عفونت لثه چیست؟ | راه‌های پیشگیری و درمان التهاب لثه

عفونت لثه چیست؟ | راه‌های پیشگیری و درمان التهاب لثه

درمان عفونت لثه

عناوین

اگر شما دچار عفونت یا التهاب لثه باشید، ممکن است هنگامی‌ که دندان‌های خود را مسواک می‌زنید، لثه‌های شما خونریزی کند و یا بوی بد دهان داشته باشد. این علائم مربوط به مراحل اولیه عفونت لثه است . اگر عفونت‌های لثه به ‌موقع درمان نشوند، ممکن است باعث ایجاد حالت پیشرفته‌تری از بیماری لثه شوند. این بیماری بر مقدار بیشتری از بافت‌هایی که وظیفه پشتیبانی از دندان‌ها را بر عهده دارند و آن‌ها را در محل خود محکم نگه می‌دارند، تأثیر منفی می‌گذارد. اگر عفونت لثه درمان نشود، ممکن است استخوان فک شما آسیب ببیند و فضاهای کوچکی در بین لثه‌ و دندان‌ها باز شود. درنتیجه ممکن است دندان‌های شما لق شود و نهایتاً بیفتد و از بین برود.


انواع عفونت لثه : التهاب‌های لثه بر چند نوع هستند

عفونت لثه

عفونت لثه چگونه ایجاد می‌شود

عفونت‌ها و التهاب لثه معمولاً با تجمع جرم در لثه‌ها شروع می‌شوند. جرم‌های تجمع پیدا کرده در ناحیه انتهای دندان‌ها و روی لثه‌ها با هم تشکیل پلاک‌های دندانی را می‌دهند. با در نظرگرفتن عدم رعایت کامل بهداشت دهان و دندان به عنوان مهمترین علت تشکیل پلاک‌های دندانی، از عوامل زیر می‌توان به عنوان ریسک فاکتورهای التهاب و عفونت لثه نام برد

  1. مصرف برخی از دارو‌های خاص
  2. کمبود ویتامین C
  3. تغییرات هورمونی
  4. ابتلا به سرطان خون
  5. فلزات سنگین مانند نیکل
  6. بیسموت : یکی از تشکیل دهنده‌های اولیه لوازم آرایش

برخی دیگر از انواع عفونت‌ها و التهاب های لثه وجود دارند که به جرم‌های دندانی و پلاک های ایجاد شد ارتباطی ندارند و می‌توانند به دلایل زیر ایجاد شوند:

  1. عفونت باکتریایی و قارچی مانند برفک های دهانی.
  2. دندان‌های نهفته : دندانی که به شکل کامل  رشد نکرده و لثه خارج نشده است می‌توانند باعث ایجاد التهاب و عفونت لثه پوشاننده آن شود

عفونت لثه چگونه اتفاق می‌افتد؟

شروع یک داستان پرماجرا

لثه‌های ما معمولاً در نقطه‌ای پایین‌تر و عمیق‌تر از لبه‌های لثه‌ای که ما در ظاهر می‌بینیم، به دندان‌ها متصل شده‌اند. این حالت اتصال لثه و دندان، باعث ایجاد فضایی در فواصل بین آن‌ها می‌شود که آن را اصطلاحاً اسکولوس می‌نامند. ذرات غذا ممکن است در درون این فضا گیر بیفتد و باعث بروز عفونت لثه یا بیماری‌های لثه شود.

پلاک دندان یک لایه نازک جرم است که از باکتری‌ها تشکیل شده است. این لایه به ‌تدریجاً بر روی سطح دندان‌های شما تشکیل می‌شود. وقتی پلاک‌ها ضخیم‌تر می‌شوند، به لایه سخت‌تری از جرم دندان به نام تارتار تبدیل می‌شود. هنگامی‌که پلاک در قسمت‌های پایین‌تر از خط لثه ایجاد شود، می‌تواند باعث تشکیل عفونت در این قسمت شود.

اگر بیماری‌های لثه به ‌موقع تشخیص داده نشده و درمان نشود، می‌تواند باعث جدا شدن لثه‌ها از دندان شود. در این صورت، بافت‌های نرم اطراف دندان و استخوان پشتیبانی‌کننده از دندان نیز آسیب می‌بینند. در نتیجه ممکن است دندان لق و ناپایدار شود. اگر عفونت بیشتر از این پیشرفت کند، ممکن است نهایتاً دندان شما از بین برود و یا لازم به کشیدن دندان توسط دندانپزشک باشید.

بیماری های لثه

با توجه به توضیحات ارائه شده در بالا، درمان عفونت لثه را جدی بگیرید، عفونت لثه اگر در زمان مناسب درمان نشود ممکن است به از دست دادن دندان‌های با ارزش شما منجر شود. با استفاده از راه‌های ارتباطی زیر می‌توانید یک نوبت معاینه توسط دندانپزشکان متخصص لثه و بیماری‌های لثه سیمادنت رزرو نمایید.



برای اینکه با متخصصان بیماری‌های لثه در سیمادنت آشنا شوید می توانید روی تصاویر زیر کلیک کنید تا به صفحه معرفی هر کدام از متخصصان مد نظر خود بروید.

نقل قول درباره تاثیر جرم‌گیری در عفونت و التهاب لثه
نقل قول درباره تاثیر جرم‌گیری در عفونت و التهاب لثه

عوامل خطرزا برای عفونت لثه

ریسک فاکتورهای التهاب لثه

  • استعمال دخانیات
  • ابتلا به ديابت
  • مصرف بعضي از داروهای خاص (مانند قرص‌هاي ضدبارداری، استروئيدهاي خوراکي، داروهاي ضد صرع، داروهاي مسدودکننده کانال کلسيم و داروهاي مورداستفاده براي شیمی‌درمانی)
  • کجی و بی‌نظمی دندانها
  • پروتزها (دندان مصنوعی) و نایت گارد (محافظ دهانی) که به‌خوبی جايگذاري نشده باشد.
  • شکستگی يا ترک خوردن پرکردگی قدیمی دندان
  • بارداری
  • عوامل ژنتيکی
  • اختلال در سيستم ايمني (مانند افراد مبتلا HIV)

علایم و نشانه‌های عفونت لثه (التهاب لثه)

بسیار از مردم از ابتلای خود با یکی از انواع عفونت‌های لثه که باعث التهاب آن می‌شوند، بی‌خبر هستند. ممکن است عفونت لثه بدون هیچ علامتی در دهان شما در حال پیشرفت باشد، با این حال موارد زیر به عنوان علائم و نشانه‌هایی از التهاب و عفونت لثه شناخته می‌شود.

  1. لثه‌های قرمز و متورم
  2. خونریزی از لثه‌ها هنگام مسواک زدن
  3. لثه‌های تحلیل رفته
  4. دندان لق
  5. چرک بین دندان‌ها و لثه‌ها
  6. درد هنگام جویدن
  7. افزایش حساسیت دندانی
  8. بوی بد دهان

تشخیص عفونت لثه

عفونت و التهاب لثه‌ها چگونه تشخیص داده می‌شود

در زمان معاینه، وضعیت لثه‌های شما با استفاده از یک خط‌کش کوچک بررسی می‌شود. این بررسی به‌ منظور تشخیص هر نوع عفونت احتمالی در محل لثه‌ها انجام می‌گیرد. همچنین اندازه پاکت‌های موجود در اطراف دندان‌های شما از این طریق اندازه‌گیری می‌شود. عمق معمول پاکت‌ها بین 1 تا 3 میلی‌متر است. ممکن است دندانپزشک برای بررسی آسیب‌دیدگی احتمالی استخوان‌ها، دستور گرفتن عکس اشعه ایکس از دندان را نیز بدهد.

در مورد عوامل خطرزا برای بیماری‌های لثه و نیز علائم این بیماری‌ها، با دندانپزشک خود مشورت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا در صورت ابتلا به بیماری‌های لثه، خودتان بهتر بتوانید آن را تشخیص دهید. اگر معاینات انجام‌شده نشان دهد که شما دچار بیماری‌های لثه هستید، ممکن است دندانپزشک شمارا به یک متخصص پریودنتیست معرفی کند. پریودنتیست، دندانپزشکی است که در درمان بیماری‌های لثه تخصص دارد.

دریافت مستقیم نوبت درمان عفونت لثه از سیمادنت

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden

درمان عفونت لثه

عفونت یا التهاب لثه چگونه درمان می‌شود؟

بهترین درمان عفونت لثه ارتقا سطح بهداشت دهان و دندان است. قطع استفاده از هرگونه دخانیات و تنباکو در بهتر شدن شرایط موثر است. کنتزل قند خون در بیماران دیابتی نیز به عنوان یک عامل مهم برای ارتقای بهداشت دهان و دندان است.

درمان‌هایی که در کنار  ارتقای بهداشت دهان و دندان شما به دندانپزشک برای درمان عفونت لثه ککم می‌کنند عبارتند از:

  1. جرمگیری دندان‌ها
  2. استفاده از داروهای آنتی بیوتیک
  3. جراحی لثه

درمان عفونت لثه با جرمگیری

با جرمگیری تمامی جرم و پلاک های تشکیل شده روی لثه ها نیز تمیز می‌شوند تا از تحریک لثه جلوگیری شود.

برای تمیز کردن عمقی دندان‌ها بدون انجام عمل جراحی، می‌توان از روش‌های متعددی استفاده کرد. تمامی این روش‌ها با حذف پلاک و تارتار، از ایجاد پریودنتیت جلوگیری می‌کنند.

اسکيلينگ که تارتارها را از قسمت‌های بالا و پايين خط لثه حذف می‌کند.

جرم‌گیری عميق که لکه‌های سخت و خشن روی دندان را حذف می‌کند و قسمت‌های‌ عفونی‌شده دندان را برمی‌دارد.

ليزر که لکه‌های تارتار را حذف می‌کند و در مقايسه با اسکيلينگ و جرم‌گیری، با درد و خونريزی کمتری همراه است.

درمان عفونت لثه با دارو:

داروهای متفاوت و مختلفی برای درمان عفونت لثه استفاده می‌شوند که عبارتند از

  1. دهانشویه‌های ضد عفونی کننده
  2. آنتی بیوتیک های موضعی
  3. آنتی بیوتیک ها موثر بر باکتری‌های دهان
  4. داکسی سیلین : نوعی آنتی بیوتیک که با جلوگیری از ساختن پروتئین باکتریایی ، رشد باکتری‌ها را متوقف می‌کند.

درمان عفونت لثه با جراحی:

اگر عفونت لثه شدید باشد به شکلی که سبب آسیب به بافت استخوان فک یا بافت نرم دهان شده باشد، جراحی به عنوان یک گزینه درمانی مطرح می‌شود. یک دندانپزشک متخصص لثه از جراحی‌های زیر به عنوان یک روش درمان ممکن است استفاده کند.

  1. جراحی فلپ
  2. پیوند لثه
  3. پیوند استخوان فک
  4. افزایش طول تاج دندان

جراحی فلپ : در این جراحی ، لثه ها از روی سطح دندان‌ها جدا شده و سپس زیر آن‌ها عمیقاً از هرگونه جرم و باکتری تمیز می‌شود. در نهایت لثه‌ها در این مرحله در مکان خود بخیه زده می‌شوند.

پیوند لثه : در این جراحی یک تکه یا گرفت از بافت سقف دهان جدا شده و در محل لثه عفونت کرده و در ناحیه ریشه دندان پیوند زده می‌شود. با این جراحی و این درمان، از تشدید بیماری جلوگیری می‌شود.

پیوند استخوان فک : در جراحی پیوند استخوان مانند جراحی فلپ، لثه‌ها از دندان‌ها جدا شده و یک تکه استخوان به محل مورد نظر پیوند زده می‌شود، تا فرآیند استخوان‌سازی در ناحیه استخوان فک تقویت شد.

افزایش طول تاج دندان: بضعی از بیمارانی مبتلا به عفونت لثه، لثه‌های اضافی دارند. در چنین شرایطی یک دندانپزشک متخصص لثه، می‌تواند لثه‌ها را کوتاه تر کند.

درمان عفونت لثه با راهکار‌های خانگی

استفاده از آب نمک می‌تواند تا حد زیادی درد و عفونت لثه را کاهش دهد. نمک خاصیت ضد باکتریایی دارد و ضد عفونی کننده‌ای قوی است. استفاده از آب نمک باعث می‌شود تا شدت التهاب لثه کمتر شود و از درد آن کاسته شود. همچنین با غرغره کردن آب نمک، ذرات غذا و میکروب‌های داخل دهان از آن خارج شده و بوی بد دهان نیز از بین برود.

یکی دیگر از روش های درمان عفونت لثه در خانه، استفاده از زردچوبه و جوش شیرین است. زردچوبه و جوش شیرین دارای آنتی‌اکسیدان هایی هستند که میکروب و عفونت را از دهان خارج می‌کند. در حالت کلی استفاده از روش‌های خانگی برای درمان عفونت لثه توصیه نمی‌شود. چراکه این روش‌های درمانی موقتی هستند و التهاب لثه را عمیقا درمان نمی‌کنند. برای درمان عفونت لثه حتما به متخصص بیماری‌های لثه مراجعه کنید.


پیشگیری از بروز عفونت لثه

چه کار کنیم که دچار عفونت لثه نشویم!

بهترین روش جلوگیری از عفونت لثه ارتقا سطح بهداشت دهان و دندان است. با رعایت این موارد و چکاپ‌های دوره‌ای منظم، می‌توان از بروز هرگونه التهاب یا عفونت لثه جلوگری کرد.

  1. معاینات دوره‌ای با دندانپزشک
  2. مسواک زدن دوبار در روز
  3. استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن لثه

روش‌های نخ دندان کشیدن و مسواک زدن مرتب می‌توانند ذرات غذایی گیر کرده بین دندان‌ها و پلاک‌های باکتریایی تشکیل شده در آن‌ها را از بین ببرند ولی برای از بین بردن و حذف جرم‌های دندانی ، باید از دندانپزشک کمک گرفت. از آنجایی که جرم‌های دندانی می‌توانند به بیماری لثه و عفونت آن منجر شوند ، جرمگیری دندان را باید به عنوان یکی از خدمات بهداشتی دندانپزشکی سالیانه 2 بار انجام داد که به تعویق انداختن آن می‌تواند منجر به آسیب بیشتر به لثه و از دست دادن دندان‌های با ارزش شما منجر شود.

حتی اگر مرتب مسواک می‌زنید و نخ دندان استفاده می‌کنید، ممکن سالانه 2 بار به جرمگیری دندان نیاز داشته باشید!


درمان عفونت لثه در کلینیک سیمادنت به روش جراحی پیوند لثه

وقتی دندانپزشکان متخصص سیمادنت برای درمان عفونت لثه جراحی پیوند لثه را انجام می‌دهند.

برای شما از انواع روش‌های درمان عفونت لثه صحبت کردیم و به شما گفتیم که در مواردی که بیماری شدید است و به تحلیل لثه منجر می‌شود، نیاز به انجام روش جراحی برای درمان عفونت لثه است.


ویزیت آنلاین و رایگان عفونت لثه توسط دندانپزشک متخصص پریو

? عجیب و باور نکردنی، امکان طرح سوال و مشکل دندانپزشکی در واتس آپ و دریافت پاسخ از دکتر متخصص

خیلی از مواقع پیش می‌آید که متوجه می‌شوید لثه شما دچار تغییراتی جدی شده است اما بنا به دلایلی از درمان آن چشم‌پوشی می‌کنید. کلینیک تخصصی سیمادنت در راستای مسئولیت مدنی و پزشکی خود درباره ارتقا سلامت و بهداشت دهان و دندان اقدام به راه‌اندازی امکان ویزیت و مکالمه با پزشکان خود را در پیام‌رسان واتس‌آپ مهیا کرده است.

کلینیک دندانپزشکی سیمادنت، قصد دارد به صورت آنلاین، اقدام به ویزیت رایگان مراجعانی کنند که نیازمند درمان عفونت لثه خود بوده ولی امکان مراجعه حضوری ندارند. این ویزیت آنلاین، از طریق تماس تصویری و در اپلیکیشن واتساپ صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است که جلسات ویزیت آنلاین به صورت روزانه صورت خواهد گرفت. در هر روز، تعدادی از متقاضیان به صورت تخصصی و در یک فضای کاملاً دوستانه توسط دندانپزشکان سیمادنت ویزیت و معاینه خواهند شد.  


پزشکان سیمادنت که عفونت لثه را درمان می‌کنند

در کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت، دندانپزشکان عمومی و متخصصین پریو معاینه اولیه بیماران را انجام می‌دهند و در صورت نیاز بیمار به جراحی و درمان‌های پیشرفته، متخصصین لثه کار جراحی را برای بیماران انجام می‌دهند. با پزشکان سیمادنت آشنا شوید.

دکتر هاوش غارتی

دکتر غارتی متخصص و جراح بیماری های لثه در کلینیک تخصصی سیمادنت هستند. ایشان بورد تخصصی پریودنتولوژی خود را در سال ۱۳۹۰ اخذ کردند. آن دسته از بیماران و مراجعان گرامی که برای مشکلات مربوط به لثه، جراحی دهان و دندان و کاشت ایمپلنت به سیمادنت مراجعه می کنند توسط ایشان ویزیت می شوند.

مشاوره حضوری درمان التهاب لثه در شمال تهران

از آنجا که معمولا فرآیند انجام ایمپلنت دندان به چندین جلسه مراجعه به دندانپزشکی نیاز دارد، بهتر است در انتخاب کلینیک دندانپزشکی ایمپلنت علاوه بر تخصص پزشکان، به بعد مسافت آن نیز توجه نمایید. در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، جردن، شریعتی، میرداماد، پاسداران و سایر محله‌های این مناطق هستید و قصد مراجعه به یک مرکز تخصصی ایمپلنت در شمال تهران را دارید، می‌توانید به مطب شریعتی سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد، ساختمان پزشکان منظرنژاد، طبقه 3، واحد 11

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden

کلینیک شریعتی سیمادنت

مشاوره حضوری درمان عفونت لثه در غرب تهران

علاوه بر مناطق شمالی تهران، سیمادنت در غرب تهران نیز شعبه‌ای دیگر دارد و شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حضوری و نیز انجام ایمپلنت دندان به شعبه ستارخان سیمادنت مراجعه کنید. در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند صادقیه، ستارخان، مرزداران،جنت آباد، سعادت آباد یا حتی کرج هستید قصد مراجعه به یک مرکز ایمپلنت در اطراف منزل خود را دارید، می‌توانید به مطب ستارخان سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، خیابان ستارخان، بین خیابان شادمهر و بهبودی، ساختمان پزشکان ستارخان، طبقه ۵

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden

کلینیک سیمادنت ستارخان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت