علت‌ها و راه‌های رفع و درمان بوی بد دهان

علت‌ها و راه‌های رفع و درمان بوی بد دهان

علت‌ها و راه‌های رفع و درمان بوی بد دهان

عناوین

آیا تابه‌حال کسی به شما گفته است که از بوی بد دهان شما رنج می‌برد یا تابه‌حال خودتان شک کرده‌اید که دهانتان بوی بدی دارد؟ نباید در این مورد ناراحت باشید. در واقع بسیاری از افراد در مقاطعی از زندگی خود بوی بد دهان را تجربه کرده‌اند و بیش از 30 درصد مردم از بوی بد دهان یا تنفس بد بوی مزمن رنج می‌برند. بر خلاف تصور عموم که بوی بد دهان که مربوط به کارکرد ناصحیح معده است، متخصصان معتقدند که بوی بد دهان و بدمزه شدن دهان بیشتر به سلامت دهان و دندان‌ها مربوط است. بیماری لثه، پوسیدگی دندان، عفونت و آبسه دندان می‌توانند باعث بدشدن طعم و مزه دهان و ایجاد بوی نامطبوع در فضای دهان گردند. 

چگونه متوجه بوی بد دهان خود شوم؟

بسیاری از نشانه‌های کوچک می‌تواند نشان دهد که دهان شما بوی بدی دارد. آیا هنگامی‌که شما شروع به صحبت می‌کنید متوجه عقب‌نشینی یک قدمی اطرافیان خود شده‌اید؟ آیا هنگام بوسه‌ی خداحافظی طرف مقابل شما صورت و گونه‌ی خود را برمی‌گرداند؟

یک آزمایش ساده وجود دارد که اگر شما فکر می‌کنید ممکن است دهانتان بوی بدی داشته باشد، می‌توانید آن را انجام دهید. کافیست روی مچ خود را لیس بزنید و آن را بو کنید، اگر بوی بدی دارد شما می‌توانید به‌طور نسبی مطمئن شوید که دهان شما هم بوی بدی دارد.

و یا اینکه از یک دوست بسیار خوب که کاملاً با شما صادق است در مورد بوی دهانتان بپرسید، اما شما باید مطمئن شوید که او یک دوست راست‌گو است.

علت‌ها و دلایل بوی بد دهان

اکثریت قریب به اتفاق دلایل بوی بد دهان – نزدیک به 90 درصد توسط بیماری محیط اطراف دندان، و یا بیماری لثه ایجاد می‌شود.

در کلینیک دندان‌پزشکی سیمادنت، ما به‌طور منحصربه‌فرد قادریم بوی بد دهان و تنفس را درمان کنیم، زیرا ما در معالجه‌ی بیماری‌های لثه تخصص داریم.

دیگر دلایل بوی بد دهان شامل موارد زیر است:

  • بهداشت نامناسب دهان
  • نامناسب بودن روکش‌ها، اتصالات و ترمیمات دندان
  • ترک‌خوردن، آب برداشتن یا ساخت ضعیف مواد پُرکننده دندان
  • تمیز نکردن  دندان‌های مصنوعی به‌طور کامل
  • عادات غذایی شامل غذاها، نوشیدنی‌ها و سیگار کشیدن
  • دهان خشک: اين حالت زماني اتفاق مي­افتد که جريان بزاق کاهش مي­ يابد. عوامل متنوعي سبب کاهش جريان بزاق مي­ شوند مانند داروهاي مختلف، مشکلات و بيماري­ هاي غدد بزاقي و يا تنفس دهاني.وقتي جريان بزاق کافي نباشد، ذرات غذايي از دهان زدوده نمي­ شود. اگر از دهان خشک رنج مي ­بريد، ممکن است دندانپزشک براي شما بزاق مصنوعي تجويز کند و يا توصيه کند آب نبات بدون قند بخوريد و حجم مايعات دريافتي خود را افزايش دهيد.

آیا سیگار کشیدن می‌تواند باعث بوی بد دهان شود؟

بله، تنباکو و توتون خود یکی از دلایل بوی بد دهان است. تنها پاسخ در این مورد ترک سیگار است. سیگار کشیدن علاوه بر بد بو کردن دهان باعث از دست دادن چشایی، لکه‌دار کردن و تحریک لثه‌ها نیز می‌شود. احتمال دچار شدن به بیماری‌های لثه در افرادی سیگاری بیشتر است. همچنین این افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان دهان، ریه و بیماری‌های قلبی هستند. از دندان‌پزشک، داروساز یا پزشک متخصص برای ترک سیگار کمک بخواهید. اگر سیگار کشیدن را متوقف کردید اما هنوز دهان شما بوی بدی دارد، شما باید به دندان‌پزشک یا مشاور خود مراجعه کنید.

چگونه دندانپزشک می‌تواند به من کمک کند؟

اگر دهان شما بوی بدی دارد، شما احتیاج به یک برنامه منظم برای تمیز کردن و تازه نگه داشتن دهان خود دارید. رسیدگی‌های منظم، به دندان‌پزشک اجازه می‌دهد مکان‌هایی در بین دندان‌های شما که پلاک‌ها در آن جمع شده‌اند را ببیند. تیم دندان‌پزشکی شما قادر خواهد بود تمام مناطق دهان که دسترسی به آن‌ها مشکل است را تمیز کند. آن‌ها همچنین می‌توانند بهترین راه را برای تمیز کردن دندان‌ها و لثه‌ها و محل‌هایی که ممکن است شما آن را فراموش کنید، مانند زبان، به شما نشان دهند.

درمان بوی بد دهان

روش‌های درمانی متداول برای بوی بد دهان در کلینیک دندان‌پزشکی سیمادنت عبارت‌اند از:

پوسته‌پوسته کردن و تسطیح ریشه: در این روش درمانی بدون جراحی، سطوح ریشه‌ی دندان‌ها در معرض تمیز کردن کامل و جامع قرار می‌گیرند. باکتری‌ها و پلاک‌های جمع شده از زیر خط لثه به‌منظور نرم کردن ریشه‌ی دندان‌ها و زدودن مواد سمی، از بین برده می‌شوند.

لیزر درمانی لثه: در حین این روش درمانی بدون جراحی، لیزر به هدف تابانده می‌شود و باکتری‌های جمع شده زیر خط لثه را از بین می‌برد. لیزر درمانی سریع، بسیار مؤثر و عموماً بدون درد است.

آیا می‌توان از ایجاد بوی بد دهان جلوگیری کرد؟

برای داشتن دهانی تازه و خوشبو شما باید از شر بیماری‌های لثه رها شوید و دهان خود را پاکیزه و تمیز نگه دارید. اگر دهان شما بوی بدی دارد سعی کنید یک دفترچه یادداشت روزانه از همه‌ی غذاهایی که می‌خورید و لیستی از داروهایی که مصرف می‌کنید، داشته باشید. این یادداشت‌های روزانه می‌تواند به دندان‌پزشک شما کمک کند تا برای مشکل شما راه‌حل مناسبی ارائه دهد.

دندان‌ها و لثه‌های خود را در شب و بعد از آخرین چیزی که می‌خورید و همچنین حداقل یک‌بار در طول روز با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. فراموش نکنید که زبان خود را نیز به‌خوبی مسواک کنید و یا از پاک‌کننده‌ی زبان استفاده کنید. استفاده از غذاها و نوشیدنی‌های حاوی شکر را کاهش دهید.

  • با تیم دندان‌پزشکی خود به‌صورت مرتب ملاقات کنید.
  • بین دندان‌های خود را با «برس‌های بین دندانی» یا نخ دندان حداقل یک بار در روز تمیز کنید. مسواک زدن فقط حدود 60 درصد از سطح دهان شما را تمیز می‌کند. محصولات دیگری نیز وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها بین دندان‌های خود را تمیز کنید.
  • از دهان‌شویه استفاده کنید. برخی از دهان‌شویه‌ها حاوی مواد ضد باکتری هستند که می‌توانند باکتری‌هایی را که عامل بوی بد دهان هستند را از بین ببرند.

به اين نکته توجه داشته باشيد که دهان­ شويه تنها به طور موقتي بوي بد دهان را از بين مي­ برد. به بيان ديگر در اين مورد خاص، دهان­شويه­ ها مانند يک وسيله زيبايي عمل مي­ کنند و اثر موقتي دارند و قادر نيستند در دراز مدت بوي بد دهان را متوقف سازند.

اگر نياز داريد که به طور مرتب از موادي استفاده کنيد که بوي بد دهان شما را از بين ببرد يا به اصطلاح بازدم شما را خوشبو سازد، حتماً براي درمان قطعي به دندانپزشک مراجعه کنيد.

در صورت استفاده از دندان مصنوعی چگونه می‌توانم از بوی بد دهان خود جلوگیری کنم؟

همان‌قدر که تمیز کردن دندان‌های طبیعی مهم است، تمیز کردن دندان‌های مصنوعی نیز دارای اهمیت است. ذرات غذا می‌تواند در اطراف لبه، کناره‌ها و در محل اتصال دندان‌های مصنوعی گیر کند و اگر شما دندان‌های مصنوعی را به‌طور کامل تمیز نکنید این ذرات غذا پوسیده می‌شوند.

شما باید از یک مسواک جداگانه برای تمیز کردن دندان‌های مصنوعی استفاده کنید. قاعده‌ی کلی این است: مسواک کردن، در آب فرو بردن و دوباره مسواک کردن. در صورت ممکن دندان‌های مصنوعی خود را در یک کاسه آب تمیز کنید. قبل از اینکه دندان‌های مصنوعی را در آب فرو برید، آن‌ها را مسواک کنید تا ذرات غذا از آن پاک شوند. دندان‌های مصنوعی را به مدت زمان کوتاهی در یک پاک‌کننده‌ی مخصوص قرار دهید و سپس دوباره آن‌ها را مسواک کنید. همان‌طور که دندان‌های طبیعی را مسواک می‌کنید، دندان‌های مصنوعی را نیز مسواک کنید. مطمئن شوید که تمام سطوح دندان‌های مصنوعی ازجمله سطوحی که با لثه‌ها تماس دارد، را تمیز کرده‌اید. اگر متوجه لکه یا رسوب در دندان‌های مصنوعی شدید، باید آن را برای تمیز کردن به نزد دندان‌پزشک خود ببرید. اکثر دندان‌پزشکان یک مسواک با سر کوچک یا متوسط و یا یک مسواک مخصوص دندان‌های مصنوعی را به شما توصیه می‌کنند.

  • ناشناس گفت:

    اول باید فهمید بوی بد دهان منشاش کجاست که برای بسیاری از افراد سنگ لوزه است اما خودشون بی خبرن خوده من همین یکماه قبل فهمیدم سنگ لوزه دارم شروع کردم به آب جوش ولرم شده و نمک دریا و کمی جوش شیرین رو باهم مخلوط کردم و به عنوان دهانشویه استفاده کردم یبار قبل خواب و یبار هم اگه حوصله ام بکشه بعد از ناهار و دومین چیزی که واقعا برای رفع سنگ لوزه خوبه دمنوش عناب و پونه کوهی و آویشن هست هرکدوم رو پیدا کردید دم کنید عناب که خیییییلی خوبه واسه لوزه تو آب آشامیدنی هم میگن گلاب بریزید خوبه ولی خب گرونه من تهیه نکردم فعلا میگن ماساژ دادن گلو با روغن یاهدانه همون قسمتی که لوزه درونش قرارداره خوبه ولی من چون ترسیدم موهای گلوم زیادبشه اینکارو نکردم فعلا و اینکه صبح ناشتا و شب قبل مسواک یک قاشق غذاخوری عسل بخورید یعنی غذای اول و آخرتون عسل باشه غرغره جوشانده جو رو هم میگن مفیده البته من استفاده نکردم فعلا سیر هم میگن خوبه تو آش بریزید و کلا سعی کنید گرمیجات بخورید
    کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت
    جهت دریافت مشاوره تخصصی بیشتر و ویزیت اینترنتی آنلاین و رایگان با آقای دکتر داودیان می‌توانید به واتس آپ ما پیام بفرستید

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیما دنت
    مشاوره آنلاین
    سیمادنت
    تماس با ما
    سیمادنت
    تماس با ما
    سیمادنت
    دریافت نوبت