بیماری های دهان و دندان در بزرگسالان و کودکان

بیماری های دهان و دندان در بزرگسالان و کودکان

بیماری های دهان و دندان در بزرگسالان و کودکان

عناوین

باکتری‌های موجود در دهان باعث بروز بیماری‌های لثه، پوسیدگی دندان، ناراحتی‌های ویروسی و دیگر عفونت‌های شایع دهانی در کودکان و بزرگسالان می‌شود. با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توان از بعضی از این عفونت‌ها پیشگیری کرد، به علاوه بسیاری از بیماری‌های دهان، به ویژه گونه‌های شایع در میان کودکان، موقتی است و پس از چند روز برطرف می‌شود. با این حال بعضی عارضه‌ها پیشرفته‌تر و جدی‌ترند و نیاز به درمان دارند.

چک‌آپ منظم دندانپزشکی (بهترین حالت، سالی دو بار) در کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت به حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان شما و کودکتان کمک خواهد کرد. اگر دندان، دهان و لثه شما در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد، نیاز به ویزیت دندانپزشکی تا 3 الی 6 ماه آینده نخواهد بود، ولی اگر مشکلات دندان، مانند پوسیدگی، شکستگی و ترک یا عفونت دندان مشاهده شود، ویزیت‌های بیشتری برای ترمیم و درمان مشکل دندان شما مورد نیاز خواهد بود. جهت مشاوره، چک‌آپ دندان خود قبل از بروز مشکل یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره ۲۶۷۱۰۷۶۰ – ۶۶۵۲۰۹۸۰ تماس حاصل فرمایید یا از طریق واتساپ سوالات خود را مطرح فرمایید.

بیماری های دندان

پوسیدگی دندان

پوسیدگی، کرم‌خوردگی یا سوراخ شدن دندان زمانی رخ می‌دهد که پلاک مدت زمان طولانی روی دندان باقی بماند. پلاک فیلم چسبناک باکتریایی است که در اثر خوردن مواد غذایی قندی یا نشاسته‌ای ایجاد می‌شود. تمام گروه‌های سنی در معرض پوسیدگی دندان هستند، اما کودکان و سالمندان بیشتر مستعد این بیماری دندان هستند.

چطور از پوسیدگی دندان پیشگری کنیم: به پلاک فرصت ندهید! دندان‌ها را خمیردندان فلوراید مسواک بزنید و روزی یک بار نخ بکشید. اگر درمان فیشور سیلانت به محض درآمدن دندان‌های دائمی انجام شود، کمک قابل توجهی به جلوگیری از پوسیدگی دندان خواهد کرد. سالمندان دچار مشکل خشکی دهان باید به طور مرتب تحت فلوراید درمانی قرار بگیرند و از دهانشویه حاوی فلوراید استفاده کنند.

عفونت دندان (آبسه دندان)

پالپ داخل دندان (مغز دندان) که حاوی عصب‌های دندان است، گاهی در اثر پوسیدگی یا صدمه آسیب می‌بیند یا عفونی می‌شود. کانال عصب که پالپ را به نوک ریشه متصل می‌کند، نیز ممکن است عفونت کند. پوسیدگی عمیق یا ترک خوردن دندان نیز راه را برای ورود باکتری‌ها باز می‌کند.

چکار کنیم: اگر داخل یا اطراف دندان درد داشته باشید، درمان عصب‌کشی (روت کانال) انجام می‌شود. دندانپزشک پالپ را خارج می‌کند، اتاق پالپ و کانال عصب را تمیز می‌کند، سپس دندان را پر می‌کند. در پایان دندانپزشک دندان را با پرسلین یا روکش طلا مهر و موم می‌کند.

تیره شدن دندان‌ها

بد رنگ شدن دندان پس از آسیب‌دیدگی دو دلیل اصلی دارد: یا دندان تلاش می‌کند که از عصب محافظت کند یا دندان در حال مردن و از بین رفتن است. اگر دندان در حال محافظت از عصب باشد، تیره‌تر از دندان‌های کناری می‌شود. اگر رنگ دندان مانند رنگ کبودی و خون‌مردگی (از صورتی تا خاکستری) شده باشد، به این معنا است که دندان به احتمال زیاد مرده است.

چکار کنیم: معمولاً لازم است که دندان عصب‌کشی و پس از آن روکش گذاشته شود. گاهی نیز چاره‌ای جز کشیدن دندان باقی نمی‌ماند. اگر دندان آسیب دیده شیری باشد، می‌توان آن را به حال خود رها کرد تا بیفتد.

دندان عقل نهفته

دندان عقل بسیاری از افراد نهفته است، یعنی از لثه خارج نشده و زیر خط فک باقی مانده یا رشد مناسبی نداشته است.

چکار کنیم: اگر دندانپزشک پس از مشاهده تصویر رادیوگرافی (X-rays) احتمال دهد که دندان نهفته مشکل‌ساز خواهد شد، کشیدن آن را توصیه می‌کند.

مال اکلوژن

مال اکلوژن به حالتی گفته می‌شود که دندان‌های بالا و پایین به خوبی روی یکدیگر قرار نمی‌گیرد و دارای گونه‌های مختلفی چون دیپ بایت، آندربایت و به هم فشردگی است.

چکار کنیم: اکثر اختلال‌های بایت و نامرتبی دندان‌ها را می‌توان به روش‌هایی چون ارتودنسی فلزی یا براکت‌های سرامیکی شفاف چسبانده شده به جلوی هر دندان اصلاح کرد. سیم‌ها متصل به بریس‌ها به صورت دوره‌ای سفت می‌شود تا دندان‌ها را به سمت موقعیت صحیح حرکت دهد. با استفاده از وسایل شفاف متحرک ارتودنسی نیز می‌توان اختلال‌های بایت را برطرف کرد.

مال اکلوژن دندان

ساییدگی مینای دندان

مسواک زدن شدید و قرار گرفتن در معرض مواد اسیدی، عمدتاً در اثر نوشیدن آب مرکبات یا نوشابه، باعث ساییدگی سطح دندان می‌شود و آن‌ها را شفاف یا بدرنگ می‌کند.

چکار کنیم: دندان در صورت لزوم با مواد باندینگ ترمیم می‌شود. اما برای پیشگیری از آسیب‌دیدگی بیشتر باید عادت‌های خود را تغییر دهید. اگر نوشیدنی عامل تغییر رنگ دندان است، نوشیدنی را جرعه‌جرعه با نی بنوشید و سپس دندان را مسواک بزنید، آدامس بدون قند بجوید یا دهان را با آب زیاد شستشو دهید. اگر مشکل ناشی از مسواک زدن نامناسب باشد، دندان‌ها را با مسواک نرم یا برقی به روش صحیح و با ملایمت مسواک بزنید.

دندان قروچه

چه افرادی در معرض خطر هستند: فرد دارای عادت دندان قروچه (روی هم فشار دادن و ساییدن دندان‌ها یا براکسیسم) هر زمان در طول روز که مضطرب شود، دندان‌ها را روی هم فشار می‌دهد. به علاوه روکش یا پرکردگی جدید بلندتر از بقیه دندان‌ها یا وجود اختلال بایت نیز باعث دندان قروچه می‌شود. این عادت در بلندمدت ساییدگی سطح دندان را به دنبال دارد.

چکار کنیم: محافظ دهانی به صورت سفارشی برای بیمار ساخته می‌شود تا در طول خواب از دندان‌ها محافظت کند و مشکلات بایت را اصلاح کند. اگر اضطراب دلیل دندان قروچه باشد، راهی برای آرام کردن خود بیابید. مدیتیشن، مشاوره و ورزش استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد.

حساسیت دندان

حساسیت دندان زمانی بروز می‌یابد که سرما، گرما یا مواد اسیدی عصب‌های دندان را تحریک کند. ساییدگی سمنتوم و مینای دندان باعث می‌شود که مواد حساسیت‌زا با توبول‌های دندان تماس پیدا کند، در نتیجه عصب دندان تحریک می‌شود و درد شروع می‌شود. پوسیدگی، بیماری لثه، ترک خوردن دندان و ساییدگی مینای دندان از عامل‌های حساسیت دندان به شمار می‌رود.

چکار کنیم: استفاده از ژل فلوراید یا خمیردندان درد مربوط به حساسیت را از بین می‌برد. دندانپزشک دندان حساس را با روکش یا مواد باندینگ می‌پوشاند. پیوند (گرفت) لثه نیز برای پوشاندن ناحیه حساس ناشی از تحلیل لثه لازم است.

اختلال مفصل فکی ـ گیجگاهی

اختلال مفصل فکی گیجگاهی (TMJ) به مجموعه عارضه‌های درگیر کننده این مفصل گفته می‌شود که دقیقاً زیر گوش‌ها و بالای فک قرار دارد. بیماران مبتلا به این اختلال ناخودآگاه شب‌ها دندان قروچه می‌کنند و فک‌ها را روی هم فشار می‌دهند.

چکار کنیم: این اختلال گاهی به روش‌های ساده‌ای مانند تمرین‌های آرام سازی، کمپرس سرد، ایبوپروفن و پرهیز از خوردن غذاهای سفت درمان می‌شود. دندانپزشک استفاده از محافظ دهانی را برای متوقف کردن دندان قروچه شبانه توصیه می‌کند.

بیماری‌های دهان و لثه

بیماری لثه

عفونت باکتریایی ناشی از پلاک به لثه‌ها، استخوان و رباط‌های نگهدارنده دندان حمله می‌کند. مرحله اولیه بیماری لثه جینجیویت و مرحله پیشرفته پریودنتیت نام دارد. نیمی از بزرگسالان با بعضی از نشانه‌های جینجیویت مواجه می‌شوند. کوتاهی در رعایت بهداشت دهان و دندان، ابتلا به بیماری‌های سیستمی کاهش دهنده مقاومت در برابر عفونت، سیگار کشیدن و بارداری از عامل‌های خطر بیماری لثه به شمار می‌آید.

چکار کنیم: بیماری لثه در مراحل اولیه را می‌توان با مسواک زدن و نخ کشیدن معکوس کرد. دندانپزشک جرم گیری عمقی را در اطراف دندان‌ها و زیر خط لثه انجام می‌دهد. اگر بیماری آن‌قدر پیشرفت کرده باشد که به لثه‌ها و استخوان آسیب بزند، دندانپزشک پیوند لثه را توصیه می‌کند. ( همچنین بخوانید: درمان انواع بیماری های لثه)

 

بیماری های لثه

بوی بد دهان (هالیتوز)

بوی بد دهان مشکلی ناراحت کننده است که از علل مختلفی نشأت می‌گیرد. رژیم غذایی و کوتاهی در رعایت بهداشت دهان و دندان منجر به بیماری لثه و بوی بد دهان می‌شود. بوی بد دهان گاهی پی‌آمد ابتلا به بیماری‌های دیگری چون دیابت، عفونت ریه یا خشکی دهان است.

چکار کنیم: رعایت بهداشت دهان و دندان، یعنی مسواک زدن و کشیدن نخ دندان و جرم‌گیری منظم از ابتلا به بیماری لثه و بدبو شدن دهان جلوگیری می‌کند. استفاده از پاک کننده زبان نیز برای داشتن دهانی خوشبو توصیه می‌شود.

خشکی دهان

خشکی دهان از کاهش جریان بزاق در دهان نشأت می‌گیرد. این مشکل بسیار ناراحت کننده است و چون آب دهان باکتری‌های مضر را دور می‌کند، خشکی دهان احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد.

چکار کنیم: ژل‌های مرطوب کننده دهان یا بزاق مصنوعی عملکرد غدد بزاقی را بهبود می‌دهد. اگر فکر می‌کنید دچار خشکی دهان هستید، به دندانپزشک مراجعه کنید.

سرطان دهان

توده بدون درد، قرمز کمرنگ و کوچک درون دهان نخستین علامت سرطان دهان است. دندانپزشک سرطان دهان را به راحتی با معاینه و لمس اطراف دهان، سر و گردن غربالگری می‌کند.

چکار کنیم: سیگار کشیدن را ترک کنید و از دندانپزشک بخواهید که غربالگری سرطان دهان را در هر ویزیت انجام دهد. حتی افرادی که اکثر یا تمام دندان‌های خود را از دست داده‌اند، نیز باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنند تا از مناسب بودن دندان مصنوعی خود مطمئن شوند، تحریک مزمن یکی از عامل‌های خطر سرطان دهان محسوب می‌شود.

 

چنانچه دچار هر یک از بیماری های دهان و دندان شده اید و نیاز به مراجعه به دندانپزشک خوب را دارید می توانید با همکاران ما در کلینیک دندانپزشکی سیمادنت از طریق شماره های درج شده در صفحه تماس با ما ارتباط حاصل فرمایید، همچنین می توانید جهت تعیین نوبت اینترنتی به صفحه تعیین وقت مراجعه فرمایید.

ارباط با تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت