سرطان لثه | علت، علائم، راه‌های درمان و …

سرطان لثه | علت، علائم، راه‌های درمان و …

سرطان لثه | علت، علائم، راه‌های درمان و ...

عناوین

سرطان یکی از بیماری‌هایی است که اکثر افراد با شنیدن آن دچار ترس، استرس و اضطراب می‌شوند. اما داشتن اطلاعات کافی در مورد هر بیماری و مشکلی می‌تواند در تشخیص به موقع و در نتیجه درمان سریع‌تر آن به شما کمک کند. سرطان لثه یکی از بیماری‌های مهم و جزو سرطان‌های سر و گردن به حساب می‌آید. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم سرطان لثه چیست؟ چه علائمی دارد و آیا راه درمانی برای این بیماری وجود دارد؟

سرطان لثه چیست؟

به طور کلی سرطان در نتیجه رشد و تکثیر بیش از اندازه سلول‌ها اتفاق می‌افتد. سرطان لثه نیز زمانی تشکیل می‌شود که تقسیمات سلولی در لثه بالایی یا پایینی بیش از حد معمول باشد. تقسیمات بیش از اندازه سلول‌ها باعث ایجاد ضایعه تومور مانند بر روی لثه‌ها می‌شود.

این نوع بیماری یکی از شایع‌ترین انواع سرطان‌هاست که از طریق دستگاه لنفاوی گسترش پیدا می‌کند و به سایر قسمت‌های بدن انتقال پیدا می‌کند. منشا این سرطان غدد بزاقی، استخوان‌ها و غدد لنفاوی است. در ابتدا سلول‌های سرطانی در غدد لنفاوی نزدیک به گردن مشاهده می‌شوند و سپس توسط مایع لنفاوی به قسمت‌های مختلف بدن برده می‌شوند.

علائم سرطان لثه

دانستن علائم کمک می‌کند تا بتوانید هر چه سریع‌تر این بیماری را تشخیص دهید و از پیشرفت و گسترش آن جلوگیری کنید. در زیر به چند مورد از رایج‌ترین علائم این بیماری اشاره می‌کنیم:

  • نامنظم شدن بدون علت و ناگهانی دندان‌ها
  • تغییر شکل تدریجی و یا ناگهانی فک
  • بروز خال‌ها و لکه‌های سفید و قرمز رنگ در نواحی مختلف دهان
  • احساس انسداد و خفگی در ناحیه حلق و مری
  • خونریزی بی‌دلیل دهان
  • کاهش وزن شدید و ناگهانی
  • تغییر بافت و شکل حفره دهانی، لثه‌ها و لب‌ها
  • التهاب لثه، لب یا کام و مشاهده توده در دهان
  • احساس بی‌حسی دهان، زبان و لب‌ها
  • احساس بی‌حسی در ناحیه گردن

ارتباط سرطان لثه با تحلیل لثه

البته این‌ها تنها نشانه‌هایی از این بیماری است. برخی اوقات ممکن است فردی بیماری‌های دیگری را با سرطان لثه اشتباه بگیرد، بنابراین برای تشخیص این بیماری حتما باید نزد دندانپزشک مراجعه کنید.

علت‌های ایجاد سرطان لثه

نمی‌توان برای سرطان لثه دلیل مشخص و دقیقی ارائه کرد. اما می‌توانیم بگوییم برخی از افراد در معرض ابتلا به سرطان لثه هستند و امکان ابتلای آن‌ها به این بیماری بیشتر است. از جمله این افراد عبارت‌اند از:

  • افرادی که سیگار می‌کشند ؛استعمال دخانیات باعث افزایش رسوب در دهان، کاهش جریان بزاق و آسیب و التهاب لثه و دندان‌ها می‌شود. این افراد بسیار بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های دهان و دندان، از جمله سرطان لثه هستند.
  • افراد مبتلا به کم خونی؛ افرادی که به کم خونی شدید مبتلا باشند، 20 برابر بیشتر از دیگران در معرض سرطان لثه قرار دارند.
  • افرادی که پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده‌اند.
  • افرادی که بیش از یک ماه است که به دلایل مختلف زخم در دهان دارند.

سرطان لثه یا التهاب لثه؟

نباید سرطان لثه را با التهاب لثه اشتباه بگیرید. اگر فردی بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکند، پلاک روی دندان سخت می‌شود و در صورت ادامه روند به جرم تبدیل می‌شود. جرم دندان باعث تحلیل رفتن لثه‌ها و در نهایت بیماری‌های لثه می‌شود.

در بیماری التهاب لثه، به علت وجود جرم، لثه ملتهب می‌شود و در هنگام خوردن غذاهای سفت و یا مسواک زدن دچار خونریزی می‌شود. در این موارد باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندان‌هایتان را جرم‌گیری کند. بعد از انجام جرم‌گیری باید مراقبت‌های لازم را انجام دهید و به بهداشت دهان و دندان خود برسید تا این التهاب درمان شود و دوباره به آن مبتلا نشوید.

سرطان لثه و علائم

درمان سرطان لثه

برای درمان بیماری سرطان لثه ابتدا باید از وجود آن مطمئن شوید، برای این کار باید به متخصص دندانپزشک خوب مراجعه کنید تا با کمک بیوپسی و نمونه برداری به طور قطع از وجود این بیماری اطمینان حاصل کند. در صورتی که وجود سرطان لثه قطعی شد پزشک متخصص از راه‌های زیر برای درمان استفاده خواهد کرد:

  • جراحی

یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان سرطان لثه انجام عمل جراحی برای خاج کردن تومور از لثه است. البته اگر سرطان پیشرفته باشد ممکن است لازم باشد تا غدد لنفاوی موجود در ناحیه گردن نیز انجام شود.

  • پرتو درمانی

اگر توده کوچک باشد پزشک متخصص به کمک پرتو درمانی فقط سلول‌های سرطانی را درمان می‌کند. اما اگر توده بزرگ باشد ممکن است پزشک ابتدا با استفاده از پرتو درمانی توده را کوچک کند، و سپس با جراحی توده را خارج کند.

  • شیمی درمانی

در این روش داروها مستقیما به خون تزریق می‌شود، و ممکن است عوارضی مانند بروز زخم دهانی، بروز خونریزی دهان و غیره را داشته باشد.

سرطان لثه یکی از بیماری‌هایی است که می‌توانید با مراقبت‌های دهان و دندان از بروز آن پیشگیری کنید. برای درمان لثه و تشخیص هر چه سریع‌تر بیماری‌ها با مشاهده اولین علائم به دندانپزشک خوب مراجعه کنید و یا با مراجعه دوره‌ای به دندانپزشک از بروز طیف بسیار زیادی از بیماری‌ها جلوگیری کنید.

شما عزیزان می توانید جهت درمان کیست لثه، پیله دندان و دیگر انواع بیماری های دهان و دندان به صورت آنلاین اقدام به تعیین وقت اینترنتی کرده و به بهترین کلینیک دندانپزشکی تهران مراجعه فرمایید.

تشخیص سرطان با تست بزاق

با یک تست سریع و دقیق و در عین حال ساده می­توان بیومارکرهای سرطان ریه را در بزاق دهان تشخیص داد. این تست به زودی در بیماران مورد کارآزمایی بالینی قرار خواهد گرفت.

این خبر نقطه عطف در تحقیقات ده ساله پروفسور دیوید وانگ، پژوهشگر سرطان دهان و ابزارهای تشخیصی بزاق، می­باشد. وی استاد دانشکده دندان پزشکی UCLA می ­باشد.

پروفسور وانگ و همکارانش بر روی روشی به نام « نمونه­ برداری مایع » کار می­ کنند. در این روش گردش DNA ( مولکول حاوی اطلاعات ژنتیکی ) تومور در مایعات بدن مثل خون و بزاق تشخیص داده می­ شود.

نمونه­ برداری مایع به عنوان یک روش غیر تهاجمی تشخیص سریع سرطان­ها و ردیابی آسانتر پیشرفت درمان است.

پروفسور دانگ در یک نشست خبری در نشست سالیانه 2016 انجمن پیشرفت­های آمریکا در  واشنگتن به تشریح سازوکار این روش تشخیصی پرداخت.

دستگاه مذکور از تکنیک  (Electric Field Induced Release & Measurement) EFIRM استفاده می­ کند و قادر است بیومارکرهای سلول سرطان ریه (NSCLC) را در بزاق شناسایی کند.

دستگاه EFIRM محتویات اگزوسوم ها (کیسه­ های کوچک حاوی مولکول که توسط سلول آزاد می ­شود ) را آنالیز می­کند. این دستگاه اگزوسوم ­ها را وادار به آزادسازی محتویاتشان می­ کند و بیومولکول ­های آزاد شده را از نظر زیست شناختی بررسی می­ کند.

این روش جدید در مقایسه با تکنولوژی تعیین توالی فعلی دقت بالایی دارد.

در مطالعه سال 2013 که توسط پروفسور وانگ و همکارانش منتشر شد، آنها با استفاده از EFIRM نشان دادند که علاوه بر خون، بزاق نیز حاوی اگزوسوم­های تومور است.

به گفته­ پروفسور وانگ این روش در مقایسه با تکنولوژی تعیین توالی فعلی دقت بالایی برخوردار است. قرار است امسال کارآزمایی بالینی (trial) این روش جدید در چین انجام پذیرد. این مطالعه حاصل همکاری و تعامل UCLA و بیمارستان دانشگاهی سی شوان در غرب چین است.

پروفسور وانگ می­ گوید تست بزاق تنها ده دقیقه به طول می­ انجامد و به راحتی در مطب پزشک قابل انجام است.

پروفسور وانگ، این روش جدید را به عنوان یکی از ابزارهای تشخیصی سرطان در نظر می­ گیرد. به عنوان مثال اگر رادیوگرافی ریه، نودول ­ها مشکوکی را نشان دهد، پزشک می­ تواند با تست بزاق به سرعت بفهمد که احتمال سرطان وجود دارد یا نه. این تست موتاسیو­های پزشکی در پروتئین­ خاصی به نام گیرنده فاکتور رشد اپی درمال (EGFR) را شناسایی می­ کند. این پروتئین به رشد و تقسیم سلول­ها کمک می­ کند. اما بعضی از سلول­های سرطان ریه (NSCLC)  حاوی مقدار زیادیEGFR    هستند که سبب می شود سریعتر رشد کنند. با تشخیص NSCLC پزشک می­تواند سریعاً داروهای مهارکننده EGER را تجویز کند.

پروفسور وانگ و همکارانش تحقیقات خود را در این زمینه ادامه می ­دهند تا بدانند آیا می­توان از تست بزاق برای شناسایی موتاسیون­های مرتبط با سرطان­های اوروفارنکس، دهان و خلف گلو استفاده کرد یا نه.

سرطان و سلامت دندان ها

سلامت دهان و دندان همیشه دارای اهمیت می­ باشد اما در زمانی که یک فرد جهت درمان سرطان مورد مداوا قرار می­ گیرد، رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت ویژه ای پیدا می­ کند.مطابق نتایج مطالعات پژوهشکده دندانی و کرانیوفاسیال ایالات متحده آمریکا در 1/3 افراد مبتلا به سرطان مشکلاتی ظاهر می ­شود که دهان و دندان را متاثر می­ سازد.شیمی درمانی و پرتو درمانی سبب بروز شرایطی در دهان می­ شوند که غذا خوردن را تحت تاثیر قرار می ­دهد. علاوه بر این درمان ­های رایج سرطان، از دیگر جهات نیز دهان و دندان را متأثر می­ سازد. به طور مثال، شیمی درمانی در بعضی از موارد سبب دردناک شدن دهان و گلو می­ شود.

از سوی دیگر، چون شیمی درمانی، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می­ کند میکروب هایی که به طور طبیعی در دهان شما وجود دارند سبب بروز عفونت زخم های دهانی می شوند. عفونی شدن نواحی آزرده دهان، بهبود و التیام آن­ها را دشوار می ­سازد. بنابراین لازم است تمام توان خود را به کار بگیرید تا از بروز این حالت جلوگیری کنید.

ارتباط بهداشت ضعیف دهان و دندان با سرطان لثه و دهان

یکی از مهمترین انواع سرطان هایی که ممکن است به دلیل عدم رعایت بهداشت و دندان ایجاد شود، سرطان دهان است. هنگامی که برخی سلول های موجود در دهان، از فعالیت طبیعی خود بازمی­مانند، بدون از بین رفتن، شروع به رشد و تکثیر غیرطبیعی می کنند، سرطان دهان ایجاد می شود. این سلول های غیرطبیعی به دیگر سلول های سالم، حمله کرده و موجب آسیب رساندن به بافت اطراف آن ها می شوند.
دهان، درون و بیرون لب های انسان را دربرگرفته است؛ از درون گونه ها گرفته تا دندان ها و لثه ها، بخشی از زبان که اصلی ترین بخش آن است، قسمت انتهایی دهان و سقف دهان. سرطان دهان، عموما سه بخش اصلی را تحت تاثیر قرار می دهد: لب ها، درون دهان و زبان.البته این نوع سرطان، گاهی به گلو نیز آسیب می رساند؛ ناحیه ای در بخش پشت دهان که آن را حنجره می نامند. این نوع از سرطان را با عنوان سرطان گلو می شناسند. سرطان گلو عموما ناحیه پشت زبان، پشت سقف دهان، لوزه و بخش بالایی گلو را تحت تاثیر قرار می دهد.علائم سرطان دهان، شباهت زیادی به علائم سایر بیماری های دهان و دندان دارد؛ اما ازجمله مهمترین آن ها می توان به سوزشی اشاره کرد که متوقف نمی شود و یا غده ای در دهان که از بین نمی رود. درد مزمن دهان، دندان و فک، افتادن دندان، لکه های سفید یا قرمز در دهان یا گلو، مشکل در بلع یا جویدن، ایجاد غده در گردن یا بوی بسیار بد دهان نیز از دیگر علائم این بیماری به شمار می رود.
تحقیقات نشان می دهد که یکی از بزرگترین دلایل بروز سرطان دهان، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است؛ البته باید گفت که در میان افراد مستعد مبتلا به این بیماری، افرادی که احتمال ابتلایشان بسیار بیشتر بود، همان افرادی بودند که علاوه بر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، تنباکو را نیز به صورت جویدنی نیز مصرف می کردند. از طرفی نتیجه تحقیقات نشان می دهد که رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن به موقع، استفاده از نخ دندان، مراجعه منظم به دندانپزشک و نیفتادن دندان ها از جمله عواملی است که خطر ابتلا به بیماری سرطان دهان را تا حد زیادی کاهش می دهد.

مشاوره حضوری برای تشخیص سرطان لثه در شمال تهران

اگر ساکن مناطقی همانند نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، جردن، شریعتی، میرداماد، پاسداران و سایر محله‌های این مناطق هستید و قصد مراجعه به یک مرکز تخصصی سرطان لثه در شمال تهران را دارید، می‌توانید به مطب شریعتی سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد، ساختمان پزشکان منظرنژاد، طبقه 3، واحد 11

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden

کلینیک شریعتی سیمادنت

مشاوره حضوری با بهترین متخصص سرطان لثه در غرب تهران

علاوه بر مناطق شمالی تهران، سیمادنت در غرب تهران نیز شعبه‌ای دیگر دارد و شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حضوری به شعبه ستارخان سیمادنت مراجعه کنید. در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند صادقیه، ستارخان، مرزداران،جنت آباد، سعادت آباد یا حتی کرج هستید قصد مراجعه به یک مرکز دندانپزشکی در اطراف منزل خود را دارید، می‌توانید به مطب ستارخان سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، خیابان ستارخان، بین خیابان شادمهر و بهبودی، ساختمان پزشکان ستارخان، طبقه ۵

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden

کلینیک سیمادنت ستارخان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت