تسکین و درمان سه سوته دندان درد | 11 علت مهم دندان درد

تسکین و درمان سه سوته دندان درد | 11 علت مهم دندان درد

درمان دندان درد شدید

عناوین

برای اطلاع از علل و یا درمان دندان درد بر روی تصویر مورد نظر کلیک کنید.

علل دندان چیست
درمان خانگی دندان درد
درمان دندان درد شدید

دندان درد مشکلی است که همه افراد حداقل یک بار در زندگی آن را تجربه کرده‌اند. درد دندان علاوه بر اینکه بسیار آزاردهنده است خود می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکلات جدی‌تری از جمله پوسیدگی دندان و یا حتی بیماری‌های لثه باشد. بنابراین اگر درد دندان شما به درازا کشیده و چند روزی است که باعث آزار شما شده است، دیگر نباید به آن بی توجه باشید. در چنین مواردی باید پیش از اینکه به سراغ درمان‌های خانگی بروید، بهتر است حتماً و الزاماً به یک دندانپزشک مراجعه کرده و علت اصلی درد دندان را بیابید.

نقل قول درباره درمان دندان درد شدید
نقل قول درباره درمان دندان درد شدید

آشنایی با آناتومی و ساختار دندان

برای درک بهتر علل بروز دندان درد لازم است در ابتدا با منشا درد دندان آشنا شد. درد دندان می‌تواند از دو منشأ اصلی و متفاوت عصب دندان و نیز بافت‌های نگهدارنده اطراف دندان ناشی شود. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید عصب دندان در داخل دندان و بافت‌های نگهدانده در اطراف دندان قرار گرفته است.

اعصاب از ریشه تا پالپ یا مغز دندان کشیده شده‌اند و معمولاً علت بسیاری از دردهای دندان مربوط به نفوذ پوسیدگی به این ناحیه است.

مجموعه متشکل از لثه، استخوان فک، الیاف یا رباط پریودنتال (متصل کننده ریشه دندان و استخوان فک) و سمنتوم (سیمان ریشه دندان) را بافت نگهدارنده دندان می‌نامند.

درمان دندان درد با توجه به آناتومی دندان
آناتومی و ساختار دندان

علل دندان درد

درد دندان احساس ناراحت کننده‌ای است که از همان کودکی و با در آمدن اولین دندان احساس می‌شود. علاوه بر این احساس درد که ناشی از رویش دندان است، علل دیگری نیز در طول زندگی می‌تواند سبب دندان درد شود که معمولاً علامتی شایع برای بسیاری از مشکلات دهان و دندان است و باید حتماً جدی گرفته شود. در نتیجه باید در ابتدا تمام عللی که می‌تواند منجر به بروز دندان درد شود.

همانطور که در بخش قبلی ذکر شد، به طور کلی می‌توان منشأ و علت دندان درد را دردهای ناشی از بافت‌های نگهدانرده اطراف دندان و دردهای ناشی از اعصاب و مغز دندان دانست. مشکلاتی از قبیل شکستگی دندان، پوسیدگی دندان و حتی تحلیل لثه سبب ایجاد درد ناشی از اعصاب دندان می‌شوند. از سویی دیگر مشکلاتی از قبیل دندان قروچه و یا درد ارتودنسی به بافت‌های نگهدارنده دندان ارتباط پیدا می‌کنند.

دردهای ناشی از بیماری دهان و دندان

دندان پوسیده
  • 1. پوسیدگی دندان: اگر پوسیدگی در سطح مینای دندان گسترش پیدا کرده و به ناحیه پالپ دندان برسد، دندان حساس شده و در برابر هر عاملی درد احساس می‌شود. پالپ دندان در برگیرنده رگ‌های خونی و اعصاب است که نفوذ پوسیدگی به آن سبب درد شدید دندان می‌شود.
  • 2. بیماری‌های لثه: عقب رفتن و تحلیل لثه یکی از انواع بیمار‌ی‌های لثه است که سبب بیرون ماندن بافت نرم و ریشه دندان می‌شود. این مسئله سبب بیرون ماندن ریشه دندان و در نتیجه حساسیت دندان و دندان درد شدید خواهد شد.
تحلیل لثه
آبسه دندان
  • 3. آبسه دندان: گسترش عفونت باکتریایی و ایجاد کیست‌های چرکی می‌تواند سبب احساس دندان درد شود. این بیماری ممکن است در دو نوع آبسه پریودنتال (در لثه و کنار ریشه دندان) و یا آبسه پری اپیکال (در انتهای ریشه دندان) بروز کند.
  • 4. شکستگی و ترک دندان: ترک و یا شکستگی دندان از مینای دندان تا عاج دندان می‌تواند سبب حساس شدن و در نتیجه درد گرفتن دندان شود.
شکستگی دندان
ساییدگی دندان‌ها بر روی هم دندان قروچه)
  • 5. ساییدگی دندان: ممکن است بر اثر عواملی همچون محکم مسواک زدن، دندان قروچه و یا مصرف مواد اسیدی سطح مینای دندان دچار ساییدگی شود.

دردهای بعد از درمان دندانپزشکی

  • 6. درد ارتودنسی: دستگاه‌های ارتودنسی متصل به دندان، فشار و نیرویی را جهت جابه‌جایی دندان‌ها به بافت‌های نگهدانده اطراف دندان‌ها وارد می‌کند؛ همین نیروی وارد شده سبب احساس درد مخصوصاً در اوایل دوره درمان با ارتودنسی احساس می‌شود.
درد ارتودنسی
درد بعد از پر کردن دندان
  • 7. درد بعد از پر کردن دندان: گاهی اوقات بلند بودن مواد پر شده دندان، رسانا بودن آمالگام و تحریک اعصاب دندان می‌‌تواند منجر به احساس درد و یا حساسیت دندان بعد از ترمیم دندان شود.
  • 8. درد بعد از عصب کشی دندان: در طول عصب کشی دندان، ریشه دندان تحریک شده و بافت‌های آسیب دیده داخل پالپ (مغز) دندان برداشته شده و کانال‌های دندان با مواد بخصوص پر می‌شود. همین تحریک اعصاب داخل ریشه دندان می‌تواند تا ند روز حساسیت بعد از عصب کشی را به دنبال داشته باشد.
درد بعد از عصب کشی دندان
درد بعد از کشیدن دندان
  • 9. درد بعد از کشیدن دندان: گاهی اوقات بعد از کشیدن دندان ممکن است همچنان بیمار درد آزار دهنده‌ای را در محل دندان کشیدن شده احساس کند. این درد می‌تواند مربوط به مواردی از جمله تشکیل حفره خشک، عفونت و یا باقی ماندن بخشی از ریشه دندان باشد. بنابراین حتماً باید حتی کشیدن دندان که یک درمان سده دندانپزشکی به نظر می‌رسد توسط دندانپزشک متبحر انجام شود تا عوارضی را به همراه نداشته باشد.

سایر علل دندان درد

  • 10. رویش دندان: رویش دندان چه در دوران کودکی و چه در بزرگسالی و در زمان رشد دندان عقل بسیار آزار دهنده خواهد بود. مخصوصاً اگر دندان عقل به صورت نهفته و در زیر لثه مانده باشد درد بیشتری را به همراه خواهد داشت.
  • 11. دردهای ارجاعی: علاوه بر مورادی که در بالا ذکر شد که اکثراً ناشی از بروز بیماری‌های دهان و دندان است، عللی دیگر نیز می‌تواند منجر به احساس دندان درد شود که الزاماً منشأ آن دهان و دندان نیست. برخی از این موراد عبارتند از:
  • > بارداری: به دلیل تغییرات هورمونی و به دلیل واکنش‌های غیر عادی بافت لثه به پلاک‌ها، ممکن است مادر دندان درد داشته باشد.
  • > سینوزیت و میگرن: سبب احساس درد در فک بالای دهان می‌شود.
  • > آسیب دیدن مفصل گیجگاهی (مفصل متصل کننده فک و جمجمه)
  • > بیماری صرع و ارجاع درد به دندان
  • > گوش درد و ارجاع درد به دندان

تمامی 11 موردی که به عنوان علل دندان درد معرفی شد، نشانه‌های هستند که لازم است هرچه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کرده و پیش از جدی‌تر شدن عارضه، آن را درمان و یا علت بروز درد دندان را برطرف کرد.


انواع دندان درد چگونه است؟

به بیان کلی می‌توان گفت که درد یک پاسخ محافظتی بدن است که شدت آن ازحساسیت جزئی تا درد شدید متفاوت است و به بدن اطلاع می‌دهد که مشکلی در جایی وجود دارد. در مورد درد دندان نیز، در کنار درد حاصل از فشار بر روی بافت‌های نگهدانرده دندان، معمولاً درد به دلیل واکنشی که اعصاب موجود در فضای پالپ دندان نسبت به محرک‌ها نشان می‌دهند، ایجاد می‌شود. شدت دندان درد به نوع و شدت عامل تحریک‌کننده بستگی دارد. دندان درد می‌تواند با اشکال مختلفی بروز کند و بیمار حالات مختلفی را تجربه کند. از جمله انواع درد دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع دندان درد
اینفوگرافیک انواع دندان درد
  • > معمولاً مشکلاتی از قبیل پوسیدگی دندان، لق شدن پُرکردگی دندان، نمایان شدن ریشه دندان در نتیجه تحلیل رفتن لثه‌ها، ساییدگی ناشی از مسواک زدن نادرست به صورت حساسیت به گرما و سرما و یا تیر کشیدن در هنگام غذا خوردن بروز کند.
  • برخی از حساسیت‌ها و دردهای موقتی ناشی از انجام درمان‌های دندانپزشکی و تحریک اعصاب دندان است که از جمله آن‌ها می‌توان به عصب کشی دندان و یا پر کردن دندان اشاره کرد که بعد از چند روز برطرف خواهد شد.
  • > در صورتی که پوسیدگی عمیق‌تر شده، دندان دار آبسه و یا عفونت شود و التهاب به پالپ دندان نفوذ کند، بیمار درد مداوم، حساسیت نسبت به تماس و حتی تورم در لثه را تجربه می‌کند.
  • > در صورتی که در فک بالا، یمار درد ممتد و مستمری را احساس کند و البته مربوط به دندان خاصی نباشد، احتمالاً این درد ناشی از عفونت سینوس‌ها بوده و منشأ دندانی ندارد.
  • > درد مربوط به درمان ارتودنسی معمولاً در روزهای اولیه شروع درمان بیشتر احساس می‌شود. همچنین در جلسات سفت کردن سیم ارتودنسی و یا در هنگام خوردن مواد غذایی سفت نیز این درد حاصل از فشار آمدن به دندان محسوس خواهد بود.
درمان دندان درد همراه با تورم در سیمادنت
نقل قول درباره دندان درد همراه با تورم

درمان‌های خانگی (درمان سه سوته دندان درد)

در صورتی که احساس درد دندان دارید، شاید بتوان با اقداماتی در منزل کمی این درد را تسکین داد ولی در صورت ادامه‌دار شدن درد لازم است به صورت جدی درمان نزد دندانپزشک انجام شود. در واقع دندان دردهای مستمر و نیز همراه با تورم و التهاب را باید جدی‌تر گرفت و به دندانپزشک مراجعه کرد.

دقت داشته باشید پیش از هر اقدامی لازم است در ابتدا علت و منشأ دندان درد مشخص شود و سپس به سراغ تسکین و یا درمان آن رفت. با در نظر گرفتن این نکته درمان‌های خانگی که می‌تواند تا حدودی دردهای لحظه‌ای دندان را تسکین ببخشد عبارتند از:

  • > استفاده از کمپرس یخ
  • > شستشوی دندان با آب نمک و دهانشویه
  • > خودداری از خوردن غذاهای بسیار سرد و یا بسیار گرم
  • > مسواک زدن آرام و کشیدن مداوم نخ دندان
  • > استفاده از نایت گارد (در صورت دندان قروچه و ساییدن دندان‌ها بر روی هم)

به صورت مرتب نخ دندان بکشید تا از درد دندان به دلیل گیر غذایی در امان بمانید.

برخی مواقع در صورتی که بین دندان‌ها علی الخصوص دندان‌های عقبی فاصله وجود داشته باشد، با خوردن غذا و گیر کردن مواد غذایی در این فواصل ممکن است التهاب لثه و درد دندان بروز کند. بنابراین باید کشیدن نخ دندان به صورت مرتب در برنامه روزانه وجود داشته باشد تا از این عاضره دور ماند.

اقدامات دیگری نیز می‌تواند با توجه به نوع دندان درد کمی تسکین دهنده باشد، ولی با این وجود در صورت تشدید درد باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

درمان دردهای بعد از درمان

در صورتی که درد دندان ناشی از انجام درمان‌های دندانپزشکی از قبلی ارتودنسی، پر کردن، عصب کشی، کشیدن دندان و حتی جراحی دهان و دندان باشد، معمولاً این دردها موقتی بوده و دندانپزشک معالج داروهایی جهت تسکین و تحمل این دردها تجویز خواهد کرد.


روش‌های درمان دندان درد
اینفوگرافیک روش‌های درمان دندان درد

درمان دندان درد شدید

همانطور که در بخش قبلی به صورت کامل عللی که می‌تواند منجر به دندان درد شود، مطرح شد لازم است که در ابتدا علت اصلی درد مشخص شده و سپس اقدام به درمان آن نمود. با این وجود نمی‌توان گفت هر نوع دندان دردی همواره نیاز به درمان‌های جدی و مراجعه به دندانپزشک دارد. ولی توجه داشته باشید که دندان دردی که برای چند روز ادامه دارد، گاهاً به صورت تهاجمی تشدید می‌شود و ممکن است با تورم و التهاب همراه باشد قطعاً نمی‌توان با درمان‌های خانگی آن را برطرف کرد و باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

درمان پوسیدگی دندان (پر کردن دندان)

زمانی که مینای دندان بر اثر عوامل مختلفی همچون ساییدگی و یا پوسیدگی از بین می‌رود لازم است که به دندانپزشک مراجعه شده و اقدام به ترمیم و یا پر کردن دندان شود. با پر کردن دندان بخش پوسیده شده برداشته شده و فرم و شکل دندان بازیابی و اصلاح می‌شود. به این ترتیب با درمان به موقع پوسیدگی دندان، درد ناشی از آن نیز برطرف می‌شود. همچنین در صورت شکستگی و یا لق شدن پر شدگی‌های قبلی نیز لازم است پیش از نفوذ باکتری به داخل پالپ دندان، مجدداً اقدام به ترمیم دندان نمود. ترمیم دندان و یا به اصطلاح پر کردن دندان با مواد گوناگونی از جمله آمالگام و یا کامپوزیت انجام می‌شود.

عصب کشی دندان بعد از دندان درد

عصب کشی دندان

در صورت پوسیدگی و یا نفوذ عفونت به پالپ دندان (بخش نرم و مغز دندان)، دیگر ترمیم دندان کافی نخواهد بود. در این صورت لازم است به دلیل گسترش پوسیدگی و عفونت به داخل کانال‌های دندانی، عصب کشی یا درمان ریشه انجام شود. اندودنتیست، متخصص عصب کشی است که ریشه دندان را ترمیم کرده، مغز دندان آسیب‌دیده را تمیز کرده، کانال ریشه دندان را ضدعفونی کرده و قسمت باقیمانده از دندان را پُر می‌کند تا نهایتاً دندان را نجات داده و آن را حفظ کند. در صورتی که عفونت داخل پالپ دندان به موقع درمان نشود ممکن است منجر به آبسه شده و بسیار آزار دهنده شود.

همچنین اگر ترک یا شکستگی دندان به قسمت مغز دندان رسیده باشد، ممکن است درمان آن بسیار دشوار باشد و امکان درمان آن به موقعیت و عمق ترک ایجاد شده بر روی دندان بستگي دارد. در این موارد احتمالاً لازم است که دندان بیمارعصب‌کشی شود تا بافت‌های مرده موجود در مغز دندان و بافت‌هایی که در حال از بین رفتن هستند، حذف‌شده و بتوان دندان را نجات داد.

دکتر مجتبی جولهر

کشیدن دندان

در صورتی که عفونت و التهاب ناشی از بیماری‌های لثه و یا گسترش پوسیدگی دندان تا حدی افزایش پیدا کند که سبب لق شدن دندان شده و یا امکان درمان آن وجود نداشته باشد، باید به عنوان آخرین مرحله به کشیدن دندان فکر کرد. همچنین در مواردی که درد ناشی از رویش دندان عقل نهفته باشد نیز لازم است جراحی دندان نهفته انجام شود.

در صورت کشیدن دندان اگر تنها یک یا چند دندان کشیده شده باشد، می‌توان برای پر کردن فضای بی‌دندانی به سراغ روش‌هایی از جمله ایمپلنت (کاشت دندان) و بریج دندان رفت. ولی اگر به طور کامل دندان‌های یک فک از دست رفته باشد، لازم است به سراغ روش‌هایی از جمله پروتز ثابت و یا متحرک هر فک رفت. بنابراین برای جلوگیری از کشیدن و از دست دادن دندان طبیعی خود حتماً در اسرع وقت به فکر درمان دندان درد خود باشید.

کشیدن دندان بعد از دندان درد

مشاوره حضوری برای درمان دندان درد در شمال تهران

در صورتی که ساکن مناطق شمالی تهران همانند نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، جردن، شریعتی، میرداماد، پاسداران و سایر محله‌های این مناطق هستید و قصد مراجعه به یک کلینیک تخصصی دندانپزشکی برای مشاوره درباره استفاده از سیستم ارتودنسی دیمون در شمال تهران را دارید، می‌توانید به کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت مراجعه کنید.

آدرس: تهران، شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد، ساختمان پزشکان منظرنژاد، طبقه 3، واحد 11

کلینیک شریعتی سیمادنت

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden

مشاوره حضوری برای درمان درد شدید دندان در غرب تهران

علاوه بر مناطق شمالی تهران، سیمادنت در غرب تهران نیز شعبه دیگری دارد و در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند صادقیه، ستارخان، مرزداران،جنت آباد، سعادت آباد یا حتی کرج هستید، شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حضوری و دریافت بهترین راه کارها و نیز درمان به موقع دندان درد به شعبه ستارخان کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت مراجعه کنید.

آدرس: تهران، خیابان ستارخان، بین خیابان شادمهر و بهبودی، ساختمان پزشکان ستارخان، طبقه ۵

کلینیک سیمادنت ستارخان

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیما دنت
    مشاوره آنلاین
    سیمادنت
    تماس با ما
    سیمادنت
    تماس با ما
    سیمادنت
    دریافت نوبت