رژیم غذایی و پوسیدگی دندان | آیا یکدیگر را تحریک می‌کنند؟

رژیم غذایی و پوسیدگی دندان | آیا یکدیگر را تحریک می‌کنند؟

رژیم غذایی و پوسیدگی دندان

عناوین

رابطه بین رژیم غذایی و پوسیدگی دندان

مصرف بیش از حد شیرینی‌ها، آبمیوه‌های شیرین، نوشابه و مواد غذایی با قند بالا، می‌تواند به پوسیدگی دندان منجر شود. همچنین، مصرف زیاد انواع غذاهایی که در آن‌ها آرد سفید، شکر، برنج سفید، خمیرهای قندی، ترشی‌ها، مربا و شیرینی‌ها وجود دارد، نیز می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود.

هر چند که مصرف غذاهای شیرین و با قند بالا می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود، اما رژیم غذایی صحیح و مناسب هم می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند.

رابطه بین رژیم غذایی و پوسیدگی دندان

چگونه از پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم؟

  1. شستن دندان‌ها دو بار در روز با یک مسواک نرم و یک خمیر دندان حاوی فلوراید.
  2. مصرف مواد غذایی سالم و اصولی
  3. مصرف نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های با شیرینی کمتر و به جای آن، مصرف آب بیشتر.
  4. پرهیز از سیگار و مصرف توتون.
  5. بازدید منظم از دندان‌پزشک برای بررسی و تمیزی دندان‌ها.
چگونه از پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم؟
مواد غذایی که به سلامت دندان‌ها کمک می‌کنند

مواد غذایی که به سلامت دندان‌ها کمک می‌کنند

برخی از مواد غذایی که به سلامت دندان‌ها کمک می‌کنند عبارتند از:

  1. سبزیجات و میوه‌های تازه
  2. ماهی و گوشت سفید که در آن‌ها فسفر بیشتری وجود دارد و به رشد و تقویت دندان‌ها کمک می‌کند.
  3. سبوس‌دارها و نان‌های اصلی که در آن‌ها آرد گندم کامل و سبوسدار وجود دارد.
  4. مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D مانند شیر، پنیر، ماست، تخم مرغ، سبزیجات و ماهی.

نقش بزاق دهان در محافظت از پوسیدگی دندان‌ها

بزاق دهان، بیش از آنچه در گذشته فکر  می­کردیم، دندان ها را در برابر پوسیدگی محافظت می­کند.

طبقه مطالعه ای که اخیراً صورت گرفته است، موکوس ( یعنی 0/5 % بزاق دهان که شامل آب نمی­شود) حاوی موسین ها و ترکیبات دیگری است که دندان ها را در برابر اثرات سوء میکروب پوسیدگی زای دندانی یعنی استرپتوکوک موتانس محافظ می­کنند.

سابقاً تصور می‌شود  که موسین‌های بزاق (که ساختارهای بزرگ گلیکوپروتئین هستند) تنها سبب می‌شوند که موکوس حالت الاستیک و لزج  داشته باشد و خواص ژله مانند بروز دهد. اما اکنون مشخص شده است که موسین‌های بزاق در مقابل پاتوژن ها نقش فعالی ایفا می­‌کنند و سبب می‌شوند که میکروبیوم انسانی در وضعیت سالم باشد.

ارتباط انواع میوه‌‌ها و سبزیجات در رابطه با سلامت دندان‌ها

میوه‌ها و سبزیجات بخش مهمی از یک رژیم غذایی متعادل به حساب می آیند و برای دندان‌ها نیز مفید هستند از آنجا که میوه‌ها و سبزیجات  دارای مقادیر زیادی از آب و فیبر هستند، محتوای قند موجود در آن‌ها تعدیل می‌شود و خوردن آنها به تمیز شدن دندان‌ها کمک می‌کند.

جویدن ( سبزیجات ) ترشح بزاق را تحریک می‌کند. بزاق اسیدهای آسیب رسان و پوسیدگی زا و ذرات غذایی را از سطح دندان‌ها می‌زداید.

مواد غذایی که به سلامت دندان‌ها کمک می‌کنند
دانه های خوراکی مغذی و سلامت دندانها

دانه‌های خوراکی مغذی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

دانه‌های مغذی حاوی پروتئین هستند که سبب استحکام ساختار دندان‌ها شده و از آن ها حفاظت می­‌کنند. علاوه بر این جویدن این دانه­‌های مغذی، سبب افزایش جریان بزاق می‌شود. بزاق به طور طبیعی سبب تمیز شدن دهان و دندان­‌ها می­ شود.

این نکته را به ذهن بسپارید که رژیم غذایی متعادل که مواد مغذی را در بر بگیرد نه تنها برای برخورداری از یک زندگی سالم ضروری است بلکه الگوی غذایی شما و آن چه می­‌خورید نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های لثه و پوسیدگی دندانی ایفا می­ کند.

به این نکته توجه داشته باشید که دهان، دندان‌ها و لثه‌های شما تنها ابزاری برای غذا خوردن نیستند و لازم است به سلامت آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

تغذیه با شیر مادر بهترین رژیم غذایی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

يکي از اولين و در عين حال شخصي‌ترين تصميم­‌ها پس از تولد نوزاد، اين است که مادر با شير خود نوزادش را تغذيه نمايد. تغذيه با شير مادر، به کودک در مقابله با عفونت­‌ها کمک مي­‌کند و سبب کاهش ريسک ابتلا به بعضي از بيماري­‌ها مانند آسم، عفونت‌هاي گوش، سندرم مرگ ناگهاني کودک (SIDS) و چاقي مي­‌شود. مادراني که به نوزاد خود شير مي­‌دهند ريسک پايين­ تري جهت ابتلا به سرطان پستان و تخمدان دارند.

يکي ديگر از مزاياي تغذيه کودک با شير مادر اين است که، نوزادي که تنها با شير مادر تغذيه مي‌شود، ريسک پايين­ تري جهت ابتلا به پوسيدگي شيشه شير دارد. اين پوسيدگي زماني ايجاد مي­‌شود که دندان­‌هاي کودک به دفعات و در مدت زمان­‌هاي طولاني در معرض نوشيدني­‌هاي شيرين قرار بگيرد.

اين پوسيدگي زماني ايجاد مي­‌شود که نوزاد و کودک نوپا با شيشه شير محتواي نوشيدني در رختخواب قرار مي­‌گيرد. حتي شير و آب ميوه هم در صورتيکه به اين نحو مصرف شوند، پوسيدگي زا خواهند بود.

نقش آب میوه‌ها ومعجون‌های میوه‌ای شیرین در سلامت دندان‌ها

آب میوه‌ها ومعجون‌های میوه‌ای شیرین حاوی مقادیر بسیاربالایی از قند هستند. قند موجود در نوشیدنی­‌های میوه­‌ای ، آب میوه‌ه­ای طبیعی و مخصوصا معجون‌­های میوه‌ای به طور غیر قابل قبولی بالاست. برای اینکه به پوسیدگی دندان دچار نشوید بهتر است که :

  1. به‌جای مصرف آب میوه، میوه مصرف کنید.
  2. آب میوه را با آب رقیق کنید یا از آب میوه‌های شیرین نشده استفاده کنید و مصرف آن را به زمان وعده ‌های غذای اصلی محدود سازید.
  3. مصرف این نوشیدنی‌ها را به 150ml در روز یا کمی بیشتر از 5 اونس کاهش دهید.
  4. لازم است با اقدامات پیشگیرانه دولتی، تولید کنندگان، اضافه کردن قند­های غیر لازم را به آب میوه­‌ها متوقف سازند.
آب میوه ها ومعجون های میوه ای شیرین
انواع نوشیدنی‌های بدون قند مضر برای دندان‌ها

انواع نوشیدنی‌های بدون قند مضر برای دندان‌ها

قند با پوسیدگی دندان مرتبط است چرا که سبب ایجاد پلاک دندانی روی سطح دندان می‌شود. باکتری‌ها و میکروب‌ها از قند استفاده می‌کنند و آن را به اسید تبدیل می‌کنند. بنابراین آنچه به دندان حمله می‌کند و لایه‌های بیرونی انامل (مینای) دندان را حل می‌کند،اسید است. بنابراین نوشیدنی‌هایی که اسیدی باشند فارغ از اینکه حاوی قند باشند یا نه سبب سایش شیمیایی دندان می‌شوند.

نوشیدنی‌های حاوی قند و بدون قنداز جمله آب معدنی‌های طعم‌دار سبب از دست رفتن قابل اندازه‌گیری مینای دندان می‌شوند. این در حالی است که در این مورد تفاوت قابل ملاحظه‌ای بین این دو نوع نوشیدنی دیده نمی‌شود.


متخصصین درمان پوسیدگی دندان در کلینیک سیمادنت

دکتر مجتبی جولهر

دکتر جولهر به عنوان یک جراح و دندانپزشک در کلینیک سیمادنت فعالیت می‌کنند. دکتر جولهر بیمارانی که به کلینیک سیمادنت مراجعه می‌کنند، برای انواع مشکلات دندانی از جمله ترمیم پوسیدگی، دندانپزشکی زیبایی و علی الخصوص درمان ریشه و عصب کشی درمان می‌کنند.

دکتر مجتبی جولهر

پیشگیری از پوسیدگی دندان با آدامس

پیشگیری از پوسیدگی دندان با آدامس بدون قند

مطالعات باليني نشان داده‌اند که چنانچه پس از صرف غذا، به مدت 20 دقيقه، آدامس بدون قند جويده شود، براي جلوگيري از پوسيدگي دندان کمک کننده خواهد بود. جويدن آدامس بدون قند سبب افزايش جريان بزاق مي‌شود. افزايش جريان بزاق غذا و دبري‌هاي موجود در دهان را مي‌زدايد؛ اسيد توليد شده توسط ميکروب‌هاي موجود در دهان را خنثي مي‌سازد و عناصري را فراهم مي‌آورد که با پوسيدگي مقابله مي‌کنند.

از سوي ديگر وقتي جريان بزاق افزايش يابد، بدان معني است که کلسيم و فسفر بيشتري با خود حمل مي‌کند که اين امر سبب استحکام بيشتر انامل (ميناي دندان) مي‌شود. جويدن آدامس حاوي قند نيز سبب افزايش جريان بزاق مي‌شود اما بدليل دارا بودن قند، براي دندان‌ها بسيار مضر خواهد بود. بود چرا که ميکروب‌هاي موجود در پلاک ميکروبي از قند موجود در آدامس استفاده مي‌کنند و توليد اسيد پوسيدگي‌زا مي‌کنند.

تاثیر دیابت بر سلامت دندان‌ها

بيماري ديابت فرآيندهاي طبيعي بدن بر روي قند را تحت تأثير قرار مي ­دهد. آن­چه به عنوان غذا مصرف مي­‌کنيد در بدن تبديل به قند مي‌­شود و از آن براي کسب انرژي استفاده مي­‌گردد.

در ديابت نوع 1 (I)، بدن نمي‌تواند به ميزان کافي، انسولين توليد کند. انسولين هورموني است که قند را از خون به سلول­ها حمل مي­‌کند تا با دريافت قند، انرژي مورد نياز خود را کسب کنند.

در ديابت نوع  2 (II)، پاسخ سلول­هاي بدن به هورمون انسولين متوقف مي­‌شود. آن­چه که در اثر بيماري ديابت ايجاد مي­‌شود (نوع I و II ) اين است که سطح قند خون بالا مي­‌رود. بالا رفتن قند خون براي کليه­‌ها، اعصاب، چشم­ها، قلب و ديگر قسمت­‌هاي بدن، مشکلاتي ايجاد مي­‌کند. ديابت بر دندان­‌ها و لبخند شما نيز اثر مي ‌گذارد

تاثیر دیابت بر سلامت دندان ها

تاثیر آب خوردن بر سلامت دندان‌ها

آب، خصوصاً نوع فلوراید دار آن، بهترین نوشیدنی جهت حفظ سلامت دهان و دندان شماست. علت آن است که فلوراید، سبب می­ شود که دندان­ در برابر حملات اسید مقاومت بیشتری داشته باشد. اسید سبب ایجاد پوسیدگی دندان می‌شود. در سال 2012 در حدود %75 جمعیت ایالات متحده به آب آشامیدنی فلوراید دار دسترسی داشته‌اند. بنابراین نوشیدن آب شیر به راحتی از بروز بسیاری از مشکلات و بیماری­‌های دندانی پیشگیری می‌کند.

تاثیر لبنیات بر سلامت دندان ها

جلوگیری از پوسیدگی دندان با لبنیات

شیر و سایر فراورده‌های لبنی مانند پنیر و ماست دارای محتوای قند پائینی هستند و مواد غذایی مفیدی برای سلامت دندان‌ها به شمار می‌آیند. علاوه براین، این مواد غذایی حاوی پروتئین بوده و غنی از کلسیم می‌باشند. کلسیم سبب افزایش استقامت دندان‌های شما می‌شود.

تاثیر مواد غذایی پروتئین‌دار بر سلامت دندان‌ها

مواد غذایی غنی از فسفر مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، شیر و تخم مرغ نه تنها سبب تقویت ساختار دندان‌های شما می‌شوند بلکه منابع غنی از پروتئین نیز به حساب می‌آیند.

این دسته از مواد غذایی از مینای دندان‌ها محافظت کرده و به بازسازی آن کمک می‌کنند.

تاثیر مواد غذایی پروتئین دار بر سلامت دندان ها

مراجعه حضوری برای درمان پوسیدگی دندان در شمال تهران

از آنجا که انجام هریک از اقدامات دندانپزشکی برای درمان پوسیدگی دندان ممکن است به چندین دفعه مراجعه حضوری به کلینیک دندانپزشکی نیاز داشته باشد، شما باید علاوه بر در نظر گرفتن میزان تخصص دندانپزشکان مورد نظر، بعد مسافت را نیز مد نظر قرار دهید. در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، جردن، شریعتی، میرداماد، پاسداران و سایر محله‌های این مناطق هستید و قصد مراجعه به یک کلینیک تخصصی دندانپزشکی برای درمان پوسیدگی دندان در شمال تهران را دارید، می‌توانید به مطب شریعتی سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد، ساختمان پزشکان منظرنژاد، طبقه 3، واحد 11

کلینیک شریعتی سیمادنت

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden


مراجعه حضوری برای درمان پوسیدگی دندان در غرب تهران

کلینیک دندانپزشکی سیمادنت شعبه‌ای دیگر نیز در غرب تهران داشته و در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند صادقیه، ستارخان، مرزدارن، جنت آباد، سعادت آباد یا حتی کرج هستید و قصد مراجعه به یک مرکز تخصصی دندانپزشکی جهت درمان پوسیدگی دندان خود را دارید، می‌توانید به مطب ستارخان سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، خیابان ستارخان، بین خیابان شادمهر و بهبودی، ساختمان پزشکان ستارخان، طبقه ۵

کلینیک سیمادنت ستارخان

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden

نظرات :  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت