دلایل واقعی لق شدن دندان دائمی – درمان و پیشگیری

دلایل واقعی لق شدن دندان دائمی – درمان و پیشگیری

لق شدن دندان دائمی

عناوین

لق شدن دندان دائمي معمولاً به منزله اعلام وضعيت قرمز براي بروز مشکلات دهان و دندان محسوب مي‌شود و بايد در اسرع وقت به آن توجه کرد. انواع متعددي از بيماري‌هاي مختلف دهان و دندان وجود دارد که می‌تواند باعث لق شدن دندان‌ها شود. 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت، با داشتن مجرب‌ترین متخصصان دندانپزشکی و جدیدترین تکنولوژی‌ها، بهترين راه‌حل را براي درمان هر دندان لقی که ممکن است باعث بيماري‌هاي دهان و دندان براي شما شود، ارائه می‌دهد. لق بودن دندان، علاوه بر مشکلاتي که به خاطر عدم هم‌ردیفی دندان‌ها، از نظر گاز زدن و جويدن غذا براي شما ايجاد مي‌کند، خطر از دست رفتن يک يا چند دندان را نيز به دنبال دارد. لق بودن دندان نشانه خوبی نیست، اما الزاماً به معنی از دست رفتن دندان هم نمی‌باشد. بنابراین اگر از این عارضه رنج می‌برید، در اسرع وقت برای معاينه به یک دندانپزشک حرفه‌ای مراجعه کنید، زیرا لقی دندان می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های دهانی خطرناک‌تری باشد که حتماً نیاز به درمان و مراقبت‌های خاص دارد.


هزینه ویزیت دندانپزشکی

ویزیت دندانپزشکیقیمت به ريال
ویزیت دندانپزشکی عمومی۱/۰۰۰/۰۰۰
ویزیت دندانپزشکی تخصصی۱/5۰۰/۰۰۰

دریافت مستقیم نوبت ایمپلنت فوری دندان از کلینیک سیمادنت

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden


علت‌ها و دلایل لق شدن دندان دائمی

بیماری‌های پریودنتال

بیماری پریودنتال نه ‌تنها بر لثه‌های شما اثر می‌گذارد، بلکه رباط‌ها و استخوانی که از دندان شما پشتیبانی می‌کند را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیماری‌های پریودنتال یکی از شایع‌ترین علل لقی و جابه‌جایی دندان‌ها به شمار می‌رود.
خوشبختانه از بیماری‌ پریودنتال می‌توان با رعایت سلامت و بهداشت دهان، به‌سادگی پیشگیری نمود. بنابراین شما نباید اجازه دهید که شدت این بیماری به جایی برسد که موجب بروز پاکت پریودنتال و لق شدن دندان شود. رعایت بهداشت دهان و دندان ازجمله مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به‌طور صحیح و مرتب و نیز مراجعه منظم به دندانپزشک دو بار در هر سال، مهم‌ترین نکات در پیشگیری از بیماری‌های پریودنتال محسوب می‌شود.

هورمون‌های دوران بارداری

بالا رفتن میزان هورمون‌های پروژسترون و استروژن در دوران بارداری می‌تواند باعث نرمی و شل شدن رباط‌ها و استخوان اطراف دندان‌ها شود که در نتیجه آن ممکن است دندان‌ها لق شوند. خوشبختانه این عارضه معمولاً به‌صورت موقتی است و منجر به از دست رفتن دندان‌ها نخواهد شد، مگر آنکه بیماری‌ها و عوارض دیگری از قبیل بیماری‌های پریودنتال برای شخص به وجود بیاید. بااین‌حال ریسک نکنید و با مشاهده اولین علائم لقی دندان در دوران بارداری حتماً به دندانپزشک خود مراجعه و با او مشورت کنید.

متخصصان ایمپلنت در سیمادنت


پوکی استخوان (استئوپروز)

پوکی استخوان می‌تواند هم در مردان و هم در زنان ایجاد شود. این عارضه باعث می‌شود که تراکم استخوان‌های موجود در سراسر بدن کاهش یابد و استخوان‌ها در مقابل شکستگی، آسیب‌پذیرتر شوند. هنگامی‌که تراکم استخوان اطراف دندان‌ها کاهش پیدا می‌کند، می‌تواند باعث لق شدن دندان‌ها شود.

مصدومیت و ضرب‌دیدگی

هنگامی‌که ضربه یا نیروی شدیدی بر دندان‌ها وارد می‌شود، رباط پریودنتال و بافت همبندی که دندان‌ها را در جایگاه خود محکم نگه می‌دارد، ممکن است دچار کشیدگی و آسیب‌دیدگی شود. کشیدگی رباط پریودنتال می‌تواند باعث لق شدن دندان‌ها شود. این حالت هنگامی اتفاق می‌افتد که شما شب‌ها در هنگام خواب به‌طور مرتب دندان‌ها را به روی هم می‌سایید یا آرواره‌های خود را به روی هم فشار می‌دهید و یا دندان‌های ردیف بالا و پایین شما هم‌ردیف نیستند و به‌طور منظم بر روی یکدیگر قرار نمی‌گیرند.

هر آسیبی که به خاطر زمین خوردن یا مصدومیت در تصادفات بر دهان شما وارد شود، می‌تواند به رباط‌ها و استخوان اطراف دندان نیز آسیب وارد کند. بنابراین مصدومیت‌ها و ضرب‌دیدگی‌های ناحیه دهان را جدی بگیرید و فوراً برای بررسی وضعیت خود به دندانپزشک مراجعه کنید.

علائم و نشانه‌های لق شدن دندان دائمی

علائم و نشانه‌های لق شدن دندان دائمی

در افرادی که دندان آن‌ها لق شده است، معمولاً علائم زیر دیده می‌شود:

ناراحتی در هنگام جویدن غذا

درد در زمان حرکت دادن دندان‌ها

قرمزی، تورم و آسیب‌دیدگی بافت اطراف دندانی که لق شده است.


درمان لقی دندان در کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت

روشی که برای درمان لقی دندان شما در نظر گرفته می‌شود، تا حد زیادی به علت لق شدن دندان بستگی دارد. اولین مرحله در درمان لقی دندان آن است که یک پشتیبانی اضافه برای دندان شما تأمین شود تا آن را پایدار و باثبات کند. این فرایند که تحت عنوان اسپلینتینگ نامیده می‌شود، شامل قرار دادن یک اسپلینت کوچک و انعطاف‌پذیر در نقطه‌ای است که بتواند از حرکت کردن دندان شما جلوگیری کند. دندانپزشک با استفاده از یک چسب دندانی مخصوص، این اسپلینت کوچک را به یک طرف دندان شما محکم می‌کند و آن را به دندان‌های کناری متصل می‌سازد تا دندان لق شده را ثابت و بی‌حرکت کند. معمولاً اسپلینت به مدت حدود دو هفته در دهان باقی می‌ماند تا در این فاصله، رباط‌های پریودنتال بهبودی خود را به دست آورند. اگر لق شدن دندان شما به خاطر دندان‌قروچه در هنگام خواب باشد، پزشک به شما یک گارد دهانی مخصوص می‌دهد تا شب‌ها به هنگام خواب آن را در دهان خود بگذارید. این گارد به‌صورت یک بالشتک ضربه‌گیر در بین دندان‌های شما عمل می‌کند و از قرار گرفتن کامل آرواره‌ها بر روی یکدیگر در زمان خواب جلوگیری می‌کند. اگر هم شما عادت به ساییدن دندان‌ها بر روی یکدیگر دارید، استفاده از این گارد دهانی باعث می‌شود که دندان‌های شما بر روی ماده نرم موجود در گارد به عقب و جلو حرکت کند و درنتیجه، از وارد شدن تنش به رباط‌های پریودنتال و لق شدن دندان‌های شما جلوگیری شود.

اگر لق شدن دندان به خاطر بیماری‌های لثه باشد، درمان آن احتمالاً مراحل پیچیده‌تری خواهد داشت. در مرحله اول برای شما چند قرار مراجعه به‌منظور جرم‌گیری عمیق دندان‌ها تعیین می‌شود و در هر جلسه یک‌چهارم از دندان‌های شما با دقت و به‌طور کامل تمیز می‌شود. جرم‌گیری دندان‌های شما با هدف حذف پلاک‌ها و سایر رسوباتی که در زیر خط لثه انباشته شده است، انجام می‌گیرد. ممکن است لازم باشد که شما یک دوره داروی آنتی‌بیوتیک نیز مصرف کنید و درصورتی‌که پاکت‌های پریودنتال خیلی عمیق باشند، ممکن است با استفاده از داروی مخصوصی که به‌منظور خالی کردن و بازگرداندن آن‌ها به‌اندازه طبیعی خود طراحی شده است، پُر شوند.

اگر بیماری دندان شما در حدی پیشرفت کرده باشد که نتوان آن را نجات داد، ممکن است لازم باشد که دندان شما کشیده شود. وقتی‌که یک دندان کشیده می‌شود، به جای آن یک ایمپلنت دندانی یا پل دندانی یا دندان مصنوعی مقطعی گذاشته می‌شود. این کار باعث می‌شود که دندان‌های کناری نتوانند برای پُر کردن فضای دندان کشیده شده، به اطراف حرکت کرده و از جایگاه خود بیرون کشیده شوند. به‌این‌ترتیب سلامت دندان‌های باقیمانده حفظ می‌شود.


جلوگیری از لق شدن دندان دائمی

رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان، تنها نکته کلیدی در جلوگیری از لق شدن دندان‌ها است. هر روز حداقل دو بار مسواک بزنید و از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید. همچنین یک‌بار در شبانه‌روز نخ دندان بکشید، زیرا استفاده از نخ دندان باعث می‌شود که باکتری‌ها از نقاطی که مسواک نمی‌تواند به آن‌ها برسد، تمیز شوند. مراجعه منظم به دندانپزشک برای جرم‌گیری و تمیز کردن دندان‌ها و لثه‌ها نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. هرگز نسبت به ضرب‌دیدگی و صدمات هرچند جزئی که به دندان‌ها و لثه‌های شما وارد می‌شود، بی‌تفاوت نباشید. بسیاری از افراد علاقه‌ای به جدی گرفتن مشکل خونریزی لثه‌ها ندارند و درنتیجه با پیشرفت مراحل بیماری در ادامه زندگی خود با مشکلات بسیار زیادی ازجمله لق شدن دندان‌ها مواجه خواهند شد.

برای محافظت از دندان‌ها و لثه‌ها در برابر هر نوع بیماری، لازم است که یک رژیم غذایی سالم و مقوی داشته باشید. از خوردن بیش‌ازحد قند و سایر مواد شیرین خودداری کنید. مصرف شکلات، شیرینی و آدامس‌های نعنایی خوشبوکننده دهان درصورتی‌که برای مدت طولانی باشد، می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای دندان‌های شما شود. جذب کلسیم شما باید تا حد ممکن بیشتر باشد، زیرا کلسیم باعث افزایش استحکام دندان‌ها می‌شود. در برنامه غذایی خود حتماً سبزیجات و میوه‌های تازه را در نظر داشته باشید. همچنین از آب‌میوه‌هایی که منبع غنی از ویتامین C محسوب می‌شوند، مانند آب‌لیمو بیشتر استفاده کنید.

امروزه خیلی از جوان‌ها علاقه دارند که زبان یا لب‌های خود را سوراخ کنند و در آن زیورآلاتی قرار دهند تا مدرن‌تر به نظر برسند. اما توجه داشته باشید که سوراخ کردن زبان یا لب‌ها می‌تواند بموجب بیماری‌های لثه شود. زیرا ناحیه‌ای که آن را سوراخ کرده‌اید، جای بسیار مناسبی برای مخفی شدن و رشد باکتری‌ها به شمار می‌رود. به‌زودی باکتری‌ها می‌توانند از همین نقطه به گونه‌ها، لثه‌ها و دندان‌ها گسترش پیدا کنند. بنابراین بهتر است از سوراخ کردن زبان و لب‌های خود خودداری کنید. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید از لق شدن دندان‌های خود نیز جلوگیری کنید.

هرگز مشکل لق شدن دندان‌ها را کم‌اهمیت نگيريد و حتماً برای بررسی آن به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانی که لق شده است، یک مکان مناسب و سهل‌الوصول برای مخفی شدن باکتری‌ها می‌باشد، زیرا ذرات غذا به‌راحتی در اطراف دندان‌های لق شده گیر می‌افتد. ممکن است جویدن غذا برای شما مشکل شود و هرگاه نوک زبان خود را به دندان‌ها می‌زنید، درد شدیدی احساس کنید. اگر به‌موقع به دندانپزشک مراجعه نکنید، دیر یا زود، دندان لق شده شما خواهد افتاد.


درمان لقی دندان

برای درمان لقی دندان روش‌های بسیاری وجود دارد اما در ابتدا باید علت لقی پیدا شود تا بتوان بهترین راه را برای درمان پیدا کرد. بهترین روش باید با توجه به دندان شما و شرایط آن انتخاب شود سپس درمان صورت بگیرد.‌
شیوه‌های رایج درمان لقی دندان را به طور خلاصه شرح می‌دهیم.

  1. آتل‌بندی دندان‌ها
  2. پاکسازی ریشه
  3. کشیدن دندان و سپس استفاده از دندان مصنوعی، بریج و ایمپلنت
  4. پیوند گرافت استخوانی
  5. پاکسازی عمقی

چسباندن دندان لق

لق شدن دندان دلایل مختلفی از جمله ضربه، بیماری، تصادف و… دارد. در هر صورت لقی دندان را باید جدی گرفت چرا که منجر به از دست رفتن دندان و در نهایت ازبین رفتن زیبایی و اختلال در کار روزمره می‌شود. با مراجعه به بهترین دندانپزشک سریعا باید این مشکل را برطرف نمود و اطمینان از مبتلا نبودن به بیماری‌های لثه واستخوان فک حاصل کرد.

عکس دندان لق
عکس دندان لق

لق شدن دندان عصب کشی شده

درمان عصب‌کشی روشی است که در آن بافت‌های عصبی برداشته می‌شود. این بافت‌ها که برداشته می‌شوند معمولا آسیب دیده، مرده و یا عفونی هستند و اگر هر چه سریع‌تر برداشته نشوند باعث آسیب رساندن به بقیه بافت‌ها نیز می‌شوند.
بعد از درمان عصب‌کشی دندان‌ها حساس می‌شوند و ممکن است تصور شود دندان‌ها لق شده است و این حساسیت ممکن است چند روز طول بکشد اما اگر پس از چند هفته هنوز این حساسیت وجود داشت حتما باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

دریافت مستقیم نوبت ایمپلنت فوری دندان از کلینیک سیمادنت

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden

مشاوره حضوری برای لق شدن دندان در شمال تهران

اگر ساکن مناطقی همانند نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، جردن، شریعتی، میرداماد، پاسداران و سایر محله‌های این مناطق هستید و قصد مراجعه به یک مرکز تخصصی در شمال تهران را دارید، می‌توانید به مطب شریعتی سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد، ساختمان پزشکان منظرنژاد، طبقه 3، واحد 11

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden

کلینیک شریعتی سیمادنت

مشاوره حضوری با بهترین متخصص دندان در غرب تهران

علاوه بر مناطق شمالی تهران، سیمادنت در غرب تهران نیز شعبه‌ای دیگر دارد و شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حضوری به شعبه ستارخان سیمادنت مراجعه کنید. در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند صادقیه، ستارخان، مرزداران،جنت آباد، سعادت آباد یا حتی کرج هستید قصد مراجعه به یک مرکز تخصصی دندان در اطراف منزل خود را دارید، می‌توانید به مطب ستارخان سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، خیابان ستارخان، بین خیابان شادمهر و بهبودی، ساختمان پزشکان ستارخان، طبقه ۵

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden

کلینیک سیمادنت ستارخان
  • احدالله گفت:

    با سلام‌ مدت زیادی بود که دچار تورم لثه بودم و متاسفانه چندین بار تو این مدت به دندانپزشکی های متعدد مراجعه کردم اما هیچ کدام نگفتند که دلیل این تورم لثه ام چیست؟ تا دو هفته پیش به یک جراح لثه مراجعه کردم وطراحی فلپ را انجام دادند ولی باز اثری نداشت والان متوجه شده ام که سه دندان از دندان های آسیابم لق شده اند نمیدونم چکار کنم؟ لطفا راهنمایی کنید

    • کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      با سلام
      شما نیاز به معاینه حضوری همراه با عکس های رادیوگرافی خود به متخصص پریو دارید تا معاینه شوید و علت لق شدن دندانتان دقیق مشخص شود.
      با سپاس

  • عارفه گفت:

    سلام دخترمن ۱۱ سالشه قبلا دندونش افتاده بوده سالمم هستش ولی دوباره لق شده علتش چیست

    • کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام
      لطفا در اولین فرصت به متخصص دندانپزشک مراجعه نمایید.
      با سپاس

  • حمید گفت:

    سلام وقت بخیر بعد از روکش گرفتن دندان به دلیل اذیت شدن فشار اومده مقدار کمی لق شده قایل درمان هست؟

    • کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام
      بله، لطفا به متخصص دندانپزشک مراجعه نمایید.
      با سپاس

  • علی گفت:

    سلام ببخشید من یک دندان خراب دارم ک چند روز درد میکرد و بعد چند روز یکمی لق شده می خواستم ببینم ک میشه درستش کرد چون دندان های است که باهاش غذا و…. رو خورد می کنم آیا باید بکشم یا درستش کنم

    • سلام
      این مورد نیاز به بررسی دقیق‌تر توسط متخصص دندانپزشک به صورت حضوری دارد.

      راه‌های ارتباط با کلینیک سیمادنت:
      کلینیک سیمادنت شریعتی : ۲۶۷۱۰۷۶۰
      کلینیک سیمادنت ستارخان : ۶۶۵۲۰۹۸۰
      شماره موبایل واتساپ مطب : 09371357373

  • علی گفت:

    سلام ببخشید من در صبح وقتی میخوام برم سرکار متوجه میشم که دندان های جلو ایم لق شدن علتش چیه؟

    • سلام
      این مورد نیاز به بررسی دقیق‌تر توسط متخصص دندانپزشک به صورت حضوری دارد.

      راه‌های ارتباط با کلینیک سیمادنت:
      کلینیک سیمادنت شریعتی : ۲۶۷۱۰۷۶۰
      کلینیک سیمادنت ستارخان : ۶۶۵۲۰۹۸۰
      شماره موبایل واتساپ مطب : 09371357373

  • ... گفت:

    سلام من 14 سالمه و یکی دو ساله دندون نیش سمت راست بالاییم لق شده ولی کمه گذشتم خودش بیوفته و نیوفتاد هر چقدرم بهش ور میرم کنده نمیشه نه درد دارم نه هیچی یادمم نیست این دندونم اصلیه یا شیری اگه اصلی باشه باید چیکار کنم؟ممنونم جواب بدید

    • سلام
      این مورد نیاز به بررسی دقیق‌تر توسط متخصص دندانپزشک به صورت حضوری دارد.

      راه‌های ارتباط با کلینیک سیمادنت:
      کلینیک سیمادنت شریعتی : ۲۶۷۱۰۷۶۰
      کلینیک سیمادنت ستارخان : ۶۶۵۲۰۹۸۰
      شماره موبایل واتساپ مطب : 09371357373

  • nima گفت:

    سلام من همین دیشب دندونم بر اثر ضربه کمی لق شده و نمیدونم شدت لق شدنش چقدره .نیاز به درمان داره یا باید بکشم؟

    • کلینیک دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام این مسئله به بررسی عوامل متعددی نیاز دارد از جمله سن، تعداد دندان های لق شده، ابتلا به بیماری لثه، شکستن دندان و مواردی از این دست. بعد از بررسی و معاینه دقیق می توان درمان را مشخص کرد.

  • ارسلان گفت:

    سلام آيا مصرف سيگار باعث لق شدن دندان ميشود ؟

    • کلینیک دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام دوست عزیز، مصرف سیگار به طور کلی باعث تضعیف بافت‌های نگهدارنده دندان می‌شود و در مواردی در صورتی که بیمار بهداشت نامناسبی داشته باشد و با مشکلات و بیماری‌های سیستمیک هم داشته باشد، ممکن است تمامی این عوامل در نهایت به لق شدن دندان نیز منجر شود.

  • M گفت:

    سلام من ۱۴ سالمه و دندان های جلوم یکم لقه ولی خیلی کمه
    و من بیماری لثه هم ندارم و مسواک هم میزنم علتش چیه ؟؟

    • کلینیک دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام دوست عزیز
      تعبیری که در بین عموم از لق بودن دندان وجود دارد در بسیاری از موارد اشتباه است و بعضا تصور لقی دندان است نه لق بودن واقعی. با این وجود شما می توانید تصاویر رادیوگرافی پانورامیک دندان هایتان را ارسال بفرمایید تا وضعیت دندان های شما دقیق تر بررسی شود.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیما دنت
    مشاوره آنلاین
    سیمادنت
    تماس با ما
    سیمادنت
    تماس با ما
    سیمادنت
    دریافت نوبت