عوارض سوء درمان ارتودنسی

عوارض سوء درمان ارتودنسی

عوارض سوء درمان ارتودنسی

عناوین

اگر دندان‌های شما هم نیاز به ارتودنسی دارند ولی به دلایلی هنوز دست به اقدام نزده‌اید در ادامه می‌خواهیم زمان مناسب ارتودنسی و همچنین عوارض سوء درمان ارتودنسی را بررسی کنیم.

ارتودنسی؛ روشی درمانی برای از رفع ناهنجاری‌های فک و ردیف و مرتب کردن دندان‌ها می‌باشد. داشتن دندان‌های مرتب تاثیر زیادی در زیبایی صورت و ظاهر هر فرد داشته و همچنین بر اعتماد به نفس فرد تاثیر زیادی دارد.

زمان مناسب ارتودنسی

تشخیص اینکه چه کسی به ارتودنسی نیاز دارد و چه نوع ارتودنسی برای او مناسب است، تنها توسط معاینه اولیه و بررسی‌های لازم متخصص ارتودنسی تعیین می‌شود. در ادامه چند دلیل عمده ذکر شده است که افراد به طور معمول برای رفع آن‌ها نیاز به انجام ارتودنسی دارند.

  • _ متناسب نبودن فاصله بین دندان‌ها

دندان‌ها به‌طور مرتب کنار هم قرار نگرفته باشند و فاصله زیادی از هم داشته باشند یا اینکه فاصله بین دندان‌ها کم باشد، به‌طوری که دندانی روی دندان دیگر قرار گرفته باشد.

  • _ ناهماهنگی میان دندان‌ها

وجود دندانی که ناهماهنگ با دیگر دندان‌ها است مثلا به درستی در جای استاندار خود قرار نگرفته است و به اصطلاح در لثه چرخیده یا کج شده است که این نه تنها ظاهر خوبی ندارد بلکه به سلامت سایر دندان‌ها نیز آسیب می‌رساند.

  • _ تنظیم محل فک‌ها و اصلاح عقب رفتن فک تحتانی (اوربایت) یا جلو رفتن فک تحتانی (آندربایت)

در مواقعی که دندان‌های فک بالا کمی بر روی دندان‌های فک پایین هم‌پوشانی داشته باشند و هنگام جویدن غذا دندان‌های بالایی و پایینی به‌درستی روی هم قرار نگیرند.

 

عوارض ناشی از سوء درمان ارتودنسی

 

عوارض فرار از ارتودنسی

ممکن است افراد به دلایل گوناگونی اقدام به ارتودنسی نکنند. بهتر است بدانید تاخیر در انجام آن، نه تنها مدت زمان درمان را طولانی‌تر می‌کند؛ بلکه ممکن است بعد از مدتی راه درمانی ارتودنسی به تنهایی موثر نباشد و به جراحی هم نیاز شود.

اگر به موقع اقدام به درمان با روش درمانی ارتودنسی نشود ممکن است مشکلاتی به وجود آیند:

  • _ محکم‌تر شدن دندان‌ها و طولانی‌تر شدن مدت زمان نیاز برای ارتودنسی
  • _ ارتودنسی تنها راه موثر نباشد و نیاز به جراحی نیز باشد.
  • _ افزایش پوسیدگی دندان‌ها و پوسیدگی دیگر دندان‌ها
  • _ افزایش احتمال ایجاد رسوب در سطوح غیرقابل دسترس دندان‌ها و فواصل بین دندان‌ها
  • _ ایجاد مشکلات در لثه‌ها و تحلیل رفتن بافت لثه
  • _ به وجود آمدن حساسیت‌های دندانی و مشکلات فراوان برای ریشه دندان‌ها

 

سوء درمان ارتودنسی

عوارض ناشی از سوء درمان ارتودنسی

ارتودنسی یک روش درمانی ترمیمی است ولی ممکن است خود این روش هم در صورت استفاده از روش های غیر صحیح عوارضی در پی داشته باشد:

عوارض انتخاب پزشک غیرمتخصص

انتخاب دکتر ارتودنسی یکی از مهم‌ترین عواملی است که در مطلوب یا نامطلوب بودن نتیجه تاثیر بسیاری دارد. باید در انتخاب متخصص ارتودنسی خوب دقت کافی را داشته باشید، چون در غیر این صورت نه تنها نتیجه ارتودنسی مطابق انتظار شما نمی‌شود؛ بلکه مشکلات دیگری هم برایتان به وجود می‌آید.

دندانپزشکان برای اینکه بتوانند ارتودنسی را به‌درستی انجام دهند، نیازمند گذراندن آزمون ورودی و نیز طی دوره ۳ الی ۴ ساله آموزش تخصصی در دانشگاه‌های معتبر بوده و بعد از گذراندن دوره تخصصی ارتودنسی مجاز به انجام درمان ارتودنسی می‌باشند. یک متخصص ارتودنسی ماهر، درمان ارتودنسی بیماران را بدون هیچ‌گونه عارضه‌ای به پایان می‌رساند و سلامت و زیبایی را برای بیماران به ارمغان می‌آورد.

ولی امروزه مشاهده می‌شود که درمان ارتودنسی ثابت توسط دندانپزشکان عمومی انجام می‌شود که به شکل تجربی یا در دوره‌های غیررسمی چند روزه اطلاعاتی به‌دست آورده‌اند، که مسلما نتایج مطلوبی در پی نخواهد داشت.

عدم همکاری بیمار با پزشک متخصص

اگر بیمار با دکتر ارتودنسی همکاری نکند و به دستورات پزشک حین عمل ارتودنسی به درستی عمل نکند، مشکل در تعبیه کردن ارتودنسی پیش می‌آید. برای مثال بعضی دستگاه‌های ارتودنسی مثل دستگاه‌های متحرک و پلاک‌های ارتودنسی نیاز به استفاده طبق دستور در منزل دارند. بعضی از مراحل ارتودنسی ثابت مثل کش‌های مخصوص (الاستیک) نیز نیاز به همکاری مناسب بیمار خواهند داشت.

عدم مراقبت های صحیح در حین ارتودنسی

علاوه‌بر نقش دکتر ارتودنسی، میزان مراقبت‌های بهداشتی هر فرد بسیار مهم است و در غیر این صورت عوارضی مثل پوسیدگی دندانی و یا التهاب لثه جزو عوارض رعایت نکردن بهداشت خواهد بود و مدت زمان درمانی نیز به مراتب افزایش می‌یابد.

دیگر موارد

با اینکه دکتر ارتودنسی تلاش می‌کند که بهترین خدمات را ارائه دهد ولی با این حال ممکن است تحلیل لثه‌ها رخ دهد یا مشکلاتی برای ریشه دندان ها به وجود آید. با کسب اطلاعات درست، اقدامی صحیح انجام دهید.

مهم ترین پیشنهاد ما به شما این است که جهت صرفه جویی در هزینه های ارتودنسی همچون هزینه ارتودنسی متحرک، ثابت و نامرئی به افراد غیر متخصص در این زمینه مراجعه نکنید.

اگر شما در جست‌وجوی بهترین متخصص ارتودنسی خوب برای انجام ارتودنسی هستید، کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت انتخاب بسیار مناسبی است. چون در ابتدا بررسی‌های بالینی هر بیمار انجام می‌شود و مشاوره قبل اعمال درمانی و ترمیمی صورت می‌گیرد، همچنین تمامی اقدامات توسط متخصصان حاذق در هر زمینه انجام می‌شود. شما می‌توانید به صفحه تعیین وقت مراجعه فرمایید و همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع خدمات دندانپزشکی با کارشناسان ما از طریق صفحه تماس با ما، ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت