پر کردن جای خالی دندان + مزایا و معایب

پر کردن جای خالی دندان + مزایا و معایب

پر کردن جای خالی دندان از دست رفته

عناوین

نداشتن دندان یا به اصطلاح از دست دادن دندان بر روی قدرت جویدن و تکلم تاثیر منفی می‌گذارد. از سویی دیگر اگر دندان از دست رفته در بین دندان‌های جلویی باشد تاثیر بسیار بدی بر روی ظاهر فرد خواهد داشت. در نتیجه لازم است حتماً در اولین فرصت اقدام به جایگزینی دندان از دست رفته کرد. روش‌های مختلفی برای درمان جای خالی دندان وجود دارد که در ادامه به طور دقیق شرح داده شده است.

دلایل مختلف نداشتن دندان (علل از دست دادن دندان)

دندان غایب

در اصطلاح علمی دندانپزشکی، به دندان‌هایی که به طور مادرزادی در داخل فک فرد تشکیل نشده و یا جوانه نزده باشند، دندان‌های غایب گفته می‌شود. با این وجود به طور مصطلح در صورتی که به هر دلیلی فرد یک یا چند دندان خود را از دست داده و یا مادرزادی نداشته باشد دندان غایب اطلاق می‌شود.

پوسیدگی دندان

در صورتی که پوسیدگی و یا خرابی دندان سطحی باشد می‌توان با ترمیم دندان آن را درمان نمود؛ حتی اگر این پوسیدگی به عمق پالپ دندان نفوذ کرده باشد نیز با درمان ریشه (عصب کشی دندان) همچنان می‌توان دندان طبیعی را حفظ کرد. با این وجود اگر خرابی به حدی در داخل دندان نفوذ کرده باشد که حتی با عصب کشی نتوان آن را درمان کرد نهایتاً محکوم به کشیدن است.

بیماری لثه

لثه به عنوان محافظ کانال ریشه دندان و استخوان فک عمل می‌کند و در صورتی که دچار التهاب و یا بیماری شود، تحلیل رفته و ریشه دندان بیرون می‌ماند. بیماری‌های لثه (پریودنتال) در نهایت سبب لق شدن و از دست رفتن دندان می‌شود.

تصادف

برخورد شدید ضربه یا تروما به دندان می‌تواند سبب لقی دندان و یا شکسته شدن دندان شود. در نتیجه در نهایت لازم ست دندان کشیده شود.

کیست دندان

در صورت بزرگ شدن کیست‌های دندانی، به دندان فشار وارد شده و سبب افتادن دندان می‌شود.

دلایل از دست دادن دندان
اینفوگرافیک دلایل از دست دادن دندان

چرا باید جای خالی دندان را پر کرد؟

  • > مواد غذایی در جای خالی دندان کشیده شده گیر کرده و سبب بروز بیماری‌های لثه می‌شود.
  • > از خردشدگی استخوان و یا بافت‌های لثه جلوگیری کرده و جایگاه دندان‌های مجاور را حفظ می‌کند.
  • > از عمق و ارتفاع استخوان‌ها محافظت به عمل آورده و شرایط مساعدی را برای کاشت و یا ایمپلنت دندان، استفاده از دندان مصنوعی و لمینت فراهم می‌کند.
  • > با توجه به ساختار ماده پیوندی جایگزین مناسبی برای استفاده از پیوند استخوان بوده و و نیاز به استفاده از جراحی پیوند استخوان را کاهش می‌دهد.
  • > سرعت بهبود و ترمیم در مقایسه با سرعت بهبود به وسیله جراحی پیوند استخوان بیشتر بوده و زمان کمتری را برای طول دوره درمان به خود اختصاص می‌دهد.
پر کردن جای خالی دندان کشیده شده | پر کردن جای خالی دندان عقل کشیده شده

اهمیت پر کردن جای خالی دندان کشیده شده

پس از کشیدن و یا حذف دندان از لثه یک حفره توخالی (جای خالی دندان) ایجاد می شود که پس از مدتی با جابجایی دندان و بافت‌ها تا حدودی حفره‌های تو خالی پر می‌شود. حتی ممکن است امکان جویدن غذاها و میوه‌ها برای فردی که دندان خود را از دست داده بسیار سخت و عذاب آور باشد. در صورتی که بعد از کشیدن دندان به خوبی از حفره دندانی مراقبت نشود استخوان زیرین به مرور خورد شده و آسیب می‌بیند. این مسئله علاوه بر تهدید سلامت و ساختار فک و ایجاد مشکل در هنگام غذا خوردن و صحبت کردن، بر ظاهر و زیبایی صورت نیز تاثیر منفی می‌گذارد. علاوه بر این ممکن است در حفره ایجاد شده بعد از کشیدن دندان بر اثر عدم رعایت اصول مراقبتی و بهداشت، مشکلاتی از قبیل عفونت، درد و یا آسیب به سایر دندان‌ها بروز کند. در نتیجه حتماً هر چه سریعتر با مشورت دندانپزشک جهت پر کردن جای خالی دندان کشیده شده اقدام شود.


روش‌های جایگزینی دندان از دست رفته

روش‌های مختلفی برای جایگزینی و درمان دندان از دست رفته وجود دارد که با توجه به وضعیت دندان‌های بیمار ممکن است روش‌های درمانی به صورت مکمل برای بیمار انجام شوند. درمان‌های جایگزینی بی‌دندانی عبارتند از:

  1. ارتودنسی
  2. ایمپلنت
  3. بریج
  4. دندان مصنوعی
روش‌های درمان بی دندانی
اینفوگرافیک جایگزینی دندان از دست رفته

ارتودنسی

بهترین روش درمان جای خالی دندان، بستن فضای خالی (space closure) بی‌دندانی است که با ارتودنسی انجام می‌شود. در صورتی که متخصص ارتودنسی تشخیص بدهد می‌توان با ارتودنسی و تنها با هدایت دندان‌های خود بیماران، فضای خالی بی‌دندانی را پر کرد. این روش بهترین درمان بی‌دندانی است زیرا بدون نیاز به هیچ جسم خارجی می‌توان دندان‌ها را مرتب کرد.

مزایای درمان بی‌دندانی با ارتودنسی

  • بدون نیاز به هیچ پروتز و یا جسم خارجی فضای بی‌دندانی بسته می‌شود.
  • در صورت وجود مشکلات دیگر از جمله نامرتبی دندان‌ها می‌توان همزمان آن‌ها را نیز مرتفع کرد.
  • نتیجه درمان دائمی خواهد بود.
  • مشکلات نگهداری بعد از روش‌های درمان با پروتز خارجی را ندارد.
  • برای افراد جوان‌تر که دندان‌های دیگر سالم هستند بهتر است.

معایب درمان بی‌دندانی با ایمپلنت

  • مدت زمان پر شدن جای دندان خالی با ارتودنسی معمولاً طولانی و در حدود چند ماه است.
  • برای تمام موارد و هر تعداد دندان از دست رفته مناسب نیست.
  • برای هر سنی مخصوصاً برای افراد میانسال و مسن مناسب نیست.
  • ارتودنسی تقریباً هزینه بالایی دارد.
  • در طول دوره درمان با ارتودنسی ممکن است فرد از نظر زیبایی، تکلم و غذا خوردن احساس ناراحتی داشته باشد.
نقل قول دکتر داودیان درباره پر کردن جای خالی دندان
نقل قول دکتر داودیان درباره پر کردن جای خالی دندان

ایمپلنت (کاشت دندان)

در صورتی که به دلایل مختلفی از جمله سن، تعداد دندان‌ها و سایر موارد بیمار شرایط انجام ارتودنسی را نداشته باشد، بهترین درمان کاشت دندان است. به این ترتیب به صورت دائمی محل دندان از دست رفته با ظاهری کاملاً طبیعی و عملکردی مشابه دندان واقعی پر می‌شود.

ایمپلنت دندان در بین انواع روش‌های جایگزینی دندان از دست رفته (درمان جای خالی دندان) از جمله بریج و دندان مصنوعی بهترین درمان شناخته می‌شود؛ زیرا از نظر عملکرد، ظاهر  کاملاً مشابه دندان واقعی بوده و روشی تقریباً دائمی خواهد بود. جالب است بدانید که در برخی از موارد که نبود دندان سبب ایجاد فاصله زیاد بین دندان‌ها شده باشد، لازم است ابتدا با ارتودنسی دندان‌ها را مرتب کرده و فضای کافی برای یک دندان را ایجاد کرد و در نهایت کاشت دندان توسط متخصص ایمپلنت انجام شود.

مزایای درمان بی‌دندانی با ایمپلنت

کاشت دندان به روش ایمپلنت مزایای زیادی دارد که از میان آن‌ها می‌‍توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظاهری کاملاً طبیعی و مشابه دندان واقعی دارد.
  • ماندگاری طولانی مدت و تقریباً مادام العمر دارد.
  • نیازی به آسیب رساندن و تراشیدن دندان‌های مجاور ندارد.
  • لق زدن و یا جابه‌جایی ندارد و سبب ایجاد ناراحتی فرد نمی‌شود.
  • سبب جلوگیری از تحلیل استخوان فک می‌شود.
  • از حرکت و جابه‌جایی دندان‌های مجاور جلوگیری می‌کند.
  • به بهبود تکلم، قدرت جویدن و زیبایی صورت کمک می‌کند.

معایب درمان بی‌دندانی با ایمپلنت

  • هزینه کاشت دندان با ایمپلنت از سایر روش‌ها بیشتر است.
  • ایمپلنت روشی تهاجمی‌تر است.
  • ممکن است ایمپلنت نیاز به پیوند استخوان نیز داشته باشد.
  • هزینه کاشت ایمپلنت گرانتر از سایر روش‌های درمان بی‌دندانی است.

طول درمان با ایمپلنت و ماندگاری ایمپلنت دندان چقدر است؟

  • معمولاً درمان کاشت ایمپلنت چند ماه زمان می‌برد؛ ماندگاری دندان کاشته شده معمولاً بیشتر از 25 سال است و به همین دلیل به عنوان یک روش درمان تقریباً دائمی شناخته می‌شود.
دکتر هاوش غارتی

دکتر هاوش غارتی

دکتر هاوش غارتی متخصص و جراح بیماری‌های لثه یکی از قدیمی ترین همکاران ما در کلینیک تخصصی سیمادنت هستند. دکتر غارتی بورد تخصصی پریودنتولوژی خود را در سال ۱۳۹۰ اخذ کردند. آن دسته از بیماران و مراجعان گرامی که برای مشکلات مربوط به لثه، جراحی دهان و دندان و کاشت ایمپلنت به سیمادنت مراجعه می‌‍کنند توسط ایشان ویزیت می‌شوند. همچنین دکتر هاوش غارتی محبوبیت بسیار زیادی از طرف کاربران و مخاطبان خود دارند.

دریافت مشاوره تخصصی ایمپلنت در کلینیک دندانپزشکی سیمادنت

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden


ارتودنسی برای ایمپلنت

گاهاً به دلیل موقعیت و تعداد دندان‌های از دست رفته انجام ایمپلنت برای بیمار الزامی است. با این وجود ممکن است به دلیل به هم ریختگی دندان‌ها و یا گذشت مدت زمان زیادی از بی‌دندانی و حرکت دندان‌ها نیاز به انجام ارتودنسی باشد. در واقع با انجام ارتودنسی ابتدا دندان‌ها مرتب شده و فضای لازم برای کاشت دندان فراهم شده و در نهایت ایمپلنت دندان انجام می‌شود.

اولویت ارتودنسی و ایمپلنت

در برخی دیگر از موارد بیمار علاوه بر مشکل جای خالی دندان، ناهنجاری‌های دیگر دندانی نیز دارد و لازم است با وجود فضای کافی برای کاشت دندان هر دو درمان ارتودنسی و ایمپلنت را انجام دهد. در چنین مواردی مسئله اولویت انجام ارتودنسی وایمپلنت مطرح می‌شود. از آنجا که دندان کاشته شده و پیچ شده در فک، همانند دندان‌های طبیعی امکان حرکت و جابه‌جایی ندارد، توصیه می‌شود ابتدا ارتودنسی و بعد از آن ایمپلنت دندان انجام شود.

دکتر مسعود داودیان متخصص ارتودنسی

دکتر مسعود داودیان

دکتر مسعود داودیان پس از قبولی با رتبه 17 در کنکور سراسری و وارد شدن به دانشگاه شهید بهشتی تهران به مدت 6 سال دوره عمومی دندانپزشکی را به اتمام رسانده و در سال 1381 با نمرات بالا از این دانشگاه فارغ التحصیل شدند. دکتر داودیان بیش از ۱۲ سال سابقه تخصصی و درمان ارتودنسی دارند. ایشان دارای بورد تخصصی ارتودنسی بوده و سال‌هاست که کلینیک سیمادنت را برای ارتقا سلامت دهان و دندان بیماران دایر کرده‌اند. دکتر داودیان به عنوان یک متخصص ارتودنسی درمان‌های خود را محدود به اصلاح انواع ناهنجاری‌های فکی و نامرتبی‌های دندانی کرده‌اند.


بریج ثابت دندان

بریج دندان یا پل دندانی یک روش ثابت درمان جای خالی دندان است که از دو روکش دندان و یک یا چند تاج دندان مصنوعی به هم چسبیده تشکیل شده است. در این روش در دو طرف جای خالی دندان، دو دندان سالم را تراش داده و روکش‌ها بر روی این دو دندان قرار گرفته و به عنوان پایه بریج عمل می‌کند؛ وظیفه این دو روکش دندان حفظ پروتز مصنوعی و ثابت نگهداشتن آن در فضای بی‌دندانی است. در این روش به دو روکش قرار گرفته بر روی دندان‌های طبیعی اباتمنت و به تاج دندان مصنوعی، پونتیک گفته می‌شود.

مزایای درمان بی‌دندانی با بریج دندان

بریج دندان یکی از روش‌های قدیمی درمان بی‌دندانی است که هنوز هم این روش درمانی مورد استقبال است. از جمله مزایای بریج دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبب بهبود تکلم، غذا خوردن و زیبایی ظاهری فرد می‌شود.
  • ظاهر بریج دندان بعد از ایمپلنت بسیار نزدیک به دندان طبیعی است.
  • هزینه درمان با پل دندان تقریباً مناسب است.
  • روش ثابتی بوده و هنگام جویدن و حرف زدن تکان نمی‌خورد.
  • برخلاف ایمپلنت نیازی به عمل جراحی ندارد.
  • از استحکام قابل قبولی برخوردار است و نسبت به روش‌هایی مانند دندان مصنوعی بیشتر است.

معایب بریج دندان

  • دندان‌های سالم مجاور تراش خورده و سلامت این دندان‌ها به خطر میفتد.
  • احتمال پوسیدگی دندان‌های کناری بیشتر می‌شود.
  • دوام و طول عمر بریج نسبه به ایمپلنت کمتر است.
  • این روش از تحلیل استخوان فک جلوگیری نمی‌کند.
  • رعایت بهداشت بریج دندان به دلیل بهم پیوستگی روکش‌ها سخت‌تر است.

طول درمان با بریج دندان و ماندگاری آن چقدر است؟

  • مدت زمان زیادی برای آماده‌سازی بریج دندان طول نمی‌کشد و تنها لازم است یک بار قالب گیری انجام شده و روکش ساخته شده بر روی دندان چسبانده شود. معمولاً بریج دندان حدوداً بین 5 تا 15 سال عمر می‌کند.

بریج ثابت بر پایه ایمپلنت

این روش ترکیبی از درمان ایمپلنت و بریج دندان است. این روش معمولاً برای مواردی کاربرد دارد که فرد چند دندان در کنار هم را ندارد و به جای اینکه به ازای هر کدام یک ایمپلنت بگذارد، دو دندان اول و آخر را کاشته و بین این دو دندان را بریج می‌کند. در واقع دو دندان کاشته شده به عنوان پایه بریج استفاده می‌شود.

بریج دندان بر پایه ایمپلنت

دریافت مشاوره تخصصی انواع پروتزهای دندانی در کلینیک دندانپزشکی سیمادنت

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden


دندان مصنوعی

دندان مصنوعی کامل

دندان مصنوعی کامل روشی است که برای افرادی استفاده می‌شود که همه یا بیشتر دندان‌های یک قوس دندانی در فک بالا یا پایین را از دست داده‌اند. دندان مصنوعی کامل روشی متحرک یا غیر ثابت است که می‌توان از داخل دهان خارج کرد و دوباره استفاده کرد.

دندان مصنوعی کامل
دندان مصنوعی کامل

دندان مصنوعی پارسیل

دندان مصنوعی پارسیل درمانی است که برای نداشتن یک یا چند دندان در هر فک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع دندان مصنوعی یک پروتز متحرک است که با گیره‌هایی که دارد به دندان‌های کناری قلاب شده و فضای بی‌دندانی را می‌پوشاند.

دندان مصنوعی پارسیل
دندان مصنوعی پارسیل

دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت (اوردنچر)

دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت (4 ایمپلنتی) روشی جدیدتر برای درمان جای خالی دندان است. در این روش برای فک پایین پروتز دندان مصنوعی بر روی پایه 4 ایمپلنت و در فک بالا بر روی 6 پایه ایمپلنت به صورت ثابت قرار می‌گیرد.

دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت (اوردنچر)
دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت (اوردنچر)

مزایای درمان بی‌دندانی با دندان مصنوعی

  • در آوردن پروتز برای تمیز کردن آن راحت‌تر است (مخصوصاً برای افراد مسن).
  • اوردنچر نسبت به دندان مصنوعی کامل و پارسیل ثبات‌ بیشتری دارد.
  • برای افرادی که تعداد دندان‌های زیادی از دست دادند روش دندان مصنوعی از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه‌تر است.
  • ظرف مدت کوتاهی زیبایی را مجدداً به صورت بازمی‌گرداند.

معایب درمان بی‌دندانی با دندان مصنوعی

  • دندان مصنوعی از نظر زیبایی نسبت به سایر روش‌ها ضعیت‌تر است.
  • در هنگام تکلم و جویدن غذا ممکن است لغزش داشته باشد.
  • به دلیل متحرک بودن، آسیب‌پذیرتر بوده و نیاز به تعویض دارد.
  • در اوردنچر لازم است مرتباً ضمایم اتصال پروتز به پایه‌های ایمپلنت تعویض شود تا پروتز لق نشود.
  • در صورت خوردن مواد غذایی سفت ممکن است دندان مصنوعی آسیب ببیند.

سوالات متداول درباره روش‌های درمان بی‌دندانی

بهترین روش جایگزینی دندان از دست رفته چیست؟

در صورتی که امکان ارتودنسی وجود داشته باشد، بهترین روش که بدون پروتز خارجی و تنها با حرکت دندان‌های خود بیمار انجام می‌شود ارتودنسی است. بعد از ارتودنسی بهترین و ماندگارترین روش درمان بی‌دندانی ایمپلنت یا کاشت دندان است. با این وجود روش‌های دیگری نیز برای درمان دندان از دست رفته وجود دارد که در نهایت بهترین درمان بر اساس شرایط بیمار را بعد از معاینه توسط دندانپزشک تیین می‌شود.

آیا ممکن است برای درمان بی‌دندانی به ترکیب چند روش نیاز باشد؟

در برخی از موارد به تشخیص دندانپزشک لازم است چند روش درمانی برای جایگزینی دندان از دست رفته استفاده شود. به عنوان مثال گاهاً اناجم ایمپلنت برای درمان دندان از دست رفته الزامی است ولی با این وجود فضای کاشت دندان به اندازه کافی وجود ندارد و لازم است در ابتدا ارتودنسی انجام شده و با ایجاد فضای مناسب دندان کاشته شود.
در مواردی دیگر که بیمار چند دندان کنار هم را ندارد برای کاهش هزینه‌ها می‌تواند ترکیب بریج و ایمپلنت را انجام دهد.
هنگامی که کل دندان‌های یک فک از بین رفته است و بیمار باید از دندان مصنوعی استفاده کند، می‌تواند با ترکیب این روش با ایمپلنت استحکام و ثبات دندان مصنوعی را افزایش دهد.


مشاوره حضوری برای درمان دندان از دست رفته در شمال تهران

اگر ساکن مناطقی همانند نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، جردن، شریعتی، میرداماد، پاسداران و سایر محله‌های این مناطق هستید و قصد مراجعه به یک مرکز تخصصی دندانپزشکی برای درمان بی‌دندانی در شمال تهران را دارید، می‌توانید به مطب شریعتی سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد، ساختمان پزشکان منظرنژاد، طبقه 3، واحد 11

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden

کلینیک شریعتی سیمادنت

مشاوره حضوری برای درمان بی‌دندانی در غرب تهران

علاوه بر مناطق شمالی تهران، سیمادنت در غرب تهران نیز شعبه‌ای دیگر دارد و در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند صادقیه، ستارخان، مرزداران،جنت آباد، سعادت آباد یا حتی کرج هستید قصد مراجعه به یک مرکز تخصصی دندانپزشکی برای درمان جای خالی دندان در اطراف منزل خود را دارید، می‌توانید به مطب ستارخان سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، خیابان ستارخان، بین خیابان شادمهر و بهبودی، ساختمان پزشکان ستارخان، طبقه ۵

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden

کلینیک سیمادنت ستارخان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت