فلوراید دندان – فواید مصرف فلوراید

فلوراید دندان – فواید مصرف فلوراید

فلوراید دندان - فواید مصرف فلوراید

عناوین

فلوراید چیست و وظیفه فلوراید دندان

فلوراید ترکیباتی از سدیم است که به صورت طبیعی در آب و خاک یافت می شوند که به دلیل خواص موجود در این ماده برای جلوگیری از پوسیدگی و حفظ دندان ها در مقابل باکتری ها حتی در بسیاری از خمیر دندان ها استفاده شده و به سلامت دندان ها می کند. پوسیدگی دندان زمانی رخ می دهد که باکتری های موجود در دهان و دندان پس از استفاده از مواد خوراکی به دلیل وجود قند و دیگر مواد معدنی اسید تولید می کنند این اسیدها به لایه مینای دندان حمله می کنند ودر گذر زمان سبب فرسودگی دندان می شوند. در این حین فلوراید دندان مانع پیشروی باکتری ها برای تولید اسید شده و  سبب تقویت مینای دندان می شوند. بدین ترتیب فلوراید یکی از عوامل پیش گیری از پوسیدگی دندان در کودکان و نوجوان به شمار می رود. به طور معمول فلوراید در آب آشامیدنی شهر ها و اکثر مناطق مسکونی به مقدار کافی حل شده است. در مناطقی که این عنصر در آب آشامیدنی آن ها یافت نمی شوند دندانپزشک فلوراید را به شکل قطره قرص و یا وبتامین برای شما تجویز نماید. فلوراید را می توان به شکل دیگری استفاده کرد . مورد معمول دریافت این ماده استفاده از خمیردندان های حاوی این ماده و یا ژل ها می باشد. شما می توانید مقاله دهانشویه فلوراید جهت کسب اطلاعاات بیشتر بخوانید.

فواید فلوراید

سبب افزایش دوام و پایداری دندان ها می شود.

از فعالیت میکروب ها دردهان مانعت به عمل می آورد و آن ها را از بین می برد.

در دندان های ریشه آن ها به صورت عریان هستند که معمولا این امر در بزرگسالان به ندرت مشاهده می شود سبب تقویت می شود.

فلوراید علاوه بر این که از مینای دندان ها محافطت می کند قادر است فرایند پوسیدگی را در قبال حمله باکتری ها کاهش دهد. ای عنصر با کاهش انرژی متابولیسم سبب کاهش چسبندگی پلاکت های میکروبی می شود.

فلوراید کمک بزرگی به رشد دندان های دایمی می کند.

به دلیل وجود کلسیم و ویتامین D سبب تقویت استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان می گردد.

سبب بازسازی مواد معدنی موجود در دهان شده و سبب افزایش یون های فسفات و کلسیوم می شود.

غلظت نسبتا زیاد فلوراید موجبب می گردد تا کلسیم فلوراید بر روی دندان رسوب کرده و حفاظت دندان ها در مقابل حمله باکنری های افزایش می دهد.

عوارض فلوراید

همانطور که می دانید فلوراید سوای مزایای مذکور نیز مشابه هر ماده دارویی دیگری عوارض مختص به خود را در پی داشته و بایست مصرف این دارو را در حد متعادل به خصوص در کودکان کنترل کرد.

در صورتی که مصرف بیش از حد این ماده سبب مسمومیت شود به طور معمول با تهوع، استفراغ و یا درد شکم همراه می باشد. اگر این ماده در آب آشامیدنی بیش از حد معمول موجود باشد نوزدان را در سنین کمتر از شیش سال بیش تر تحت تاثیر عوارض خود قرار می دهد.

 از عوارض دیگر مصرف این دارد می توان به تشکیل خال ها و لکه های سفید کوچک بر روی مینای دندان اشاره کرده که با گذز زمان و تشدید آن لکه ها به رنگ قهوه ای شده و به مرور فرورفتگی هایی ایجاد می نماید. پس لازم است بدانید که مصرف بیش از حد فلوراید نه تنها باعث استحکام دندان ها نمی شود بلکه مقاومت دندان ها در قبال عوامل تضعیف کننده خارجی را کاهش می دهد.

شکل های مختلف مصرف فلوراید

این ماده به صورت معمول در آب های آشامیدنی مناطق مسکونی یافت می شود.

در اغلب غذاهای دریایی و نوشیدنی هایی نظیر چای وجود دارد.

در اغلب مدارس برای تمامی دانش آموزان توصیه و عرضه می شود.

در صورتی که فلوراید در آب آشامیدنی منظقه مسکونی شما به مقدار کافی موجود نباش متخصص ارتودنسی و یا دنداپزشک شما با بنا به تشخیص خود این ماده را به صورت قرص و ویتامین و یا شربت های حاوی فلوراید برای شما تجویز می کند. این روش با مصرف متدوام بر دندان های دائمی و دندان های شیری اثر پیشگیری کننده ای دارد.

با مصرف خمیر دندان های رایج در بازار که به طور معمول این ماده در تمامی خمیر دندان های مصرفی به مقدار لازم حل شده است.

از موارد دیگر مصرف فلوراید ژل های موضعی ست که توسط پزشک متخصص شما بر تجویز شده و بر روی دندان های شما قرار می دهد.

پس از کاست و ایمپلنت دندان نیز مصرف این ماده محافظ برای بیمار توصیه می شود.

ارباط با تلگرام

 

نظرات :  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت