بهترین انواع خمیر دندان (ضد حساسیت، جرم گیر، سفید کننده): مزایا و مضرات

بهترین انواع خمیر دندان (ضد حساسیت، جرم گیر، سفید کننده): مزایا و مضرات

بهترین انواع خمیر دندان

عناوین

خمیر دندان جزء جدایی‌ناپذیری از برنامه رعایت بهداشت دهان و دندان است که به صورت خمیر، ژل یا پودر وجود دارد و کاربرد آن از بین بردن پلاک یعنی فیلم باکتریایی است که روی دندان‌ها و لثه‌ها جمع می‌شود. خمیردندان قدرت تمیزکنندگی و شستشوی مکانیکی مسواک را افزایش می‌دهد.


انواع خمیردندان

خمیردندان ضد پوسیدگی

این نوع خمیردندان حاوی ترکیبات فلورایدی مانند سدیم فلوراید (NaF)، فلوراید قلع (SnF2 ) یا مونوفلوئورو فسفات (MFP2) است. اگر غلظت فلوراید 1000 ppm (ذره در میلیون) یا بیشتر باشد، خمیردندان به جلوگیری از پوسیدگی کمک می‌کند.

بهترین انواع خمیر دندان (ضد حساسیت، جرم گیر، سفید کننده): مزایا و مضرات

خمیردندان ضد حساسیت

مواد فعال تشکیل دهنده این نوع خمیردندان علائم ناشی از حساسیت عاج دندان را به دو طریق کاهش می‌دهد. نخست این که واکنش نورون‌ها به محرک درد را متوقف می‌کند و دوم این که توبول‌های عاجی دندان را مسدود می‌کند.

خمیردندان ضد حساسیت

خمیردندان ضد پلاک

این نوع خمیردندان از جمع شدن پلاک جلوگیری می‌کند و با کاهش دادن اثرهای سم باکتریایی روی بافت‌های اطراف دندان احتمال بروز بیماری‌های لثه را پایین می‌آورد. خمیردندان‌های ضد پلاک مختلفی حاوی مواد فعال تشکیل دهنده گوناگون در بازار در دسترس است.

خمیردندان ضد پلاک

خمیردندان سفید کننده

این نوع خمیر دندان حاوی مواد ساینده‌ای است که دندان‌ها را با زدودن لکه‌ها از روی سطح دندان، سفید و درخشان می‌کند. اثر استفاده درازمدت از خمیردندان سفید کننده هنوز مشخص نشده است.

خمیردندان سفید کننده

مواد تشکیل دهنده خمیردندان

بیایید با هم خمیردندان را به اجزاء تشکیل دهنده آن تجزیه کنیم:

فلوراید

فلوراید به تنهایی هیچ تاثیری بر تمیز کردن دندان ندارد، اما به از بین بردن پلاک کمک می‌کند که به صورت فیلم باکتریایی هر روز روی دندان‌ها و لثه‌ها جمع می‌شود. ماندن پلاک روی دندان‌ها بیماری لثه و پوسیدگی دندان را در پی دارد. فلوراید با تقویت مینای دندان‌ از پوسیدگی جلوگیری می‌کند.

فلوراید

کف

سولفات لاریل سدیم یا صابون بافتی انبوه و خامه‌مانند دارد و احساس تمیز شدن را ایجاد می‌کند. با این حال مواد فعال در سطح کف خمیردندان کافی نیست تا طعم ناخوشایندی را که روی دندان‌ها ایجاد می‌شود از بین ببرد. اگر این حباب‌ها پاک شود، خواهید دید که بافت ظریف لثه زیر آن‌ها نیز ساییده و خون‌آلود شده است.

کف

ذرات ساینده

در اکثر خمیردندان‌ها از سیلیکای آبپوشی شده به عنوان عامل ساینده دندان‌ها استفاده می‌شود، به احتمال زیاد در بسته‌های “غیر قابل خوردن” با این دانه‌های ریز تسبیح‌مانند برخورد کرده‌اید. سیلیکا با توجه به اندازه و شکل ذرات، ماده‌ی سفید کننده اکثر خمیردندان‌ها است. اما خمیردندان سفید کننده نمی‌تواند دندان‌ها را به اندازه عمل جرم‌گیری توسط متخصص سفید و درخشان کند، چون فقط سطح دندان‌ها را تمیز کند.

حساسیت‌زداها

با افزودن نیترات پتاسیم یا فلوراید قلع به خمیر دندان حساسیت دندان‌ها به سرما، گرما، شیرینی یا ترکیبی از این محرک‌ها کاهش می‌یابد. البته چنانچه بیمار از دندان درد رنج ببرد، خمیر دندان ضدحساسیت درمانی موقتی است.

حساسیت‌زداها

کنترل کننده جرم

اگر خمیردندان طعم تند و سوزاننده‌ای دارد، احتمالاً حاوی تتراسدیم پیروفسفات یعنی ماده‌ای است که اجازه نمی‌دهد نمک‌های کلسیم فسفات (جرم) پشت دندان‌های پیشین فک پایین جمع شود. یکی از مشکلات خمیردندان‌های جرم‌گیر این است که ماده فعال برای موثر بودن باید در شوینده (دترجنت) قوی‌تر از حد متعارف حل شود، به همین دلیل استفاده از این نوع خمیردندان برای دندان‌های حساس به pH بالا مناسب نیست.

کنترل کننده جرم

تری کلوزان

این ماده ضدمیکروبی عفونت‌های بین لثه و دندان را کاهش می‌دهد. اضافه کردن تری کلوزان به خمیردندان نیز مانند فلوئور هر چند ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد، اما سودمندی آن بر مضر بودنش غلبه می‌کند.

تری کلوزان

دلیل مضر بودن خمیردندان

اجازه دهید این نکته را همین ابتدا روشن کنیم که مشکل از خمیردندان نیست، این شما هستید که آن را درست مصرف نمی‌کنید. تاثیرگذاری خمیردندان تابعی از شیوه استفاده شما است.به خاطر داشته باشید که خمیردندان در وهله نخست فراورده‌ای زیبایی است و به خودی خود دندان‌ها را تمیز نمی‌کند.

دلیل مضر بودن خمیردندان

استفاده بیش از حد

خمیردندان را به اندازه نخود روی مسواک قرار دهید. کف بیش از حد اجازه نمی‎دهد محل قرار گرفتن دندان‌ها را ببینید.

وقت نگذاشتن برای مسواک زدن

حداقل دو دقیقه برای مسواک زدن وقت بگذارید. اگر مسواک زدن را سرسری بگیرید و حتی دو دقیقه زمان برای آن صرف نکنید، مطمئن باشید که تمام سطوح را تمیز نخواهید کرد. خوش‌بو شدن دهان لزوماً به معنای تمیز شدن دندان‌ها نیست.

توجه نکردن به تمام دندان‌ها

برخی افراد در مدت دو دقیقه چند بار چهار بخش از دندان‌ها را چند بار مسواک می‌زنند، اما به شصت درصد بقیه هیچ توجهی نمی‌کنند. دقت کنید که مسواک باید با تمام دندان‌ها تماس داشته باشد، چون سایش حاصل از مسواک است که دندان‌ها را تمیز می‌کند و صرف قرار گرفتن خمیردندان روی آن تاثیری در تمیزی ندارد. پلاک زائده‌ای است که باید آن را بسابید تا از روی دندان جدا شود. هیچ دهانشویه، خمیردندان، ژل، کرم یا پودری نمی‌تواند جایگزین توجه شما به تک تک دندان‌ها و دقت در مسواک زدن بشود.

راه‌حل

راه ‌حل بسیار ساده است، از هر چه دوست دارید، استفاده کنید. اگر مزه خمیردندان را دوست داشته باشید و با مصرف آن احساس خوشایند تمیزی به شما دست بدهد، بیشتر و طولانی‌تر مسواک می‌زنید، احساس بهتری دارید و سالم‌تر خواهید بود.

راه‌حل

می‌توانید از جوش شیرین، روغن نارگیل یا خمیردندان طعم‌دار مورد علاقه خود یا حتی آب خالی استفاده کنید. نکته مهم چند بار مسواک زدن در روز به روش صحیح است.

 


پیشرفت جدید در مواد تشکیل دهنده خمیردندان و محکم شدن دندان ها

BioMinF بعنوان ماده جدید تشکیل دهنده خمیردندان که توسط دانشگاه کوئین مری لندن ارائه شده است، تکنولوژی جدیدی جهت بازسازی ساختار دندان ارائه می کند. این تکنولوژی سبب می شود میلیون ها نفر در سراسر جهان که دندانهایشان مستعد پوسیدگی و افزایش حساسیت است، آسودگی خاطر پیدا کنند.

ماده جدیدی که در ترکیب خمیردندان معرفی شده است،‌ موادمعدنی از دست رفته از مینای دندان را هنگامی که شما خواب هستید در جای خود قرار می دهد و به این صورت از پوسیدگی جلوگیری کرده و افزایش حساسیت دندان را درمان می کند.
BioMinF بعنوان ماده جدید تشکیل دهنده خمیردندان، تکنولوژی جدیدی جهت تعمیر و بازسازی ساختار دندان ارائه می کند. این تکنولوژی سبب می شود میلیون‌ها نفر در سراسر جهان اعم از کودکان و بزرگسالان که مستعد پوسیدگی و افزایش حساسیت دندانی هستند، آسودگی خاطر پیدا کنند.
پوسیدگی دندانی شایع‌ترین بیماری در سراسر جهان است و اکثریت بزرگسالان در طول زندگی خود درجاتی از حساسیت دندانی را تجربه می کنند. پوسیدگی دندانی، ‌مهم ترین دلیل بستری شدن کودکان در بیمارستان است و بین 90-60 درصد کودکان محصل را متأثر می‌سازد.
تخمین زده میشود که پوسیدگی و افزایش حساسیت دندانی، 13/5 میلیون نفر را در بریتانیا تحت تأثیر قرار می‌دهد.

خمیردندان‌هایی که حاوی BioMinF هستند،‌ قادرند در مدت زمان 12-8 ساعت و با روندی آهسته، یون‌های کلسیم، فسفات و فلوراید آزاد کنند. این امر سبب می‌شود که موادمعدنی هیدروکسی آپاتیت دوباره ساخته شوند، ‌به ساختار دندان استحکام ببخشند و از آن محافظت کنند. آزادسازی آهسته فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی نقش دارد.


افزایش کارآیی خمیر دندان با خاصیت آنتی باکتریال

مصرف منظم خمیر دندان‌­های فلوراید دار که حاوی تریکلوزان، تریکوزان خاصیت آنتی باکتریال دارد، و کوپلیمر، جهت جلوگیری از شسته شدن تریکلوزان توسط بزاق، هستند در مقایسه با خمیر دندان­های فلوراید دار که عناصر پیش گفته را در ترکیب خود ندارند سبب کاهش پوسیدگی دندان، کاهش پلاک دندانی، کاهش التهاب و خونریزی لثه می­شوند.

این نتایج حاصل یافته­های مطالعه مروری کتابخانه کوکران Cochrane library است.

فیلیپ رایلی، پژوهشگر دانشگاه منچستر انگلستان و یکی از نویسندگان مطالعه مذکور می­گوید: “ما کاملا اطمینان داریم که افزودن تریکوزان وکوپلیمر به خمیر دندان­های فلورایدار، سبب افزایش فواید این خمیر دندان­ها خواهد شد که پلاک دندانی کمتر، التهاب و خونریزی کمتر و نیز کاهش پوسیدگی دندانی از آن جمله است.

وی می­افزاید: ” ما نمی­دانیم که از نقطه نظر بالینی، این اثرات تا چه اندازه مهم است.”

پوسیدگی دندان و التهاب لثه از عوامل اصلی از دست رفتن دندان هستند. پلاک دندانی به پوسیدگی دندانی و التهاب لثه می انجامد. پلاک به لایه نازکی از باکتری­ها و میکروب­ها گفته می­شود که روی سطح دندان شکل می­گیرد. چنانچه التهاب لثه و پوسیدگی دندانی درمان نشوند به پریودونتیت ختم خواهند شد. پریودونتیت به بیماری پیشرفته لثه گفته می­شود که سبب درد و لقی دندان­ها می­شود.


مشاوره حضوری برای کاشت دندان با ایمپلنت اشترومن در شمال تهران

اگر ساکن مناطقی همانند نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، جردن، شریعتی، میرداماد، پاسداران و سایر محله‌های این مناطق هستید و قصد مراجعه به یک مرکز تخصصی ایمپلنت در شمال تهران را دارید، می‌توانید به مطب شریعتی سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد، ساختمان پزشکان منظرنژاد، طبقه 3، واحد 11

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden

کلینیک شریعتی سیمادنت

مشاوره حضوری با بهترین متخصص ایمپلنت اشترومن در غرب تهران

علاوه بر مناطق شمالی تهران، سیمادنت در غرب تهران نیز شعبه‌ای دیگر دارد و شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حضوری و نیز انجام انواع خدمات درمانی و مشاوره جهت ایمپلنت به شعبه ستارخان سیمادنت مراجعه کنید. در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند صادقیه، ستارخان، مرزداران،جنت آباد، سعادت آباد یا حتی کرج هستید قصد مراجعه به یک مرکز ایمپلنت در اطراف منزل خود را دارید، می‌توانید به مطب ستارخان سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، خیابان ستارخان، بین خیابان شادمهر و بهبودی، ساختمان پزشکان ستارخان، طبقه ۵

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden

کلینیک سیمادنت ستارخان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت