به اشتراک گذاری میکروب مولد پوسیدگی دندان در میان کودکان و خانواده ‌های آنان

به اشتراک گذاری میکروب مولد پوسیدگی دندان در میان کودکان و خانواده ‌های آنان

به اشتراک گذاری میکروب مولد پوسیدگی دندان در میان کودکان و خانواده ‌های آنان

 بر پایه شواهد قانع کننده یک پژوهش علمی که در کنگره پژوهش میکروبی انجمن میکروبیولوژی آمریکا ارائه شد، مشخص گردید که کودکان باکتری استرپتوکوک موتانس را علاوه بر مادر از منابع داخل و خارج از خانواده اکتساب می‌ کنند. استرپتوکوک موتانس اغلب با پوسیدگی دندانی همراه است.

کودکان غالباً دارای بیش از یک سویه از استرپتوکوک موتانس هستند و اکثر آن‌ ها حداقل در یک سویه با مادر یا یکی از اعضای خانواده مشترک هستند. با این وجود 72% از کودکانی که در این مطالعه شرکت داده شده بودند دارای یک یا چند سویه استرپتوکوک موتانس بودند که در دیگر اعضای خانواده آن‌ ها دیده نمی ‌شد (منظور از اعضای خانواده، افرادی هستند که در یک خانه با هم زندگی می‌ کنند).

این امر نشان می ‌دهد که این سویه‌ ها از محیط خارج از خانه (انتقال خارج از خانواده) و احتمالاً از دیگر کودکان، آمده باشد.

استفانی مومنی Stephanie Momeni که دانشجوی مقطع پایانی دکترا در دپارتمان بیولوژی دانشگاه آلابامای بیرمنگهام می ‌باشد، می ‌گوید: « با آن که نظریه غالب در انتقال استرپتوکوک موتانس، انتقال مادر به کودک را به عنوان نخستین مسیر انتقال عفونت معرفی می ‌کند، 40% کودکان مورد مطالعه هیچ سویه مشترکی با مادرانشان نداشتند.»

جالب توجه آن که، 27 کودک (22/8%)  37 سویه مشترک با یکی دیگر از کودکان خانواده داشتند که این امر یکی دیگر از راه‌ های انتقال داخل خانواده را نشان می ‌دهد. مومنی می ‌افزاید: « از کودکانی که هیچ سویه مشترک با اعضای خانواده خود نداشتند، 33% (53/175) تنها یک نمونه سویه داشتند که نشانگر این امر است که این قبیل سویه‌ ها نادر یا گذرا هستند.

این نکته از آن‌ جا حائز اهمیت است که نشان می ‌دهد تقریباً یک سوم سویه‌ های آنالیز شده، از نظر بالینی مرتبط نمی ‌باشند و می ‌توانند تحقیقات در مورد سویه ‌های مرتبط با بیماری را مخدوش کنند. این امر هم چنین نشان می ‌دهد که با آن که این سویه ها بسیار قابل انتقال هستند. اما ممکن است به علت رقابت های میکروب ها و عوامل مرتبط با دفاع ایمنی میزبان، به سویه تثبیت شده تبدیل نشوند.

استرپتوکوک موتانس میکروب اصلی مرتبط با  پوسیدگی دندانی است و از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

در مجموع، (تعداد: 13145) استرپتوکوک موتانس جدا شده از 119 کودک آفریقایی آمریکایی که حداقل دارای یک عضو خانوار بودند، مورد بررسی قرار گرفت. بیش از یک عضو خانواده برای 76% کودکان (میانگین 3/24 محدود 11-1) مورد بررسی قرار گرفت.

قدرت این مطالعه در این است که تعامل کودکان با یکدیگر و نیز با سایر اعضای خانوار را مورد بررسی قرار می ‌دهد. روش تعیین تیپ میکروبی به نام

rep-PCR (repetitive extragenic palindromic PCR) برای مشخص کردن تیپ های سویه میکروبی انجام گرفت.

برای هر ژنوتیپ rep-PCR ، این بررسی صورت گرفت که آیا کودکان سویه مذکور را با سایر اعضای خانواده به اشتراک می‌ گذارند یا نه.

از آن جا که کودکان مورد مطالعه دارای 9-1 ژئوتیپ بودند، در کل 315 ژئوتیپ مورد ارزیابی قرار گرفت.

مومنی می‌ گوید: « با آن که اطلاعات بر این نظریه صحه می‌ گذارد که استرپتوکوک موتانس غالباً از طریق مادر به کودک کسب می ‌شود، این مطالعه یکی دیگر از راه های انتقال را که انتقال کودک به کودک است، نشان می دهد. لازم است این راه انتقال نیز در ارزیابی های ریسک ایجاد پوسیدگی و راهکارهای پیشگیری و درمان مورد توجه قرار بگیرد.»

برای آن که یافته های این مطالعه تأیید شود، لازم است آنالیز های دیگری به کمک روش جایگزینی در تعیین تیپ های میکروبی به کار رود.

نکته دیگری که در مورد این مطالعه حائز اهمیت است این است که همه اعضای خانوار برای شرکت در این مطالعه انتخاب نشدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت