نخ دندان و شیوه درست استفاده از آن

نخ دندان و شیوه درست استفاده از آن

نخ دندان و شیوه درست استفاده از آن

نخ دندان و شیوه درست استفاده از آن

استفاده از نخ دندان از اجزاء ضروري برنامه روزانه بهداشت دهان و دندان است.

براي آنکه سلامت دهان شما از وضعيت مطلوبي برخوردار باشد انجمن دندانپزشکي آمريکا توصيه مي کند حداقل يک بار در روز سطوح بين دنداني را با نخ دندان تميز کنيد.

چنانچه روزانه دندانهايتان را نخ بکشيد پلاک دنداني از سطوح بين دنداني زدوده خواهد شد يعني فضايي که مسواک قادر به تميز کردن آن نمي باشد اين امر اهميت بسزايي دارد. چناچه پلاک دنداني با مسواک زدن و نخ دندان کشيدن پاک نشود به مرور سخت شده به فرم کلکولوس مي شود.

استفاده روزانه از نخ دندان از بروز پوسيدگي دنداني و بيماري لثه نيز جلوگيري مي کند.

نخ دندان و شیوه درست استفاده از آن

 

بهترين زمان براي استفاده از نخ دندان چه موقعي است؟ قبل از مسواک يا بعد از آن؟

 بهترين توصيه در مورد نخ دندان اين است که حتما روزانه از آن براي تميز کردن فضاي بين دنداني استفاده کنيد زماني را براي استفاده از نخ دندان انتخاب کنيد که اين فرصت را داشته باشيد که چند دقيقه وقت صرف کنيد افراد شاغلي که در انتهاي ساعت کاري بسيار خسته هستند، شايد بهتر باشد زماني را که شاداب هستند به استفاده از نخ دندان اختصاص دهند.

مانند صبح هنگام وقتي از خواب بر مي خيزيد و يا بعد از صرف ناهار

با اين وجود اگر قبل از مسواک زدن نخ دندان بکشيد فلورايد موجود در خمير دندان شانس بهتري جهت دسترسي به فضاي بين دنداني شما نيز خواهد داشت.

نخ دندان و شیوه درست استفاده از آن

فراموش نکنيد دندانهاي کودکان نيز بايد با نخ دندان تميز شود! اولين زماني که دو دندان کودکتان با هم تماس پيدا کرد بايد، دندان هاي او را نخ بکشيد. براي آن که بتوان از نخ دندان به شيوه درست استفاده کرد بايد سيستم عصبي عضلاني فرد به مرحله اي از تکامل رسيده باشد که بتواند حرکات پيچيده را با دستانش انجام دهد. کودکان تا سن 10 الي 11 سالگي نمي توانند به نحو موثري از نخ دندان استفاده کنند. بنابراين لازم است يکي از والدين کودک دندانهايش را نخ بکشد.

اين نکته را به خاطر بسپاريد که استفاده از نخ دندان نبايد دردناک باشد وقتي براي اولين بار دندان هايتان را نخ مي کشيد ممکن است حس ناخوشايندي داشته باشيد اما اين امر نبايد سبب شود که نخ دندان کشيدن را متوقف سازيد. با کاربرد روزانه مسواک و نخ دندان، آن حس ناخوشايند اوليه پس از يک الي دو هفته برطرف خواهد شد. اما اگر پس از اين مدت، استفاده از نخ دندان برايتان به صورت تجربه دردناکي درآمد حتما با دندان پزشک خود مشاوره کنيد. اگر کابرد نخ دندان با دست، برايتان دشوار است، از روش ديگري جهت نخ دندان کشيدن استفاده کنيد.

نخ دندان و شیوه درست استفاده از آن

نگهدارنده هاي نخ دندان

افرادي که به درستي نمي توانند از نخ دندان استفاده کنند ممکن است از ديگر تميز کننده هاي بين دنداني از قبيل پلاک زداي چوبي يا نگه دارنده هاي نخ دندان يک بار مصرف بهره ببرند.
براي افرادي که نمي توانند به درستي و با کمک دستهايشان از نخ دندان استفاده کنند، نگهدارنده نخ دندان وسيله سودمندي است. اين وسيله (که مي تواند چوبي يا پلاستيکي باشد) نخ دندان را در موقعيتي مناسب نگه مي دارد و جايگزين کاربرد نخ دندان با دست است. نخ دندان در نگهدارنده قرار مي گيرد و مي توان بارها از آن استفاده کرد. اما نگهدارنده هاي يک بار مصرفي نيز وجود دارند که از قبل نخ در آنها قرار گرفته و پس از مصرف دور انداخته مي شوند. درباره نحوه درست استفاده از نخ دندان و هر يک از تميزکننده هاي بين دنداني از دندانپزشک خود مشاوره بگيريد. کاربرد ناصحيح دندان سبب آزردگي لثه شما خواهد شد.

نخ دندان و شیوه درست استفاده از آن

انواع متفاوتي از نخ دندان مانند موم دار (حاوي وکس) بدون موم، ضخيم يا نازک وجود دارد. نخ دنداني را انتخاب کنيد که با آن به راحتي بتوانيد روزانه و به شيوه درست ، فضاي بين دنداني را نخ بکشيد.

براي آنکه به درستيف دندان هايتان را نخ بکشيد به نکات زير توجه کنيد:

– حدود 18 اينچ (45 سانتي متر) از نخ دندان را از جعبه آن جدا کنيد و بيشتر آن را دور انگشت مياني يکي از دو دست بپيچيد، باقي مانده نخ را دور انگشت مياني دست مقابل بپيچيد. اين انگشت بخشي از نخ دندان را که در اثر استفاده کثيف شده نگه مي دارد.
– نخ دندان را محکم بين انگشتان شست و اشاره نگه داريد.

نخ دندان و شیوه درست استفاده از آن

– نخ دندان را به فضاي بين دنداني هدايت کنيد و  باحرکت آرام آن را به سمت لثه ببريد (نيروي زيادي به کار نبريد تا سبب جراحت لثه نشويد)

– وقتي به خط لثه رسيديد به نخ دندان انحنايي مانند حرف C بدهيد و نخ دندان را دور دندان حلقه کنيد. با نيروي ملايم و در حاليکه تماس آن با لثه و دندان حفظ شود، آن را در فضاي بين لثه و دندان حرکت دهيد.

– نخ را در تماس محکم با دندان نگه داريد نيروي مالشي ملايم روي سطح دندان وارد سازيد سپس نخ را از مجاورت لثه با حرکات بالا و پايين خارج سازيد همين شيوه را براي ساير دندانهايتان مورد استفاده قرار دهيد. فضاي پشت آخرين دندان هاي موجود در هر قوس فکي را فراموش نکنيد (که معمولا فضاي پشت دندان عقل و يا دندان آسياي دوم است) براي درک بهتر شيوه درست استفاده از نخ دندان به ويدئو مورد نظر در همين وب سايت رجوع کنيد.

از دندانپزشک بپرسيد که کدام يک از محصولات دهان و دندان براي شما مناسب تر است. برچسب تأييديه ADA شما را مطمئن مي سازد که محصول مورد نظر از نظر کارايي و ايمني با پروتکل هاي انجمن دندانپزشکي آمريکا مطابقت دارد. هنگام خريد مسواک، نخ دندان، خمير دندان فلورايد دار، شستشو دهنده هاي دهاني، دهان شويه و ديگر محصولات دهان و دندان حتما به برچسب تأييديه ADA توجه داشته باشيد.

 

نخ دندان و شیوه درست استفاده از آن

ارتباط با تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت