اورجت و نکات مهم در مورد آن

اورجت و نکات مهم در مورد آن

اورجت

عناوین

اورجت چیست؟

در دندانپزشکی اورجت به میزان اختلاف دندانهای فک بالا و پایین گفته می شود. که در حالت طبیعی دندانهای فک بالا 2 میلی متر جلوتر از دندانهای فک پایین هستند. در صورتیکه این فاصله از 2 میلی متر بیشتر باشد اورجت زیاد وجود دارد. پس یکی از علل اصلی این ناهنجاری مربوط به مشکلات فکی است که رشد بیش از حد فک بالا یا عدم رشد فک پایین باعث این مشکل شده است. وجود مشکلات مال اکلوژن کلاس 2 است، که بسیار شایع است. این نوع بهم ریختگی را اگر زود تشخیص دهیم بدون نیاز به عمل جراحی با کمک متخصص ارتودنسی می توانیم آن را درمان کنیم.

چه عواملی باعث بوجود آمدن اورجت می شود؟

مکیدن لبها، مکیدن زبان و عاداتی مثل مکیدن انگشتان، استفاده طولانی مدت از شیشه و پستانک، دندان اضافی در فک ها، آسیب به فک به اورجت کمک می کند. اگر مشکل اورجت مربوط به فک بالاست باید فک به عقب کشیده شود اگر مشکل مربوط به فک پایین است باید فک پایین به جلو کشیده شود و اگر مربوط به هر دو فک است باید فک بالا به عقب و فک پایین به جلو برده شود. چنانچه این مشکلات مربوط به دندانها باشد باید دندانها به سمت جلو یا عقب برده شوند. و اگر مربوط به هر دو فک است دندانهای هر دو قسمت بالا و پایین اصلاح شوند. چه بهتر است که این ناهنجاری ها قبل از بلوغ درمان شود تا احتیاجی به عمل جراحی نباشد.

 

چگونه اورجت را درمان کنیم؟

اورجت را در هر سنی می توان درمان کرد. در صورتیکه ناهنجاری مربوط به فک و دندانها باشد  متخصص ارتودنسی به تنهایی کفایت نمی کند او بیمار را به متخصص فک ارجاع می دهد. چنانچه اورجت فقط مربوط به دندانها باشد ارتودنسی جوابگو است. ارتودنسی ثابت به مدت یک تا دو سال روی دندانها می ماند که علاوه بر صاف کردن دندانها فک ها را به عقب می کشاند. اگر بیمار رضایت به عمل فک نداشته باشد فقط دندانها ارتودنسی می شوند ولی فک ها روی هم قرار نمیگیرند و اکلوژن مناسب نخواهند داشت.

اورجت و نکات مهم در مورد آن

 

چگونه متوجه شویم که اورجت اضافی داریم ؟

زمانی که دهان را می بندید فک بالا و پایین به میزان زیادی فاصله دارند که دندانهای عقبی به هم برخورد نمی کنند؟
زمانی که فک بالایی شما بیش از اندازه رشد کرده
زمانی که هنگام غذا خوردن مشکل دارید
زمانی که لب ها را کامل نمی توانید ببندید
آیا در اقوام درجه یک کسانی بوده اند که اورجت داشته باشند؟
اگر مشکل شما هم شامل این موارد می شود به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا بهتر بتواند به شما مشاوره بدهد. گرچه بهتر است کودکان خود را قبل از 7 سالگی به دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی ببریم تا از سلامت دندانهای آنها آگاه شویم. و در صورت وجود مشکلات هر چه سریعتر درمان لازم را انجام دهیم تا بدتر و پر هزینه تر نشوند.

مشکلات ناشی از اورجت

  • 1_مشکلات دندانی
  • 2_سایش دندانی
  • 3_مشکلات تکلم
  • 4_مشکلات جویدن غذا
  • 5_کاهش اعتماد به نفس
  • 6_مشکلات مربوط به زیبایی

مراقبت های لازم بعد از درمان اورجت

  • _مسواک زدن صحیح
  • _کشیدن نخ دندان
  • _استفاده از دهانشویه
  • _چکاپ سالیانه دندانها
  • _عدم مصرف دخانیات
  • _عدم استفاده از مشروبات الکلی

انواع ناهنجاری اورجت:

  • _اورجت دندانی: در صورتی که فک در محل خود واقع شده باشد و جلوزدگی دندانها باعث ناهنجاری باشد شخص دچار اورجت دندانی شده است.
  • _اورجت اسکلتی: در این نوع فک بالا از فک پایین جلوتر قرار دارد.
  • _اورجت ترکیبی: این نوع ناهنجاری به دلیل ناهنجاری فک و نامرتبی دندانها اتفاق افتاده است.

جهت درمان اورجت چه راه هایی پیشنهاد می شود؟

استفاده از کش های لاستیکی:

که دندانهای فک پایین را به بالا ودندانهای فک بالا را به پایین متصل می کند. از این کش ها زمانی استفاده می شود که مشکل اورجت خفیف باشد.

استفاده از فنر:

در صورتکیه مشکل اورجت شدید باشد از فنر استفاده می گردد به این روش که فنر یا کویلهای مخصوص در دهان قرار داده می شوند و باعث فشار زیاد به دندانها می شوند ،در زمانی که فاصله بین دندانهای دو فک زیاد باشد استفاده می گردد.

کشیدن دندان:

یکی دیگر از روشهای درمان اورجت کشیدن دندان است که فاصله کافی در تاج دندان وجود ندارد و با کشیدن دندان آسیاب کوچک و جمع کردن دندانهای جلو در کنار یکدیگر اورجت را درمان می کنند.

اورجت و نکات مهم در مورد آن

سایر خدمات دندانپزشکی

لمینت دندانها:

این روش که روی زیبایی و لبخند شخص بسیار موثر است امروزه طرفداران زیادی دارد.لمینت ماده ای سفید رنگ است که روی دندانها زده می شود. البته قبل این ماده کمی دندانها را تراش می دهند. این روش مناسب افرادی است که از زردی دندانها و فاصله بین دندانها و شکستگی دندانها رنج می برند قیمت لمینت دندان مربوط به نوع لمینتی است که انتخاب می کنیم.

ایمپلنت:

این روش مناسب افرادی است که دندان خود را کشیده اند یا دندانها شکسته و نگران فضای خالی دندانها هستند که با مراجعه به متخصص ایمپلنت مشکل برطرف می شود. این روش علاوه بر زیبایی، طول عمر بالایی دارد و قیمت آن بسته به نوع برند کره ای،آلمانی و آمریکایی متفاوت است.

نتیجه گیری:

پس به این نتیجه می رسیم که والدین باید مراقب عادات فرزندان خود باشند عادت هایی از قبیل مکیدن انگشت، جویدن ناخن یا پستانک که باعث بروز ناهنجاری های فک یا دندانها می شوند. در سن 7سالگی به دندانپزشک کودکان مراجعه کنیم تا بتوانیم هر چه سریعتر درمان لازم را برای کودکانمان انجام دهیم. زیرا قبل از سن بلوغ بهتر می توانیم از درمان نتیجه بگیریم چون فک در بین 10 تا 11 سالگی برای دختران و 11 تا 13 سالگی برای پسران بیشترین رشد و تغییر را دارد.
ارباط با تلگرام

 

  • سعید گفت:

    سلام
    من ۲۲ سالمه و دندونام نامرتب هستن و میخام مرتب بشن ولی رفتم دکتر میگه که باید جراحی فک انجام بدم ولی من خیلی میترسم و نمی خام جراحی فک انجام بدم
    من میتونم بدون جراحی دندونام و مرتب کنم؟

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیما دنت
    مشاوره آنلاین
    سیمادنت
    تماس با ما
    سیمادنت
    تماس با ما
    سیمادنت
    دریافت نوبت