فیشور سیلانت | شیار بندی (شیارپوشی) دندانها، درزگیری مینای دندان

فیشور سیلانت | شیار بندی (شیارپوشی) دندانها، درزگیری مینای دندان

فیشور سیلانت، شیار بندی (شیارپوشی) دندانها، درزگیری مینای دندان

عناوین

فهرست مطالب فیشور سیلانت | شیار بندی (شیارپوشی) دندانها | درزگیری مینای دندان

شیارها و حفره‌های عمیقی روی سطوح جونده دندان‌های عقب دهان وجود دارد که از آن‌ها با اصطلاح “فیشور” یاد می‌شود. از آنجایی که این شیارها معمولاً آن‌قدر باریک‌اند که پرزهای مسواک و جریان آب نمی‌تواند به خوبی آن‌ها را تمیز کند، محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها و شروع پوسیدگی محسوب می‌شود. به همین دلیل برای به حداقل رساندن خطر پوسیدگی بهتر است این شیارها و درزها (پیت و فیشور) پوشانده شود. سیلانت پوشش سخت همرنگ دندانی است که روی سطح دندان اعمال می‌شود تا با صاف‌تر شدن سطح دندان از پوسیدگی آن جلوگیری کند.

متخصصین ما در کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت از فیشور سیلانت به عنوان یک روش پیشگیری از پوسیدگی دندان به ویژه در کودکان استفاده می‌کنند. متخصصین دندانپزشکی ما ابتدا معاینه کاملی را انجام می‌دهند و پس از بررسی دقیق، دندان‌هایی که لازم است شیارپوشی شوند را مشخص می‌کنند. سپس سیلانت با دقت روی سطح دندان زده می‌شود و همه شیارها و حفره‌ها درزبندی می‌شود تا خطر پوسیدگی به حداقل برسد.

 برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این درمان پیشگیرانه می‌توانید با شماره 26710760 66520980 تماس حاصل فرمایید. همکاران ما همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند و راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهند. همچنین می‌توانید از طریق تلگرام با متخصصین ما سوالات خود را مطرح فرمایید.

فیشور سیلانت چیست؟

فیشور سیلانت

شیارپوشی دندان‌ها روشی ساده و کارآمد برای پیشگیری از بروز پوسیدگی در ناحیه درزها و حفره‌های روی دندان است. پیت یا حفره فرورفتگی زاویه‌دار کوچک در مینای دندان و شیار یا فیشور درز خطی رشدی است که در اثر عامل‌های ژنتیکی ایجاد می‌شود و معمولاً روی سطح جونده یا سطح طرف گونه دندان به چشم می‌خورد. این شیارها و حفره‌ها می‌تواند عمیق یا سطحی باشد؛ برای مثال سطوح جونده دندان‌های آسیا دائمی معمولاً پیت و فیشور عمیق‌تری دارد.

ضرورت شیارپوشی دندان‌ها

به خاطر داشته باشید که فقط یک بار صاحب دندان‌های آسیا دائمی می‌شویم، به همین دلیل رعایت بهداشت دهان و دندان و شیارپوشی دندان‌ها پیشگیرانه‌ترین اقدامی است که می‌توان برای حفظ سلامت دندان‌ها انجام داد. از آنجایی که سطح جونده دندان کودکان و نوجوانان در برابر پوسیدگی آسیب‌پذیرتر است، دندانپزشکان شیاربندی آن‌ها را توصیه می‌کنند. هر چند سیلانت نیز به مرور زمان ساییده می‌شود، با این حال دندان‌هایی که فیشور سیلانت نشده‌اند، پنج برابر بیشتر از دندان‌های محافظت شده با سیلانت در معرض پوسیدگی قرار دارند. به علاوه سیلانت به راحتی قابل ترمیم و تجدید است.

زمان انجام فیشور سیلانت

بهترین زمان سایت فیشور بلافاصله پس از درآمدن دندان است. دندانپزشکان کلینیک سیمادنت توصیه می‌کنند که شیارپوشی دندان‌های کودکان به محض رویش دندان‌های دائمی، معمولاً در بازه زمانی 6 تا 7 سالگی آغاز شود. دندان‌های دائمی، از جمله دندان‌های آسیای کوچک، در بازه سنی 11 تا 14 سالگی در می‌آیند. شیارپوشی دندان معمولاً پس از رویش کامل آن انجام می‌شود و پس از مدتی به منظور محافظت بیشتر تجدید می‌گردد.

چگونگی انجام عمل فیشور سیلانت

  • سطح دندان کاملاً پاک و خشک می‌شود و ذرات غذا و آب دهان از روی دندان زدوده می‌شود تا مانعی برای پیوند بین فیشور سیلانت و سطح دندان ایجاد نکند.
  • سپس ماده اسیدی به سطح دندان زده می‌شود تا سیلانت به خوبی به سطح دندان بچسبد.
  • سیلانت مایع همرنگ دندان روی دندان زده می‌شود.
  • سپس سیلانت با نور مایع خشک می‌شود.
  • دندانپزشک وضعیت روی هم قرار گرفتن دندان‌ها (بایت) را پس از خشک شدن سیلانت بررسی می‌کند و دستکاری‌های لازم را انجام می‌دهد.

چگونگی انجام عمل فیشور سیلانت

این پوشش مقاوم و صاف به راحتی مسواک زده و تمیز می‌شود، مشکل گیر کردن ذرات غذا در حفره‌ها و شیارهای عمیق دندان از بین می‌رود و احتمال پوسیدگی به حداقل می‌رسد.

فیشور سیلانت عملی سریع و غیرتهاجمی است و شیارپوشی هر دندان فقط چند دقیقه زمان می‌برد. از همه مهم‌تر این که شیارپوشی دندان‌ها کاملاً بدون درد است و کودک هیچ تغییری را روی دندان حس نمی‌کند.

برای این که مطمئن شوید که فیشور سیلانت به خوبی از دندان‌ها محافظت می‌کند، هر 6 تا 12 ماه یک بار برای ویزیت به دندانپزشکی مراجعه کنید. متخصصین ما وجود نشانه‌های اولیه پوسیدگی دندان یا ساییدگی سیلانت را بررسی می‌کنند و سیلانت را در صورت مشاهده نشانه‌های پوسیدگی و ساییدگی تعویض می‌کنند.

ویژگی‌های فیشور سیلانت

فیشور سیلانت محکم به مینای دندان می‌چسبد و دیواره‌ای دفاعی را ایجاد می‌کند که شیارها و حفره‌های روی دندان را می‌پوشاند. به این ترتیب باکتری‌ها از دندان دور نگه داشته می‌شود و احتمال شروع پوسیدگی از این نقاط به حداقل می‌رسد.

استحکام

چنانچه شیاربندی دندان‌ها به خوبی انجام شود و بهداشت دهان و دندان رعایت گردد، فیشور سیلانت بدون نیاز به تجدید شدن سال‌ها از دندان محافظت خواهد کرد.

نگهداری

حداقل سالی یک بار برای ویزیت به دندانپزشکی مراجعه کنید تا متخصص سالم بودن فیشور سیلانت را بررسی و در صورت لزوم آن را تجدید کند. به این ترتیب تاثیر حفاظتی سیلانت به حداکثر می‌رسد.

پرسش‌های متداول

کدام دندان‌های کودک باید شیارپوشی شود؟

فقط دندان‌های آسیا و آسیای کوچک، دندان‌های عقبی، کودک به دلیل وجود شیار و حفره روی سطوح جونده شیارپوشی می‌شود. متخصصین کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت ابتدا وضعیت دهان و دندان‌ها را به دقت معاینه و بررسی می‌کنند که آیا شیارها آن‌قدر عمیق است که فیشور سیلانت آن ضرورتی باشد یا خیر. شیارهای دندان برخی کودکان به طور طبیعی عمیق و مناسب درزبندی است، حال آن که شیارهای دندان‌های تعدادی دیگر از کودکان سطحی است و نیازی به شیاربندی ندارد.

آیا فیشور سیلانت دردناک است؟

فیشور سیلانت عملی غیرتهاجمی است. کودک در طول عمل کوچکترین دردی حس نمی‌کند و سطح و عملکرد دندان نیز پس از درمان کوچکترین تغییری نمی‌کند.

ماندگاری فیشور سیلانت چقدر است؟

فیشور سیلانت معمولاً سال‌ها دوام دارد، اما چون به مرور ساییده می‌شود، بهتر است به طور منظم بررسی و در صورت لزوم ترمیم یا تجدید شود تا اطمینان حاصل شود که پوسیدگی زیر آن نفوذ نخواهد کرد.

آیا کودک باید دندان‌ها را پس از فیشور سیلانت مسواک بزند؟

حتماً! رعایت بهداشت و دندان و دو بار در روز مسواک زدن بسیار مهم است. از آنجایی که مسواک زدن سطوح صاف و شیارپوشی دندان‌ها بسیار آسان‌تر است و به راحتی می‌توان آن‌ها را تمیز کرد، احتمال پوسیدگی آنها کمتر است. بنابراین با درمان ساده‌ی فیشور سیلانت می‌توان ضرورت پر کردن‌های متعدد را از بین برد.

ارباط با تلگرام

نظرات :  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت