گایدلاین انجمن دندانپزشکی آمریکا برای درمان بیماری لثه منتشر شد.

گایدلاین انجمن دندانپزشکی آمریکا برای درمان بیماری لثه منتشر شد.

گایدلاین انجمن دندانپزشکی آمریکا برای درمان بیماری لثه
طبق گایدلاین جدید انجمن دندان­پزشکی آمریکا (ADA)، به دندان­پزشکان توصیه شده که برای درمان پریودونتیت مزمن (نوع شدید بیماری لثه که می ­تواند به از دست رفتن دندان­ها بیانجامد) در اولین فاز درمان، جرم­گیری و روت پلانینگ (تصحیح سطح ریشه) را انجام دهند.
جرم­گیری و روت پلانینگ به پاکسازی عمیق و تخصصی دندان­ها گفته می­ شود.
این گاید لاین­ها که براساس مطالعات مروری و آنالیز متا در درمان پریودونتیت، تدوین شده است در شماره جولای ژورنال رسمی انجمن دندان­پزشکی آمریکا (JADA) به چاپ رسیده است.
مکسین فینبرگ، متخصص بیماری­های لثه و رئیس ADA می­گوید: “این اولین باری است که درمان­های متفاوت پریودونتیت با یکدیگر مقایسه شده ­اند” وی می ­افزاید: “در اغلب موارد نحوه درمان بیماری­های لثه که درجات متنوعی از نظر شدت بیماری دارند، برای دندان­پزشکان چالش برانگیز است. این گاید لاین­ها به درمانگران کمک می ­کند که تصمیم مناسبی جهت انتخاب پروتکل درمانی مناسب بگیرند که در نتیجه آن، بیماران از حد بالای خدمات درمانی بهره­ مند می ­شوند و در زمان درست، درمان مناسب را دریافت میکنند.”
طبق نظر مؤلفين این کتابچه راهنما، پریودونتیت مزمن، بیماری شایعی است که 47/2% جمعیت بالغین بالای 30 سال در ایالات متحده را متاثر می­ سازد. این بیماری عامل اصلی از دست دادن دندان­ها در بالغین به حساب می ­آید.
در سال 2011، ADA بر آن شد تا گایدلاین بالینی و غیر جراحی درمان پریودونتیت را که شامل جرم­گیری و روت پلانینگ می­شود، ارائه دهد. در طی جرم­گیری و روت پلانینگ، جرم و پلاک چسبنده به دندان توسط دندان­ پزشک از سطح دندان­ها زدوده می­شود.
بر مبنای مرور مقالات و شواهد بالینی و علمی ADA نتیجه­ گیری نمود که درمانگران باید در فاز نخست درمان پریودنتیت مزمن، جرم­گیری و روت پلانینگ را لحاظ نمایند.
تلفیق دیگر پروسه­ های درمان با جرم­گیری و روت پلانینگ، مورد بررسی قرار گرفت مانند تجویز سیستمیک دوز ساب آنتی میکروبیال ( doxycycline (SDD و تجویز سیستمیک داروهای آنتی میکروبیال و لیرز.
بر طبق یافته ­های ADA، دوز ساب آنتی میکروبیال doxycycline نسبت به دیگر داروهای آنتی بیوتیک/آنتی میکروبیال، در درمان پریودونتیت مزمن مزیت دارد و توسط ADA توصیه شده است. دلیل مزیت و برتری SDD بر دیگر داروها، نگرانی در مورد اثرات جانبی داروهای پیش گفته و تجویز بیش از حد آن­ها می ­باشد.
برای دسترسی به متن کامل گایدلاین انجمن دندان­پزشکی آمریکا اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت