جوش شیرین برای دندان مضر است | دندانپزشکی سیمادنت

جوش شیرین برای دندان مضر است | دندانپزشکی سیمادنت

دندان و جوش شیرین

چرا جوش شیرین برای دندان مضر است ؟ جوش شیرین با نام علمی اسیدکریستالین دی کربوکسیلیک سفید یک ماده آلی است که به شدت خاصیت ضد اسیدی دارد.فرمول ساده این ماده دربسیاری از مواد غذایی به عنوان یک آنتی اکسیدانت قوی کاربرد دارد.

ترکیب جوش شیرین صد درصد بی کربنات سدیم است که از آن به عنوان عاملی زنده بیشتر در تهیه نان و شیرینی استفاده می کنند.جوش شیرین با اسید مخلوط می شود و با آزاد کردن حباب وگاز دی اکسیدکربن از خود واکنش نشان می دهد و سبب عمل آمدن خمیرمایه می گردد.

 

دندان و جوش شیرین

جوش شیرین ماده ارزان قیمتی است که برای اهداف مختلفی به کار رفته و تقریبا در همه آشپزخانه ها یافت می شود. معمولا از جوش شیرین برای تمیزکردن حمام، بوزدایی اجسام، تهیه خمیرمایه برای پخت نانوشیرینی و سفید کردن اجسام مختلف استفاده می گردد. این ماده مانند یک پاک کننده متعادل عمل کرده و همچنین اسید های ایجادشده توسط باکتری هاراخنثی کرده و در نتیجه پلاک های تولیدشده روی اجسام را از بین می برد.

دندان و جوش شیرین

یک باور غلط بین عموم شایع شده است که به جای استفاده از خمیردندان برای مسواک زدن و سفید کردن دندان ها از جوش شیرین برای دندان ها استفاده شود. این امر کاملا نادرست می باشد و منبع موثق علمی ندارد، زیرا براثر سایندگی جوش شیرین بر سطح دندان ها باعث آسیب رساندن به مینای دندان و لثه و همچنین ایجاد حساسیت بر روی دندان ها می شود. چنانچه بسیاری از خمیردندان های تایید شده حاوی همین مولکول موجود در جوش شیرین هستند انتخاب درست این است که برای تمیزکردن سطح دندان و بهداشت دهان از خمیردندان هایی که حاوی همه موارد مورد نیاز در مقادیرکافی هستند استفاده شود و البته استفاده از نخ دندان را نیز باید جدی شمرد. زمانی که آسیب به مینای دندان وارد شود با خود مشکلات دیگری به همراه می اورد اعم از پوسیدگی دندان، تغییر رنگ مینای دندان (به صورت لکه های قهوه ای و سیاه) حساس بودن و یا درد گرفتن دندان ها هنگام خوردن غذاهای گرم، سرد، ترش و یا شیرین و به وجود آمدن بوی بد دهان . برخی از افراد استفاده از جوش شیرین و آب نمک را به عنوان دهان شویه مورد استفاده قرار میدهند البته این دو ماده به دلیل وجود سدیم کلراید موجود در آنها باعث ضدعفونی کردن دهان و لثه ها استفاده می گردد چونکه ترکیب این دوماده خاصیت قلیایی را افزایش می دهد اما به مقدار کافی و اصولی باید استفاده شود تا هیچگونه آسیبی به دندان ها و لثه ها وارد نشود .به طورکلی برای سفید کردن دندان ها راه های علمی و مطمئنی وجود دارد که بامراجعه به دکتر دندانپزشک بدون آسیب رساندن به دندان های خود صاحب دندان های سالم ودرخشان شوید.

چه چیزی باعث به وجود آمدن زخم‌های دهانی می‌شود؟

زخم‌های دهانی اغلب ناشناخته است. زخم‌های ساده اغلب به خستگی و استرس و یا آسیب فیزیکی به بافت دهان نسبت داده می‌شوند. در این مورد می‌توان به حساسیت، عفونت، هورمون‌ها، استرس و کمبود برخی ویتامین‌ها اشاره کرد. محو شدن آفت دهان معمولا ۱ تا ۲ هفته طول می‌کشد. آفت‌های شدید را می‌توان با پماد برای زخم دهان با خاصیت بی حس کنندگی، دارو و یا لیزرهای مخصوص درمان کرد به عنوان مثال، استفاده از براکت‌های فلزی یا دندان‌های مصنوعی می‌تواند بافت دهان را تحریک کند و منجر به زخم شود.
لبه‌های تیز دندان‌های آسیب دیده نیز می‌تواند اثر مشابهی داشته باشد. اگر شما به طور تصادفی یا در هنگام مسواک زدن دندان‌هایتان، زبان خود را گاز بگیرید یا زخمی کنید، این آسیب در بافت دهان می‌تواند منجر به زخم شود. هنگامی که موارد پیچیده تری از زخم اتفاق می‌افتد، علت زخم‌ها اغلب یک بیماری است. نمونه‌هایی از این بیماری‌هاعبارتند از:

  • کمبود اسید فولیک، آهن، روی یا ویتامین B12
  • اختلال در سیستم ایمنی
  • حساسیت غذایی
  • بیماری‌های دستگاه گوارش مانند بیماری سلیاک و بیماری کرون
  • واکنش به داروهای رایج
  • بیماری‌های دست، پا و دهان
  • سرطان دهان

ارباط با تلگرام

نظرات :  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت