سالمندی و سلامت دندان

سالمندی و سلامت دندان

سالمندی و سلامت دندان

سالمندی و سلامت دندان

با افزايش سن، رعايت اصول درست بهداشت دهان و دندان و حفظ سلامت دهان، اهميت بيشتري پيدا مي­کند. بعضي از افراد به دليل عدم برخورداري از دانش کافي گمان مي­ کنند، از دست دادن دندان­ها با افزايش سن، روندي اجتناب­ ناپذير است. اين نگرش کاملاً نادرست است. چنان­چه به نحوه مناسبي از دندان­هايتان مراقبت کنيد، دندان­هاي شما در تمام طول عمر باقي خواهند ماند.

سالمندی و سلامت دندان

با افزايش سن، تغييراتي در دهان شما ايجاد مي­شود. اعصاب موجود در دهان شما کوچکتر خواهند شد که در نتيجه آن، از حساسيت دندان­ها نسبت به پوسيدگي و ساير مشکلات دنداني کاسته خواهد شد. اگر مراجعه منظم (جهت چک­آپ و معاينه روتين) به دندان­پزشک نداشته باشيد، به دليل کاهش حساسيت دندان­ها، به موقع متوجه مشکل دنداني خود نخواهيد شد و زماني از آن اطلاع پيدا مي­ کنيد که بيماري يا پوسيدگي دنداني به حد زيادي پيشرفت کرده است.

سالمندی و سلامت دندان

اگر مي­خواهيد با افزايش سن همچنان سالم بمانيد، زيبايي ظاهري خود را حفظ کنيد و احساس خوبي از زندگي داشته باشيد، بايد به سلامت دهان و دندان خود توجه ويژه ­اي داشته باشيد. شايد شگفت زده شويد ولي دهان و دندان سالم کيفيت زندگي شما را به نحوه مؤثري ارتقا مي­ بخشد.

براي آن­که سلامت دهان شما ارتقا يابد به نکات زير توجه کنيد:

1- دوبار در روز با مسواک مناسب که پرزهاي نرمي داشته باشد، دندان­هايتان را مسواک بزنيد همچنين مي­توانيد از مسواک برقي بهره ببريد.

2- يک بار در روز فضاي بين دنداني را با نخ دندان و يا ديگر ابزار تميزکننده فضاي بين دنداني که تأييد شده هستند تميز کنيد.

سالمندی و سلامت دندان

3- اگر دست دندان کامل (دنچر کامل) و يا پروتز پارسيل متحرک (به دندان­هاي مصنوعي گفته مي­شود که بعضي از دندانها را جايگزين مي ­کنند و قابل برداشتن و گذاشتن مي­ باشند) داريد، حتماً روزانه آنها را تميز کنيد. حداقل به مدت 4 ساعت در شبانه­ روز دنچر را از دهان خود خارج کنيد. در ضمن بهتر است شب­ هنگام نيز دنچر را از دهانتان خارج سازيد.

4- اگر آب آشاميدني شهري که زندگي مي­ کنيد حاوي فلورايد باشد، حتماً آن را بنوشيد. در هر سني که باشيد، فلورايد از پوسيدگي دندان جلوگيري مي­ کند.

5- مصرف دخانيات را ترک کنيد. سيگار کشيدن و در حالت کلي استعمال دخانيات ريسک سرطان ريه و ديگر سرطان­ها را افزايش مي ­دهد. استعمال دخانيات براي دهان و دندان نيز بسيار مضر است چرا که سبب افزايش بيماري­هاي لثه، پوسيدگي دندان و از دست رفتن دندان­ها خواهد شد.

ارباط با تلگرام

نظرات :  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت