نقش هورمون های جنسی در افزایش ریسک ابتلا به بیماری لثه در مردان

نقش هورمون های جنسی در افزایش ریسک ابتلا به بیماری لثه در مردان

نقش هورمون های جنسی در افزایش ریسک ابتلا به بیماری لثه در مردان

طبق نظر پژوهشگران دانشکده دندانپزشکی دانشگاه مریلند، هورمون جنسی می­تواند یکی از دلایل بیولوژیکی ابتلای بیشتر مردان به پریودونتیت مخرب باشد.

بیماری پریودونتیت بنوعی عفونت لثه به شمار می­آید.

برای مدیریت بهتر بیماری پریودونتال و مدل­های بهتر ارزیابی ریسک ابتلا به پریودونتیت، دکتر هارلان شیو Harlan Shiau –دندانپزشک، دکترای علوم پزشکی واستادیار- و دکتر مارک ری­نولدز Mark Reynolds – دندانپزشک، PhD ، مستر و استاد دانشکده دندانپزشکی- اولین مطالعه مروری جامع را در زمینه تفاوت زنان و مردان در ابتلا به بیماری پریودونتال و توسعه آن به سمت پریودونتیت مخرب، منتشر کردند.

در این مطالعه مروری که در ژورنال پریودونتولوژی به چاپ رسید، مؤلفین شواهد بیولوژیکی برای تفاوت جنسی یا تفاوت در استعداد ابتلا به بیماری پریودونتال را در مردان و زنان مورد بررسی قرار دادند.

آنها به این نتیجه رسیدند که استروئیدهای جنسی از طرق گوناگون بر سیستم ایمنی بدن که امور التهابی را تنظیم می­کند، تأثیر می گذارند. از دیگر یافته های مؤلفین این بود که ریشه این تفاوت ژنتیکی است.

دکتر Shiau می­گوید: “سیستم تنظیم افتراقی ژن­ها، خصوصاً ژن­های پاسخ­دهنده به استروئید جنسی در تفاوت جنسی مشاهده شده در بیماری پریودونتال مخرب نقش ایفا می کند.” و می­افزاید : “ما فکر می­کنیم که این مورد توضیحی منطقی برای تفاوت مشاهده شده است.”

دکتر Shiau ادامه می­دهد: «این مورد که بیماری لثه در مردان شدیدتر از زنان است، بطور تجربی مورد پذیرش دندان­پزشکان بود. اما ما می­خواستیم بدانیم که آیا توضیح سنتی که برای این تفاوت وجود دارد کافی است یا خیر. این مطالعه، داده­ های مقایسه­ ای مهمی را جهت تخمین تفاوت­های جنسی در مورد ریسک ابتلا به پریودونتیت مخرب، فراهم می­کند».

قبل از اینکه مطالعه مروری فعلی انجام پذیرد، پژوهشگران یک مطالعه مروری سیستمیک برروی مقالات چاپ شده در زمینه شیوع بیماری­های پریودونتال انجام دادند. در آنالیز و تحلیل داده­های حاصل از این مطالعات، محققین دریافتند که بیماری پریودونتال در مردان نسبت به زنان شیوع بیشتری دارد.

دکتر شیو و دکتر ری­نولدز سعی داشتند با الهام از حجم قابل ملاحظه­ ی مطالعات جمعیتی چاپ شده در حوزه بیماری­های اتوایمیون، یعنی جایی که تفاوت­های جنسی در ظهور بیماری نقش ایفا می­کند، توضیح بیولوژیک بالقوه­ای برای تفاوت در شیوع بیماری پریودونتال در مردان و زنان پیدا کنند.

دکتر شیو خاطر نشان می­کند: « ما حتی به عوامل محیطی نیز در این زمینه توجه کردیم، مثل اینکه مردان در مقایسه با زنان کمتر به بهداشت دهان و دندان خود توجه می­کنند. هر چند مطالعات جمعیتی وجود دارد که واریانت­های بالقوه­ای چون فاکتورهای محیطی را کنترل می­کنند و باز هم تفاوت چشمگیر در بروز بیماری در دو جنس دیده می­شود. »

دکتر شیو می­ افزاید: « پاسخ­های سیستم ایمنی ذاتی در پاتوژنز بیماری پریودونتال نقش ایفا می­کنند. پاسخ­های تشدید یافته سیستم ایمنی ذاتی در مردان و تفاوت­های بالقوه در تنظیم شدت و ختم التهاب، اساس بیولوژیک دقیق و کاملی جهت پیشرفت متفاوت بیماری پریودونتال فراهم می­آورد. »

دکتر مارک ری­نولدز رئیس بخش پریودونتولوژی دانشکده دندانپزشکی است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت