فواید آب نمک برای دندان ها | دندانپزشکی سیمادنت

فواید آب نمک برای دندان ها | دندانپزشکی سیمادنت

آیا آب نمک برای دندان مفید است؟

در ملل و فرهنگ های مختلف در طول نسل ها از آب نمک برای دندان و ضدعفونی ، شستشوی زخم ها و حتی دهان (برای رفع آفت های دهانی) مورد استفاده قرار می گرفته است.

نمک خام که کلرید سدیم است رشد باکتری ها را محدود کرده و از فاسد شدنشان جلوگیری می کند چون نمک، مولکول های آب را جذب می کند و باکتری ها برای رشد به رطوبت نیاز دارند بنابراین بدون آب کافی نمی توانند به خوبی رشد کنند و به همین دلیل آب نمک به عنوان یک آنتی بیوتیک در نظر گرفته نمی شود چون آب مورد نیاز باکتری ها را فراهم می کند و آن ها را به محض تماس از بین نمی برد.

تاثیر آب نمک بر تحلیل لثه

در خیلی از رسانه ها گاها می شنویم که آب نمک به عنوان محلول پر خاصیت برای شستشوی  دندان هاست که می توان در صورت عدم دسترسی به مسواک از آن به عنوان پاک کننده ای مفید برای دندان ها استفاده کرد و همچنین می تواند لثه ها را ضدعفونی کند و مانند یک دهانشویه مفید برای دهان و دندان ها عمل می کند. باید بدانیم که نمک هنگامی که در آب حل و رقیق می شود اثر و خاصیت ضد باکتری آن روی میکروب ها ضعیف می شود. شستشوی دهان با آب نمک می تواند باعث مقاوم و قوی تر شدن لثه ها در برابر میکروب های دهانی شده و تا حدی از حساسیت دندان ها نسبت به سردی و گرمی بکاهد. گاهی اوقات زخم های دهانی به صورت های مختلف به وجود می آیند که برای پیشگیری و درمان این زخم ها ی دهانی می توان از آب نمک به عنوان دهانشویه استفاده کرد.

از این جهت از آب نمک می توان به عنوان دهانشویه استفاده کرد که شرایط را برای رشد میکروب ها و فعالیت ویروس ها نامساعد می کند. توصیه می شود افرادی که به دهانشویه حساسیت دارند برای ضدعفونی دهان و زخم های دهانی از آب نمک استفاده کنند. بر اساس تحقیقات انجام شده استفاده از آب نمک برای شستشوی دهان مفید است زیرا به طور موقت دهان را قلیایی میکند که مانع تکثیر باکتری می شود چون تقریبا تمام گونه های باکتری محیط اسیدی را ترجیح می دهند و اینکه آب نمک ایزوتونیک است و غشاهای مخاطی را تخریب نمی کند. احتیاط کنید که شستن دهان با آب نمک و تف کردن آن مضر نیست اما بلعیدن آن به مقدار زیاد می تواند مضر باشد.

آیا آب نمک برای دندان مفید است؟

استفاده از نمک برای سفیدی دندان ها

این باور که می توان به جای استفاده از خمیر دندان از نمک برای سفید کردن دندان ها استفاده کرد اشتباه است و دندانپزشکان این باور را رد می کنند زیرا در داخل خمیر دندان مواد بسیار موثری مانند فلوراید و خوشبو کننده دهان و … برای پیشگیری از پوسیدگی دندان وجود دارد که در نمک وجود ندارند و استفاده از آن برای این کار اصلا خوب نیست. دندانپزشکان معتقدند مشکلاتی که برای افراد در مورد دهان و دندان پیش می آید برای ساختار دندان ها و بافت نگه دارنده دنادن ها (لثه ها) می باشد. رعایت بهداشت دهان و دندان شامل استفاده از مسواک،  نخ دندان و استفاده از دهانشویه های ضد باکتری است. آب نمک PH دهان را تغییر می دهد که مانع تکثیر بسیاری از میکروارگانیسم ها می شود اما فرم های مختلف آن ها را کاملا از بین نمی برد.

برای جلوگیری از عفونت یا آبسه دندان یا حتی زمانی که زخم دهانی دارید می توان از آب نمک یا نمک به تنهایی برای از بین بردن عفونت استفاده کنیم. اگرچه آب نمک به طور کامل خواص دهانشویه های تجاری را ندارد اما جایگزین مناسبی می تواند به شمار رود. زمانی که درصد نمک موجود بالاتر از پنج درصد باشد به آن آب نمک می گویند اگر شوری در آب بین سه و نیم تا حدود 26 درصد باشد به آن هم نیز آب نمک گفته می شود.  درصد اولی (سه و نیم درصد) میزان نمک موجود در آب دریا است و درصد دومی درصد معمول در آب اشباع شده با نمک است. از خواص آب نمک می توان به کاهش عفونت درد و التهاب نیز اشاره کرد.

ارباط با تلگرام
نظرات :  
  • Ahmadreza گفت:

    سلام، این زمان نگه داشتن آب‌نمک در دهان، چقدره؟ میگن اون تایم که نگه داری مهمه، درسته؟

    • سلام
      زمان زیادی نباشد بهتر است چون مینای دندان از بین می‌رود.

      راه‌های ارتباط با کلینیک سیمادنت:
      کلینیک سیمادنت شریعتی : ۲۶۷۱۰۷۶۰
      کلینیک سیمادنت ستارخان : ۶۶۵۲۰۹۸۰
      شماره موبایل واتساپ مطب : 09371357373

  • مصطفی گفت:

    مفید بود
    خیلی ممنون.

  • سهراب گفت:

    آب نمک برای تسکین و ضد عفونی کردن دندان و لثه واقعا معجزه میکنه! بلافاصله درد رو تسکین میده

  • خسرو چاوشی گفت:

    واقعا عالی دستتون درد نکنه

  • ا.رمضانی گفت:

    سلام وقت بخیر من دیروز یه عصب کشی سنگین انجام دادن و دکترم برام یه ورق آنتی بیوتیک تجویز کرد و گفت حتما بخور ، و من یادم رفت بگم که قرص ال دی و اسپیرونولاکتون مصرف میکنم که جفتش با آنتی بیوتیک تداخل داره و ممکنه باعث هایپر کلسمی و .. بشه .میشه بگید چه کنم.چون امکان ارتباط با دکترم رو ندارم

    • کلینیک دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام بهتر است در این زمینه با یک متخصص فارماکولوژی یل داروشناسی مشورت کنید.

  • حیدر گفت:

    سلام واقعا واون موقعه من از خمیر دندان استفاده می کنم بحمض خوردن شیرینی دندان ها تیر می کشیدن ولی بحمض استفاده از نمک دریا بجای خمیر دندان حدودا ۳سال کلا دندان ها بدون هیچ دردی و ورم بودن وقتی رفتم دندان پزشکی از دکتر سوال کردم بهم گفت از نمک فقط بعنوان دهان شوئی استفاده کن اگه از نمک دریا بعنوان خمیر استفاده شود به دندان هایت آسیب میزنی …حالا برایم سوال پیش اومد من چندتا افراد می شناسم که روزی ۳بار مسواک مرتب میزنند ولی بازهم مشکل پوسیدگی دندانی دارند…

    • کلینیک دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام دوست عزیز بهتر است به صورت حضوری وضعیت دندان‌ها بررسی شود . گاهی اوقات به دلیل تحلیل لثه و عقب رفتن آن از روی لثه ممکن است با مسواک زدن و استفاده از موادی مانند خمیر دندان، احساس حساسیت در دندان ایجاد شود ولی به طور کلی باید به صورت دقیق و اصولی این مسئله درمان شود و توصیه می‌شود از درمان‌های خودسرانه و استفاده از مواد مختلف بدون مشورت با دندانپزشک پرهیز کنید.

  • وحید گفت:

    اب نمک واقعا معجزه میکنه.سریع درد رو تسکین میده

    • کلینیک دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام دوست عزیز، بله برای تسکین موقت، ولی حتما برای درمان اصلی به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

  • M گفت:

    سلام استفاده کردنه اب نمک ب مرور زمان لمینیتو جدا نمیکنه؟؟؟

  • زهرا گفت:

    سلام آیا آب نمک دندان را به مروز زمان سیاه میکند؟

    • کلینیک دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام خیر چنین چیزی نه به لحاظ علمی و نه تجربی مشاهده نشده است.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیما دنت
    مشاوره آنلاین
    سیمادنت
    تماس با ما
    سیمادنت
    تماس با ما
    سیمادنت
    دریافت نوبت