چگونه درمان بیماری لثه از بیماری قلبی جلوگیری میکند؟

چگونه درمان بیماری لثه از بیماری قلبی جلوگیری میکند؟

بیماری لثه
براساس مطالعه ای  که اخیراً صورت گرفته، ارتباط بین دهان وقلب بیش از پیش آشکار شده است. براساس این مطالعه، دانشمندان  نشان دادند که درمان موضعی بیماریهای دهان و  کاهش التهاب حاصل از بیماری پریودونتیت که در میان مردم به عنوان بیماری لثه شناخته می شود، سبب پیشگیری از التهاب عروق شده و به کاهش حمله قلبی می ­انجامد.
مرکز تحقیقاتی فورسیث در کمبریج ماسا چوست واقع شده است و ارتقا سلامت دهان را سرلوحه خود قرار داده است. محققین این مرکز تمرکز خود را بر سلامت دهان و اثر آن برسلامت عمومی قرار داده اند.
طبق مطالعه ای که در پژوهشکده فورسیث انجام گرفته ونتایج آن توسط انجمن قلب آمریکا چاپ شده است، دانشمندان پژوهشکده فورسیث ودانشگاه بوستون نشان داده اند که درمان موضعی دهان و  کاهش التهاب حاصل از بیماری پریودونتیت سبب پیشگیری از التهاب عروقی شده و به کاهش ریسک حمله قلبی می­انجامد.

 

این مطالعه از آن جهت حائز اهمیت است  که محققین برای اولین بار نشان دادند که درمان دهانی بیماری لثه، کاهش التهاب دیواره عروق را نیز در پی خواهد داشت. عامل فعال در این مطالعه، مولکول کاهش دهنده التهاب به نام Resolvin E1 است.

این  کشف بیش از پیش براهمیت شواهد موجود  که برارتباط بیماری های دهان وسلامت عمومی بدن صحه می­گذارد، می افزاید. به بیان دیگر بیماری های دهان و  نحوه درمان آنها بر دیگر اندام ها و سیستم های بدنی تأثیر می­گذارد.

 

سرپرست تیم تحقیقاتی دکتر hatice hasturk که خود دندانپزشک ، دارای phd ،دانشیار دپارتمان علوم کاربردی دهان و مدیر مرکز پژوهش های کاربردی سازی و بالینی فورسیث می باشد، می گوید: “تحقیقات ما ارتباط واقعی بین سلامت دهان و بیماری قلبی را نشان می دهد.

مردم قادر به فهم ارتباط بین سلامت قلب و سلامت عمومی بدنشان هستند. اغلب، افراد تلاش می کنند تا با اقدامات مناسب از بیماری قلبی جلوگیری کنند. برای آنکه اهمیت سلامت دهان نیز چنین جایگاهی در میان عامه پیدا کند، نیاز به آموزش همگانی است.”

 

طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها، در ایالات متحده از هر 4 نفری که فوت می کنند، 1 نفر آنها در اثر بیماری قلبی می باشد( یعنی بیماری قلبی عامل مرگ 25 درصد افرادی است که جان خود را از دست می دهند) و این در صد در حال افزایش است.
بر اساس یافته های پژوهشکده فورسیث نیاز است که آگاهی عمومی جامعه در مورد علل بیماری قلبی افزایش یابد. مردم باید بدانند که علاوه بر کلسترول بالا، مصرف دخانیات ، پر فشاری خون و دیابت، بیماریهای دهان نیز عامل بروز بیماری قلبی است پس لازم است در مورد سلامت دهان خود توجه بیشتری داشته باشند.
پژوهشکده فورسیث می خواهد آگاهی عامه مردم را در مورد بیماری لثه بالا ببرد که در این راه از حمایت جامعه علمی نیز بهره مند است.
طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها ، بیماری لثه 64/7 میلیون آمریکایی را متاثر ساخته است.
پژوهشکده فورسیث بر آن است تا آگاهی جامعه را نسبت به بیماری لثه به عنوان  یک ریسک فاکتور مهم بیماری قلبی که کاملاً مستقل از رژیم غذایی وشیوه زندگی است، بالا ببرد. مطالعه مذکور که عنوان آن به شرح زیر است:
Resolvin E1از تشکیل پلا ک آتروما جلوگیری می­کند، درنسخه چاپی شماره  ماه مه ژورنال ATVB (آرترو اسکلروز، ترومبوز وبیولوژی­ عروقی) به چاپ­ خواهد رسید ATVB ژورنال رسمی انجمن قلب آمریکاست.
این اولین مقاله ای است که درآن بیماری قلبی پیشرفته در خرگوش مورد بررسی قرار گرفته است. پلاک آرترو اسکلروتیک شبیه  آنچه در انسان دیده می شود در مدل حیوانی رویت شده است.
نظرات :  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت