آبسه و عفونت دندان چیست ؟ + (بررسی علائم، علل و نحوه درمان آن ها)

آبسه و عفونت دندان چیست ؟ + (بررسی علائم، علل و نحوه درمان آن ها)

درمان آبسه و عفونت دندان

عناوین

آبسه دندان، به مرحله از بیماری گفته می‌شود که در آن بافت نرم داخل دندان آسیب می‌بیند و باعث تورم و التهاب می‌شود. این بافت نرم شامل اعصاب و رگ‌ها است که همانند تمام بافت‌های دیگر بدن در برابر عفونت‌های مختلف حساس است. آبسه دندان ممکن است به دلیل شکستن دندان، ترک دندان یا عفونت‌ها ایجاد شود. این بیماری می‌تواند بسیار دردناک باشد و باعث تورم گلو، صورت و گردن نیز شود. ممکن است در نتیجه‌ی عفونت دندان، یک ضربه‌ی شدید، یا حتی یک عمل دندان پزشکی اتفاق بیفتد. آبسه دندان معمولاً با عفونت دندان همراه است و می‌تواند به سرعت گسترش پیدا کند. در این مقاله، ما به بررسی علت، علائم، درمان و پیشگیری از آبسه دندان می‌پردازیم.

دریافت مستقیم نوبت درمان آبسه از سیمادنت

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden


آبسه دندان چیست؟

آبسه دندان، یک حفره پر از باکتری‌ است که در اطراف ریشه دندان به وجود می‌آید و می‌تواند هر سنی درگیر کند. این عارضه ناشی از عفونت باکتریایی است که در صورت درمان به موقع، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما در غیر این صورت ممکن است به سایر اعضای بدن، از جمله فک، گردن و سر گسترش یابد. برای درمان آبسه دندان، از آنجا که آبسه دندان به خودی خود درمان نمی‌شود برای درمان این عارضه حتما باید به دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه مراجعه کرد.

انواع آبسه دندان

به طور کلی سه نوع اصلی از آبسه‌های دندانی وجود دارد که می‌توانند در نواحی مختلف اطراف دندان ایجاد شوند. هر 3 مورد در ادامه به زبان ساده توضیح داده شده‌اند.

آبسه پریودنتال یکی از انواع آبسه های دندان

آبسه پریودنتال (Periodontal Abscess)

بیماری آبسه پریودنتال، به نام‌های آبسه جانبی یا آبسه پاریتال نیز شناخته می‌شود، که در استخوان کناری دندان ایجاد می‌شود. این بیماری یک وضعیت اورژانسی در حوزه دندانپزشکی است که باعث درد شدید و ناراحتی بیمار می‌شود و نیاز به درمان سریع و مداوم دارد. جمع شدن باکتری‌ها در کیسه‌های پریودنتال و یا ورود جسم خارجی، موجب ایجاد این بیماری می‌شود. لذا، اگر احساس درد و ناراحتی دندانی دارید، باید به زودی به دندانپزشک مراجعه کنید و این مشکل بررسی شود.

علت بروز آبسه پریودنتال

آبسه پریودنتال به دلیل جمع شدن باکتری‌ها یا گیر افتادن جسم خارجی در کیسه‌های پریودنتال ایجاد می‌شود. این باکتری‌ها معمولاً از طریق غذا و نوشیدنی‌هایی که می‌خورید و می‌نوشید وارد دهان شما می‌شوند. اگر شما به شکل مناسب و مرتب دندان‌تان را شستشو نکنید، باکتری‌ها می‌توانند در لثه‌ها و فضای بین دندان‌ها جمع شوند و باعث بروز آبسه پریودنتال شوند.

آبسه پری‌آپیکال (Periapical Abscess)

آبسه پری‌آپیکال، مشکل شایعی است که بیشتر به علت عفونت دندان‌ها ایجاد می‌شود. در این موارد، باکتری‌ها از نوک ریشه دندان و از طریق استخوان به داخل لثه نفوذ می‌کنند و باعث تورم و درد در ناحیه مورد نظر می‌شوند.

آبسه پری اپیکال

علت آبسه پری‌آپیکال

عفونت ناشی از چرک دندان یا لثه، علت اصلی آبسه پری‌آپیکال دندان است. این عفونت ممکن است به بافت‌های نرم داخل لثه و فک گسترش یابد، در صورت عدم درمان، مشکلات جدی‌تری مانند عفونت سینوس را ایجاد کند.

آبسه لثه

آبسه ژنژیوال (Gingival Abscess)

آبسه ژنژیوال یکی از مشکلات شایع دندانی است که معمولاً به دلیل عفونت باکتریایی در ناحیه بین دندان و لثه ایجاد می‌شود.

علت آبسه ژنژیوال

آبسه ژنژیوال به دلیل عفونت باکتریایی که در اثر استفاده نادرست از مسواک، شکستگی دندان و یا گیر کردن غذا در خط لثه ایجاد می‌شود. در واقع، باکتری‌های موجود در دهان در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، به سرعت می‌توانند به شکل پیشرفته‌ای در میان دندان‌ها و لثه‌ها نفوذ کنند که در نهایت باعث ایجاد آبسه ژنژیوال می‌شوند.


آبسه دندان شیری

به علت تفاوت‌هایی که در ساختار دندان‌های شیری و دائمی وجود دارد، دندان‌های شیری بیشتر به آبسه و التهاب احتمالی دچار می‌شوند. در برخی موارد، برای درمان آبسه دندان شیری، نسبت به درمان آبسه بدون کشیدن دندان با کمک پالپکتومی (خارج کردن عصب دندان) می‌توان اقدام کرد. می‌توان با مشورت متخصص کودکان یا متخصص درمان ریشه، به درمان آبسه دندان بدون کشیدن آن پرداخت. با این روش، می‌توان از افتادن زود هنگام دندان شیری جلوگیری کرد.

در مورد دندان‌های دائمی، در صورت بروز آبسه، باید زوتر آن را مورد بررسی قرار داد. اما در بسیاری از موارد، کشیدن دندان دائمی برای درمان آبسه ضروری نیست و می‌توان با استفاده از روش‌های درمانی دیگر به درمان آن پرداخت. در کل، آمار نیز نشان می‌دهد که دندان‌های شیری، نسبت به دندان‌های دائمی بیشتر کشیده می‌شوند.

به همین دلیل، بهتر است دندان‌های شیری را همیشه مورد توجه و نظارت دقیق قرار داد تا در صورت بروز مشکل، با استفاده از روش‌های مناسب، به درمان آن‌ها پرداخت و از هرگونه مشکل زودهنگام جلوگیری کرد.

آبسه دندان شیری

آبسه دندان مزمن

آبسه دندان مزمن نسبت به آبسه حاد، کمتر درد دارد. علائم آبسه مزمن شامل کاهش درد نسبت به آبسه حاد، فیستول‌های تخلیه چرک و ضایعه در کلیشه رادیوگرافی است. درمان این نوع آبسه عموماً نیازی به تجویز آنتی‌بیوتیک ندارد و با درمان ریشه دندان و یا خارج کردن آن از دهان بهبود می‌یابد.

آبسه دندان حاد

علائم آبسه دندان حاد شامل تب و درد است که معمولاً بعد از ضربه ضعیف به دندان یا جابجایی دندان رخ می‌دهد. این علائم با مصرف آنتی‌بیوتیک توسط دندانپزشک و یا خارج کردن پالپ آلوده دندان که عامل عفونت است، تسکین می‌یابد. همچنین با تخلیه عفونت از طریق خارج کردن دندان (در دندان‌های شیری کودکان) و یا لثه، و یا برداشتن قسمت پوسیدگی دندان و سقف اتاقک پالپ دندان شیری، درد آبسه کاهش می‌یابد.

درمان آبسه دندان شیری در اطفال

آبسه دندان شیری کودکان

در صورتی که درمان آبسه دندان شیری کودک انجام نشود، عفونت ممکن است به دندان دائمی زیرین آسیب برساند و با تداخل در تشکیل مینای دندان دائمی، باعث بروز شکل بد و نامتعارف و در بعضی موارد ازدیاد نمودار رشد آن می‌شود. بهترین راه برای درمان آبسه و عفونت دندان، مراجعه به دندانپزشک اطفال با تجربه می‌باشد. اگر فرزند شما با مشکلات عفونت و آبسه دندانی مواجه شده است، پیشنهاد می‌دهیم که به دندانپزشک اطفال خوب مراجعه کنید.


عفونت دندان چیست؟

هنگامی که دندان پوسیده و آسیب دیده بدون درمان رها شود، دچار عفونت می‌شود که با نام عفونت ریشه دندان شناخته می‌شود و در حد فاصله بین خط لثه و استخوان فک ایجاد می‌شود. اگر این عفونت درمان نشود، می‌تواند به سایر نقاط بدن گسترش یابد و مشکلات جدی را به دنبال داشته باشد.

آغاز عفونت دندان با درد دندان شروع می‌شود. در صورتی که پوسیدگی بسیار شدید باشد، عصب مرکزی دندان درگیر خواهد شد. اگر بدون درمان مناسب ادامه یابد، دندان عفونی خواهد شد و ناحیه ریشه در استخوان فک کیست خواهد داشت. در برخی موارد، کیست به داخل دهان باز خواهد شد و باعث عفونت حفره داخلی می‌شود.

در این شرایط، بیمار باید به زودی به دندانپزشک مراجعه کند. درمان عفونت دندان با کیست کوچک، با انجام عمل ریشه کشی انجام می‌شود. اما اگر کیست بزرگ باشد، باید با جراحی کوچک برداشته شود.

عفونت دندان
علائم عفونت دندان
اینفوگرافیک علائم عفونت دندان

دلایل عفونت دندان

عفونت دندان به دلیل وجود باکتری‌های مضر در دهان ایجاد می‌شود. باکتری‌های مضر معمولاً از طریق شکستن دندان و یا نفوذ به طبقه‌های عمیقتر دندان، وارد سیستم داخلی دندان می‌شوند و باعث ایجاد التهاب می‌شوند. بعضی از علل شایع عفونت دندان عبارت‌اند از:

  • شکستن دندان
  • ترمیم‌های پوسیده
  • برداشتن پروتز دندان
  • نفوذ باکتری به داخل دندان

علائم عفونت دندان

با بروز عفونت دندان، شایع‌ترین علائم شامل درد و التهاب می‌باشند. دندان درد معمولاً انواع متفاوتی دارد و ممکن است آنقدر حاد باشد که شب‌ شما را بیدار کند. بعضی از علائم دیگر عفونت دندان عبارت‌اند از:

  • خونریزی لثه
  • درد ضربان‌دار دندان
  • بوی بد دهان
  • تورم در لثه‌ها
علائم عفونت دندان
اینفوگرافیک علائم عفونت دندان
درمان عفونت دندان

درمان عفونت دندان

درمان عفونت دندان بستگی به میزان شدت عفونت دارد. برای عفونت دندان سطحی، پاک کردن دندان و استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های دهانی می‌تواند کافی باشد. در صورتی که عفونت بسیار شدید باشد و درد شدیدی داشته باشید، ممکن است پزشک شما آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی و یا عمل جراحی را به شما توصیه کند. بعضی از روش‌های درمانی دیگر عبارتند از:

  • پر کردن دندان و ترمیم پوسیدگی
  • عمل‌های جراحی مانند جراحی لثه، جراحی ریشه و یا کشیدن دندان
  • تزریق آنتی‌بیوتیک در دندان

علائم آبسه و عفونت دندان چیست ؟

آبسه و عفونت دندان با علائمی مشابه همراه هستند. در زیر علائم مشترک آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • درد شدید و ناگهانی در دندان
  • بی‌حسی یا درد در لثه
  • تورم و آبسه در ناحیه دندان
  • شکستگی یا شکستن دندان
  • خروج مایع یا خون از دندان
علائم آبسه دندان و عفونت دندان

دریافت مستقیم نوبت درمان آبسه از سیمادنت

در صورت داشتن هر کدام از علائم بالا برای شروع درمان می توانید به کلینیک سیمادنت مراجعه کنید.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden

علل ایجاد عفونت دندان و آبسه دندان

علل بروز آبسه و عفونت دندان

این بیماری می‌تواند به دلایل متعددی ایجاد شود. عموماً عفونت دندان به دلیل رشد مستقیم باکتری‌ها از پلاک دندان‌ها یا ریشه‌های عمیق دندان در بافت‌های نرم و استخوان‌های نگهدارنده صورت و گردن بروز می‌کند. در این شرایط، باکتری‌ها باعث ایجاد التهاب و عفونت در دندان می‌شوند و میکروب‌های موجود در پلاک دندان باعث التهاب لثه و جدا شدن آن از دندان می‌شوند. به همین دلیل، در فضای بین دندان و لثه، آبسه ایجاد می‌گردد. برای پیشگیری از این عارضه، بهتر است به شستشوی منظم دهان و دندان‌ها و جرم‌گیری دندان‌ها توجه کنید. همچنین، در صورت بروز علائمی مانند درد دندان، بوی بد دهان، خونریزی لثه، تورم و آبسه، بهتر است به متخصص دندان‌پزشکی مراجعه کنید تا از عوارض بیشتر جلوگیری شود.


روش‌های درمان آبسه دندان

درمان آبسه با عصب‌ کشی دندان

عصب کشی دندان

یکی از روش‌های رایج برای درمان آبسه عصب دندان، عصب کشی است. در این روش، متخصص عصب کشی (یا متخصص درمان ریشه دندان) در بخش تاج دندان، پوسیدگی و عفونت را برطرف کرده و سپس طول کانال‌های ریشه دندان را تعیین کرده و داخل آن را با استفاده از ابزار ویژه تمیز و خالی می‌کند. سپس عصب دندان را خارج و داخل کانال دندان را تمیز کرده و با استفاده از مواد مخصوص آبسه دندان، کانال دندان را پر می‌کند تا درمان آبسه دندان انجام شود.

درمان آبسه با کشیدن دندان

کشیدن دندان

در مواردی که عفونت شدید در دندان رخ نداده باشد، معمولاً می‌توان با مصرف آنتی‌بیوتیک، میزان عفونت را کاهش داد. اما در شرایطی که دندان به طور کامل عفونی شده و دیگر نمی‌توان آن را نجات داد، کشیدن دندان ضروری می‌شود. برای این کار، دندانپزشک یک سوراخ کوچک در لثه ایجاد می‌کند تا مایع آبسه دندان به‌طور مناسب تخلیه شود. سپس دندان کشیده می‌شود. با این حال، در مواردی که کشیدن دندان انجام می‌شود، مراقبت‌های لازم باید انجام شود.

قبل و بعد عصب کشی
دکتر مجتبی جولهر

پیشگیری: چطور از بروز آبسه و عفونت دندان جلوگیری کنیم؟

رعایت بهداشت دهان و دندان همیشه بهترین راه برای جلوگیری از بروز هر گونه بیماری چه داخل حفره دهان و چه در سایر بخش‌های دیگر بدن است. بنابراین بهتر است برای پیشگیری از آبسه دندان و لثه، اقدامات بهداشتی زیر را با دقت دنبال کنید:

پیشگیری آبسه دندان
  • فرقی نمی‌کند مسواک برقی باشد یا دستی، در هر صورت روزانه 2 بار دندان‌های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید تمیز کنید.
  • مسواک یا سری مسواک استفاده شده خود را بعد از هر 3 تا 4 ماه تعویض کنید.
  • هر روز در کنار مسواک زدن از نخ دندان‌ها برای تمیز کردن فضای بین دندان‌های خود کمک بگیرید.
  • برای کمک به جلوگیری از تشکیل پلاک و پوسیدگی دندان، روزانه از دهانشویه فلوراید یا ضد عفونی کننده استفاده کنید.
  • چکاپ‌های دوره‌ای دندانپزشکی شامل جرمگیری دندان، رادیوگرافی‌های تشخیصی و معاینات روتین را از دست ندهید.
  • اغلب آب حاوی فلوراید بنوشید
  • رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید و مصرف قند را کاهش دهید.

متخصصین درمان آبسه و عفونت دندان در کلینیک تخصصی سیمادنت

دکتر هاوش غارتی

دکتر هاوش غارتی

جراح لثه (پریودنتیست) دندانپزشکی است که در پیشگیری و درمان بیماری‌های لثه و درمان التهاب دهان تخصص دارند. دکتر هاوش غارتی متخصص و جراح بیماری‌های لثه یکی از قدیمی ترین همکاران ما در کلینیک تخصصی سیمادنت هستند. دکتر غارتی بورد تخصصی پریودنتولوژی خود را در سال ۱۳۹۰ اخذ کردند. آن دسته از بیماران و مراجعان گرامی که برای مشکلات مربوط به لثه، جراحی دهان و دندان و کاشت ایمپلنت به سیمادنت مراجعه می‌‍کنند توسط ایشان ویزیت می‌شوند.

دکتر مجتبی جولهر

دکتر جولهر به عنوان یک دندانپزشک و جراح تمامی درمان‌های دندانپزشکی مخصوصاً عصب کشی (درمان ریشه) را در کلینیک سیمادنت انجام می‌دهند.

دکتر مجتبی جولهر

سوالات متداول آبسه و عفونت دندان

آیا آبسه و عفونت دندان می تواند بدون درد باشد؟

بله، آبسه و عفونت دندان در بعضی موارد می‌تواند بدون درد باشد، اما عموماً با درد همراه است.

آیا آبسه و عفونت دندان می تواند خود به خود بهبود پیدا کند؟

بله، آبسه و عفونت دندان در بعضی موارد ممکن است خود به خود بهبود پیدا کند، اما در صورتی که برای بیش از چند روز ادامه داشته باشد، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید.

آیا مصرف داروهای دردسرآور می تواند در درمان آبسه و عفونت دندان مفید باشد؟

در صورتی که برای مدت کوتاهی از داروهای دردسرآور استفاده کنید، می‌تواند در کاهش درد کمک کند، اما به هیچ وجه نباید بیش از حد استفاده شود، زیرا این داروها تنها به طور موقت درد را کاهش می دهند و برای درمان عفونت دندان تاثیر ندارند.

آیا مصرف غذاهای شیرین در بروز آبسه و عفونت دندان تاثیر دارد؟

بله، مصرف غذاهای شیرین می‌تواند باعث بروز آبسه و عفونت دندان شود، بنابراین باید از مصرف این نوع غذاها کاسته شود.

عفونت دندان چه علائمی دارد؟

علائم عفونت دندان شامل درد دندان، تورم و قرمزی در ناحیه دندان، حساسیت به سرما یا گرما، تحریک پذیری و خونریزی لثه است.

آیا مصرف آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت دندان مناسب است؟

بله، آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان عفونت دندان موثر هستند. با این حال، باید به شکل صحیح و با توصیه پزشک مصرف شوند.

آیا مصرف آنتی‌بیوتیک در بارداری برای درمان عفونت دندان ایمن است؟

بله، در صورتی که آنتی‌بیوتیک با توجه به شرایط بارداری و توصیه پزشک مصرف شود، ایمن است.


چرا مراجعان ما، برای انجام درمان آبسه و عفونت دندان به سیمادنت اعتماد می کنند؟

مراجعان زیادی به صروت روزانه برای درمان انواع آبسه‌های دندانی به سیمادنت مراجعه می‌کنند. زیرا ما در تمام کلینیک‌های خود:

  • ایمن ترین روش درمان و تخلیه آبسه را انجام می‌دهیم
  • از حضور متخصصان دندانپزشکی باتجربه بهره می‌بریم
  • دستیاران دندانپزشکی حرفه‌ای داریم
  • محیط مطب‌های ما کاملاً مناسب حضور کودکان است
  • به نسبت هزینه‌ای که دریافت می‌کنیم خدمات با کیفیت ارائه می‌دهیم
  • به مراجعان آموزش می‌دهیم
  • همیشه در دسترس هستیم (تماس، سایت، شبکه‌های اجتماعی)
  • پاسخگوی تمام سوالات مراجعان عزیز هستیم.
  • زیر نظر مدیریت دکتر داوودیان هستیم.

مراجعه حضوری برای درمان آبسه و عفونت دندان در شمال تهران

از آنجا که انجام هریک از اقدامات دندانپزشکی برای درمان آبسه و عفونت دندان ممکن است به چندین دفعه مراجعه حضوری به کلینیک دندانپزشکی نیاز داشته باشد، شما باید علاوه بر در نظر گرفتن میزان تخصص دندانپزشکان مورد نظر، بعد مسافت را نیز مد نظر قرار دهید. در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، جردن، شریعتی، میرداماد، پاسداران و سایر محله‌های این مناطق هستید و قصد مراجعه به یک کلینیک تخصصی دندانپزشکی برای آبسه و عفونت دندان در شمال تهران را دارید، می‌توانید به مطب شریعتی سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد، ساختمان پزشکان منظرنژاد، طبقه 3، واحد 11

کلینیک شریعتی سیمادنت

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden


مراجعه حضوری برای درمان آبسه و عفونت دندان در غرب تهران

کلینیک دندانپزشکی سیمادنت شعبه‌ای دیگر نیز در غرب تهران داشته و در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند صادقیه، ستارخان، مرزدارن، جنت آباد، سعادت آباد یا حتی کرج هستید و قصد مراجعه به یک مرکز تخصصی دندانپزشکی جهت درمان آبسه و عفونت دندان خود را دارید، می‌توانید به مطب ستارخان سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، خیابان ستارخان، بین خیابان شادمهر و بهبودی، ساختمان پزشکان ستارخان، طبقه ۵

کلینیک سیمادنت ستارخان

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden

  • علی گفت:

    سلام خوب هستید حدود یک هفته است بالای دندانم ضایعه ایی مثل حالت آبسه ایجاد شده درد هم ندارد ولی خیلی رشد کرده دندان من هم مشکل پوسیدگی نداشت فقط یک بار درد شدید گرفت و من آموکسیلین خوردم و دردش محو شد ولی بالای همان دندان ابن ضایعه ایجاد شده

    • سلام
      مجموعه ای از عفونت و چرک هایی که، در قسمت های مختلف دندان جمع می شود را ابسه می گویند. لذا برای درمان ابسه، باید در اولین فرصت نزد متخصص دندانپزشک مراجعه نمایید. جهت دریافت مشاوره دقیق تر عکس های رادیوگرافی خود را به واتساپ سیمادنت ارسال کرده و مقاله زیر را در خصوص آبسه دندان مطالعه کنید.
      با سپاس
      کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت

  • برنا گفت:

    اگر دندانی عصب کشی نشده باشید و فقط پر شده باشد چه عوارضی دارد؟

  • Hani گفت:

    سلام خسته نباشید دندان 6سمت راست پایین من 3روزه که عفونت کرده ودردش خیلی زیاده به دندان پزشک هم مراجعه کردم که قرص اموکسی کلاو ومترونیدازول دادن واس رفع عفونت الانم درد دندونم خیلی زیاده میشه بگین چکار کنم که درد وعفونت از بین بره😔⁦🙏🏻⁩💔

    • سلام
      عفونت و التهاب لثه ای، بسیار آزاردهنده می باشد و علاوه بر درد به دندان خطرات جبران ناپذیری دارد، لذا جهت درمان عفونت لثه نزد متخصص جراح لثه مراجعه نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر عکس های رادیوگرافی خود را به واتساپ ارسال کنید. و مقاله زیر را در خصوص عفونت دهان و دندان مطالعه کنید.
      با سپاس
      دکتر داوودیان
      متخصص ارتودنسی در تهران

  • الهام گفت:

    سلام
    حدود یکسال پیش دندان من کامل شکست و فقط ریشه دندان باقی موند ازون به بعد جای دندان حالت لثه اضافه شده احتمالش هست که عفونت باشه؟

    • سلام
      لطفا هرچه سریعتر، نزد دندانپزشک متخصص مراجعه نمایید. و اقدام به دراوردن ریشه دندان کنید در غیر اینصورت دچار عفونت لثه ایب می شوید.
      جهت کسب اطلاعات دقیق تر عکس های رادیوگرافی خود را به واتساپ دکتر داوودیان ارسال نمایید.
      با سپاس
      دکتر داوودیان
      متخصص ارتودنسی در تهران

  • مونا گفت:

    سلام دندان عقل فک پایین ۴ ماهه درد میکنه رفتم دندانپزشک گفتند دندونت حیفه! نکشیدن پرش کردن دردش خوب نشده خسته شدم دیگه درد طوریکه دندان ۶و۷ رو هم درگیر کرده ،شب به هنگام خواب درد دندونام بیشتره.
    غدد لنفاوی گردنم ورم کرده پزشک آنکولوژیست رفتم، عکس و سونوگرافی ومعاینه وآزمایش خون گرفتم سالم بودم. پزشک میگه ورم غده لنفاوی از دندونات، دندانپزشک ها میگن نه دندونات سالمه.لطفا راهنمایی کنید 😔

  • Sobhan گفت:

    سلام نزدیک ۶ ماهه اعصب کشی کردن ولی امروز دیدم انگار لثه اومدم رو دندونم و یه درد ریزی هم داره..راستی اون دندونی که اعثب کشی کردم خالی و از درد زیاد پر نکردم و وقت هم نکردم برم درست کنم ، بهن ظرشما دندون در میکنه یا لثه؟

  • Sobhan.jack گفت:

    سلام نزدیک ۶ ماهه اعصب کشی کردن ولی امروز دیدم انگار لثه اومدم رو دندونم و یه درد ریزی هم داره..راستی اون دندونی که اعثب کشی کردم خالی و از درد زیاد پر نکردم و وقت هم نکردم برم درست کنم ، بهن ظرشما دندون در میکنه یا لثه؟

  • ... گفت:

    سلام دندون کی مونده آخرم سیاهه کامل و با لثه توی یه سطحه حدود نیم سانت هم زیر لثه داخل دندان سوراخه چند روزه در میکنه و باد کرده
    پارسال درد گرف منم امتحان داشتم رفتم بکشم آبسه اش پوشید دیگه درد نداشت منم ولش کردم دیگه
    خیلی خطر داره عفونتش؟

  • نسیم گفت:

    سلام. دو روزه دندون ۶ سمت راست پایین به شدت درد میکنه و ورم کرده. دندانپزشک گفتن عصب کشی مجدد میخواد و در ناحیه ریشه آبسه کرده. بهم آموکسی سیلین و نوافن دادن. ولی چون وقت ایشون پر هست برای ۳ هفته دیگه بهم وقت دادن. ولی داروها برای ۵ روزه. سوالم اینه وه ۳ هفته دیگه برای درمان ریشه دیر نیست؟ و چقد زمان معمولا برای خشک شدن عفونت نیازه تا بشه درمان دندان رو شروع کرد؟

  • سارا گفت:

    سلام…آبسه دندانم این سری زده پشت دندانم ( نزدیک به همان جایی که سقف دهانه )همیشه آبسه دندان قسمت جلو بود….طبیعیه؟البته دندانپزشک هم میرم ولی گفتم اول اینجا بپرسم.

    • سلام
      ابسه دندانی، مجموعی از میکروب ها، و چرک هایی هست که امکان دارد در جاهای مختلفی از دهان ایجاد شود، لذا اگر با تجویز انتی بیوتیک ها بهتر نشد باید در اولین فرصت نزد متخصص دندانپزشک مراجعه نمایید. جهت دریافت مشاوره دقیق تر، عکس های رادیوگرافی خود را به واتساپ سیمادنت ارسال نمایید و مقاله زیر را در خصوص ابسه دندان مطالعه فرمایید.
      با سپاس
      کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت

  • سارا گفت:

    سلام بالای لثه دندان نیش بالا حالت آبسه داشت عکس گرفتم دکتر گفتن دندان به عصب رسیده روت کانال کردن و آنتی بیوتیک دادن الان دوهفته گذشته ولی آبسه لثه هنوز هست مراجعه کردم دکتر باعکس قبلی مقایسه کردن گفتن کمتر شده التهاب باید زمان بدهی آیا مشکلی نیست از بابت آبسه لثه؟

  • فریبا گفت:

    سلام دندان ۶بالا گاهی بعد از جویدن مورمور میشد.رفتم دکتر و همون روز پرش کرد .۴روز درد داشتم بهم قرص کواموکسی کلاو دادن بعدش یه هفته اروم شد بعدش ۳هفته مداوم درد شدید داشتم .دکتر گفت باید بری عصب کشی.دکتر عصب کشی بدون معاینه گفت دندونت ب عصب رسیده .۲روز بعدش دندونم بالا اومد و درد گرفت.قرص مترونیدازول و اموکسی سیلین خوردم.هنوز مقداری بالاس.باید چیکار کنم؟دندونم عفونت داشته پرش کردن؟دیگه عصب کشی نمیخوام؟

  • ن. ع گفت:

    سلام دندون عقلمو کشیدم فک پائین، کاملا سالم بود فقط درد میکرد، چندتا بخیه خورده، ولی خیلی درد میکنه و اون سمت صورتم ورم کرده تا زیر گلو، آموکسی سیلین و مسکن میخورم، آیا این ورم طبیعیه و خوب میشه؟

    • سلام
      بعد از کشیدن دندان عقل، متورم شدن صورت و درد طبیعی است، اما اگر این درد و تورم بیش از حد بود باید سریعا به متخصص دندانپزشک خود مراجعه نمایید. جهت دریافت مشاوره دقیق تر عکس های رادیوگرافی خود را به واتساپ سیمادنت ارسال نمایید، همچنین مقاله زیر را در خصوص دندان عقل مطالعه نمایید.
      با سپاس
      کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت

  • الهام شمس گفت:

    سلام دکتر خوبید. من امروز صبح لثم ابسه کرده زیر دندونمه انگار و اینکه درد میکنه ولی عوارض دیگه ای نداشتم جز درد و التهاب لثه نشده باید برم دندون پزشکی؟ یا با درمان خانگی میتونم کنترلش کنم؟

    • کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      لطفا در اسرع وقت به متخصص دندانپزشک مراجعه نمایید، همچنین جهت دریافت مشاوره دقیق تر عکس های رادیوگرافی خود را واتساپ سیمادنت ارسال نمایید.
      با سپاس
      کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت

  • سعید نصیری گفت:

    سلام وخسته نباشید
    من دندونم از ریشه عفونت کرده و لپم سه چهار روزه ورم کرده و درد داره دندونمم تقریبا 50 درصدش تخلیه شده وخراب شده چندتا سوال:
    1.آیا دندونم قبل احیا هست یا نه ؟
    2.برای فرو کش کردن عفونت میتونم از سیپرو استفاده کنم؟
    3.هزینه ترمیمش حدودا چقدر درمیاد؟
    4.برای ضد عفونی کردنش از آب نمک استفاده میکنم(مسواکم میزنم) خوبه یا از چیز دیگه استفاده کنم؟
    ممنون میشم جواب بدید

    • کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام
      لطفا در اسرع وقت به متخصص دندانپزشک مراجعه نمایید، همچنین جهت دریافت پاسخ های خود و مشاوره دقیق تر عکس های رادیوگرافی خود را واتساپ سیمادنت ارسال نمایید.
      با سپاس
      کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت

  • نیلو گفت:

    سلام و خسته نباشید خدمت شما تقریبا اسفند پارسال دندان درد گرفتم ورفتم دکتر که گفت عفونت شدید کرده و دارو داد دردش افتاد که بعدش باردار شدم دیگه نتونستم دندونمو درست کنم تقریبا 5ماهی هست که پایین لثه ام عفونت کرده اندازه دو تا نخود ولی درد نداره گذاشتم بعد زایمانم برم پیش دندانپزشک
    مشکلی برام پیش, میاد تا اوپ موقع؟

    • کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام
      لطفا هرچه سریع تر به دندانپزشک متخصص مراجعه نمایید. و جهت دریافت مشاوره دقیق تر عکس های رادیوگرافی خود را به واتساپ سیمادنت ارسال نمایید.
      با سپاس
      کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت

  • ابراهیم گفت:

    سلام
    یک سالی هست که روی لثه دندانی که عصب کشی کردم ابسه
    در اومده ولی هیچ گونه دردی ندارم و الان شده مثل یه تیکه گوشت اضافه خطری برای سلامتی بدنم داره

  • نگار گفت:

    سلام من دو روزه دندان اخر فک پایینم لثه کنارش ورم و مثل یک تکه گوشت اضافه به روی نصف اون اومده یکمم درد میکنه من بهداشت دهان و دندانمو رعایت میکنمو دوبار در روز هم مسواک میزنم ولی این طی دو روز پیش اومد و خیلی اذیتم میکنه دلیلش چیه؟

    • کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام
      لطفا هرچه سریعتر به متخصص دندانپزشک مراجعه نمایید، همچنین جهت دریافت مشاوره دقیق تر عکس های رادیوگرافی خود را به واتساپ سیمادنت ارسال نمایید.
      با سپاس
      کلینیک دندانپزشکی سیمادنت

  • رخسار گفت:

    سلام
    دندان آسیاب پایین ام کمی سیاهی پیدا کرده بود و دکتر توسط برمه کاری سیاهی اش را از بین برد و پر کاری کرد دندانم را بعد از یک ما درد شدید پیدا کرد که بعد از دارو خوردن خوب شد اما روز بعدش لثه ام تورم کرد و حالا پنج ماه می‌شود که آبله میترکد اما فردایش دوباره تورم کرده آبله جدید پیدا می‌کند.توصیه شما چیست؟

    • کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام
      لطفا به پزشک معالج خود مراجعه نمایید زیرا با توجه به شرایطی که توضیح دادید احتمالا نیاز به درمان عصب کشی میباشد همچنین برای مشاوره بهتر میتوانید عکس های رادیوگرافی خود را به واتساپ ما ارسال نمایید .
      با سپاس
      کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت

  • س.ف.کلهر گفت:

    سلام من در سفر هستم و دسترسی به دندانپرشک در کشوری که مسافرم برام مشکله،، آبسه لثه دارم و عفونی شده،، تا اتمام سفرم آیا روشی هست که بتوانم برای بهبود این وضعیت انجام بدم، ضمن اینکه هیچ نوع آنتی بیوتیک هم بدون نسخه پزشک نمیشه تهیه کرد

  • فاطمه گفت:

    سلام منم طول یک سال است که دندان منم عفونت شده پیش داکتر رفت پر کدن باز هم بخار عفونت داره باید چی کنم

    • کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام
      نیاز به معاینه حضوری دارید بهتر است همراه با عکس های رادیوگرافی خود در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه فرمایید.
      با سپاس

  • مینا گفت:

    سلام
    مامانم ۳.۴روزی هست که یکی از دندان های جلویی رو کشیده حالا از داخل دهان ولثه هایش ورم کرده همچنین بالایی دهانش مثل آف و آبسه هست
    خیلی شدیداًدرد داره میشه خواهش کنم بهم بگین چه باید کرد؟؟

    • با سلام،
      لطفا پرسش خود را همراه عکس‌هایی از دندان‌ها و آفت برای ما واتساپ کنید تا در اسرع وقت جهت راهنمایی دقیق تر شما پیرامون تشخیص و طرح درمان مناسب اقدام گردد.
      با سپاس،

      مرکز تخصصی دندانپزشکی سیمادنت

      راه‌های ارتباط با کلینیک سیمادنت:
      کلینیک سیمادنت شریعتی : ۲۶۷۱۰۷۶۰
      کلینیک سیمادنت ستارخان : ۶۶۵۲۰۹۸۰
      شماره موبایل واتساپ مطب : 09371357373

  • عبید گفت:

    سلام جناب دکتر روز بخیر
    بنده بیشتر از 4 روز هس که دندان درد شدید دارم و دندانم آبسه کرده دکتر رفتم نوبت برای هفته بعد دادن
    الان میخوام بپرسم که چند روز طول میکشه تا با مصرف مرتب آنتی بیوتیک آبسه و عفونت از بین برن ؟
    و اینکه بعد از بین رفات آبسه و عفونت فوران برم پیش دکتر ؟

    • با سلام؛
      به صورت کلی استفاده مکرر از آنتی بیوتیک توصیه نمی‌شود. میزان اثر گذاری آنتی بیوتیک نیز بستگی به شدت عفونت دندان و ساختار بدنی شما دارد. به طور معمول پس از 3 تا 4 روز استفاده از آنتی بیوتیک، درد دندان کاهش پیدا میکند. پس از درمان موقتی آبسه دندان با قرص، حتما باید به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید تا عصب کشی یا خروج عفونت دندان با جراحی با توجه به شدت عفونت انجام شود.
      با سپاس،
      مرکز تخصصی دندانپزشکی سیمادنت
      راه‌های ارتباط با کلینیک سیمادنت:
      کلینیک سیمادنت شریعتی : ۲۶۷۱۰۷۶۰
      کلینیک سیمادنت ستارخان : ۶۶۵۲۰۹۸۰
      شماره موبایل واتساپ مطب : 09371357373

  • هادی گفت:

    سلام بنده دندونم رو کشیدم ولی ابسه لثه رو تخلیه نکرد الان یکم تورم دارد هرچی انتی بیوتیک میخورم فایده نداره چیکار کنم

    • کلینیک دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      با سلام
      جهت تشخیص و درمان به کلینیک سیمادنت مراجعه کنید.
      مرکز تخصصی دندانپزشکی سیمادنت
      راه‌های ارتباط با کلینیک سیمادنت:
      کلینیک سیمادنت شریعتی : ۲۶۷۱۰۷۶۰
      کلینیک سیمادنت ستارخان : ۶۶۵۲۰۹۸۰
      شماره موبایل واتساپ مطب : 09371357373

  • ساوه گفت:

    سلام آقای دکتر ببخشید من چند باری لثه ام آبسه کرده و این لثه زیر دندان پر شده ام بوده ولی متاسفانه امروز یک تیکه از دندون پر شده ام افتاد بدون هیچ دلیلی . دلیلش چیه و آیا ممکنه به سایر دندان ها سرایت کنه

    • کلینیک دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام

      احتمالا دندان شما به عصب رسیده باشد، با این حال بهتر است عکس های رادیوگرافی خود را بهتلگرام ما ارسال کنید تا دقیق تر بررسی شود.

      به شما توصیه میکنم مقاله آبسه دندان را مطالعه کنید تا از دانش بیشتری برخوردار شوید.

      با سپاس

      کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت

  • الهه گفت:

    با سلام، پسرم هفت سالشه ،به دلیل پوسیدگی دندان آسیاب دچار آبسه شد که بعد از یک هفته مصرف شربت آموکسی سیلین دندان آسیاب شیری رو کشیدن ولی ریشه دندان توی لثه جا موند که نتونستن خارج کنن و گفتن زیر استخونه و به مرور زمان خودش از توی لثه خارج میشه الان باید براش فضا نگهدارنده بذاریم ،خواستم بدونم این ریشه جا مونده خطری برای پسرم و مشکلی برای فضا نگهدارنده ای که میذاریم ایجاد نمیکنه؟ و با توجه به اینکه دندان عفونت داشته احتمال اینکه ریشه جامونده عفونت کنه هست؟

    • کلینیک دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      با سلام

      جهت پاسخگویی دقیق تر لطفا عکسهای رادیوگرافی خود را به تلگرام ما ارسال نمایید.

      با سپاس

      کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت

  • علی اکبر گفت:

    با سلام دکتر داوودیان خسته نباشید‌ . دندانم عفونت کرده و آبسه داره. و زیر دندون هم ورم کرده و حتی قورت دادن بزاق هم برام سخته. یکم هم گوشم باهاش درد میکنه. ۴ تا امپول پنی سیلین زدم و آنتی بیوتیک هم خوردم یکم ورمش خوابیده ولی فکم باز نمیشه اصلا. دیروزم رفتم دندانپزشکی عصب کشی کنی ولی چون فکم باز نشد نتونست کاری بکنه. آمپول متاکاربامول هم زدم ولی تاثیری نداشت. دکترم میگه تا فکت باز نشه کاری نمیتونیم بکنیم . منم اینهمه آمپول و دارو و آنتی بیوتیک خوردم ولی فکم باز نشده. چاره چیه؟

    • کلینیک دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام،
      لطفا پرسش خود را همراه عکس هایی از دندانها و صورت تان ترجیحا همراه رادیوگرافی های دندانی،فکی برای ما تلگرام کنید تا در اسرع وقت جهت راهنمایی دقیق تر شما پیرامون تشخیص و طرح درمان مناسب اقدام گردد. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه آبسه دندانی (درد دندان ) مراجعه کنید.

  • دنیا گفت:

    سلام وقت بخیر ، دندان۴ فک بالا ، ۸ سال پیش عصب کشی و روکش شده ،الان حدود ۲ سال هست که التهاب خیلی خفیف (در حدی که فقط با لمس مایعی زیر لثم احساس میشد) و بدون درد ، بالای همین دندان احساس کردم ، بعد از عکس و مراجعه به چند دندانپزشک، فرمودند چیزی نیست ، ممکنه التهاب ریشه باشه، الان ۱ ماهه که بصورت یه آبسه کاملا،برجسته خودشو رو لثم نشون داده اما باز هم دردی نداره ، به دکترم مراجعه کردم ، بعد از عکسبرداری، فرمودند یه کیسته که اگه اذیتت میکنه میتونیم با جراحی خارجش کنیم ، البته ۲۰ عدد اموکسی سیلین هم گفتند مصرف کنم که تاثیری در کاهش اندازه ابسه دندانم نداشت ، لطفا بنده رو راهنمایی کنید ؟ با سپاس

    • کلینیک دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      با احترام،
      لطفاً عکس رادیوگرافی جدید دندان مورد نظر را برای ما ارسال کنید تا با استفاده از آن، تصمیمات لازم درمان شما گرفته شود. مصرف آنتی‌بیوتیک به تنهایی نمی‌تواند مشکل شما را برطرف کند و باید به‌صورت دقیق تر بررسی و حل شود. در صورتی که مشکل از عصب باشد، باید عصب کشی شود و اگر بخش دیگری از دندان درگیر باشد، ریشه آن حل شود.

  • tina گفت:

    سلام وقتتون بخیر ،سوال من در رابطه با nمان آبسه دندان ولثه هستش .یک ماه پیش برای روکش دندان هفت که عصب کشی شده بود رفتم درمانگاه ولیکن روکش که کار گذاشتند مناسب نبود و بین دندان هفت وشش بعدازهربارغذاخوردن ،غذا جمع می شه طوری که مجبورم هربار دندان بکشم پیش دکترمربوطه مجدد مراجعه کردم ولیکن برای یک ماه دیگه نوبت دادند تاروکش رودربیارن ترسیدن نوبتم دندان ولثه ام آبسه کردکه ناچارشدم زودتربرم پیش دکتر ،دکتربرام روکش رودراورد وداروی آنتی بیوتیک آموکسی ۵۰۰ ومارونیدازول نوشتند ولی الان سه رو هستش که داروهارومصرف میکنم آبسه لثه ام فرقی نکرده هیچ گوشم هم دردمیکنه به نظرشما چیکارکنم اگه خوب نشه دندان هفتم روبایدبکشم.یاداروی دیگه مصرف کنم؟

    • کلینیک دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام

      ابسه دندان، از مجموعی از باکتری و چرک هایی به وجود می اید که حتما باید در اولین فرصت نزد متخصص دندانپزشک مراجعه نمایید . این درد گاهی به گوش و گردن فرد هم تاثیر می گذارد . لذا اگر پس از مراجعه به دندانپزشک و مصرف انتی بیوتیک ها درد کاهش نیافت مجددا باید به متخصص مراجعه نمایید زیرا امکان دارد عفونت وارد ریشه دندان شده باشد و لازم باشد چرک مستقیما خارج شود. جهت دریافت اطلاعات بیشتر عکس های رادیوگرافی خود را به تلگرام سیمادنت ارسال نمایید. همچنین مقاله زیر را در خصوص ابسه دندان مطالعه کنید.

      با سپاس

      کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت

  • نیما لشگری گفت:

    با دورد بر شما، دندان های پنجم و ششم بالا را حدود بیست سال قبل عصب کشی کرده بودم. از چند روز پیش دندان پنجم آبسه کرد و وقتی پیش متخصص ریشه رفتم بعد از عکس گرفتن گفت در ناحیه بین دندان ۵ و ۶ عفونت وجود داره و بهترین کار کشیدن هر دو دندان و ایمپلنت کردن است و برای یک هفته آنتی بیوتیک تجویز کرد و گفت به متخصص مراجعه کنم. پرسش ام اینه که آیا به محض تمام شدن آنتی بیوتیک (چه آبسه از بین رفته باشه یا نه) باید هر دو دندان را بکشم و ایا باید بلافاصله ایمپلنت کنم یا به فاصله چند ماه؟ از راهنمایی شما سپاسگزارم.

    • کلینیک دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام دوست عزیز این مسئله به تشخیص جراح لثه شما دارد. به طور کلی اینکه بلافاصله بعد از کشیدن دندان امکان ایمپلنت وجود دارد یا خیر، بستگی به شرایط و وضعیت دهان و بافت استخوانی و موارد دیگری دارد که توسط جراح لثه و ایمپلنت شما تعیین می‌شود.

  • مجید گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    خسته نباشید
    ببخشید من دوتا سوال داشتم در مورد آمپول پنی سلین
    من برای عفونت دندان دکتر ۴ تا آمپول پنی سلین تجویز کردن
    آخرین باری که پنی سیلن زدم تقریبا ده سال پیش بوده و حساسیت نداشتم.
    میخواستم بدونم بازم باید تست بدم قبل از تزریق ؟
    و اینکه حساسیت داشتن و یا نداشتن به پنی سیلن در طول گذر زمان ممکنه تغییر کنه؟

    • کلینیک دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام دوست عزیز این سوال مربوط به دندانپزشکی نیست.

  • امید گرامی گفت:

    سلام.دندونم یه هفته پیش آبسه زد و بعدش ترکید و کاملا تخلیه شد…اما هنوز جای زخمش خوب نشده و حفره ای شده و داخلش سفیده آیا باید برم بخیه بزنم یا منتظر بشم خودش خوب میشه؟؟؟

    • کلینیک دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام حتما باید رادیگرافی دندان شما بررسی شود. ولی به طور کلی معمولاً دندانی که آبسه می‌کند به احتمال زیاد نیاز به عصب کشی (درمان ریشه) هم دارد.

  • فاطمه عباس نژاد گفت:

    سلام وقت بخیر
    ممنون از مقاله ‌توضیحات خوبتون
    من‌از مشهد پیام میدم ممنون میشم راهنماییم کنید
    دو طرف دهنم پایین آبسه زده یکی روی لثه و یکی ظاهرا زیر دندان هست دکتر میگه‌اونکه‌زیر دندون هست باید کشیده بشه و‌من اصلا دوست‌ندارم‌
    من هر روز مسواک میزنم و‌دوبار حداقل نخ‌دندون میکشم نمی‌دونم چرا اینطوری شد از توی بارداری مدام لثه هام درد میکنن
    ممکنه عکس رادیو گرافی بفرستم و‌راهنمایی کنید چکار کنم که‌دندونم نکشم
    ممنون از لطف شما

    • کلینیک دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام دوست عزیز، لطفا تصویر رادیوگرافی دندان خود را بفرستید تا بررسی شود که آبسه ایجاد شده چقدر به ریشه دندان آسیب زده و آیا حتما باید کشیده شود یا خیر.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیما دنت
    مشاوره آنلاین
    سیمادنت
    تماس با ما
    سیمادنت
    تماس با ما
    سیمادنت
    دریافت نوبت