سیگار کشیدن فلور میکروبی دهان را تغییر می دهد.

سیگار کشیدن فلور میکروبی دهان را تغییر می دهد.

سیگار کشیدن فلور میکروبی دهان را تغییر می دهد.

طبق نتایج مطالعه ای که اخیرا در ژورنال مجمع بین المللی اکولوژی میکروبی ISME (International Society for Microbaial Ecology) منتشر گردیده است، سیگار کشیدن به طرز چشمگیری فلور میکروبی دهان را تغییر می دهد و این تغییر پیامدهای بالقوه ای برای پوسیدگی دندانی و قابلیت شکستن سموم حاصل از سیگار کشیدن دارد.

سیگار کشیدن عامل نخست بسیاری از بیماری ها و مرگ در ایالات متحده است که سالانه 480،000 از میرگ و میرها یا به عبارتی 20% مرگ و میرها را شامل می شود.

طبق یافته های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC)، در ایالات متحده بالغ بر 16 میلیون نفر با بیماری های مرتبط با استعمال دخانیات (به طور اخص سیگار) زندگی می کنند.

پژوهش های جدید روی برهم خوردن تعادل میکروبی روده و اینکه چه طور این عامل سبب اختلال سیستم ایمنی بدن می شود، متمرکز شده است. از جمله این اختلالات می توان به بیماری crohn و سرطان های دستگاه گوارش اشاره کرد.
حدود 600 گونه ی میکروبی در دهان انسان وجود دارد. بالغ بر %75 سرطان های دهان با استعمال دخانیات مرتبط هستند؛ اما هنوز مشخص نیست که تفاوت میکروبی در دهان ریسک فاکتور سرطان هست یا خیر.
سطح بالاتری از استرپتوکوک در دهان افراد سیگاری وجود دارد.

پژوهشگران مرکز پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک و مرکز سرطان ایزاک پرل موتر، تست های ژنتیکی دقیقی انجام دادند تا تأثیر سیگار کشیدن را روی ترکیب و نحوه ی عملکرد فلور میکروبی دهان بسنجند.

نمونه های دهان شویه 1204 بزرگسال آمریکایی مورد بررسی قرار گرفت تا ریسک سرطان مشخص شود. هزینه ی مطالعه از سوی پژوهشکده ی بهداشت ملی و انجمن سرطان آمریکا تقبل شد.

شرکت کنندگان 50 سال به بالا بودند که 112 نفر آنها سیگار می کشیدند و 521 نفر هیچ سابقه ای از سیگار کشیدن نداشتند. 571 نفر نیز افرادی بودند که سیگار را ترک کرده بودند که در %17 از آنها 10 سال از ترک سیگار می گذشت.

با به کار بردن تست های ژنتیک و داده های آماری، پژوهشگران میکروب موجود در دهان شرکت کنندگان در مطالعه را آنالیز کردند.
نتایج نشان داد که فلور میکروبی دهان افرادی که سیگار می کشند با آنهایی که هیچ وقت سیگار نکشیده اند و آنهایی که سیگار را ترک کرده اند به طرز چشمگیری متفاوت است. در دهان سیگاریها، “سطح ” 150 گونه میکروبی به طرز قابل توجهی بالاتر است؛ حال آنکه سطح 70 گونه دیگر به طور قابل ملاحظه ای پائین تر است.

پروتئوباکتری ها 4/6% فلور میکروبی دهان سیگاری را تشکیل می دهند که این مقدار در دهان غیر سیگاری ها 11/7% است. پروتئوباکتریها درشکستن سموم شیمیایی حاصل از سیگار کشیدن نقش دارند.

در مقابل، دهان سیگاریها در مقایسه با غیر سیگاری ها %10 بیشتر حاوی گونه های استرپتوکوک است. استرپتوکوک سبب ایجاد پوسیدگی می شود.
بعد از ترک سیگار بهبودی حاصل می شود. با ترک سیگار، فلور میکروبی به سطح پیشین خود برمی گردد. در افرادی که قبلا سیگاری بوده اند اما در 10 سال گذشته سیگار نکشیده اند، بالانس میکروبی مانند دهان افراد غیر سیگاری است. محقق ارشد مطالعه و اپیدمیولوژیست، Jiyoung Ahn میگوید:

 « مطالعات بیشتری لازم است تا مشخص کند که این تغییرات سبب تضعیف دفاع در مقابل عوامل شیمیایی سرطان زایی موجود در تنباکوی سیگار می شود یا سبب ایجاد دیگر بیماریها در دهان، ریه ها یا روده می شود ».
Brandilyn Peters، دیگر محقق این مطالعه که او نیز همچون Ahn مدرک Phd دارد خاطر نشان می سازد که یافته های این مطالعه مشخص نمی کند که چه قدر طول می کشد تا فلور میکروبی دهان فرد سیگاری پس از ترک سیگار به فلور طبیعی تغییر پیدا کند.

برای اینکه زمان دقیق بهبود فلور میکروبی دهان مشخص شود، مؤلفین برآنند تا مطالعه ی دیگری را ترتیب دهند. آن ها امیدوارند به درک درستی از تغییرات بیولوژیکی ایجاد شده در فلور میکروبی دهان، متعاقب سیگار کشیدن برسند و اینکه چگونه این تغییرات ریسک ایجاد سرطان های حوزه دهان و دیگر قسمتهای بدن را تغییر میدهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت