ارتودنسی بدون سیم | رویای ارتودنسی بدون سیم فلزی تعبیر شد

ارتودنسی بدون سیم | رویای ارتودنسی بدون سیم فلزی تعبیر شد

تصویر شاخص ارتودنسی بدون سیم

عناوین

از ارتودنسی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین درمان‌های پزشکی و دندانپزشکی یاد می‌شود و گاهاً تاریخچه درمان ارتودنسی را به مصر باستان نسبت داده‌اند. انسان مدرن تحت تاثیر آموزه‌های تخصصی برای رفع نامرتبی‌های دندانی، دندانپزشکان متخصصی را تربیت کرد که اکنون به نام متخصص ارتودنسی شناخته می‌شوند. این دندانپزشکان یاد گرفته‌اند چگونه با استفاده از براکت‌ها و سیم‌‎های رایج ارتودنسی، دندان‌ها را مرتب کنند. اما آیا مرتب کردن دندان‌ها به استفاده از براکت‌ها و سیم‌های فلزی خلاصه می‌شود؟ آیا روش وجود دارد که بتوان در آن درمان ارتودنسی بدون سیم را محقق نمود و بدون استفاده از سیم‌های فلزی ناهنجاری‌های فکی و نامرتبی‌ها را درمان کرد؟ جواب بله است.

در یک سیستم ارتودنسی بدون سیم که به نام ارتودنسی نامرئی شناخته می‌شود دندان‌ها با استفاده از یک سری الاینرهای شفاف مرتب می‌شوند.


در درجه اول شاید این گونه به نظر برسد که ارتودنسی به دلیل مسائل زیبایی شناسی و بهبود ظاهر فرد استفاده می‌‎شود. اما اینطور نیست. در حقیقت این دلیل تنها یکی از مزایای ارتودنسی است. ارتودنسی بدون سیم یا با سیم فواید گوناگونی دارد. فواید آن معطوف به اصلاح فک و قرار گرفتن مناسب دندان ها بر روی یکدیگر می‎‌باشد. از آن جایی که باید ارتودنسی در سن مناسب انجام شود می‌‎تواند همچنین به اصلاح الگوی رشد فک نیز کمک کند. از طرف دیگر، اهمیت بالای دندان‎‌ها و سلامت دهان حائز اهمیت بسیار است و ارتودنسی باعث می‌‎شود که دسترسی به تمام دندان‎ها به خوبی صورت گیرد. به این ترتیب مکان‎هایی که به دلیل یکدست نبودن دندان‌ها از مسواک و نخ دندان در امان مانده، زمینه ساز رشد جرم‌‎های بیماری زای دهانی می‌‎شود. این قسمت‎ها از طریق انجام ارتودنسی یکدست شده و قابل شست و شو خواهند شد.
سلامت دهان و دندان تنها در گرو دندان‎های سالم و مرتب نیست. بلکه یکی از مهمترین دستگاه‎های بدن که با دهان و دندان در ارتباط است دستگاه گوارش است. خوب جویده شدن غذا که در نتیجه دندان‎‌‌های مرتب اتفاق می‎افتد منجر به سلامت دستگاه گوارش می‌شود و بالعکس. بنابراین یکی از مهمترین راهکارها در جهت پیشگیری از بیماری‎های گوارشی، ارتودنسی دندان‌های نامرتب است.
به طور کلی عواملی همچون زیبایی، سلامت دستگاه گوارش و حفظ بهداشت دهان و دندان از مهمترین عوامل اهمیت درمان ارتودنسی بدون سیم و یا با سیم هستند.

تصویر استفاده از ارتودنسی بدون سیم برای مرتب کردن دندان‌‌ها

انواع ارتودنسی

ارتودنسی ثابت و ارتودنسی بدون سیم از انواع رایج ارتودنسی هستند. از زمانی که ارتودنسی به عنوان یکی از روش‌های درمانی معرفی شده است همواره نام آن با سیم‌ها و پلاک‌هایی که بر روی دندان ‎ها قرار می‌‎گیرند و به اصطلاح براکت نامیده می‎شوند، همراه بوده است. به این روش، ارتودنسی ثابت می‌گویند. این روش رایج‎ترین روش برای انجام مرتب سازی دندان‎ها است. در این روش از سیم‌های فلزی برای ثابت کردن دندان‌ها و حفظ کشش و مرتب سازی استفاده می‌شود. یکی از مشکلاتی که این روش دارد این است که حفظ بهداشت سیم و نواحی زیر آن کار سختی است. در درجه بعدی ممکن است افرادی که اقدام به ارتودنسی می‌کنند، از نمایان بودن سیم‌ها در درون دهان خود احساس خوبی نداشته باشند. این براکت‌ها می‌تواند دو سال با فرد همراه باشد و این احساس ناخوشایند برای مدتی طولانی به فرد تحمیل شود.

اما علم نوین به روش‌های جدیدتری نیز دست یافته است. یکی از مهمترین این روش‌ها ارتودنسی بدون سیم فلزی می‌باشد.


درباره ارتودنسی نامرئی : جدیدترین روش ارتودنسی بدون سیم

ممکن است اصطلاح ارتودنسی نامرئی اشاره به چند مدل ارتودنسی داشته باشد. یکی از انواع این مدل‌ها ارتودنسی لینگوال است. در این روش از براکت و سیم استفاده می‌‎شود اما این سیم‌ها در پشت دندان قرار می‌گیرند. به این ترتیب در این روش براکت‌ها دیده نمی‌شوند. ارتودنسی سرامیکی نیز روشی است که در آن از براکت‌های همرنگ دندان استفاده می‌شود. به این ترتیب این براکت‌ها نیز در ظاهر فرد دیده نمی‌‍شوند.

اما باید دانست که وقتی صحبت از ارتودنسی نامرئی می‌شود منظور ارتودنسی بدون سیم است. در این روش از اسکنرهای سه بعدی و چاپ سه بعدی استفاده می‌شود. ترتیب کار به این صورت است که در ابتدا دندان‌ها و چینش آنها قالب گیری می‌شود. سپس اطلاعات فرد به کامپیوتر و اسکنر داده می‌شود. در درجه بعدی فرمی که قرار است به دندان‎ها داده شود از طریق کامپیوتر مدل سازی می‌شود. جلوتر یا عقب‎تر رفتن هر دندان به صورت دقیق و میلیمتری تعیین می‌‎شود. سپس با استفاده از یک پرینتر سه بعدی قالب اصلی دندان ساخته می‌شود.


مزایای ارتودنسی بدون سیم

مزیت‌های زیادی برای ارتودنسی بدون سیم فلزی وجود دارد. یکی از مهمترین این مزیت‌ها این است که در هر زمان و هر شرایطی می‌شود براکت‌ها را خارج کرد. در حقیقت برای مسواک زدن، غذا خوردن و یا اگر به هر دلیلی نیاز به خارج کردن  براکت‌ها باشد، می‌شود آنها را خارج نموده و مجددا پس از مدتی در درون دهان گذاشت.

گرچه از نظر علمی این قضیه باعث می‌شود که فرم‎گیری دندان‎ها در آینده سخت‎تر شود اما به طور کلی یکی از مهمترین مزایایی است که می‌‎شود برای ارتودنسی بدون سیم قائل شد. تعداد جلسات مراجعه فرد و مراحل انجام آن بستگی به میزان ناهنجاری‎های دهانی و دندانی فرد مراجعه کننده دارد. از معایب این روش می‌شود به قیمت بالای آن و زمانبر بودن آن اشاره کرد. اما معایب این روش شاید در مقابل مزایای جالبی که در بر دارد، ناچیز به شمار بیاید. همچنین در این روش دقت بسیار بالایی به کار برده می‌شود. لازم به ذکر است که تعداد مراحل بالا برای اصلاح چینش دندان‎ها، به معنای میزان دقت بالاتر است.

یکی دیگر از مزایای بسیار مهم ارتودنسی بدون سیم این است که به دلیل عدم استفاده از اجسام فلزی در درون دهان امکان تحریک پذیری لثه و بیماری‌های مربوط به آن کاهش می‌یابد. در حقیقت از آن جایی که در این روش از فلز -که برای دندان و لثه مضر است- استفاده نمی‌شود، بیماری‌های واکنشی و حساسیتی در درون دهان، لثه‌ها و زبان مشاهده نمی‌شود. این موضوع در نوع خود بسیار مهم است. چرا که التهاب حاصل از این نوع بیماری‎ها و واکن‌‎ها می‎تواند به خودی خود سلامت دندان و فرم‎گیری جدید آن را به خطر بیندازد. کارایی بالا، قابلیت خارج کردن در مواقع لزوم و عدم حساسیت از مهمترین مزایای ارتودنسی بدون سیم است.


مدت زمان استفاده از قالب‌های ارتودنسی بدون سیم!

برای دستیابی به موثرترین پاسخ توصیه می‌شود که حدود ۲۲ ساعت از ارتودنسی بدون سیم استفاده شود. مواقع مسواک زدن و صرف غذا مهمترین زمان‌هایی است که می‌توان قالب را از درون دهان خارج کرد. به این ترتیب بهداشت بهتر دهان و همچنین سهولت در جویدن غذا حاصل می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت