درمان درد لثه

درمان درد لثه

درمان درد لثه 4

عناوین

یکی از بیماری‌های شایع در دهان و دندان، بیماری های لثه است. بیماری لثه فقط باعث درد نمی‌شود و اثرات مخرب دیگری چون تشکیل کیست لثه، التهاب لثه، قارچ لثه و آبسه دندان یا پیله دندان را به وجود می‌آورد. همچنین درد تنها علامت بیماری لثه نیست و علائم ظاهری چون تورم، قرمزی و عفونت نیز در این بیماری به وجود می‌آیند. در مورد‌های بسیاری درمان خانگی و شستشو موثر نبوده و در واقع درد پس از پیشرفت بیماری آغاز می‌شود در این حالت باید به پزشک مراجعه کرد.

علل درد لثه

در درمان درد لثه معمولا وضعیت لثه‌ها با یک خط‌کش کوچک بررسی می‌شود. این بررسی به‌ منظور تشخیص هر نوع عفونت احتمالی در محل لثه‌ها انجام می‌گیرد. درد لثه به علت عوامل مختلفی به وجود می‌آید که تشخیص این عوامل برای درمان درد لثه ضروری است. بنابراین ابتدا باید دید چه عواملی باعث درد لثه و بیماری آن می‌شوند:

درد لثه و ارتباط آن با تحلیل لثه

عفونت باکتریایی

عفونت باکتریایی زمانی اتفاق می‌افتد که جرم‌ها يا باکتری‌ها در محلی مستعد جمع شده و تکثیر پیدا کنند. در مورد دندان و لثه، اسکولوس، که فضای بین دندان و لثه و یکی از مستعدترین مکان‌های رشد باکتری است دچار عفونت می‌شود. اگر اين باکتری‌ها با دهان شویه و مسواک تميز نشوند، با گذشت زمان باعث تخريب بافت‌ها و تشکيل پاکت‌های پريودنتال و ايجاد عفونت خواهند شد.

درمان درد لثه 5

عدم رعایت بهداشت دندان

همانند مورد قبل رعایت بهداشت از بیماری و درد لثه جلوگیری خواهد کرد. البته شستشوی نادرست و استفاده غلط از نخ دندان و دهان شویه‌ها نیز می‌تواند موجب زخم و درد لثه شود.

زخم‌های دهان مانند آفت و کانکر

اگر این زخم‌ها که در اثر تغییرات هورمونی، اعصاب و برخی بیماری‌ها ایجاد می‌شودند، در نزدیکی لثه باشند موجب آسیب و عفونت لثه خواهند شد.

درمان درد لثه 3

بریدگی یا ساییدگی

زخم در بافت حساسی چون لثه به سرعت باعث جمع شدن باکتری‌ها و عفونت و درد خواهد شد.

عفونت سینوسی

بروز یک عفونت باکتریایی یا ویروسی در سینوس ها، می‌تواند باعث تورم در فضای سینوسی شود. برخی از افرادی که به سینوزیت مبتلا می‌شوند معمولا درد دندان و لثه دندان را تجربه می‌کنند که این مورد با عکسبرداری مشخص می‌شود.

برفک

برفک یک نوع عفونت قارچی دهان است که می تواند درد لثه را نیز به همراه داشته باشد. روش تشخیص در این نوع درد وجود لایه زرد بر روی لثه، دندان و یا حلق است که با مراجعه به پزشک می‌توان مطمئن شده و راهکار‌های درمانی چون جرم گیری را انجام داد.

ژنژیویت نیز نوع دیگری از بیماری لثه است که با تورم لثه، درد و خونریزی آسان شناخته می شود و اصلی‌ترین درمان آن پاکسازی و شستشوی مرتب دندان‌هاست.

عوامل هورمونی

در بانوان زمان قائدگی، بارداری و یائسگی امکان درد و قرمزی لثه وجود دارد. همچنین آسیب‌های روحی و افردگی نیز در بروز این نوع بیماری‌ها دخیل‌اند.

دخانیات

استعمال دخانیات به خصوص قلیان موجب آلودگی فضای دهان و عفونت و درد لثه خواهد شد. حال باید دید بیماری‌هایی که درد لثه را ایجاد می‌کنند چگونه درمان می‌شوند.

درمان درد لثه و اثر دخانیات

درمان التهاب لثه

التهاب لثه از تجمع پلاک‌های دندانی در لثه و در اثر بیماری‌ها و عوامل مختلف به وجود می‌آید. عدم درمان التهاب لثه با شستشو و مسواک، موجب تبدیل به جرم و تارتار شده و بیماری مزمنی ایجاد می‌کند. در این صورت با مراجعه به پزشک جرم زدایی و درمان صورت می‌گیرد. البته راه‌های دیگری چون ژنژيوکتومی، جراحی فلپ و کشيدن دندان برای درمان عفونت‌های حاد وجود دارد.

درمان کیست لثه

کیست لثه در واقع نوعی عفونت باکتریایی در دهان است که بر خلاف التهاب تنها قسمتی از بافت لثه را متورم می کند و ممکن است باعث ایجاد درد شود. کیست لثه می‌تواند موجب بروز بیماری‌های دیگری چون حساسیت شده و لثه را نابود کند. کیست‌ها حتی باعث آسیب به دندان شده و کل دهان را درگیر می‌کنند. در صورتی که تورم قرمزی دردناک در هر ناحیه از لثه باشد احتمال وجود کسیت وجود دارد و باید توسط پزشک تشخیص داده شود.

برای درمان کیست لثه ابتدا باید اندازه و وسعت کیست از طریق عکس‌های رادیوگرافی از دندان و لثه مشخص شود. سپس بر این اساس و باتوجه به وسعت کیست درمان انجام خواهد شد. از روش‌های درمانی موثر ایجاد شکاف و تخلیه کیست است اما گاها برخی از دندانپزشکان بافتی از کیست را جدا کرده و به آزمایشگاه می‌فرستند تا معاینات بیشتری بر روی آن صورت گیرد.

از انواع کیست‌ها می‌توان به کیست پری اپیکال، کیست دنتی ژروس، کیست ادنتوژنیک یا پریموردیال، کیست رادیکولار، کراتوسیست و آملوبلاستوم تک کیستی اشاره کرد که با توجه به محل قرارگیری تقسیم بندی شده‌اند.

درمان درد لثه 2

توصیه می‌کنیم در صورت بروز هر گونه مشکل در دهان و دندان سریعا به یک متخصص دندانپزشک خوب مراجه کرده و نسبت به درمان آن اقدام کنید. جهت دریافت نوبت آنلاین می توانید به صفحه تعیین وقت مراجعه فرمایید، همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما از طریق صفحه تماس با ما ارتباط حاصل فرمایید.

ارباط با تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت