ارتودنسی بهتر است یا لمینت دندان؟

ارتودنسی بهتر است یا لمینت دندان؟

مقایسه ارتودنسی و لمینت 1

عناوین

داشتن لبخند و دندان‌های زیبا در دنیای امروزی بسیار مهم تلقی می‌شود. افراد زیادی با مشکلات مختلف در ناحیه دندان و فک، به دنبال حل مشکل و برگشت زیبایی لبخندشان هستند. روش‌های زیادی نیز برای حل مشکلات و خرابی‌های دندان به وجود آمده است که باعث گیج شدن افراد شده و نمی‌توانند تصمیم گیری درستی انجام دهند. لمینت و ارتودنسی دندان دو عدد از این روش‌ها هستند که افراد زیادی نمی‌توانند بین آن‌ها انتخاب درستی داشته باشند.

لمینت دندان یا ارتودنسی؟ این سوال مشترک و رایج بین کسانی است که به دنبال زیبایی لبخند و دندان‌هایشان هستند. اما جواب چیست؟ در ادامه مقاله مطالعه خواهید کرد.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان روکش نازک و هم‌رنگ دندان است که باعث بهبود مشکلات ظاهری دندان می‌گردد. همچنین شایان ذکر است رنگ لمینت نسبت به رنگ دندان بیمار انتخاب می‌شود. این لایه‌ها با پوشش دندان، شکل و ظاهر دندان را طبق علایق فرد تغییر داده و زیبایی و سفیدی دندان‌ را به ارمغان می‌آورند. لمینت دندان توسط متخصص لمینت دندان انجام شده و همچنین ساخت لمینت دارای پروسه نسبتا طولانی است و تا 1 ماه می‌تواند طول بکشد.

البته لمینت دندان صرفا فقط باعث زیبایی ظاهر نمی‌شود و استحکام و مقاومت بیشتر را برای دندان به همراه دارد. از کاربرد‌های کلی لمینت دندان می‌توان اشاره کرد به:

  • _ لک‌هایی که در اثر عوامل مختلف بر روی دندان افتاده‌اند را از بین برده و به دندان سفیدی و براقیت می‌بخشد.
  • _ دندان‌هایی که دارای ناهمواری بوده و به صورت بی نظم شکل گرفته‌اند را مرتب می‌کند.
  • _ دندان‌های بد فرم و بد شکل را فرم دهی کرده و به شکل عادی خود برمی‌گرداند.
  • _ بین دندان‌هایی که به دلایل مختلف از هم فاصله گرفته‌اند را پر کرده و منظم می‌کند.
  • _ دندان‌ها شکسته و ترک خورده را بازسازی کرده و بهبود می‌بخشد.

مقایسه ارتودنسی و لمینت 3

ارتودنسی دندان چیست؟

ممکن است در طی سال‌های طولانی و یا از زمان تولد، دندان‌ها و فک افراد نامنظم شده و از ترتیب خارج شود. برای این افراد درمانی به نام ارتودنسی به وجود آمده که با سیم و دستگاه‌های مختلف، به دندان‌ها و فک فشار وارد می‌کند تا آن‌ها را مرتب کرده و به نظم طبیعی خود برگرداند.

ارتودنسی معمولا برای جنبه زیبایی و صرفا برای مرتب کردن دندان‌ها انجام می‌شود. این درمان پروسه‌ای 1 و نیم الی 3 ساله دارد و بیمار باید مدت‌ها تحت درمان باشد تا بتواند ناهماهنگی‌ دندان‌های خود را از بین ببرد. از کاربردهای ارتودنسی دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • _ فاصله میان دندان را از بین می‌برد.
  • _ دندان‌های کج شده در اثر عوامل مختلف را صاف می‌کند.
  • _ توانایی جویدن و حرف زدن را بهبود می‌سازد.
  • _ از ساییدگی و آسیب دیدن دندان‌ها در طولانی مدت جلوگیری می‌کند.
  • _ زیبایی را به دندان‌ها و لبخند بر می‌گرداند.
  • _ از عفونت و چرک شدن لثه‌ها در اثر کجی دندان و فک، جلوگیری می‌کند.

مقایسه ارتودنسی و لمینت 2

تفاوت‌های ارتودنسی و لمینت

همانطور که بعد از مطالعه کاربرد هرکدام متوجه شدید لمینت و ارتودنسی ضمن شباهت‌ها، تفاوت‌هایی نیز دارند. ارتودنسی و لمینت برای دو هدف نسبتا متفاوت به وجود آمده‌اند. در ادامه به برخی از تفاوت‌های آن دو اشاره می‌کنیم:

  • _ هزینه لمینت دندان معمولا کمتر از ارتودنسی است. همچنین هزینه لمینت دندان با هر دندان جداگانه حساب می‌شود اما قیمت ارتودنسی را با هر فک محاسبه می‌کنند.
  • _ دوره درمان ارتودنسی 1 و نیم الی 3 سال است. اما لمینت دندان پس از جایگذاری آن‌، بیش از 6 سال ماندگاری داشته و هیچ مزاحمتی برای فرد بیمار ندارد.
  • _ ارتودنسی برای درمان نامنظمی دندان‌ها، فاصله میان دندان و کجی شدید دندان و فک مناسب است. اما لمینت با هدفی کمی متفاوت، در پر کردن فاصله میان دندان، پوشاندن نواقص زیبایی دندان و بهبود دندان‌های شکسته کاربرد دارد.

مقایسه ارتودنسی و لمینت 4

در نهایت، ارتودنسی بهتر است یا لمینت دندان؟

ارتودنسی، بیشتر جنبه درمانی برای ناهمانگی دندان‌ها را دارد. یعنی وقتی فک و دندان‌های افراد دارای ناهماهنگی بسیار شدید باشد، نیازمند ارتودنسی دندان هستند. اما لمینت دندان بیشتر جزو عمل‌های زیبایی به شمار می‌رود. چرا که افراد برای براقیت و زیبایی بیشتر دندان‌ها، نزد متخصص لمینت دندان رفته و به دنبال زیبایی بیشتر خود هستند.

به همین دلیل شاید بعد از لمینت دندان‌های خود، احساس رضایت کرده و از آن راضی باشید. اما اگر ناهماهگی دندان و فک شما بیش از حد باشد، ممکن است عوارض آن را بعد از طولانی مدت ببینید. پس بهتر است قبل از تصمیم گیری با یک متخصص لمینت دندان یا دندانپزشک خوب زیبایی مشورت کرده و پس از آن تصمیم بگیرید. امروزه تعداد متخصص لمینت دندان در تهران و دیگر شهرها بسیار زیاد شده و به راحتی می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید.

جهت رزرو وقت آنلاین می‌توانید به صفحه تعیین وقت مراجعه فرمایید، همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما از طریق صفحه تماس با ما ارتباط حاصل فرمایید.

ارباط با تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت