بریس یا براکت های ارتودنسی

بریس یا براکت های ارتودنسی

بریس یا براکت های ارتودنسی

عناوین

“بریس یا براکت ارتودنسی چیست “: Orthodontic braces) از جمله تجهیزات کاملا وابسته در ارتودنسی ثابت است که از دسته مواد هوشمند می باشند. با توجه به پیشرفت علم انواع مختلفی از آن وجود دارد.براکت های معمولی از جنس فولاد زنگ نزن هستند. البته براکت های سرامیکی هم در این صنعت خود را جای داده اند.براکت ها توسط چسب های مخصوص و بسیار محکم به هر دندان چسبانده می شوند. پس از متصل شدن از طریق سیم های مختلف، شروع به حرکت دادن دندان ها در موقعیت صحیح خود می کنند. البته این جابه جایی در موقعیت دندان ها بستگی به موقعیت آنها روی دندان دارد.
براکت از نظر جنس به براکت‌های سرامیکی، فلزی (کبالت، کروم، کامپوزیت، طلا، استیل ضدزنگ، تیتانیوم) و پلاستیکی تقسیم‌ بندی می‌شود. براکت خودباز شونده و براکت لینگوال نیز انواعی از براکت هستند که از نظر تکنیک اتصال به دندان متفاوتند.

براکت ارتودنسی با کمک ضمایم مختلفی که دارد، نسبت به ابزارهای غیر ثابت ارتودنسی مانند الاینرها، دامنه حرکتی بیشتری را ایجاد می کنند بنابراین مشکلات پیچیده تر و بزرگتر ارتودنسی را می توان به کمک آنها برطرف نمود. توجه داشته باشید ابزار ثابت ارتودنسی را خود بیمار نمی تواند از دهان خارج و یا تنظیم کند.

براکت ها عامل انتقال نیروهایی هستند که متخصص ارتودنسی از طریق سیم ها به دندان ها اعمال می کند تا آنها را ردیف نماید. با گذشت زمان و با هرچه صاف تر شدن تاج دندان ها متخصص ارتودنسی برای مدیریت وضعیت ریشه دندان ها از سیم های سفت تر استفاده می کند، در نتیجه اگر بیمار، در طی مراحل بعدی درمان، به هر دلیلی باند و چسبندگی براکت ها به دندان ها را بشکند، ضمن ایجاد اختلال در روند درمان ارتودنسی ، به علت آن که دندانی که براکتش دچار شکستگی باند شده و از روال درمان جدا گردیده و از حرکت باز مانده در حالی که دیگر دندان ها تحت تاثیر نیروی سیم به حرکت خود ادامه داده اند، ارتودنتیست نمی تواند براکت آن دندان را با همان سیم ضخیم بچسباند، پس باید سیم خود را چند سایز نرم تر نماید تا آن دندان بتواند بدون صدمه به وضعیت بقیه دندان ها برسد و هم سطح آنها شود. این کار یعنی طولانی شدن طول درمان و هم چنین پرداخت هزینه اضافی نیز برای بیمار به همراه دارد.

اولین چیزی که باید در آغاز درمان ارتودنسی بدانیم این است که روش تغذیه و نوع مواد غذایی و خوراکی که قبل از شروع ارتودنسی استفاده می کردیم را باید متناسب با درمان ارتودنسی تا حدودی تغییر بدهیم.
.

-بریس فلزی

ارتودنسی با براکت فلزی یا معمولی، پرکاربردترین و رایج ترین نوع ارتودنسی ثابت است. براکت فلزی نسبت به دیگر انواع براکت از مزایای بسیاری بر خوردار است مانند: قابل بازیافت بودن، استریلیزه بودن، مقاومت بالا، سایش کم و هزینه مناسب.
بریس فلزی نخستین تصویری است که با شنیدن واژه ارتودنسی به ذهن بسیاری از ما خطور می‌کند و براکت‌های فلزی کوچک سیم‌پیچی شده‌ای را که روی دندان‌های جلو قرار می‌گیرد، معادل با ارتودنسی می‌دانیم. بریس فلزی به این شکل است که سیم ظریفی از بین براکت‌ها می‌گذرد و هر یک از دو انتهای آن به باندهایی فلزی متصل است که روی دندان‌های آسیا بسته می‌شود. بریس‌های فلزی تهیه شده از استیل ضدزنگ با درجه بالا تا به امروز متداول‌ترین وسیله ارتودنسی ثابت محسوب می‌شود. باندهای فلزی بریس دور دندان‌های آسیا را در انتها دربر می‌گیرد و براکت‌های فلزی (نگین‌های) کوچک‌تر با سیمان به سطوح جلویی دیگر دندان‌ها چسبانده می‌شود. سیم فلزی باریک و فنری نیز در امتداد براکت‌ها کشیده می‌شود تا بتواند دندان‌ها را با اعمال نیرویی ملایم به محل درست هدایت کند. این سیم قوسی شکل با کش، بست‌های فلزی یا انواع دیگر گیره به براکت‌ها متصل می‌شود.

-براکت های فلزی دیمون یا سلف لیگیت

براکت های سلف لیگیت یکی از تازه ترین تجهیزات درمان ارتودنسی هستند که با استفاده از آن ها می توان مدت زمان درمان و درد ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش داد..
کش های دور براکت (اورینگ)، در براکت خودباز و بسته شونده دیمون به کار برده نمی‌شود، بنابراین بریس چندان جلب توجه نمی‌کند و تمیز کردن دندان‌ها آسان تر است. حذف شدن کش دور براکتها نیز به نوبه خود جمع شدن پلاک روی دندان را کاهش می‌دهد. براکت دیمون فشار لازم را از طریق فنری بسیار کوچک به سیم ارتودنسی اعمال می‌کند. که این فشار دندان‌ها را به آرامی به سمت موقعیت صحیح حرکت می‌دهد. هنگام استفاده از این براکت تعداد جلسات ارتودنسی کمتر بوده و بیمار راحت‌ تر است.

-بریس (براکت) سرامیکی

براکت های سرامیکی که به آن ها براکت های شفاف نیز گفته می شود، جایگزینی مناسب برای براکت های فلزی هستند. این نوع براکت ها غالبا از جنس سرامیک یا پلاستیک هستند. مهم ترین مزیت براکت های شفاف در مقایسه با براکت های فلزی، عدم جلب توجه آن می باشد؛ زیرا این نوع از تجهیزات با رنگ دندان هم خوانی معقولی دارند. به منظور هر چه کمتر دیده شدن براکت های سرامیکی از گره های فلزی سفید و گره های الاستیک شفاف استفاده می شود. اما ان چه که باید به آن توجه داشت این است که براکت های سرامیکی به نسبت براکت های فلزی حساس تر و شکننده تر هستند ؛ از همین رو خارج نمودن آن از دهان قدری زمان بر خواهد بود

-براکت های نامریی

در این روش، پس از بررسی وضعیت دندانی بیمار از سوی متخصص، پلاک هایی شفاف ساخته می شود که منحصرا به منظور درمان همان شخص، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

-براکت های لینگوال

براکت های لینگوال،از دیگر انواع براکت ها می باشند که بر خلاف سایر براکت ها در قسمت داخلی دندان ها قرار می گیرند. براکت های لینگوال عموما برای افرادی که تمایلی به دیده شدن ارتودنسی ندارند، مورد استفاده قرار می گیرد، از معایب بارز این براکت ها می توان به کم شدن قدرت مانور پزشک در درمان و بروز اختلال در تکلم بیمار اشاره کرد.

ارباط با تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت