خواهید از دندان‌های خود در برابر خطر پوسیدگی محافظت کنید، پیام‌های مربوط به رعایت بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید، بهترین فراورده‌های بهداشتی را انتخاب کنید، روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را یاد بگیرید و در فواصل تعیین شده به دندانپزشک مراجعه کنید.

متخصصین دندانپزشکی کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت توصیه می‌کنند که سالانه دو بار به دندانپزشک مراجعه کنید. متخصصین ما وضعیت دندان‌ها و لثه‌ها را در این ویزیت‌های دوره‌ای بررسی می‌کنند و به شما کمک می‌کنند تا دهان و دندان‌هایی سالم داشته باشید. دندانپزشکان کلینیک سیمادنت شیوه صحیح مسواک زدن و تمیز کردن بین دندان‌ها را با استفاده از نخ دندان یا مسواک بین دندانی به شما آموزش می‌دهند تا به این وسیله مانع از جمع شدن پلاک باکتریایی روی دندان‌ها شوند. به علاوه متخصصین ما وضعیت دندان‌های پر شده را بررسی می‌کنند و مطمئن می‌شوند که هیچ ناهمواری وجود ندارد که تمیز کردن دندان‌ها را دشوار کند. دندانپزشکان مجرب سیمادنت مقدار مناسب فلوراید دریافتی از خمیردندان را نیز مشخص می‌کنند و در صورت لزوم برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌های کودکان وارنیش فلوراید را پیشنهاد می‌دهند و سطوح جونده دندان‌ها را با سیلانت یا شیارپوش می‌پوشانند تا سطح دندان صاف‌تر و تمیز کردن آن راحت‌تر شود و از پوسیدگی ناحیه‌هایی جلوگیری شود که مسواک زدن آن‌ها برای کودکان راحت نیست. برای دریافت اطلاعات بیشتر و تعیین وقت می‌توانید با شماره‌های 26710760 66520980 تماس حاصل فرمایید یا از طریق تلگرام با مشاورین ما در تماس باشید.

مسواک زدن

مسلماً هر صبح و شب مسواک زدن تمام مراقبتی نیست که دندان‌ها به آن احتیاج دارند و نباید از تاثیر عادت‌های نامناسب غفلت کرد. با این حال فراگرفتن روش صحیح مسواک زدن روش قدرتمندی را برای مقابله با پوسیدگی در اختیارتان قرار می‌دهد. توصیه‌های بهداشتی زیر را برای ارتقاء سلامت دهان و دندان خود به کار ببندید. با ما همراه باشید.

همه چیز درباره بهداشت و سلامت دهان و دندان کودکان و بزرگسالان

تمیز کردن مسواک

برای تمیز نگه داشتن مسواک به هیچ وسیله یا پوشش خاصی نیاز ندارید. در واقع با پوشاندن مسواک محیط مناسبی را برای رشد باکتری‌ها و ورود آن‌ها به دهان فراهم می‌کنید. کافی است مسواک را پس از هر بار استفاده بشویید و بگذارید تا خشک شود. لازم به تکرار نیست که مصرف اشتراکی مسواک ممنوع است.

تمیز کردن مسواک

تعویض مسواک

پرزهای مسواک به مرور زمان پوسیده می‌شود و قدرت تمیزکنندگی آن از بین می‌رود، بنابراین بهتر است مسواک را هر سه تا چهار ماه یک بار یا در زمان ویزیت‌های دوره‌ای شش ماهه عوض کنید.

تعویض مسواک

دندان‌ها را هفته‌ای یک‌بار با جوش شیرین مسواک بزنید

مسواک زدن هفتگی با جوش‌شیرین لکه‌ها را پاک و دندان‌ها را سفید می‌کند. از جوش شیرین در مقداری معادل خمیردندان استفاده کنید. همچنین می‌توانید از نمک به عنوان خمیردندان جایگزین استفاده کنید. در هر حال حتماً نمک را بیرون بریزید تا دریافت سدیم را افزایش نداده باشید. به علاوه توصیه می‌کنیم در صورت حساس بودن لثه‌ها یک روز در میان با نمک مسواک بزنید.

دندان‌ها را هفته‌ای یک‌بار با جوش شیرین مسواک بزنید

کشیدن نخ دندان به شیوه‌ی صحیح 

کشیدن نخ دندان نیز مانند مسواک زدن باید به شیوه صحیح انجام شود. با کشیدن نخ بین دندان‌ها در واقع جرم و میکروب‌های انباشته‌شده در این فضا را خارج می‌کنید. بهتر است هر بار حدود 18 اینچ از نخ دندان را جدا کنید تا بتوانید قسمت تمیز و استفاده‌نشده‌ای را بین هر دو دندان وارد کنید و دوباره باکتری‌ها را بین دندان‌ها برنگردانید. به خاطر داشته باشید که باید نخ دندان را رو به جلو و عقب در حرکتی ‘C’ شکل به گونه‌ای روی دندان بکشید که نخ دور دندان را بگیرد.

کشیدن نخ دندان به شیوه‌ی صحیح 

استفاده از تمیزکننده‌ی زبان

تمیزکننده یا ساینده زبان در پشت بعضی مسواک‌های جدید وجود دارد. از آنجایی‌که مسواک زدن باکتری‌های روی زبان را از بین نمی‌برد، حتماً زبان را نیز پس از مسواک زدن تمیز کنید تا هم باکتری‌ها را از دهان به بیرون فرستاده باشید و هم دهانی خوشبو داشته باشید.

استفاده از تمیزکننده‌ی زبان

استفاده از دهان‌شویه

دهان‌شویه در فضاهایی نفوذ می‌کند که نه با مسواک و نه با نخ دندان نمی‌توان آن نقاط را تمیز کرد و دهان‌شویه ذرات تحریک‌کننده‌ی خط لثه و عامل بروز ناراحتی‌های لثوی را از بین می‌برد. بنابراین دهان‌شویه را حتی وقتی عجله دارید فراموش نکنید.

استفاده از دهان‌شویه

فلوراید برای سلامت دهان و دندان

فلوراید عنصری است که به‌طور طبیعی در دندان وجود دارد و به آن استحکام می‌دهد. فلورایدتراپی به پیشگیری از پوسیدگی کمک می‌کند. کارشناسان معتقدند که دریافت فلوراید از چند منبع گوناگون بهترین روش برای جلوگیری از پوسیدگی است.

فلوراید به‌طور طبیعی در غلظت پایین در منابع آب وجود دارد. بعضی مواد غذایی مانند گوشت قرمز، ماهی، تخم‌مرغ و چای نیز حاوی فلورایدند. همچنین در بعضی مناطق فلوراید به آب شرب لوله‌کشی اضافه می‌شود. بسیاری از خمیردندان‌ها، دهان‌شویه‌ها و درمان‌های مختلف دندانپزشکی نیز فلوراید لازم برای دندان را تامین می‌کند. دندانپزشک در صورت لزوم قرص فلوراید را برای کودکانی تجویز می‌کند که فلوراید کافی از آب آشامیدنی دریافت نمی‌کنند.

فلوراید برای سلامت دهان

قرقره کردن سرکه سیب

سرکه سیب را صبح‌ها قرقره کنید و سپس مسواک بزنید. سرکه سیب به رفع لکه‌های دندان، سفید شدن دندان‌ها و از بین بردن باکتری‌های دهان و لثه کمک می‌کند.

قرقره کردن سرکه سیب

جویدن آدامس بدون قند

جویدن آدامس بدون قند از آن‌رو برای دندان‌ها مفید است که ذرات غذای گیر کرده با جویدن خارج می‌شود و همچنین حالت اسیدی دهان با افزایش یافتن بزاق خنثی می‌شود. به علاوه مواد اولیه به‌کار برده شده در بعضی آدامس‌ها خطر پوسیدگی را کاهش می‌دهد و به درمان ناحیه‌هایی کمک می‌کند که مستعد پوسیدگی قریب الوقوع هستند.

جویدن آدامس بدون قند

حذف تنقلات

اگر دندان‌ها را به خوبی مسواک زده‌اید و تمام باکتری‌ها و ذرات غذا را از بین دندان‌ها و محیط دهان خارج کرده‌اید، اما پس از آن تنقلات خورده‌اید، باید پیش از خوابیدن دوباره مسواک بزنید. با خوردن تنقلات پیش از خواب و مسواک نزدن بعد از آن به ذرات غذا و مواد قندی اجازه می‌دهید تا مدت زیادی روی دندان‌ها باقی بمانند و باکتری‌های مضر برای سلامت دهان و دندان را تغذیه کنند.

حذف تنقلات 

خوراکی‌های “پاک کننده” میل کنید

خوراکی‌های سفت و ترد هنگام جویده شدن دندان‌ها را تمیز می‌کنند. سیب یکی از این خوراکی‌های مفید است که مسواک طبیعی نیز نامیده می‌شود، هویج خام، کرفس و ذرت بو‌ داده نیز این کاربرد دو‌منظوره را دارند. برای این که بیشترین فایده را از میل کردن چنین خوراکی‌هایی ببرید، آنها را در پایان وعده غذایی و هنگامی مصرف کنید که نمی‌توانید دندان‌ها را بلافاصله پس از صرف غذا مسواک بزنید.

انتخاب غذاهای مفید برای دندان‌ها

پنیر، مرغ یا دیگر گوشت‌ها، آجیل و شیر بهترین و مفیدترین غذاها برای دندان به شمار می‌رود، چرا که با تامین کلسیم و فسفر لازم برای تجدید مواد معدنی ضروری از مینای دندان محافظت می‌کنند.

میل کردن میوه‌های سفت و ترد مانند سیب و گلابی و سبزیجات نیز برای دندان‌ها مفید است. ماده‌ی عمده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی این خوراکی‌ها آب است که اثر مواد قندی موجود را کاهش و ترشح بزاق را افزایش می‌دهد. ذرات غذا با افزایش یافتن آب دهان از بین دندان‌ها خارج می‌شود و محیط اسیدی دهان خنثی می‌شود.

انتخاب غذاهای مفید برای دندان‌ها

انتخاب نوشیدنی‌های مفید برای دندان‌ها

آب به ویژه آب حاوی فلوراید، شیر و چای تلخ بهترین نوشیدنی‌ها برای دندان‌ها هستند. مصرف نوشیدنی‌های قندی مانند نوشابه، لیموناد و قهوه یا چای شیرین‌شده با شکر را کاهش دهید.

انتخاب نوشیدنی‌های مفید برای دندان‌ها

بهتر است خوراکی‌های اسیدی مانند مرکبات، گوجه‌فرنگی و لیمو را با وعده‌های غذایی حجیم‌تر میل کنید تا اثر اسیدی آن‌ها به حداقل برسد.

خوراکی‌های اسیدی

شیر و سلامت دهان و دندان

شیر یکی از منابع اصلی مواد قندی در رژیم غذایی است، اما نباید به این بهانه از نوشیدن شیر خودداری کرد. چرا که شیر در واقع به حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند. قند شیر از نوع لاکتوز است که کمترین آسیب را به دندان‌ها می‌زند. از این گذشته کلسیم موجود در شیر دندان‌های شیری و دائمی را محکم و قوی می‌کند. به علاوه اگر غذاهای عامل پوسیدگی دندان مانند شیرینی را با شیر میل کنید، شیر از آسیب دیدن دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

اما نوشیدن شیر هر چقدر در طول روز مفید است، به همان اندازه شب‌ها قبل از خواب مضر است. حتماً دندان‌ها را قبل از خواب مسواک بزنید و هرگز اجازه ندهید فرزندتان با شیشه شیر حاوی آب‌میوه یا دیگر نوشیدنی‌های شیرین شده به تخت خواب برود، چرا که باقی ماندن این مواد روی دندان‌ها پوسیدگی گسترده‌ای را به دنبال خواهد داشت.

شیر و سلامت دهان

 

  • امیرحسین گفت:

    خیلی ممنونم بسیار مفید بود

  • TicTacTec گفت:

    سلام. به شکل کامل به تمام نکات اشاره کردید. ممنون.

  • یاسمن گفت:

    خیلی جامع بود. متشکرم

  • سلام میخواستم بدونم آب سرد چه تاثیری روی سلامتی دندان داره؟

    • سلام
      دندان‌ها دچار شوک شده و باعث افزایش حساسیت دندان‌ها می‌شود.

      راه‌های ارتباط با کلینیک سیمادنت:
      کلینیک سیمادنت شریعتی : ۲۶۷۱۰۷۶۰
      کلینیک سیمادنت ستارخان : ۶۶۵۲۰۹۸۰
      شماره موبایل واتساپ مطب : 09371357373

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیما دنت
    مشاوره آنلاین
    سیمادنت
    تماس با ما
    سیمادنت
    تماس با ما
    سیمادنت
    دریافت نوبت