پیوند بازسازی استخوان تحلیل رفته دندان قبل از ایمپلنت

پیوند بازسازی استخوان تحلیل رفته دندان قبل از ایمپلنت

پیوند بازسازی استخوان تحلیل رفته دندان قبل از ایمپلنت

عناوین

پیوند استخوان عمل جراحی کوچکی است که به منظور بازسازی استخوان بر روی ناحیه‌های تحلیل رفتن استخوان در مطب دندانپزشکی و تحت بی‌حسی موضعی به تشخیص متخصص ایمپلنت و دیگر اعضای تیم دندانپزشکی انجام می‌شود. مواد پیوند یا به محض کشیدن دندان در حفره دندان قرار داده می‌شود یا به ناحیه‌ای منتقل می‌شود که دندان مربوط به آن، سال‌ها است از بین رفته است. بدن پس از جایگذاری ماده‌ی پیوندی سلول‌های استخوانی جدید تولید می‌کند که ظرف چند ماه جایگزین مواد پیوند می‌شوند.

از دست دادن دندان نتیجه بیماری، پوسیدگی یا آسیب دیدگی دندان است. اگر دندان غائب به سرعت جایگزین نشود، تحلیل رفتن استخوان اطراف شروع می‌شود. اگر تحلیل رفتن استخوان شدید باشد، کاشت دندان یا ایمپلنت غیرممکن می‌شود. متخصصین ما در کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت از روش پیوند بافت استخوانی برای کمک به این مشکل استفاده می‌کنند. استخوان پیوند شده می‌تواند از منابع مختلفی مثل بدن خود بیمار، بانک استخوان، استخوان گاو و یا مواد سنتزی تامین شود. جهت اطلاعات بیشتر برای مشاوره و یا رزرو نوبت می‌توانید با ما از طریق شماره‌های ۲۶۷۱۰۷۶۰۶۶۵۲۰۹۸۰ تماس حاصل فرمایید یا از طریق واتساپ سوالات خود را مطرح فرمایید.

ضرورت پیوند استخوان قبل از کاشت دندان

ایمپلنت دندان باید مادام‌العمر باشد. دندان کاشته شده در صورتی دائمی می‌شود که محکم به استخوان فک جوش خورده باشد. اگر حجم استخوان کافی نباشد، احتمال موفقیت ایمپلنت به شدت کم می‌شود. کیفیت و کمیت استخوان همواره در پی از دست دادن دندان کاهش می‌یابد، هر چند ممکن است شما متوجه تحلیل رفتن استخوان نشوید. اما وقتی پس از مدتی تصمیم به کاشت دندان می‌گیرید، مشخص می‌شود که استخوان کافی برای نگه داشتن ایمپلنت وجود ندارد. به همین دلیل است که ما غالباً ابتدا پیوند استخوان انجام می‌دهیم و همچنین توصیه می‌کنیم که دندان غائب را هر چه زودتر جایگزین کنید. به علاوه بسیاری از دندانپزشکان پیشنهاد می‌دهند که پیوند استخوان در زمان کشیدن دندان انجام شود.

 

ضرورت پیوند استخوان قبل از کاشت دندان

انواع مواد پیوندی

اتوگرافت

اتوگرافت یا خودپیوندینه، پیوندهای (گرفت‌های) استخوانی است که از بدن خود بیمار گرفته می‌شود. پیوند استخوانی اتوژن همواره نخستین انتخاب دندانپزشکان است، چون پیوندهای گرفته شده از بدن خود بیمار بهترین نتایج را از بین مواد مخصوص پیوند استخوان به دست می‌دهد. دلیل موفقیت بالای این نوع پیوند این است که مغز استخوان بدن خود بیمار حاوی سلول‌هایی زنده است که به رشد مستمر استخوان و تسریع فرایند التیام کمک می‌کند. اما نقطه ضعف اتوگرافت این است که برای گرفتن پیوند استخوان باید جراحی دومی نیز بر روی نقطه دیگری از بدن انجام شود.

نقاط گرفتن پیوند استخوان

پیوند استخوان عموماً از چانه یا بخش عقب فک پایین گرفته می‌شود. اگر برای کاشت دندان به مقادیر بیشتری از پیوند استخوان نیاز باشد، پیوند از استخوان مفصل ران گرفته می‌شود.

آلوگرافت

آلوگرافت یا هم‌پیوندینه، پیوندهای استخوانی انسانی است که از بدن فرد دیگری گرفته می‌شود و معمولاً از بانک استخوان تامین می‌شود. این نوع پیوند استخوان گزینه دیگری برای بیمارانی است که تمایلی به انجام دادن جراحی برای استخراج پیوند از بدن خودشان ندارند یا این که به مقدار استخوان بسیار زیاد نیاز دارند. با این حال بیمار باید هزینه مضاعفی را برای تهیه استخوان از بانک استخوان بپردازد.

مزایا و معایب

آلوگرافت نسبت به اتوگرافت عملکرد ضعیف‌تری در بازسازی استخوان دارد، به همین دلیل دوره درمان آن طولانی‌تر است. مزیت شاخص پیوند استخوانی آلوژن موجود بودن آن در مقادیر نامحدود و عدم نیاز به جراحی دوم برای استخراج پیوند است.

زنوگرافت

زنوگرافت پیوندهای استخوانی از موجودات دیگر، معمولاً گاو است. از آنجایی که ساختار مولکولی استخوان در تمامی موجودات یکسان است، می‌توان از استخوان منابع حیوانی برای پیوند استخوان لازم برای ایمپلنت استفاده کرد و نتایجی قابل قبول گرفت. زنوگرافت فقط حاوی مواد استریل شده غیرآلی گرفته شده از استخوان‌های حیوانات است. این پیوندها مانند داربستی عمل می‌کنند که برای بازسازی روی ساختمان زده می‌شود و بعد از مدتی پس از جایگزینی با استخوان طبیعی تخریب می‌شوند. ( همچنین بخوانید: ایمپلنت دندان چیست)

آلوپلاست

در آلوپلاست از مواد سنتزی برای تشکیل استخوان استفاده می‌شود. پیوند استخوان لازم برای ایمپلنت دندان که از مواد سنتزی تهیه می‌شود بدن را تحریک می‌کند که استخوان طبیعی را در محل ایمپلنت دندان تولید کند. کارآمدی پیوند استخوانی آلوپلاستیک کمتر از پیوند اتوژن است، اما در عوض احتمال عفونت کردن آن نیز بسیار کمتر است.

پیوند استخوان در کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت

پیوند استخوان دندان

قبل از عمل

یکی از نخستین مراحل پیوند استخوان تعیین محل استخراج پیوند است. متخصصین ما در کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت نوع پیوند استخوانی مناسب را تعیین می‌کنند.

روند و مراحل عمل

بیمار بیهوش می‌شود و به خوابی عمیق و آرام فرو می‌رود. متخصص بیهوشی بی‌حس بودن و دوران بهبود را تحت نظر می‌گیرد. متخصصین ما برش را در پوست بالای محل پیوند ایجاد می‌کنند، سپس استخوان اهدایی را تراش می‌دهند تا اندازه محل دریافت کننده شود. پیوند با استفاده از وسایل زیر در محل مورد نظر نگه داشته می‌شود:

  • پین
  • لیت (صفحه)
  • اسکرو (پیچ)
  • سیم
  • مفتول

پس از آن که پیوند ثابت شد، جراح برش یا زخم را با بخیه می‌بندد و محل زخم را پانسمان می‌کند. گاهی برای نگه داشتن استخوان در طول دوران التیام از اسپلینت یا آتل استفاده می‌شود. البته این اقدام در بسیاری از موارد ضرورتی ندارد.

بعد از عمل

  • گاز پانسمان مرطوب را به مدت نیم ساعت روی ناحیه جراحی نگه دارید و پس از آن گاز را بردارید و با قطعه جدیدی عوض کنید. تعویض پانسمان را تا زمانی ادامه دهید که خونریزی کم شود و فقط مقدار اندکی خون ترشح شود یا خونریزی کاملاً بند بیاید.
  • به مدت 24 ساعت از شستن شدید، تف کردن یا لمس کردن زخم پرهیز کنید، چون ممکن است در اثر باز شدن لخته خون خونریزی مجدداً شروع شود.
  • تا دو روز از نوشیدن مایعات با نی خودداری کنید. سیگار کشیدن بسیار مضر و اکیداً ممنوع است.
  • مسکن‌های تجویز شده را طبق دستور مصرف کنید.
  • کیسه یخ را روی صورت در محل انجام جراحی بگذارید.

نتیجه عمل

اکثر پیوندهای استخوان در بهبود نقص استخوانی موفق عمل می‌کند. دوران بهبود به بزرگی نقص و کمبود استخوان و وضعیت استخوان اطراف پیوند در زمان جراحی بستگی دارد. التیام یافتن نقص‌های شدید زمان‌بر است و نیاز به مراقبت بیشتری پس از عمل پیوند دارد. نقص‌های استخوانی با شدت کمتر بدون به دنبال داشتن عوارض جدی کاملاً بهبود می‌یابند. جراحی در صورت عود کردن عارضه یا بروز عوارض تکرار می‌شود.

سوالات رایج درباره پیوند استخوان

آیا پیوند استخوان دندان عمل دردناکی است؟

دندانپزشک در عمل پیوند استخوان برش کوچکی را در لثه ایجاد می‌کند تا به استخوان زیر آن دسترسی پیدا کند. بنابراین ممکن است درد و ناراحتی مختصری را پس از عمل حس کنید، البته این درد به راحتی با گذاشتن کیسه یخ روی فک و مصرف داروهای ضدالتهاب غیرتجویزی و یا مسکن کنترل می شود.

بهبود پیوند استخوان دندان چقدر طول می‌کشد؟

بیمار یک یا دو روز پس از عمل می‌تواند فعالیت روزانه را از سر بگیرد. البته در این مرحله بازسازی استخوان تازه شروع شده است. بدن ظرف چند ماه آتی به طور مداوم سلول‌های استخوانی تولید و جایگزین مواد پیوند می‌کند.

آیا ممکن است بدن پیوند را پس بزند؟

خیر، چون پیوند حاوی هیچ گونه ماده زنده یا کدگذاری شده ژنتیکی نیست و فقط از مواد معدنی تشکیل می‌شود. تنها مسئله‌ای که در عمل پیوند استخوان وجود دارد این است که بدن در واکنش به پیوند چه مقدار استخوان تولید می‌کند. اگر بدن استخوان کافی در دوران التیام تولید نکرده باشد، مواد پیوندی و پودر استخوان بیشتری باید در زمان کاشت دندان اضافه شود.

 

ممنونیم که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید چنانچه قصد دارید به دندانپزشک متخصص مراجعه فرمایید و یا می خواهید از هزینه های دندانپزشکی قبل از دریافت مشاوره مطلع شوید می توانید به صفحه هزینه دندانپزشکی مراجعه فرمایید. همچنین می توانید جهت تعیین نوبت اینترنتی به صفحه تعیین وقت مراجعه کنید.

 

ارباط با تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت