هزینه و قیمت کامپوزیت دندان در سال 1402

هزینه و قیمت کامپوزیت دندان در سال 1402

قیمت و هزینه کامپوزیت دندان

عناوین

حفظ لبخند زیبا به معنای چیزی فراتر از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه است. مراقبت‌های کامل بهداشت دهان و دندان برای افرادی که دارای مشکلات ظاهری و جدی‌تر دندان هستند، راه حل نهایی نخواهد بود. در این گونه موارد لازم است به سراغ روش‌های درمانی و زیبایی دندانپزشکی مانند کامپوزیت و یا حتی لمینت دندان رفت!

کامپوزیت دندان از جمله روش‌های بسیار موثری است که علاوه بر کاربرد درمانی آن، مراجعین زیادی در زمینه زیبایی و اصلاح طرح لبخند از آن بهره می‌برند. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که تمایل به داشتن لبخندی زیباتر هستید، احتمالاً اولین سوالی که برایتان مطرح می‌شود هزینه کامپوزیت دندان است؛ این مقاله را تا انتها بخوانید تا به صورت دقیق از هزینه‌ و قیمت هر واحد کامپوزیت دندان مطلع شوید.


کامپوزیت دندان چیست؟!

کامپوزیت دندان ترکیبی از رزین، شیشه و مواد پلاستیکی پلیمری است. استفاده از کامپوزیت به دلیل پایداری و ایمنی بالایی که دارد در حوزه دندانپزشکی درمانی و زیبایی بسیار رایج شده است. یکی از ویژگی‌های مهم کامپوزیت دندان که سبب افزایش کاربرد آن در دندانپزشکی می‌شود، امکان ساخت آن مطابق با رنگ دندان‌های طبیعی فرد است؛ به این ترتیب تغییرات ایجاد شده تقریبا غیر قابل تشخیص و کاملا طبیعی خواهد بود.

کامپوزیت ونیر رایج‌ترین نوع کامپوزیت است که بسیار بادوام بوده و برای دندان‌هایی که فاصله یا ترک دارند و همچنین برای ترمیم دندان‌های شکسته یا ساییده شده بسیار پرکاربرد است.

هزینه کامپوزیت دندان شکسته
هزینه کامپوزیت دندان شکسته
هزینه کامپوزیت دندان فاصله دار
هزینه کامپوزیت دندان فاصله دار
هزینه کامپوزیت دندان بد رنگ
هزینه کامپوزیت دندان بد رنگ

جدول هزینه کامپوزیت دندان در سال 1402

تاریخ آپدیت قیمت‌ها : آبان 1402

هزینه کامپوزیت در دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی در سال 1402عمومی (قیمت به ریال)تخصصی (قیمت به ریال)
فیسینگ کامپوزیت (هر دندان)35/۰۰۰/۰۰۰40/۰۰۰/۰۰۰ – 50/۰۰۰/۰۰۰

قیمت هر واحد کامپوزیت دندان بر اساس کاربردهای آن

کامپوزیت یکی از مواد پر کاربرد در خدمات دندانپزشکی است. در واقع در دندانپزشکی زیبایی ترمیمی استفاده از کامپوزیت دندان به نوعی یکی از خدمات اصلی محسوب می‌شود. مهمترین استفاده از کامپوزیت دندان یا همان ونیر کامپوزیت برای زیبایی و بهبود ظاهر دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین خاطر از آن با نام فیسینگ کامپوزیت یاد می‌شود.

مهمترین نکته مثبت درباره این روش این است که در کنار کاربردهای متعدد، قیمت کامپوزیت دندان نسبت به سایر روش‌های اصلاح طرح لبخند بسیار مناسب‌تر است. از جمله کاربردهای زیبایی ونیر کامپوزیت می‌توان به اصلاح بد رنگی، بهبود شکل و فرم، از بین بردن فاصله بین دندان‌ها و ترمیم شکستگی و ترک‌های دندانی است. در نهایت هزینه هر واحد کامپوزیت، برند کامپوزیت و جنس کامپوزیت تعیین کننده هزینه نهایی کامپوزیت دندان هستند.

اینفوگرافی کاربردهای کامپوزیت دندان
اینفوگرافی کاربردهای کامپوزیت دندان

علاوه بر کاربرد زیبایی، برای ترمیم پوسیدگی‌های دندانی نیز می‌توان از کامپوزیت استفاده کرد. در واقع به جای مواد آمالگام که رنگ تیره‌ای دارد، می‌توان با مواد هم رنگ داخل دندان را پر کرد. شاید در نگاه اول این کاربرد کامپوزیت تنها درمانی محسوب شود ولی در نهایت از آنجا که باعث یک دست شدن دندان‌ها می‌شود، باز هم موجب زیبایی دندان‌ها خواهد شد.

هزینه کامپوزیت دندان برای اصلاح طرح لبخند

برای داشتن لبخندی زیبا باید تمام نواقص ظاهری دندان‌ها به ویژه دندان‌های جلویی مرتفع شود. ایراداتی مانند شکستگی، لب پر شدن، بستن فاصله بین دندان‌ها و همچنین تغییر رنگ دندان‌ها را می‌توان با استفاده از کامپوزیت ونیر از بین برد. به این ترتیب با کامپوزیت دندان شما از دندان‌هایی سفید، خوش فرم و مرتب بهره‌مند خواهید شد.

قبل و بعد کامپوزیت ونیر دندان
نمونه واقعی کامپوزیت ونیر دندان

قیمت کامپوزیت دندان جلو

همانطور که گفته شد، دندان‌های جلویی یا قدامی بیشترین اهمیت را در زیبایی لبخند دارند. به همین خاطر درخواست افراد بیشتر برای کامپویزیت دندان‌های جلویی مخصوصاً دو دندان جلویی است. هر گونه نازیبایی از جمله شکستگی دندان، کج بودن دندان، کوتاه یا بلند بودن، بد رنگی و فاصله بین دندان‌های جلویی به شدت تأثیر منفی بر روی زیبایی لبخند می‌گذارد. دلیل دیگری که بیشتر درخواست‌های زیبایی دندان برای کامپوزیت دندان‌های جلویی است، صرفه اقتصادی آن است زیرا طبیعتاً قیمت کامپوزیت دندان جلو به نسبت هزینه کامپوزیت کل دندان‌ها مناسب‌تر است.

هزینه کامپوزیت دندان‌های جلویی من چقدر می‌شود؟

اگر در رابطه با قیمت کامپوزیت دندان‌های جلویی خود سوال دارید، حتما باید با متخصصین این حوزه مشورت کنید. مشاوره با کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت بسیار ساده و سریع است، امتحان کنید تا به سرعت پاسخ سوالتان را دریافت کنید.

فیسینگ کامپوزیت برای اصلاح بد رنگی دندان

کامپوزیت یا لمینیت؟ تفاوت کامپوزیت دندان با لمینت دندان در چیست؟

کامپوزیت و لمینت دندان هر دو روش‌هایی برای اصلاح طرح لبخند و رفع عیوب ظاهری دندان‌ها هستند اما باید در نظر داشت که کامپوزیت و لمینت دندان تفاوت‌های زیادی در نوع انجام درمان و زمان اعمال دارند.

تنها نقطه‌ی شباهت در میان کامپوزیت دندان و لمینت دندان، نتیجه‌ی آن‌ها می‌باشد، یعنی از هر دو روش برای بهتر شدن رنگ دندان و همچنین رفع ایرادات و عیوب ظاهری دندان استفاده شده و به نوعی این درمان‌ها یک نوع روکش دائمی محسوب می‌شوند. روش اول یعنی لمینت به زمان بیشتری احتیاج دارد و همچنین برای اعمال آن حتما باید دندان‌ها تراش بخورند و قالب گیری شوند ( البته در روش‌های درمانی جدید میزان این تراش بسیار کمتر از روش‌های پیشین است). باید در نظر داشت که این روش غیر قابل بازگشت بوده و در صورت خراب شدن و مشکلاتی مانند شکستن و لب پریدگی ترمیم آن به راحتی کامپوزیت دندانی نسیت. روش کامپوزیت دندان نسبت به روش لمینت به زمان کمتری نیاز دارد و برای انجام آن هیچ آسیبی به دندان‌ها وارد نمی‌شود، این روش نیازی به تراش دندان و قالب گیری ندارد و در صورتی که لب پریدگی یا هر مشکل دیگری پیش بیاید به راحتی قابل ترمیم است. هزینه کامپوزیت دندان از قیمت لمینت دندان کمتر است و بستگی به تعداد دندان‌ها دارد.

علت تفاوت قیمت کامپوزیت دندان با لمینت

در بخش قبلی درباره تفاوت‌های دو روش اصلاح طرح لبخند یعنی کامپوزیت دندان و لمینت دندان اشاره شده است. همین تفاوت‌ها در تعیین هزینه و قیمت نهایی نیز موثر است. در واقع از آنجا که فرآیند نصب کامپوزیت دندان کوتاهتر، با تراش کمتر و تنها در یک جلسه انجام می‌شود و برای لمینت دندان نیاز به چند جلسه و ساخت لمینت در لابراتوار خواهد بود، در نهایت قیمت کامپوزیت دندان ارزانتر خواهد شد.


عمر و ماندگاری فیسینگ کامپوزیت دندان

به طور کلی می‌توان گفت طور عمر و ماندگاری فیسینگ کامپوزیت دندان بین 5 تا 10 سال است. با این وجود فاکتورهای متعددی هستند که بر ماندگاری و دوام کامپوزیت دندان موثر است. در ادامه به تعدادی از مهمترین این فاکتورها پرداخته شده است.

برند و جنس کامپوزیت دندان

مسلماً یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده عمر و میزان ماندگاری فیسینگ کامپوزیت دندان، برند و جنس ونیر کامپوزیت است. هر چه مواد مرغوبتر و برند شناخته‌شده‌تری باشد عمر بیشتری خواهد کرد.

تخصص دندانپزشک زیبایی

علاوه بر برند کامپوزیت، مهارت و تجربه دندانپزشک در نصب تمیز و بی نقص کامپوزیت دندان اهمیت ویژه‌ای دارد. در واقع حتی اگر برند و جنس ونیر کامپوزیت هم بسیار مرغوب باشد ولی دندانپزشک به درستی از آن استفاده نکند، ماندگاری چندانی نخواهد داشت.

جنس دندان‌ها

جنس دندان افراد از نظر ژنتیکی با هم متفاوت است. مسلماً همین استحکام و جنس دندان‌ها نیز بر طول عمر فیسینگ کامپوزیت موثر خواهد بود.

مراقبت از کامپوزیت دندان

هر چقدر که فاکتورهای قبلی مانند جنس دندان فرد، برند کامپوزیت و مهارت دندانپزشک مورد قبول باشد ولی خود بیمار مراقبت خوبی (بهداشت دهان و دندان) از کامپوزیت دندان‌ها نداشته باشد، عمر کامپوزیت به همان نسبت کاهش پیدا می‌کند.

طول عمر و ماندگاری فیسینگ کامپوزیت دندان
طول عمر و ماندگاری فیسینگ کامپوزیت دندان

متخصصین کامپوزیت دندان در سیمادنت

انجام هر اقدام درمانی و یا زیبایی دندانپزشکی الزاماً باید توسط متخصص و افراد با تجربه آن حوزه انجام شود. کامپوزیت دندان نیز یکی از اقدامات دندانپزشکی زیبایی است که می‌تواند با هزینه کمتر فرد را به دندان‌هایی زیبایی و لبخندی دلنشین برساند. برای آشنایی بیشتر با متخصصین سیمادنت در زمینه کامپوزیت دندان می‌توانید بر روی تصویر کلیک کرده تا به صفحه معرفی متخصص مد نظر خود هدایت شوید.

دکتر مجتبی جولهر
ویدیوهای کامپوزیت دندان در سیمادنت
مشاهده ویدیوهای کامپوزیت دندان در کلینیک سیمادنت

مزایای کامپوزیت دندان

کامپوزیت‌های دندانی مزایا و فواید بسیار زیادی دارند که استفاده از آن‌ها را در زمینه دندانپزشکی درمانی و زیبایی بسیار جدی‌تر کرده است. در ادامه به دو مورد از مهم‌ترین مزایای کامپوزیت دندان اشاره شده است.

ظاهر مشابه با دندان‌های طبیعی

پیشرفت تکنولوژی به‌ویژه در زمینه دندان‌پزشکی، باعث تولید مواد کامپوزیتی بسیار باکیفیت شده است. علاوه بر این افزایش توجه به موضوع زیبایی دندان‌ها و تمایل افراد برای اصلاح طرح لبخند خود، باعث شده‌ است تا کامپوزیت‌ها در رنگ‌های کاملا مشابه با دندان‌های طبیعی تولید و به بازار عرضه شوند.

در صورت نیاز به ترمیم و اصلاح رنگ کامپوزیت دندان فرم زیر را برای دریافت نوبت تکمیل نمایید.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden

عوامل موثر در هزینه کامپوزیت ونیر
اینفوگرافیک عوامل موثر در هزینه کامپوزیت ونیر

عدم نیاز به تراش دندان

معمولاً در این روش نیازی به تراشیدن دندان‌ها وجود ندارد و فقط در برخی موارد که میزان مشکلات دندان‌ها شدید است، ممکن است نیاز به تراشیدن بخشی از دندان باشد تا بتوان به ونیر کامپوزیت فرم بهتری داد و به پوشش‌دهی بیشتری برای ترمیم دندان‌ها دست یافت.

امکان ترمیم کامپوزیت

کامپوزیت یک ماده خمیر مانند است که روی دندان‌ها قرار داده می‌شود. بنابراین به راحتی امکان حالت دادن و شکل‌دهی آن متناسب با ساختار دندان‌ها وجود دارد. این ویژگی کامپوزیت ونیر به آن قابلیت ترمیم شدن را می‌دهد تا در مواردی که به هر دلیلی کامپوزیت دچار شکستگی یا لب پریدگی شد، بتوان آن را ترمیم کرد. دندان‌پزشک با اضافه کردن ماده کامپوزیتی جدید بر روی نواحی آسیب دیده و پالیش آن، مجدداً می‌تواند زیبایی دندان‌های ترمیم شده را به آنها برگرداند.

کوتاه بودن دوره درمان

این روش ترمیم دندانی در مدت زمان بسیار کوتاه و فقط طی یک جلسه مراجعه به دندان‌پزشک انجام پذیر است. این مزیت باعث می‌شود تا افراد در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به بهترین نتایج دست یافته و صاحب دندان‌های مرتب، سفید و زیبا شوند.

عکس قبل و بعد ترمیم دندان با کامپوزیت


هزینه کامپوزیت دندان در تهران چگونه تعیین می‌شود؟

قیمت کامپوزیت دندان به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که لازم است پیش از مراجعه به کلینیک دندانپزشکی این فاکتورها را بشناسید تا بتوانید بهتر تصمیم‌گیری و انتخاب کنید. در ادامه مهم‌ترین عوامل موثر بر هزینه کامپوزیت دندان مطرح شده است.

تعداد واحدهای کامپوزیت دندان

مسلما هزینه کامپوزیت هر واحد دندان به صورت جداگانه مطرح می‌شود و در نتیجه هر چه تعداد واحدهای دندان که نیاز به کامپوزیت داشته باشند، بیشتر باشد هزینه بیشتری دریافت خواهد شد. در نتیجه شما با مراجعه به دندانپزشک و دریافت مشاوره می‌توانید از تعداد واحد‌های کامپوزیت ونیر مورد نیاز خود مطلع شوید.

برند کامپوزیت دندان

مانند هر خدمت دندانپزشکی دیگری، برندها و کشورهای مختلفی مواد مورد نیاز مانند کامپوزیت دندان را ساخته و به فروش می‌رسانند که هر یک از آن‌ها از جهت کیفیت، طول عمر و ماندگاری ممکن است متفاوت باشند. از جمله کشورهای تولید کننده کامپوزیت دندان با کیفیت و مرغوب می‌توان به سوئیس، آلمان و آمریکا اشاره کرد. در نتیجه با توجه به کشور سازنده و برند مواد کامپوزیت، قیمت‌ها کمی متغیر خواهد بود.

دستمزد دندانپزشک

مطمئنا حتی اگر بهترین و مرغوب‌ترین برند کامپوزیت ونیر توسط دندانپزشک ناوارد و کم تجربه مورد استفاده قرار بگیرد، هیچ نتیجه مطلوبی در پی نخواهد داشت. در نتیجه در انتخاب کلینیک دندانپزشکی خوب جهت انجام کامپوزیت دندان نهایت دقت را داشته باشید تا با پرداخت قیمت کامپوزیت دندان نتیجه مطلوب مورد انتظارتان به حقیقت پیوسته و لبخندی زیباتر داشته باشید.

درمان‌های پیش نیاز کامپوزیت

گاهی اوقات شما برای کامپوزیت دندان مراجعه می‌کنید ولی بعد از معاینات دقیق مشخص می‌شود که لازم است پیش از انجام کامپوزیت اقدامات درمانی دیگری همانند ارتودنسی و یا رفع پوسیدگی دندان انجام شود. در نتیجه خود این اقدامات نیز بر هزینه نهایی این فرآیند موثر خواهد بود.


هزینه ترمیم دندان با کامپوزیت

ترمیم دندان یا همان پر کردن دندان با دو ماده به نام‌های آمالگام و کامپوزیت انجام می‌شود. این دو ماده تفاوت‌های زیادی با هم دارند که در نهایت انتخاب ماده مناسب جهت ترمیم دندان در نهایت با نظر تخصصی دندانپزشک مشخص خواهد شد.

مقایسه کامپوزیت و آمالگامکامپوزیتآمالگام
رنگ و زیبایی ظاهریسفید و همرنگ دندانخاکستری و نازیبا
میزان تراش دندانکمتربیشتر
استحکامکمتربیشتر

ترمیم دندان با آمالگام علاوه بر اینکه در ظاهر دندان سبب ایجاد نازیبایی می‌کند، حتی برای پرکردن دندان با آمالگام لازم است علاوه بر پوسیدگی دندان نسج بیشتری از دندان تراش بخورد. با این وجود در ترمیم دندان با کامپوزیت تنها پوسیدگی دندان تراشیده شده و بعد از اتمام فرآیند پر کردن نیز زیبایی طبیعی دندان حفظ خواهد شد.

هزینه ترمیم کامپوزیت قدیمی (هزینه ترمیم کامپوزیت شکسته)

در صورتی که شما قبلا کامپوزیت ونیر انجام داده باشید و حالا این کامپوزیت‌ دچار آسیب و یا شکستگی شده باشد، لازم است در ابتدا کامپوزیت قبلی تراشیده و برداشته شود و در نهایت دندان با مواد کامپوزیتی جدید ترمیم گردد. بهتر است بدانید که برداشتن و تراشیدن کامپوزیت قبلی نیز پروسه‌ای مجزا بوده و شامل هزینه خواهد بود.

هزینه تعویض آمالگام با کامپوزیت

از آنجا که پرکردگی‌های دندان بعد از مدتی نیاز به ترمیم دارند، در صورتی که فرد تمایل به تعویض آمالگام به کامپوزیت داشته باشد، بهتر است در ابتدا با دندانپزشکان متخصص سیمادنت مشاوره داشته و از هزینه دقیق این خدمات مطلع شود. معمولاً هزینه تعویض آمالگام با کامپوزیت بستگی به نوع دندان و میزان مواد مصرفی دارد.


مشاوره حضوری کامپوزیت دندان در شمال تهران

اگر ساکن مناطقی همانند نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، جردن، شریعتی، میرداماد، پاسداران و سایر محله‌های این مناطق هستید و قصد مراجعه به یک مرکز تخصصی دندانپزشکی در شمال تهران را دارید، می‌توانید به مطب شریعتی سیمادنت مراجعه کرده و کامپوزیت دندان خود را انجام دهید.

آدرس: تهران، شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد، ساختمان پزشکان منظرنژاد، طبقه 3، واحد 11

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden

کلینیک شریعتی سیمادنت

مشاوره حضوری کامپوزیت دندان در غرب تهران

علاوه بر مناطق شمالی تهران، سیمادنت در غرب تهران نیز شعبه‌ای دیگر دارد و شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حضوری و نیز انجام کامپوزیت دندان به شعبه ستارخان سیمادنت مراجعه کنید. در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند صادقیه، ستارخان، مرزداران،جنت آباد، سعادت آباد یا حتی کرج هستید قصد مراجعه به یک مرکز تخصصی دندانپزشکی در اطراف منزل خود را دارید، می‌توانید به مطب ستارخان سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، خیابان ستارخان، بین خیابان شادمهر و بهبودی، ساختمان پزشکان ستارخان، طبقه ۵

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden

کلینیک سیمادنت ستارخان

هزینه کامپوزیت دندان در تهران

با توجه به مطالبی که تا کنون مطرح شد، اگر شما نیاز به انجام کامپوزیت دندان دارید، می‌توانید از طریق روش‌های زیر زمان مشاوره خود را مشخص نموده و برای شروع فرآیند کامپوزیت توسط متخصصین مجرب سیمادنت اقدام نمایید. همچنین شما می‌توانید اگر پرسش یا سوالی درباره هزینه کامپوزیت دندان دارید، این پرسش را با کارشناسان سیمادنت در میان بگذارید.

انواع کامپوزیت‌های دندانی

معمولا کامپوزیت ها به چهار دسته، کامپوزیت نانوفیل، کامپوزیت میکروفیل، کامپوزیت ماکروفیل و  کامپوزیت هیبرید  تقسیم می شوند که هر کدام کارایی خاص خود را دارند، تمام نوع های کامپوزیت دندان در تمامی تناژهای رنگ دندان تولید و ارائه می شوند.

کامپوزیت دندان ماکروفیل

اولین نوع مواد کامپوزیت دندان که چند دهه قبل وارد دنیای دندانپزشکی شدند، کامپوزیت ماکروفیل بود. کامپوزیت ماکروفیل حاوی ذراتی از 10 میکرومتر تا 50 میکرومتر است. این ذرات در مقایسه با مواد امروزی بسیار بزرگ به حساب می‌آیند. اگر چه اندازه بزرگ این ذرات باعث مقاومت بالای این مواد شده است اما از طرفی باعث می‌شود پولیش سطح ترمیم دشوار شود.

کامپوزیت دندان میکروفیل

نسل جدید مواد کامپوزیت دندان، در اواخر دهه 70 میلادی وارد دنیای دندانپزشکی شد. کامپوزیت میکروفیل حاوی ذراتی کوچک‌تر از 100 نانومتر است که باعث سهولت پولیش و صاف بودن سطح ترمیمهای میکروفیل می‌شود. با این حال برای اصلاح مشکل قابلیت پولیش، از مقاومت و استحکام مواد تا حدی صرف ‌نظر شده است. شرکت‌های سازنده برای ایجاد ترمیم کامپوزیت میکروفیل از ذرات رزین پرشده با مواد پلیمری استفاده کرده‌‌اند.

کامپوزیت دندان هیبرید، میکرو هیبرید و نانو هیبرید

بین دو سر طیف میکروفیل و ماکروفیل مواد کامپوزیت هیبرید ساخته شده‌ اند. این کامپوزیت‌ها ذراتی در محدوده 10 تا 50 میکرومتر و همچنین ذراتی در اندازه حدود 40 نانومتر دارند. میکرو هیبرید ها و نانو هیبریدها هر دو در گروه کامپوزیت‌های هیبرید قرار می‌گیرند و محدوده اندازه ذرات این مواد کمتر از 100 نانومتر تا بیش از یک میکرومتر است. در این محدوده مواد بار فیلر بالایی دارند در نتیجه مقاومت آنها در مقابل ساییدگی افزایش یافته و استحکام بالاتری دارند. یکی از مشکلات هیبریدها کاهش زیبای آنها به مرور زمان است که علت آن فرآیند استهلاک می‌باشد که در این فرآیند رزین بین ذرات تخریب شده و ذرات فیلر باقی می‌مانند که مستعد کنده شدن در سطح ترمیم هستند. یکدست و هموار نبودن سطح ترمیم باعث می‌شود حفظ تاثیر پولیش و خاصیت بازتاب کنندگی آن کاهش یابد.

 کامپوزیت‌ نانو فیلد

یکی دیگر از مواد ترمیمی کامپوزیت دندان، کامپوزیت نانو فیلد است که برای بر طرف کردن مشکلات کامپوزیت‌های هیبریدی ساخته شده است. در حالی که در هیبریدها، میکرو هیبریدها و نانو هیبریدها از ذراتی استفاده شده که با تراشکاری ساخته شده‌اند، ذرات نانو کامپوزیت با فرایند دیگری سنتز می‌شوند. اندازه ذرات در نانو کامپوزیت دندان ، 20 نانومتر است. ذرات نانو کامپوزیت ویژگی بسیار منحصر به فردی دارد: ذرات به یکدیگر متصل شده و خوشه نانو تشکیل می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت