لکه دندان | علت و درمان | سفید، قهوه‌ای، زرد و خال سیاه

لکه دندان | علت و درمان | سفید، قهوه‌ای، زرد و خال سیاه

علت و درمان لکه سفید، قهوه‌ای، زرد و خال سیاه روی دندان

عناوین

فهرست مطالب لکه دندان ، علت و درمان | سفید، قهوه‌ای، زرد و خال سیاه

لکه‌های روی دندان معمولاً به دو دسته خارجی و داخلی تقسیم می‌شود. لکه‌ها معمولاً فقط زیبایی دندان‌ها را خدشه‌دار می‌کند، اما سیاه شدن یک دندان گاهی نشان دهنده مردن دندان (فاسد شدن بافت دندان) است، به ویژه اگر دندان سابقه آسیب دیدن و یا عفونت کردن داشته باشد. لکه شدن دندان همیشه نتیجه مصرف خوراکی‌های رنگی نیست. برخی افراد به دلیل مصرف دارو، فلوراید، توتون، بالا رفتن سن یا آسیب دیدن دندان مستعد لکه شدن دندان هستند. دندانپزشک باید دندان تغییر رنگ داده را معاینه و ضرورت درمان عصب کشی (روت کانال) را تعیین کند. رفع لکه‌های داخلی معمولاً ممکن نیست و این نوع لکه‌ها را باید با ونیر و باندینگ پوشاند. سفید کردن (بلیچینگ) طولانی مدت گاهی لکه‌های داخلی را کم‌رنگ‌تر می‌کند.

اولین و مهمترین گام در درمان و رفع لک‌های دندان، تشخیص علت و جلوگیری از پیشرفت و بروز مجدد آن در آینده است. بعد از تشخیص علت، مهمترین بخش، رفع مشکل دندان، مثلا پوسیدگی دندان با پر کردن و شکستگی دندان با ترمیم و باندینگ است. پس از این مرحله، متخصصین ما در کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت، اقدام به درمان زیبایی با استفاده از تکنیک‌های مختلفی مانند بلیچینگ یا روکش‌های زیبایی دندان مانند ونیر می‌کنند. درمان زودهنگام مشکل دندان، به حفظ دندان شما کمک می‌نماید، به همین جهت، متخصصین ما به بیماران خود توصیه می‌کنند که حداقل سالی دوبار برای کنترل وضعیت دندان خود به دندانپزشک مراجعه نمایند. برای مشاوره یا رزرو نوبت برای چک‌آپ و تشخیص علت لکه‌های روی دندان خود می‌توانید با متخصصین ما از طریق شماره 26710760 66520980 در تماس باشید یا از طریق تلگرام سوالات خود را مطرح فرمایید.

انواع لک دندان

لک‌های دندان به سه نوع اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • خارجی: این نوع لکه نتیجه آسیب دیدن لایه خارجی دندان یا مینا است.
  • داخلی: این نوع لکه نتیجه تیره یا زرد شدن ساختار داخلی دندان یا عاج است.
  • لکه‌های ناشی از بالا رفتن سن: علت ایجاد این نوع لکه ترکیبی از عوامل داخلی و خارجی است.

علت ایجاد لکه‌های مختلف روی دندان

دندان‌ها به دلایل مختلفی تیره و بدرنگ می‌شوند. در ادامه علل لکه شدن دندان را توضیح می‌دهیم.

علت ایجاد لکه‌های مختلف روی دندانلکه‌های خارجی

لکه‌های زرد رنگ

  • غذا و آشامیدنی: قهوه، چای و بعضی از میوه‌ها و سبزیجات
  • استعمال دخانیات: سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو دندان را لک می‌کند.
  • کوتاهی در رعایت بهداشت دهان و دندان: اگر به حد کافی و به روش صحیح مسواک نزنید و به روش صحیح نخ دندان نکشید، پلاک و مواد لکه کننده دندان مانند قهوه و توتون روی دندان باقی می‌ماند و دندان لک می‌شود.
  • دارو: لکه شدن دندان از عوارض جانبی بعضی داروها است: آنتی بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین و داکسی سایکلین باعث تغییر رنگ دندان‌های کودکانی می‌شود که زیر 8 سال دارند و دندان‌هایشان هنوز در حال رشد است. دهانشویه‌های حاوی کلروهگزیدین و ستیل پیریدینیوم کلراید باعث لک شدن دندان‌ها می‌شود. آنتی هیستامین‌ها، داروهای ضدروان پریشی و داروهای فشار خون نیز باعث لکه شدن دندان می‌شود.
  • بالا رفتن سن: لایه بیرونی مینای دندان به موازات افزایش سن ساییده می‌شود و رنگ زرد عاج را به نمایش می‌گذارد. به علاوه دندان با بالا رفتن سن عاج بیشتری ذخیره می‌کند و در نتیجه پالپ کوچک‌تر می‌شود. به این ترتیب شفافیت دندان کاهش می‌یابد و دندان تیره‌تر دیده می‌شود.

لکه‌های قهوه‌ای

  • پوسیدگی دندان: اهمال در مسواک زدن و نخ کشیدن به پوسیدگی دندان می‌انجامد. پوسیدگی دندان باعث ایجاد لکه‌های سفید، زرد یا سیاه روی دندان می‌شود.
  • فلوروسیس: دریافت بیش از اندازه فلوراید از منابع محیطی (غلظت بالای فلوراید در آب آشامیدنی) یا زیاده‌روی در مصرف آن (اعمال فلوراید روی دندان، دهانشویه، خمیردندان و مکمل‌های خوراکی فلوراید) باعث لک شدن دندان می‌شود.
  • بیماری: بیماری‌های تاثیرگذار بر تشکیل مینا و عاج دندان لکه شدن دندان را در پی دارد. درمان بعضی عارضه‌ها نیز به لک شدن دندان منجر می‌شود. برای مثال یکی از عوارض شیمی‌درمانی و پرتودرمانی سر و گردن لکه شدن دندان است. عفونت‌های خاص دوران بارداری نیز به دلیل تاثیر بر رشد مینا به لکه شدن دندان‌ها می‌انجامد.
  • ترمیم‌های دندان: بعضی از ترمیم‌ها مانند روکش، اینله/ انله و ونیر گاهی موفقیت‌آمیز نیست یا از بین می‌رود، در نتیجه لکه‌های زرد، قهوه‌ای، خاکستری و حتی سیاهی روی دندان‌ها ایجاد می‌شود.

لکه‌های داخلی

  • ژنتیک: مینای دندان‌های برخی افراد به طور طبیعی سفیدتر یا ضخیم‌تر است.
  • آسیب دیدن: دندان لب‌پر شده، شکسته یا ترک خورده به دلیل آسیب دیدن مینا یا از بین رفتن عصب تغییر رنگ می‌دهد. برای مثال آسیب ناشی از سقوط و زمین خوردن فرایند تشکیل مینا را در خردسالانی مختل می‌کند که دندان‌هایشان هنوز در حال رشد است. آسیب دیدن دندان باعث لک شدن دندان‌های بزرگسالان نیز می‌شود.
  • مواد دندانپزشکی: بعضی از مواد به کار برده شده در دندانپزشکی مانند ترمیم‌های آمالگام، به ویژه مواد حاوی سولفید نقره رنگ خاکستری ـ سیاه به دندان می‌دهد.

درمان لکه دندان

روش‌های درمان لکه‌های دندانی به علت و نوع لکه‌ها بستگی دارد و موارد زیر را دربر می‌گیرد:

از بین بردن لکه‌های خارجی

لکه‌های خارجی دندان چون لکه‌هایی روی لایه خارجی دندان هستند، ساده‌ترین نوع لکه‌های دندانی هستند که با روش‌ها و تکنیک‌های مختلف بلیچینگ (سفید کردن دندان) قابل برطرف کردن هستند و برای دندان‌های با لک بیشتر از بلیچینگ حرفه‌ای در کلینیک دندانپزشکی استفاده می‌شود.

سفید کردن دندان (بلیچینگ)

سفید کردن دندان یا بلیچینگ یکی از درمان‌های متداول دندانپزشکی است. عامل‌های اکسید کننده مانند پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید برای روشن کردن سایه افتاده شده روی دندان به کار برده می‌شود؛ این عامل‌ها رنگدانه‌های لکه کننده‌ی موجود در سطح مینای دندان را اکسید ( سفید) می‌کنند. عامل اکسیداسیون در خلل و فرج ساختار کریستالی میله مانند مینا نفوذ می‌کند و لکه‌های درخشان داخلی را اکسید می‌کند. لایه زیر مینا، یعنی عاج نیز به مرور زمان سفید می‌شود.

سفید کردن دندان (بلیچینگ)

سفید کردن دندان با ژل به دو روش اصلی انجام می‌شود، در یک روش از ژل با غلظت بالای عامل‌های سفید کننده و در روش دیگر از ژلی با غلظت پایین‌تر استفاده می‌شود.

  • بلیچینگ با غلظت بالا: عامل اکسید کننده در غلظت بالا با استفاده از تری‌های سفارشی به مدت کوتاهی روی دندان قرار داده می‌شود تا دندان سفید شود.
  • عمل بلیچینگ در مطب با استفاده از لایه محافظی سفت شونده با نور: دندانپزشک ژل را با احتیاط روی لثه‌ها و پاپیلا (نوک لثه‌ها بین دندان‌ها) می‌زند تا احتمال سوختگی بافت‌های نرم با مواد شیمیایی را به حداقل برساند.
  • بلیچینگ با غلظت پایین: کارآمدی این روش بسیار کمتر است و معمولاً فقط در خانه انجام می‌شود ماده سفید کننده با غلظت پایین بدون نسخه به صورت نوارهایی به فروش می‌رسد که حاوی غلظت پایینی از ماده سفیدکننده است و باید مدت طولانی‌تری روی دندان قرار داده شود.

از بین بردن لکه‌های داخلی دندان

از آنجایی‌که این نوع تغییر رنگ دندان به دلیل تغییرات در ساختار درونی دندان اتفاق می‌افتد، از بین بردن لکه های ذاتی، تقریباً غیرممکن است. بنابراین دو روش بیشتر برای رفع این مشکل وجود ندارد، روش اول، سفید کردن دندان مرده یا سفید کردن دندان از داخل است که در مواردی که دندان عصب‌کشی شده باشد و آمالگام منجر به تیرگی رنگ دندان شده باشد، انجام می‌گیرد. دوم روکش زیبایی ونیر روی دندان از دست رفته.

سفید کردن دندان مرده (سفید کردن دندان از داخل)

تکنیک بلیچینگ از داخل (بلیچینگ دندان مرده) می‌تواند برای سفید کردن درون یک دندان مرده طی فرآیند عصب‌کشی مورد استفاده قرار گیرد. به این منظور مخلوطی از مواد سفید کننده (معمولاً مخلوط سدیم پر بورات و هیدروژن پر اکسید) به مدت کوتاهی درون فضای ریشه دندان تیره شده قرار می‌گیرد. واکنش شیمیایی این مواد، دندان را از داخل سفید می‌کند.

روکش زیبایی ونیر

چون لکه‌های ذاتی، لکه‌هایی در ساختار درونی دندان هستند، ونیر که روکشی نازک و دست ساز از مواد کامپوزیتی یا سرامیکی است برای پوشش سطح خارجی دندان تغییر رنگ داده مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای قرار دادن آن روی دندان، بخشی از سطح خارجی دندان تراش و صیقل داده می‌شود تا روکش ونیر که از روی قالب دندان د ر آزمایشگاه تهیه شده بتواند روی آن قرار گیرد.

روکش زیبایی ونیر

باندینگ

باندینگ روشی است که در آن مواد همرنگ دندان روی آن اعمال می‌شود و با نور مخصوص سفت می‌شود. نور در نهایت باعث پیوند یافتن مواد به دندان می‌شود. باندینگ لکه‌های روی دندان را می‌پوشاند و لبخند را زیباتر می‌کند.

باندینگ

پیشگیری از لکه شدن دندان

  • با ایجاد چند تغییر ساده در سبک زندگی می‌توان از لکه شدن دندان‌ها جلوگیری کرد. برای مثال اگر قهوه نوشیدنی مورد علاقه شماست و یا سیگاری هستید، سعی کنید میزان مصرف خود را کاهش دهید یا سیگار را ترک کنید.
  • همچنین با مسواک زدن و نخ کشیدن منظم بهداشت دهان و دندان خود را ارتقاء دهید. هر 6 ماه یک بار نیز برای معاینه و جرم‌گیری دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • اگر رنگ دندان‌هایتان بدون هیچ دلیل مشخصی تغییر کرد، رنگ دندان علی‌رغم رعایت بهداشت دهان و دندان به رنگ اولیه برنمی‌گردد. اگر بدرنگ شدن دندان با علائم دیگری همراه بود، حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید.

ارباط با تلگرام

نظرات :  
  • گلروخ گفت:

    ببخشید من چند سال پیش دندانمو پر کرده بودم یکماه پیش یه تیکه ازش شکست اما درد خاصی نداشتم دیشب درد گرفت و امروز رفتم دندان پزشکی وقتی فهمید دردم دائمی نیست به سردی و گرمی هم حساس نیست گفت عصب کشی نمیخواد ترمیمش کن خودش متخصص عصب کشی بود اما وسطای کارش فهمیدم داره عصب کشی میکنه و وقتی بهش گفتم چرا گفت پوسیدگی نزدیک عصب بود بهتر بود عصب کشی شه
    الان ازتون سوال دارم امکانش هست که نیاز به عصب کشی نداشته باشه و میتونم ازش شکایت کنم؟ من نوزده سالمه

    • کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام
      برای معاینه دقیق تر باید نزد متخصص دندانپزشک معاینه شوید، جهت دریافت مشاوره بهتر به واتساپ سیمادنت پیام ارسال نمایید.
      با سپاس
      کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت

  • غزل گفت:

    سلام ببخشید من پارسال وسط دندون جلوییم یهویی یه لکه ی کوچیک سیاه اومد. همیشه هم مسواک میزنم به نظرم بخاطر ژنتیک باشه. 15 سالمم هست فقط. اصلا هم درد نمیکنه. خواستم بپرسم اگه بخوام برم دندون پزشکی که برش دارم ، چطوری این کارو میکنن؟ میتراشنش؟؟؟

    • کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام
      عوامل زیادی جهت ایحاد لکه روی دندان وجود دارد، که یکی از این عوامل پوسیدگی و یا جرم دندان می باشد، بنابراین باید به متخصص دندان پزشک مراجعه نمایید. همچنین جهت بررسی دقیق تر به واتساپ سیمادنت پیام ارسال نمایید و مقاله زیر را در خصوص لکه روی دندان مطالعه نمایید.
      با سپاس
      کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت

  • Sharifi گفت:

    سلام خسته نباشید
    من دندونمو روکش کردم یکم بلندی داشت دکتر گفت بیار درست کنم الان روی دندون روکش یه لکه سیاه افتاده بعد از اینکه کوتاه کرد اینطوری شد چیکار باید کنم؟

    • کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام
      لطفا به متخصص دندانپزشک مراجعه نمایید همچنین جهت دریافت مشاوره دقیق تر به واتساپ سیمادنت پیام ارسال نمایید.
      با سپاس
      کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت

  • امیررضا انوری گفت:

    سلام،
    آیا موارد زیر می تواند به تحلیل رفتن مینای دندان و ایجاد لکه های قهوه ای شود؟
    ۱_ درمان ارتودنسی
    ۲_ محکم مسواک زدن

    • کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام
      به عقب نشینی لثه، و پیداشدن ریشه دندان تحلیل لثه گفته می شود، از عوامل ایجاد تحلیل لثه، بیماری های لثه ، محکم مسواک زدن، عدم رعایت بهداشت دهان، دندان قروچه، همچنین کج بودن و نامرتب بودن دندان ها می باشد، لذا جهت دریافت مشاوره دقیق تر به واتساپ سیمادنت پیام ارسال نمایید و مقاله زیر را در خصوص تحلیل لثه مطالعه نمایید.
      با سپاس
      کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت

  • Shari گفت:

    من یه چند وقتیه که دو تا خال قهوه روی دو تا دندونم افتاده
    خیلی هم کوچیکن اندازه یه نقطه اصلا هم درد نداره
    خاله هام میگن کلا دندون ها رو میکشن و دندون جدید میکارن و یه مدت دندون نخواهم داشت چون یکی از دوستاشون اینجوری بوده
    و من ۱۵ سالمه
    چجوری این از بین میره

    • کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام
      یکی از دلایل ایجاد لک، استفاده طولانی مدت از از نوشابه، و نوشیدنی های گاز دار، کشیدن سیگار و… می باشد، که در بیشتر مواقع با انجام جرمگیری این لکه ها از بین می رود اما برای مشاوره دقیق تر لطفا به متخصص دندانپزشک مراجعه نمایید همچنین می توانید عکس های دندان خود را به واتساپ سیمادنت ارسال نمایید.
      با سپاس

  • ... گفت:

    سلام
    من ۱۴سالمه ولی از ۸سالگی یه لکه زرد روی داندانم ظاهر شد باید چیکار کنم تا بره؟

    • کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام
      لطفا به متخصص دندانپزشک مراجعه نمایید .

  • فاطمه گفت:

    سلام من روی دندون های تمیز هست و لکه ای نیست و یک بار هم جرم گیری کردم ولی چون دندون هام خیلی به هم چسبیده هستن بینشون لکه های زردی هست با اینکه مدام مسواک و نخ دندون میکشم بازم اون لکه های زرد هست. اگه دوباره برم جرم گیری میتونن بین دندون هارو هم جرم گیری کنند یا نه؟

    • سلام
      این مورد نیاز به بررسی دقیق‌تر توسط متخصص دندانپزشک به صورت حضوری دارد.

      راه‌های ارتباط با کلینیک سیمادنت:
      کلینیک سیمادنت شریعتی : ۲۶۷۱۰۷۶۰
      کلینیک سیمادنت ستارخان : ۶۶۵۲۰۹۸۰
      شماره موبایل واتساپ مطب : 09371357373

  • سحر گفت:

    سلام
    من از وقتی یادمه روی دندون های جلوی دهان لکه های قهوه ای زرد رنگ هستش همه میگن واسه خاطر ابه منطقس
    الان هیفده سالمه
    چطور میتونم واس همیشه از بین ببرمشون؟

    • سلام
      این مورد نیاز به بررسی دقیق‌تر توسط متخصص دندانپزشک به صورت حضوری دارد.

      راه‌های ارتباط با کلینیک سیمادنت:
      کلینیک سیمادنت شریعتی : ۲۶۷۱۰۷۶۰
      کلینیک سیمادنت ستارخان : ۶۶۵۲۰۹۸۰
      شماره موبایل واتساپ مطب : 09371357373

  • سارا گفت:

    سلام
    من تا چند سال قبل به بهداشت دندون هام نمیرسیدم
    بخاطر همین روی دوتا از دندون های آخری فک پایینم لک های قهوه‌ای اومده و روی دو تا دیگه به اندازه‌ی یک نقطه..
    و بعد از ارتودنسی این اتفاق افتاد
    من جدیدا خیلی زیاد روی بهداشت و زیبایی دندون هام حساس شدم روزی ۳ بار خیلی خوب مسواک میزنم و نخ دندون میکشم.. دو ماه پیش عکس از دندون هام گرفتم و دکتر گفت هنوز پوسیدگی به آج؟ نرسیده واسه همین فعلا پر کردن لازم نداره. راحی وجود داره که لک های روی دندون های عقیبم رو از بین ببرم؟ واقعن این موضوع خیلی ناراحتم میکنه.. ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • سلام
      این مورد نیاز به بررسی دقیق‌تر توسط متخصص دندانپزشک به صورت حضوری دارد.

      راه‌های ارتباط با کلینیک سیمادنت:
      کلینیک سیمادنت شریعتی : ۲۶۷۱۰۷۶۰
      کلینیک سیمادنت ستارخان : ۶۶۵۲۰۹۸۰
      شماره موبایل واتساپ مطب : 09371357373

  • مروه گفت:

    سلام عليكم من ٢٣ سالم است و امروز تيرگي هاي خبلي كوچك را به طرف پايين. دندان هايم ديدم سيگار و قهوه هم استفاده نمكنم دليل اش چي بوده ميتواند

    • سلام
      این مورد نیاز به بررسی دقیق‌تر توسط متخصص دندانپزشک به صورت حضوری دارد.

      راه‌های ارتباط با کلینیک سیمادنت:
      کلینیک سیمادنت شریعتی : ۲۶۷۱۰۷۶۰
      کلینیک سیمادنت ستارخان : ۶۶۵۲۰۹۸۰
      شماره موبایل واتساپ مطب : 09371357373

  • سیما گفت:

    سلام وقت بخیر . بعد از یه مدت که دندون جلومو ترمیم کردم یه خط زرد افتاد و بعد از چند مدت خط زرد پررنگ شد ( مواد ترمیم رنگ گرفت )
    برم دندونپزشکی تراشش میدن ؟

    • با سلام
      احتمالا با پولیش مشکل رفع می شود.
      مرکز تخصصی دندانپزشکی سیمادنت
      راه‌های ارتباط با کلینیک سیمادنت:
      کلینیک سیمادنت شریعتی : ۲۶۷۱۰۷۶۰
      کلینیک سیمادنت ستارخان : ۶۶۵۲۰۹۸۰
      شماره موبایل واتساپ مطب : 09371357373

  • نازلى گفت:

    سلام وقت بخير، من سال پيش يكى از دندونامو عصب كشى كردم بعد چند وقت حس كردم كامل عصب كشى نشده چون گاهى درد ميگيره حين ورزش تازگيام سرد و گرم حساس شده، متوجه شدم كه انتهاى دندون جايى كه به لثه وصله لكه هاى سفيد ايجاد شده و بافتش ضبر شده ، مشكل چيه؟

    • کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      با سلام
      مربوط به دندان عصب کشی شده نیست و مجدد نیاز به عکس گرفتن است تا بررسی های لازمه انجام شود.
      مرکز تخصصی دندانپزشکی سیمادنت
      راه‌های ارتباط با کلینیک سیمادنت:
      کلینیک سیمادنت شریعتی : ۲۶۷۱۰۷۶۰
      کلینیک سیمادنت ستارخان : ۶۶۵۲۰۹۸۰
      شماره موبایل واتساپ مطب : 09371357373

  • نازنین زهرا گفت:

    سلام من ۱۵ سالمه از چن سال پیش لکه های سفیدی رو دندونم بود اما الان دیگ خیلی زیاد تر شده تو رو خدا کمکم کنید واقعا از این لکه ها خجالت میکشم توروخدا

    • کلینیک دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      یکی از دلایل ایجاد لکه دندانی می‌تواند تنفس دهانی باشد. با این وجود برای بررسی دقیقتر و درمان سریعتر بهتر است به صورت حضوری مراجعه و معاینه شوید.

  • الهه ابراهیمی گفت:

    شما در جواب به اکثر سوالا نوشتین نیاز به بررسی دارد
    وا این دیگه چه مدل جواب دادنه

    • کلینیک دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      دوست عزیز پاسخ های سطحی و کلی دادن کار ساده‌ای است ولی ما می خواهیم بهترین مشاوره را به شما عزیزان ارائه کنیم به همین خاطر لازم است ریشه هر مشکلی به صورت تخصصی بررسی شود و این مسئله نیازمند معاینه دقیق دارد.

  • آتنا گفت:

    سلام من یه لکه های سفیدی روی دندونام هست دارن بیشتر میشن میشه بگید دلیلش چیه و باید چکار کرد

    • کلینیک دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      دلیل اصلی بروز لکه های سفید بر روی دندان ها، تنفس دهانی و خشک شدن سطح دندان ها است و در واقع کلسیم از روی سطح دندان ها کم می شود. برای درمان این مشکل باید در ابتدا عامل تنفس دهانی را برطرف کنید و همچنین بر اساس اندازه و میزان گستردگی لکه های سفید بر روی دندان ها توسط دندانپزشک آن ها را برطرف کنید.

  • خ. حیدری گفت:

    سلام، من همیشه مسواک میزنم، امروز دیدم یه نقطه ی سیاه روی یکی از دندونای کرسیم افتاده، درد هم ندارم… به نظرتون دلیلش چیه؟؟

    • کلینیک دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام لکه ها و یا تغییر رنگ‌های دندانی لازم است به صورت حضوری بررسی شوند و علت آن مشخص شود.

  • محدثه گفت:

    سلام من ۱۵ سالمه و تارگیا که زیاد مسواک میزنم روی دوتا دندان جلوییم نزدیک لثه خال های سیاه بوجود اومده ممکنه به خاطر مواد توی خمیردندان باشه؟

    • کلینیک دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام دوست عزیز، خیر بعید است معمولاً خمیر دندان باعث چنین تغییراتی نمی‌شود برای بررسی علت دقیق لازم است به صورت حضوری معاینه شوید.

  • S گفت:

    سلام خسته نباشید. من امروز متوجه شدم پشت دوتا دندون های جلو فک بالا نقطه سیاه افتاده قیلون و سیگار و… استفاده نمیکنم چایی یا قهوه نوشابه … هم زیاد استفاده نمیکنم باید چیکار کنم؟ میشه تو خونه مشکل و حل کرد؟ من ۱۴ سالمه

    • کلینیک دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      بسیاری از مواقع این نقاط سیاه تنها لکه هستند و نشان از پوسیدگی نیستند. به هر حال می توانید تصویر دندان خود را ارسال کنید تا بهتر راهنمایی کنیم.

  • محمدرضا گفت:

    سلام خسته نباشید من 14 15 سالمه از بچگی مراقب دندونانم بودم و همیشه مسواک میزدم امسال متاسفانه یک لکه زرد در وسط یکی از دندونانم ایجاد شد که پس از چند روز رفت ولی الان یک لکه زرد دیگه همونجا ایجاد شده و تقریبا 2 ماهه که هنوز نرفته بنظر شما باید چیکار بکنم چه نوع تعمیری لازم داره
    حیفه تو این سن دندونت خراب باشه.

    • کلینیک دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام دوست عزیز
      لکه های زرد معمولا پوسیدگی نیستند و stain هستند ولی با این وجود بهتر است که عکس دندانهایتان را در اینستاگرام و یا واتس اپ ارسال بفرمایید تا دقیقتر بررسی شود.

  • عطیه موسوی گفت:

    سلام وقت بخیر من ۱۴ سالمه روزی ۳ بار هم مسواک میزنم و نخ دندان میکشم رو بهداشت دندان خیلی حساسم اما دو تا دندان جلوییم پشتش سوراخ ایجاد شده و سوراخ لکه سیاه داره نیمدونم چرا واقعا بیشتر دندونامم لک داره با اینکه خیلی مواظبت میکنم از دندونام
    واقعا اعصابم خورد شده
    اگه میشه راهنمایی کنید مشکل چیه

    • کلینیک دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام دوست عزیز برخی از لک های دندانی ممکن است نشان از پوسیدگی باشند و در نتیجه با مسواک و نخ دندان رفع نمی شود.

  • شایان گفت:

    سلام خسته نباشد من پایین دندونم آگار سایه افتاده روش سیاه شده اما بالاترش سفید متاسفانه چند مدت مسواک نزدم اینجوری شد میشه خواهشا راهنمایی کنید

    • کلینیک دندانپزشکی سیمادنت گفت:

      سلام دوست عزیز
      در برخی موارد این سیاهی ها اصلا پوسیدگی نبوده و تنها لک هستند با این وجود عکس و رادیوگرافی دندان خود را ارسال بفرمایید تا دقیقتر بررسی شود.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیما دنت
    مشاوره آنلاین
    سیمادنت
    تماس با ما
    سیمادنت
    تماس با ما
    سیمادنت
    دریافت نوبت