هر وعده قلیان معادل مصرف 100 نخ سیگار است.

هر وعده قلیان معادل مصرف 100 نخ سیگار است.

هر وعده قلیان معادل مصرف 100 نخ سیگار است.

مصرف قلیان برای سلامتی خطرناک است. طبق نتایج مطالعه تحقیقی که در اکتبر 2015 در ژورنال انجمن دندانپزشکی آمریکا به چاپ رسید، مصرف دخانیات با بیماری لثه، سرطان دهان، سرطان مری و حفره خشک
(Dry Socket ) متعاقب کشیده شدن دندان مرتبط است. از دیگر عوارض مصرف دخانیات، ارتباط باسرطان ریه و بیماری­ های قلبی است.

یافته ­های حاصل از این مطالعه برای 2/3 میلیون شهروند آمریکایی که قلیان مصرف می­کنند، شوک آور خواهد بود. دکتر Munshi، مولف این مقاله علمی می­ گوید:

«مردم باید آگاه باشند با مصرف قلیان خود را در معرض خطر قرار می ­دهند. آنها باید نسبت به اثرات سوء و خطرات مصرف قلیان آگاه بشوند.”

مصرف قلیان که 400 سال پیش در هند باستان آغاز گردید، معمولاً بصورت گروهی مصرف می­ شود. با افزایش قهوه­ خانه هایی که قلیان را به مشتریان عرضه می­ کنند، مصرف قلیان در میان جوانان افزایش یافته است. بالغ بر %34  نوجوانان 15-13 ساله، آن را امتحان کرده ­اند و %20 دانشجویان کالج نیز قلیان مصرف کرده ­اند.

قلیان سبب گرم شدن نوع خاصی از تنباکو می­شود که معمولاً طعم دار نیز می ­باشد مانند طعم توت فرنگی، آبنبات و Spiced chai . دود از میان یک محفظه آب عبور می­ کند و وارد لوله شده و از طریق یک شلنگ لاستیکی و یک دهنی استنشاق می­شود. سطح نیکوتین موجود در این تنباکو، مقدار مشخصی نیست و هیچ گونه محدودیت سنی در مورد ورود به قهوه­ خانه های عرضه کننده قلیان وجود ندارد.
از آنجا که یک وعده مصرف قلیان برای 80 دقیقه طول می­ کشد، مصرف کننده 200-50 پوک به قلیان میزند. اگر بخواهیم آنرا با مصرف سیگار مقایسه کنیم باید گفت یک نخ سیگار 7-5 دقیقه طول می کشد و مصرف کننده 75-40 پوک به سیگار می­زند.
طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، یک وعده مصرف قلیان معادل مصرف 100 نخ سیگار است.
دکترگلیک، سردبیر ژورنال انجمن دندانپزشکی آمریکا می­گوید: «چه سیگار بکشید، چه سیگار برگ مصرف کنید و چه از طریق مصرف قلیان، تنباکو مصرف کنید، باید آگاه باشید که استعمال دخانیات برای سلامت دهان و دندان و سلامت کلی شما خطرناک است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت