مراقبت‌های حین ارتودنسی | رژیم غذایی و بهداشت ارتودنسی

مراقبت‌های حین ارتودنسی | رژیم غذایی و بهداشت ارتودنسی

مراقبت‌های حین ارتودنسی (بهداشت و رژیم غذایی ارتودنسی)

عناوین

ارتودنسی دندان بهترین درمان برای برای کجی، نامرتبی و بهم ریختگی دندان‌ها است. ارتودنسی از چند ماه تا چند سال زمان می‌برد. از آنجا که در این مدت وسایل ارتودنسی از جمله سیم و براکت‌ها به دندان‌ها می‌چسبند تا سبب حرکت آن‌ها شوند، احتمال گیر کردن ذرات مواد غذایی و در نتیجه ایجاد پوسیدگی افزایش می‌یابد. به همین خاطر با رعایت اصول بهداشتی و مراقبت‌های حین و بعد از ارتودنسی می‌توان، احتمال پوسیدگی دندان‌ها را کاهش داده و در انتهای دوره درمان ارتودنسی علاوه بر مرتب شدن دندان‌ها، سلامت آن‌ها نیز حفظ شده باشد.

مراقبت های حین ارتودنسی (روش صحیح مسواک سدن و نخ دندان کشیدن)

مراقبت‌های روزهای اول ارتودنسی (مراقبت هفته اول ارتودنسی)

در ابتدای درمان ارتودنسی مدت زمان کوتاهی طول می‌کشید تا بیمار به دستگاه‌های ارتودنسی در دهان خود عادت کند. احساس اندکی درد و نارحتی در روزهای اول درمان و بلافاصله بعد از تنظیم دستگاه‌ها طبیعی است. از آنجاکه دندان‌ها به فشار سیم‌کشی عادت ندارند، در دندان‌ها و اطراف لب‌ها و گونه‌ها درد یا ناراحتی مختصری را حس می‌شود که نشان دهنده شروع فرایند منظم شدن دندان‌ها است.

  • متخصص ارتودنسی برای تسکین درد و ناراحتی موم مخصوص ارتودنسی را در اختیار بیمار قرار می‌دهد تا بر روی بریس استعمال کند. این موم کمک می‌کند در مواقع مواجهه با تیزی یا هر گونه ناراحتی ناشی از دستگاه‌های ارتودنسی، کمی درد و ناراحتی بیمار کاهش پیدا کند.
  • شستشو با آب نمک گرم دو بار در روز التهاب و ناراحتی را تسکین می‌دهد.
  • برای دردهای اندک می‌توان طبق نظر دکتر از مسکن‌هایی مانند بروفن یا استامینوفن استفاده کرد.

مراجعات منظم در طول درمان ارتودنسی

یکی از مهمترین نکاتی که باید در طول دوره درمان با ارتودنسی رعایت شود، مراجعات حضوری منظم به کلینیک دندانپزشکی و چکاپ وضعیت دهان و دندان‌های بیمار توسط متخصص ارتودنسی است. در این جلسات که معمولاً ماهانه است، وضعیت سیم قوسی ارتودنسی، تنظیم بریس و نظارت بر پیشرفت کلی درمان انجام می‌شود. جدی گرفتن این جلسات و حضور در کلینیک طبق زمانبندی تعیین شده شرط لازم موفقیت درمان است. پس از هر جلسه تنظیم ناراحتی مختصری به دلیل تغییر وضعیت سیم و بریس ارتودنسی بروز می‌یابد که البته موقتی و طبیعی است.


رژیم غذایی ارتودنسی

عادت کردن به براکت‌های ارتودنسی نیازمند اعمال تغییراتی نیز در رژیم غذایی بیمار است که با رعایت این نکات می‌تواند دوره درمان ارتودنسی را بهتر گذرانده و در انتهای درمان، نتیجه مطلوب مورد نظر را به دست آورد. این مسئله از این جهت اهمیت دارد که برخی از مواد غذایی می‌تواند به براکت‌ها آسیب زده و یا حتی مشکلات دندانی ایجاد کند. در ادامه مواردی که از نظر تغذیه باید یک بیمار ارتودنسی رعایت کند به طور دقیق شرح داده شده است.

چه غذاهایی را در دوره ارتودنسی نخورید؟! (غذاهای ممنوعه ارتودنسی)

  • مواد غذایی بسیار شیرین (پر شکر): در دوره درمان با ارتودنسی مواد غذایی پرشکر باید محدود شوند. این مواد پتانسیل تجمع پلاک میکروبی را دارند. ترکیب شکر و پلاک سبب ایجاد اسید در دهان شده و در نهایت مشکلاتی از جمله پوسیدگی دندان‌ها، ایجاد لکه‌های سفید بر روی دندان و ایجاد تورم در لثه‌ها می‌شود. بنابراین بیمار باید این مواد غذایی را مصرف نکرده و یا بلافاصله بعد از خوردن آن‌ها مسواک کند.
  • غذاهای سفت: بدیهی است که خوردن و جویدن مواد غذایی سفت می‌تواند به براکت‌های چشبانده شده بر روی دندان‌ها آسیب برساند. در واقع گاز گرفتن و یا جویدن خوراکی‌های سفت می‌تواند باعث کج شدن و یا شکستن سیم و براکت ارتودنسی شود. از جمله این مواد غذایی می توان به یخ، پاپ کورن (ذرت بو داده)، نان خشک، ته دیگ، شکلات سفت، نارگیل، گوشه‌های خشک و برشته پیتزا، آجیل و خشکبار و میوه‌های سفت اشاره کرد.
  • غذاهای چسبنده: علاوه بر خودداری از مصرف مواد غذایی سفت، در دوره درمان ارتودنسی دوری از مواد غذایی چسبناک نیز اهمیت زیادی دارد. این نوع خوراکی‌ها ممکن است زیر براکت‌ها و داخل لثه گیر کرده و باعث تحریک شدید لثه شوند و حتی باعث کنده شدن برکت‌ها خواهند شد. از جمله مواد غذایی چسبناک می‌توان به آدامس، آبنات، پاپ کورن، تافی و شکلات‌های چسبنده و کلوچه اشاره کرد.
در ارتودنسی چی بخوریم و نخوریم
رژیم غذایی ارتودنسی (غذاهای ممنوعه ارتودنسی)
  • غذاهایی که باید با دندان‌های جلویی گاز گرفته شوند: برای خوردن مواد غذایی که باید گاز زده شوند، بهتر است ابتدا آن‌ها را به قطعات کوچک تقسیم کرده و با دندان‌های آسیای عقبی خوب بجوید. نمونه‌هایی از این مواد غذایی عبارتند از ساندویچ، سیب، هویج، گوشت دنده و گوشت‌های همراه با استخوان و نان‌های ضخیم مانند سنگک و بربری.
  • میوه‌های هسته دار و آجیل: برای خوردن میوه‌های هسته دار مانند آلبالو، هلو، گیلاس، زردآلو، گوجه سبز، خرما، زیتون و مواردی مشابه بهتر است ابتدا هسته آن را خارج کرده، میوه را به قطعات کوچک تقسیم کرده و بعد میل شود. زیرا هسته این میوه‌ها ممکن است به دستگاه‌های ارتودنسی آسیب شدیدی وارد کند. همچنین برای خوردن آجیل و تخمه هم باید ابتدا پوست آن را جدا کرده و بعد با دندان‌های عبی خورده شود.
  • نوشیدنی‌هایی مانند آب لیمو (ممکن است سبب آسیب به مینای دندان شود)، قهوه و چای (شیرین یا غیر شیرین)، نوشیدنی‌های قنددار، نوشیدنی‌های غیر الکی گازدار مانند سودا، کولا، اسپیرایت و … باید در دوره ارتودنسی کمتر مصرف شود.

چه غذاهایی در دوره ارتودنسی بخورید؟! (غذاهای نرم برای ارتودنسی)

در دوران ارتودنسی بهتر است بیشتر مواد غذایی نرم استفاده شود تا آسیبی به دستگاه‌های ارتودنسی وارد نشده و رعایت بهداشت دهان و دندان نیز ساده‌تر باشد. از جمله مواد غذایی نرم برای ارتودنسی عبارتند از: کره بادام زمینی، پنیر نرم، نودل، سوپ‌، پوره سیب زمینی، دسرهای ژله‌ای، نان نرم


بهداشت دهان و دندان حین ارتودنسی

صرف نظر از تلاش بیمار در تمیز نگه داشتن دندان‌ها در دوره قبل از ارتودنسی، تنها راهی که می‌توان مطمئن بود دندان‌ها در طول درمان ارتودنسی هم سالم و تمیز باقی می‌مانند، اهتمام در رعایت بهداشت دهان و دندان است. متخصصین ارتودنسی دندان‌های بیمار را صاف و مرتب می‌کنند، اما مراقبت از آن‌ها و وسایل ارتودنسی تنها به عهده خود بیمار است.

متخصص ارتودنسی در ابتدای درمان دستورات دقیقی را درباره نحوه صحیح مسواک زدن و حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها به بیمار آموزش می‌دهد تا با انجام این دستورات در پایان دوره درمان ارتودنسی علاوه بر مرتب شدن دندان‌ها، سلامت آن‌ها نیز حفظ شده باشد.

بهداشت ارتودنسی

بهداشت ارتودنسی ثابت و متحرک

  • ارتودنسی متحرک

پلاک ارتودنسی متحرک را می‌توان هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از دهان خارج کرد تا هم تمیز کردن دندان‌ها و هم تمیز کردن پلاک راحت‌تر شود. پلاک متحرک را باید با مسواک معمولی و خمیردندان تمیز کرد.

در رابطه با ارتودنسی متحرک نکته بسیار مهم همکاری بیمار در استفاده مداوم و منظم پلاک متحرک ارتودنسی است. زیرا در غیر اینصورت طرح درمان وی به درستی پیش نرفته و ممکن است زمان درمان ارتودنسی طولانی‌تر شود.

  • ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت به جلو یا در صورت انتخاب بریس لینگوال به پشت دندان‌ها متصل می‌شود. این نوع سیم کشی احتمال گیر کردن ذرات غذا در براکت‌ها را افزایش می‌دهد، بنابراین تمیز کردن آنها اهمیت مضاعفی می‌یابد که در ادامه تمام نکات مهم بهداشتی ارتودنسی ثابت ذکر شده است.

نقل قول دکتر داودیان درباره  اهمیت رعایت بهداشت در ارتودنسی
نقل قول دکتر داودیان متخصص ارتودنسی درباره اهمیت رعایت بهداشت در ارتودنسی

چرا تمیز کردن وسایل ارتودنسی اهمیت دارد؟

وسایل ارتودنسی عامل ایجاد پوسیدگی، لک شدن دندان‌ها یا بیماری لثه نیستند، اما گیر غذایی و انباشته شدن پلاک را افزایش می‌دهند. پوسیدگی و لک شدن دندان نتیجه فعالیت باکتری‌های موجود در پلاک دندان است که روی دندان جمع می‌شوند. اگر این ذرات به طور کامل از روی دندان پاک نشود، مشکلاتی مانند از بین رفتن کلسیم یا تغییر رنگ دندان و عفونت لثهبروز می‌یابد. لکه‌های دی کلسیفیکاسیون به صورتلکه‌های سفیدرنگی روی دندان ایجاد می‌شود که اگر بهداشت دهان و دندان ارتقا داده نشود در نهایت به پوسیدگی تبدیل می‌شوند. اگر چه دندان همه افراد به یک میزان مستعد پوسیدگی و لک شدن دندان نیستند، با این حال رعایت بهداشت دهان و دندان و رعایت توصیه‌های متخصص ارتودنسی از همان آغاز درمان بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها است.

عوارض تمیز نکردن بریس ارتودنسی

عوارض تمیز نکردن بریس ارتودنسی

کوتاهی در تمیز کردن بریس به پوسیدگی دندان، بیماری لثه و دیگر مشکلات جدی دهان و دندان منجر می‌شود، علاوه بر این که لک شدن دندان‌ها و جمع شدن جرم روی دندان‌ها ظاهری ناخوشایند به آنها می‌دهد و نفس نیز بدبو می‌شود. سهل انگاری در تمیز کردن بریس نیز زمان درمان را افزایش می‌دهد. اگر وضعیت دندان‌ها بسیار وخیم باشد، متخصص ارتودنسی به ناچار درمان را متوقف می‌کند، بریس را از دهان خارج می‌کند و منتظر می‌ماند که ابتدا دندان‌ها و لثه‌ها سلامت‌تر شوند.

مسواک زدن ارتودنسی

برای اینکه بیمار دوره درمان ارتودنسی مخصوصاً ارتودنسی ثابت با موفقیت پشت سر بگذارد و به دندان‌های زیبا و مرتب دست پیدا کند، رعایت بهداشت در این دوران اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. یکی از روش‌های مرسوم تمیز کردن دندان‌ها به صورت عمومی مسواک زدن است. جهت تمیزی بیشتر و موثیرتر با مسواک در دوران ارتودنسی حتماً لازم است نکاتی از جمله انتخاب مسواک و خمیر دندان مناسب و نحوه صحیح مسواک زدن را رعایت نمود.

مسواک زدن در حین ارتودنسی

انتخاب مسواک مناسب ارتودنسی

  • > مسواک معمولی نرم: مهمترین نکته در انتخاب مسواک مناسب برای ارتودنسی، میزان نرم بودن آن، و در مرحله بعد، اندازه و شکل دسته آن مهم خواهد بود. دو دلیل برای انتخاب مسواک نرم در طول درمان ارتودنسی وجود دارد:
  1. دسترسی آسانتر به نواحی مختلف از جمله بین دندان‌ها
  2. عدم تحریک و آسیب رساندن به لثه

علاوه بر این که هر مسواک نرمی که به اندازه کافی کوچک باشد می‌تواند انتخاب خوبی برای تمیز کردن دندان‌ها در طول ارتودنسی باشد، مسواک‌های متنوعی به صورت تخصصی نیز در این زمینه طراحی و به بازار عرضه شده‌اند.

مسواک ارتودنسی
  • > مسواک مخصوص ارتودنسی: این مسواک‌ها با هدف تمیز کردن دندان در حین ارتودنسی تولید شدند؛ به همین جهت به صورت دو سطحی دارای موهای بلندتر در لبه‌ها و موهای کوتاهتر در مرکز مسواک طراحی شدند. به این ترتیب نواحی زیر، اطراف و روی براکت‌های ارتودنسی بهتر تمیز می‌شود.
  • > مسواک بین دندانی (پروکسا براش): پرزهای سراسر این مسواک بسیار ظریف است. با مسواک بین دندانی می‌توان پشت و اطراف سیم ارتودنسی، بند، کش و براکت‌ها را کاملاً تمیز کرد.
  • > مسواک برقی: استفاده از مسواک برقی نیز مشکلی ندارد، به شرطی که پرزهای آن نرم باشد و از قدرت متوسط مسواک استفاده شود تا به براکت‌ها آسیب نزده و سبب لقی یا شکستگی براکت‌ها نشود.

انتخاب خمیر دندان مناسب ارتودنسی

خمیر دندان‌های حاوی فلوراید در بیشتر مواقع مناسب ترین انتخاب برای خمیردندان مخصوص ارتودنسی به شمار می‌آیند. دومین نوع موثر خمیر دندان ارتودنسی نمونه ضد پوسیدگی این نوع محصولات می‌باشد که در صورت استفاده مناسب به تنهایی مانع بروز پوسیدگی در دندان ارتودنسی شده می‌شود.

امروزه خمیر دندان‌هایی که شرایط فوق را داشته باشند برای راحتی شرایط تمیز کردن دندان‌ها خصوصاً در نوع ارتودنسی ثابت بسیار مناسب هستند. همانطور که اشاره شد می‌توان با رعایت اصول مسواک زدن دندان‌ها در دوره ارتودنسی و همین طور استفاده از خمیر دندان مناسب ارتودنسی کابوس پوسیدگی دندان و زرد شدن دندان پس از پایان درمان را به فراموشی سپرد.

ترکیبات به کار رفته در انواع خمیر دندان مناسب ارتودنسی به مقاومت دندان‌های محصورشده با سیم و براکت در مقابل باکتری و پلاک‌های دندانی بسیار کمک می‌کند. حرکت ملایم مسواک پوشیده شده از خمیر دندان مخصوص ارتودنسی بر روی دندان‌ها پس از هر وعده غذایی نسبتا ذرات جمع شده در دندان را پاکسازی می‌کند.

طبق مطالعات انجام شده، ۴۵% مصرف کنندگان خمیر دندان معمولی علایم بروز لکه‌های سفید را نشان دادند در حالی که این عدد در میان مصرف کنندگان خمیر دندان با فلوراید زیاد 34/6% بود.

روش صحیح مسواک زدن ارتودنسی

  • > مسواک را باید با زاویه 45 درجه بین دندان و براکت ارتودنسی قرار داده و با حرکات چرخشی اقدام به تمیز کردن آن‌ها نمود.
  • > نواحی بالا، پایین و روی براکت‌ها باید به دقت تمیز شوند.
  • > تمیز کردن نواحی پشت دندانی (زبانی) اهمیت ویژه‌ای دارد و باید با همان زاویه 45 درجه و حرکات چرخشی به خونبی این نواحی را تمیز نمود.
  • > سطح زبان نیز باید به صورت رفت و برگشت با مسواک تمیز شود تا از تجمع پلاک میکروبی بر روی آن جلوگیری شود.
  • > بعد از هر وعده غذایی و قبل از خوب حتماً مسواک زده شود (دو تا سه بار در شبانه روز).
  • > طول مدت مسواک کردن باید 4 تا 5 دقیقه باشد.
  • > نباید مسواک را با حرکات اره‌ای و محکم بر روی دندان کشید.
  • > در صورت عدم مسواک زدن بعد از غذا خوردن، حداقل باید آب را به خوبی در داخل دهن چرخاند و قرقره کرد.
  • > مسواک ارتودنسی زودتر از زمان معمول خراب می‌شود و باید با ریش ریش شدن موهای مسواک آن را تعویض نمود (تقریباً هر سه ماه یک بار).

مسواک زدن پلاک ارتودنسی متحرک در مورد ارتودنسی متحرک لازم است بیمار هر شب قبل از خواب سطوحی از پلاک که با مخاط در تماس است را با مسواک جداگانه و بدون خمیر دندان تمیز کند. این کار از ایجاد بوی بد و جمع شدن جرم در پلاک ارتودنسی متحرک جلوگیری می‌کند.

شیوه صحیح مسواک زدن در ارتودنسی

نقل قول دکتر داودیان درباره کشیدن نخ دندان در ارتودنسی
نقل قول دکتر داودیان درباره کشیدن نخ دندان در ارتودنسی

نخ دندان کشیدن ارتودنسی

مهم نیست نخ کشیدن چقدر سخت یا زمانبر است، دندان‌ها را باید هر شب بعد از مسواک زدن نخ بکشید؛ چرا که بریس و سیم کشی دندان گیر غذایی را به شدت افزایش می‌دهد و مسواک زدن این ذرات را خارج نمی‌کند.

  • > نواحی بین دندانی مخصوصاً در بیماران ارتودنسی توسط مسواک به تنهایی قابل تمیز کردن نیست. از این رو کشیدن نخ دندان به صورت روزانه و حداقل یک بار بعد از مسواک زدن و قبل از خواب در افراد تحت درمان ارتودنسی الزامی است.
  • > بهتر است از نخ دندان مومی استفاده شود زیرا احتمال گیر کردن و ریش ریش شدن آن کمتر است.
  • > باید انتهای نخ را دور انگشتان میانی دو دست پیچیده و آن را از زیر سیم ارتودنسی تا زیر لثه حرکت داده و خورده غذاها را بیرون آورد.
  • > هنگامی که بیمار برای اولین بار اقدام به کشیدن نخ دندان می‌‌کند، ممکن است لثه‌ها مقداری خونریزی داشته باشد ولی جای نگرانی نیست و این مسئله با دفعات مکرر نخ دندان کشیدن اصولی برطرف خواهد شد.
طرز صحیح کشیدن نخ دندان ارتودنسی

دهانشویه ارتودنسی

استفاده از دهانشویه مخصوصاً در طول درمان ارتودنسی مزایای زیادی دارد ولی مطمئناً جایگزینی برای مسواک و یا نخ دندان محسوب نمی‌شود. بهتر است بیمار برای استفاده از دهانشویه به عنوان یک روش بهداشتی مکمل در دوران درمان ارتودنسی، با متخصص ارتودنسی خود مشورت کرده و نوع مناسب دهانشویه از جمله دهانشویه آنتی باکتریال و حاوی فلوراید را انتخاب کند. در هنگام مصرف دهانشویه، معمولاً باید 30 ثانیه آن را در دهان نگه داشته و بدون قورت دادن آن بعد از گذشت مدت زمان ذکر شده، آن را به بیرون ریخت. همچنین بعد از مصرف دهانشویه بهتر است تا یک ساعت هیچ ماده غذایی خورده نشود.


موارد اورژانسی در درمان ارتودنسی

به غیر از درد و نارحتی موقتی که در زمان تنظیم بریس ارتودنسی برای بیماری بروز می‌کند، در سیار موارد و در صورت شکستن و یا آسیب دیدن دستگاه‌های ارتودنسی (موارد اورژانسی ارتودنسی) حتماً باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کرد. موارد اورژانسی ارتودنسی عبارتند از:

موارد اورژانسی مراقبت ارتودنسی (جابه جایی سیم و براکت ارتودنسی)
  • درآمدن و جابجایی سیم ارتودنسی: با حرکت دندان‌ها ممکن است سیم ارتودنسی از انتهای دهان بیرون بزند. در صورت احساس ناراحتی می‌توان به صورت موقتی با انتهای مسواک یا سر پاک کن مداد آن را به گونه‌ای خم کرد تا از لثه‌ها و گونه فاصله بگیرد. همچنین در صورت نیاز به بریدن سیم می‌توان با یک ناخنگیر کوچک آن را برید. در نهایت باید بیمار در اولین فرصت برای تنظیم مجدد سیم ارتودنسی با متخصص ارتودنسی مشورت کند.
  • کنده شدن براکت: در صورت عدم رعایت اصول مراقبتی از جمله رژیم غذایی ارتودنسی ممکن است براکت یا بند کنده شود. در چنین حالتی باید براکت یا بند کنده شده را نزد خود نگه داشته و به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کند.
  • گم شدن اورینگ یا لیگاچور فلزی: اگر اورینگ یا لیگاچور فلزی از جای خود درآمده یا گم شده باشند، لازم است بیمار با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرد. البته معمولاً در صورتی که بقیه اورینگ‌ها و لیگاچورها سرجایشان باشند، جای نگرانی نیست.
موارد اورژانسی مراقبت ارتودنسی (گم شدن اورینگ یا لیگاچور)
مراقبت ارتودنسی (گم کردن یا شکستن پلاک متحرک ارتودنسی)
  • شکستن پلاک متحرک: اجزاء فلزی یا پلاستیکی و پلاک‌های متحرک ممکن است بشکند یا دچار کجی شوند. در چنین مواردی پلاک در داخل دهان به درستی جای خود قرار نمی‌گیرد. در چنین مواقعی باید بیمار پلاک خود به همراه داشته و جهت ترمیم آن به متخصص ارتودنسی مراجعه کند.
  • خارج شدن سپریتور: بسیاری از بیماران در ابتدای درمان سپریتور گذاشته شده را گم می‌کنند. این مسئله نارحتی چندانی ندارد ولی بهتر است به متخصص ارتودنسی خود اطلاع دهید. مقداری درد بعد از گذاشتن سپریتور طبیعی است که اغلب با یک مسکن ساده قابل کنترل است. دقت داشته باشید که در ناحیه سپریتور نباید نخ دندان کشید چون باعث خارج شدن سپریتور می‌شود.
مراقبت ارتودنسی (گم شدن سپریتور ارتودنسی)

مشاوره حضوری با متخصص ارتودنسی در شمال تهران

اگر ساکن مناطقی همانند نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، جردن، شریعتی، میرداماد، پاسداران و سایر محله‌های این مناطق هستید و قصد مراجعه به یک مرکز تخصصی دندانپزشکی برای ارتودنسی در شمال تهران را دارید، می‌توانید به مطب شریعتی سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد، ساختمان پزشکان منظرنژاد، طبقه 3، واحد 11

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden

کلینیک شریعتی سیمادنت

مشاوره حضوری با متخصص ارتودنسی در غرب تهران

علاوه بر مناطق شمالی تهران، سیمادنت در غرب تهران نیز شعبه‌ای دیگر دارد و در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند صادقیه، ستارخان، مرزداران،جنت آباد، سعادت آباد یا حتی کرج هستید قصد مراجعه به یک مرکز تخصصی دندانپزشکی برای ارتودنسی در اطراف منزل خود را دارید، می‌توانید به مطب ستارخان سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، خیابان ستارخان، بین خیابان شادمهر و بهبودی، ساختمان پزشکان ستارخان، طبقه ۵

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden

کلینیک سیمادنت ستارخان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت