نخ دندان و تمیزکننده های بین دندانی

نخ دندان و تمیزکننده های بین دندانی

نخ دندان و تمیزکننده های بین دندانی

عناوین

نخ دندان و تمیزکننده های بین دندانی

هنگام خريد محصولات مرتبط با بهداشت دهان و دندان به برچسب تأييديه ADA توجه کنيد. چنان­چه محصولي که مي­ خريد، اين برچسب را داشته باشد، مي­ توانيد مطمئن باشيد که ايمني و کارايي قابل قبولي دارد. برچسب تأئيديه ADA به اين معني است که کارايي و ايمن بودن محصول مورد نظر از سوي شوراي علمي ADA تأئيد  شده است. اين شورا، نهاد مستقل انجمن دندان­پزشکي آمريکا و متشکل از کارشناسان علمي دندان­پزشکي مي ­باشد.

نخ دندان و تمیزکننده های بین دندانی

 

نخ دندان چه کاري انجام مي دهد؟

نخ دندان، ذرات غذايي را که در فضاي بين دنداني گير کرده­ اند، تميز مي­کند و بيوفيلم ميکروبي را که در فضاي بين دنداني تشکيل شده پاک مي­ کند. بنابراين پيش از آن­که بيوفيلم فرصت پيدا کند به پلاک دنداني تبديل شود، توسط نخ دندان تميز مي شود. پرزهاي مسواک به تنهايي نمي­ تواند فضاي بين دنداني را به نحو مؤثري تميز کنند.

اگر پلاک دنداني برداشته نشود، سخت شده و تبديل به جرم مي­شود. جرم دندان به رسوبات معدني سختي گفته مي­شود که روي دندان تشکيل مي­شود و تنها از طريق پروسه تخصصي جرم­ گيري قابل برداشته شدن است. جرم­گيري با وسايل تخصصي و تنها توسط درمانگر دنداني قابل انجام است.

نخ دندان و تمیزکننده های بین دندانی

اگر جرم تشکيل شود، مسواک زدن و تميز کردن فضاي بين دندان­ها به مراتب سخت­ تر خواهد شد و بافت لثه حالت متورم پيدا مي­کند و خونريزي از لثه محتمل خواهد شد. به اين حالت ژنژيويت مي­گويند که مرحله ابتداي بيماري پريودونتيت است که در اصطلاح عام بيماري لثه ناميده مي­شود.

استفاده از نخ دندان، دبري­ها (مواد غذايي) و پلاک دنداني را از فضاي بين دنداني برمي­ دارد. نخ دندان (يا نوار دنداني) سبب مي­شود فضاي تنگ بين دنداني که دسترسي به آن بسيار سخت است، تميز شود و احتمال ايجاد بيماري لثه و پوسيدگي دندان کاهش يابد.

تميز کردن فضاي بين دنداني امري است ضروري که بايد در برنامه بهداشت دهان و دندان شما گنجانده شود. براي آنکه از نحوه درست استفاده از نخ دندان، آگاه شويد به منوي چگونه نخ دندان بکشيم مراجعه کنيد.

نخ دندان و تمیزکننده های بین دندانی

 

نخ دندان چيست؟

چه فرقي بين نخ دندان موم دار( حاوي وکس ) و نخ دندان بدون موم وجود دارد؟

نخ دندان در گذشته از فيبرهاي ابريشم ساخته مي­ شد. اين فيبرها بهم تابيده مي­شد تا رشته بلندي را تشکيل دهد. امروزه نخ دندان از فيلامان­هاي نايلوني يا مونوفيلامان­هاي پلاستيکي ساخته مي­شود. سپس از مواد طعم ­دهنده مانند نعناع استفاده مي­ شود تا نخ دندان طعم و رايحه خوشايندي پيدا کند.

از نظر کارايي هيچ تفاوتي بين نخ دندان موم­ دار و بدون موم وجود ندارد. آنچه اهميت بسيار زيادي دارد، نحوه استفاده از نخ دندان و زمان کاربرد آن است. بنابراين نوع نخ دندان اهميت چنداني ندارد. اگر ترجيح دهيد که از نوع خاصي نخ دندان استفاده کنيد، (و اين امر به پاک­سازي بهتر فضاي بين دندان­هايتان کمک مي­کند) از همان نوع نخ دندان استفاده کنيد.

نخ دندان و تمیزکننده های بین دندانی

 

چه فرقي بين نخ دندان و ديگر تميز کننده هاي بين دنداني وجود دارد؟

نخ دندان يک رشته قابل انعطاف است. درحالي­که تميزکننده­ هاي بين دنداني قطعه­ هاي چوبي يا پلاستيکي و يا مسواک­هاي بين دنداني هستند که در موراد خاص جهت تميز کردن فضاي بين دنداني استفاده مي­شوند.

نخ دندان و تمیزکننده های بین دندانی

چگونه نخ دندان ها و ديگر تميز کننده هاي بين دنداني مي توانند تاييديه ADA را دريافت کنند؟

يک شرکت توليدکننده محصولات بهداشت دهان و دندان، زماني مي­تواند برچسب تأييديه ADA را براي محصولات خود دريافت کند که بتواند شواهد و مستندات علمي در مورد کارايي و ايمني محصول خود جهت کاهش پلاک و جلوگيري از بروز ژنژيويت ارايه نمايد.

شوراي علمي انجمن دندان­پزشکي آمريکا (ADA) با دقت و براساس اهداف از پيش تعيين شده مندرج در کتابچه راهنماي ADA، شواهد ارايه شده از سوي شرکت مزبور را بررسي و ارزيابي مي­کند.

نخ دندان و تمیزکننده های بین دندانی

 

براي آنکه برچسب تأييديه ADA به نخ دندان و يا ديگر تميزکننده ­هاي بين دنداني تعلق گيرد لازم است که شرکت توليدکننده شواهد خاصي را به ADA ارايه دهد. اين شواهد به شرح زير است:

1- استفاده از نخ دندان به همراه کاربرد مسواک، از مسواک زدن به تنهايي کارايي بيشتري در کاهش پلاک دنداني و جلوگيري از بروز ژنژيويت دارد.

2- اجزاي محصول موردنظر، جهت استفاده در دهان ايمني کامل دارد.

3- بيماران مي­توانند به راحتي و بدون نياز به نظارت از محصول فوق استفاده کنند بدون آنکه به بافت نرم دهان و رستوريشنهاي موجود در دهانشان (از قبيل ترميم­ها و روکش­ها) صدمه ­اي وارد شود.

نخ دندان و تمیزکننده های بین دندانی

چرا مهم است نخ دنداني را خريداري کنيم که حاوي برچسب تاييديه ADA باشد؟

برچسب تأييديه ADA به شما اطمينان مي­دهد که محصول مورد نظر از سوي کارشناسان خبره شوراي علمي ADA که نهادي مستقل است، مورد ارزيابي قرار گرفته و کارايي و ايمني آن کاملاً بررسي شده است.

حتماً به بيانيه ADA که همراه با برچسب تأييديه آن روي جعبه محصول درج شده توجه کنيد. اين بيانيه کاملاً براي شما توضيح مي­ دهد که به چه دليل برچسب تأييديه ADA به محصول مذکور تعلق گرفته است.

شما مي­توانيد مطمئن باشيد هر آنچه روي جعبه محصول مورد نظر درج شده کاملاً از سوي ADA بررسي شده و مورد پذيرش قرار گرفته است.

چنانچه نخ دندان يا تميزکننده بين دنداني موفق به دريافت برچسب تأييد ADA گردد، نه تنها ويژگي­هاي آن به­ طور کامل در اختيار مصرف­ کننده قرار مي­ گيرد بلکه مي­ توانيد مطمئن باشيد که کاملاً منطبق با آنچه به عنوان امتياز ويژگي­هاي نخ دندان ذکر شده است، عمل مي­ کند.

نخ دندان و تمیزکننده های بین دندانی

 

بهترين زمان استفاده از نخ دندان چه موقعي است؟

نخ دندان قبل از مسواک شدن استفاده شود يا بعد از آن؟

ADA توصيه مي­کند دو بار در روز دندان­هايتان را مسواک بزنيد و روزانه يک بار با نخ دندان (و يا ديگر تميزکننده­هاي بين دنداني) فضاي بين دندان­هايتان را تميز کنيد. بعضي از بيماران ترجيح مي­دهند شب هنگام و قبل از خواب دندان­هايشان را نخ بکشند تا هنگام خواب، دهان­شان کاملاً تميز باشد.

چنان­چه به نحوه مؤثري از نخ دندان استفاده کنيد، هر دو زمان استفاده از نخ دندان قابل قبول است (يعني کاربرد نخ دندان قبل از مسواک شدن يا بعد از آن)، با اين وجود، اگر قبل از مسواک زدن، نخ دندان بکشيد، فلورايد موجود در خمير دندان شانس بهتري جهت دسترسي به فضاي بين دنداني شما خواهد داشت.

متأسفانه بعضي از افراد تنها دندان­هايشان را مسواک مي­زنند و نخ دندان نمي­ کشند. به دليل اينکه به اشتباه فکر مي­کنند همه سطوح دندان­هايشان تميز شده و يا به دليل کمبود وقت يا خستگي استفاده از نخ دندان را به تعويق مي­اندازند. هيچ توجيهي براي عدم استفاده از نخ دندان قابل قبول نيست.

نخ دندان و تمیزکننده های بین دندانی

 

آيا مي توان نخ دندان را پس از پاک کردن سطوح بين دنداني با آب شست و دوباره استفاده کرد؟

ADA توصيه مي­ کند که يک رشته نخ دندان بيش از يک بار مورد استفاده قرار نگيرد. نخ دنداني که يک­بار استفاده شده، مستعد ساييدگي و پارگي شده، کارايي خود را از دست مي ­دهد. حتي ممکن است سبب رسوب ميکروب­ها در دهان شود. پس از يک­بار مصرف نخ دندان، آن را دور بياندازيد.

ارباط با تلگرام

نظرات :  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت