دندان درد کودکان : علت و درمان درد دندان شیری کودک

دندان درد کودکان : علت و درمان درد دندان شیری کودک

درد دندان‌های شیری کودک

عناوین

 دندان درد کودکان می‌تواند به عنوان یکی از نشانه‌های اولیه از دست رفتن دندان‌های شیری کودک باشد. درباره اهمیت حفظ دندان‌های شیری کودک هرچه بگوییم کم است. دندان‌ها از نظر اندازه، شکل و محل قرارگیری در فک با هم تفاوت دارند. این تفاوت‌ها باعث می‌شود که دندان‌ها بتوانند در کنار هم کار کنند تا اعمالی مثل جویدن، صحبت کردن و لبخند زدن به درستی انجام شود. دندان‌های شیری همچنین در فرم‌دهی به صورت نقش دارند. افراد در بدو تولد معمولاً 20 دندان شیری دارند که در حدود 6 ماهگی شروع به بیرون زدن (رویش) می‌کنند و تا سن 21 سالگی، معمولاً تمام 32 دندان دائمی روییده است.


درباره دندان‌های شیری کودک

درد دندان کودک در نتیجه بیرون آمدن دندان دائمی
وقتی دندان‌های دائمی شروع به بیرون آمدن از فک می‌کنند به ریشه دندان‌های شیری فشار می‌آورند

درد دندان شیری ممکن است به علت درآمدن دندان‌های طبیعی باشد.

دندان‌های شیری اولین دندان‌هایی هستند که از لثه می‌رویند و پس از چند سال با دندان‌های دائمی جایگزین می‌شوند. در مجموع از فک بالا و پایین کودکان 20 دندان شیری می‌روید. دندان‌های شیری تا زمانی که توسط دندان‌های دائمی زیر خود، تحت فشار قرار نگیرند، نمی‌ریزند. زمانی که دندان‌های دائمی آماده بیرون آمدن از فک می‌شوند، به ریشه دندان‌های شیری بالای خود فشار وارد می‌کنند. به دلیل اینکه ریشه دندان‌های شیری سست تر از دندان‌های دائمی است، با این فشار، لق می‌شوند و می‌ریزند. دندان‌های شیری معمولا در حدود شش سالگی به تدریج لق می‌شوند و می‌ریزند تا جا را برای دندان‌های دائمی باز کنند. گاهی اوقات این فرآیند تا یک سال با تاخیر هم ممکن است رخ دهد.

دریافت مستقیم نوبت مشاوره فوری دندان درد کودک از سیمادنت

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden


علائم دندان درد کودکان : کودک دندان درد خود را چگونه نشان می‌دهد؟

از ترک خوردن و ایجاد حفره در دندان به دلیل پوسیدگی دندان شیری تا گیر کردن تکه‌های غذا، می‌توانند باعث درد دندان کودک شوند. دندان درد می تواند بر غذا خوردن و خواب کودکان تأثیر منفی بگذارد، که هر دو در یادگیری و رشد کودکان بسیار مهم هستند. با این حال، اگر آنها نتوانند صحبت کنند تا به شما بگویند دندان درد دارند، درک اینکه چه چیزی باعث ایجاد مشکلات آنها شده کمی دشوار است. دندانپزشک اطفال دندانپزشکی سیمادنت پنج نشانه دندان درد را در اینجا عنوان کرده‌اند تا به وسیله آنها متوجه شوید کودک شما دندان درد دارد.

نشانه‌های دندان درد در کودک
نشانه‌های دندان درد در کودکان

بی اشتهایی : یکی از مهمترین نشانه‌های درد دندان در کودک

اغلب مواقعی که دندان آسیب می‌بیند نسبت به غذاها و مایعات سرد و گرم حساس می‌شود. اگر متوجه شدید که کودکتان بی قرار است، گریه می‌کند یا از خوردن برخی غذاها و نوشیدنی‌ها دوری می‌کند، این ممکن است نشانه درد دندان کودک باشد. اگر کودک شما هنگام جویدن یا گاز گرفتن حساس به نظر می رسد، غدد لنفاوی متورم دارد و یا تب کرده است ممکن است به دلیل عفونت دندان باشد که اگر به موقع مراقبت نشود، آن عفونت می‌تواند به داخل دهان و فک گسترش یابد.

مهمترین نشانه دندان درد کودک
بی اشتهایی در کودک می‌تواند در نتیجه دندان درد کودک باشد.

بیدار شدن مکرر از خواب در نتیجه دندان درد

اگر کودک شما در طول روز خسته است و مشکل خواب دارد، دندان درد ممکن است علت آن باشد. دندان درد بچه باعث دیر به خواب رفتن او یا بیدار شدن مکرر او از خواب می‌شود.

جویدن مداوم اشیا به علت درد دندان شیری

به جویدن کودک به خصوص جویدن اسباب بازی یا دندان گیر توجه کنید. برای برخی از کودکان، رویش دندان جدید‌ باعث درد دندان می‌شود. همچنین در حین رویش دندان، لثه‌ها می‌توانند قرمز و ملتهب شوند و کودکان با جویدن این خارش و التهاب را کمی آرام می‌کنند اما در زمان دندان درآوردن نباید کودک تب داشته باشد. اگر کودک شما این علائم را تجربه کرد، با دندانپزشک متخصص اطفال تماس بگیرید.

با استفاده از روش‌های تماس زیر می‌توانید یک نوبت معاینه و ویزیت با دندانپزشک متخصص اطفال سیمادنت داشته باشید.

بروز علائم سینوزیت در کودک

بسیاری از کودکان مبتلا به مشکلات سینوسی می‌توانند درد دندان را نیز تجربه کنند. این درد معمولاً در دندان‌های عقب و بالا احساس می‌شود و معمولاً با علائم عفونت سینوسی مانند آبریزش بینی و درد اطراف چشم همراه است.

کودکی که دندان درد دارد، محل درد خود را مدام لمس می‌کند!

کودکان ممکن است درد را در جای دیگری روی صورت خود تجربه کنند، حتی اگر منبع آن مربوط به دندان باشد. اگر کودک خط فک خود را می‌مالد یا داخل و اطراف گوش‌ها را می‌مالد، می‌تواند نشان دهنده این باشد که چیزی دندان او را آزار می‌دهد. مواد غذایی چسبیده یا تغییر رنگ قهوه ای یا سیاه روی دندان‌ها را بررسی کنید. کودکان مستعد ابتلا به پوسیدگی هستند زیرا کمتر می‌توانند بین دندان‌های خود را مسواک بزنند که این امر باعث می‌شود غذا و قند برای مدت طولانی‌تری لا به لای دندان‌ها باقی بمانند. سعی کنید به کودک خود در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کمک کنید تا مطمئن شوید که مواد غذایی از بین دندان‌ها خارج شده است. اگر درد و تورم ادامه یافت یا تغییر رنگ لثه‌ها را مشاهده کردید، با دندانپزشک کودک خود تماس بگیرید.

با استفاده از روش‌های تماس زیر می‌توانید یک نوبت معاینه و ویزیت با دندانپزشک متخصص اطفال سیمادنت داشته باشید.


علت دندان درد در کودکان

  • پوسیدگی دندان شیری : قند و نشاسته موجود در غذاها به باکتری‌های موجود در دهان کمک می‌کنند تا به دندان‌ها آسیب وارد کنند. این باکتری‌ها با تغذیه از قند و نشاسته، اسید تولید می‌کنند که به دندان آسیب وارد می‌کند و منجر به پوسیدگی دندان و در نهایت درد دندان شیری بشود.
  • آسیب به اعصاب دندان (پالپیت) : به ملتهب و عفونی شدن پالپ داخل دندان پالپیت می‌گویند. پالپ قسمت نرم داخل دندان است که دارای اعصاب و عروق خونی فراوان است. معمولا پالپیت در کودکان در اثر ضربه یا دندان قروچه ایجاد می‌شود.
  • مشکلات لثه : اگر کودک از مسواک با پرزهای سفت استفاده کند یا نخ دندان را محکم روی لثه‌های خود بفشارد، دچار خونریزی لثه می‌شود که می‌تواند باعث التهاب و عفونت لثه شود.
  • سایر علل : گاهی اوقات دندان درد می‌تواند ناشی از اختلالات دیگر باشد، اختلالاتی مانند: عفونت سینوس، عفونت‌های ویروسی مثل سرماخوردگی، کمبود ویتامین‌ها مانند ویتامین B12 و…

دریافت مستقیم نوبت مشاوره فوری دندان درد کودک از سیمادنت

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden


تسکین درد دندان کودک در خانه

موارد زیر در طب سنتی به عنوان بهترین نوع مسکن دندان درد کودکان معرفی شده اند و می‌توان از آنها به عنوان داروی موقت تسکین دندان درد کودکان استفاده نمود:

  1. چای بابونه
  2. استفاده از خمیر زردچوبه
  3. استفاده از خمیر زنجبیل
  4. دهانشویه با سرکه یا آب نمک ولرم
  5. استفاده از دهانشویه روغن درخت چای و آب گرم

درمان دندان درد کودکان توسط دندانپزشک متخصص

گاهی برای تسکین درد دندان کودک نیاز به مراجعه به دندانپزشک متخصص است. پس از مراجعه به دندان‌پزشک، او باید از روی علائم بالینی کودک، پوسیدگی دندان را تشخیص ‌دهد و تا حد امکان از تصویر برداری OPG خودداری کند تا کودک کمتر در معرض اشعه قرار بگیرد. پس از تشخیص پوسیدگی دندان، دندان‌پزشک، درمان دندان درد کودک را با توجه به وسعت پوسیدگی دندان شیری شروع می‌کند. پس از آنکه دندان‌پزشک قسمت‌های پوسیده دندان را حذف نمود، نوبت به پرکردن فضای تراشیده شده می‌رسد. برای پرکردن و ترمیم دندان‌‌های کودک از دو روش زیر استفاده می‌شود:

  • ترمیم دندان شیری با آمالگام
  • ترمیم دندان شیری با مواد کامپوزیت

با استفاده از روش‌های تماس زیر می‌توانید یک نوبت معاینه و ویزیت با دندانپزشک متخصص اطفال سیمادنت داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت