ارتودنسی کودکان | بهترین سن شروع درمان ارتودنسی کودک

ارتودنسی کودکان | بهترین سن شروع درمان ارتودنسی کودک

ارتودنسی کودکان

عناوین

نامرتبی دندان‌ها چه در زیبایی فرد و چه در حین خوردن مواد غذایی می‌تواند سبب مشکلاتی فراوانی شود. تقریبا تمام افراد با درمانی به نام ارتودنسی آشنا هستند و این روش بهترین و ماندگارترین درمان ناهنجاری‌های دندانی و فکی است. حال اگر این فرد از دوران کودکی با این ناهنجاری‌ها مواجه شود و هر چه سریعتر با مراجعه به متخصص ارتودنسی و انجام ارتودنسی کودکان درمان شود هم از مواجهه با مشکلات بعدی در بزرگسالی در امان خواهد بود و هم بسیار سریعتر به لبخند ایده‌آل خود دست پیدا می‌کند.


کاور دکتر مسعود داودیان

چرا ارتودنسی کودکان مهم است؟

جهت درک اهمیت ارتودنسی کودکان، بهتر است در ابتدا با مفهومی به نام ارتودنسی پیشگیری آشنا شوید. ارتودنسی پیشگیری به انجام کلیه اقدامات درمانی جهت جلوگیری از مشکلات و ناهنجاری‌های دندانی و فکی در آینده گفته می‌شود. قاعدتا زمانی که بحث پیشگیری به میان آید هر چه زمان انجام این اقدامات درمانی و پیشگیرانه زودتر باشد، بهتر و موثرتر خواهد بود. در نتیجه در صورت تشخیص هر گونه ناهنجاری دندانی در دوران کودکی لازم است طرح درمان ارتودنسی شروع شده و پیش از تشدید این ناهنجاری‌ها، به درمان آن‌ها پردا خته شود.

متخصص ارتودنسی کودکان کیست؟

درمان تخصصی ارتودنسی از سنین کودکی تا سالمندی حتماً باید توسط متخصص ارتودنسی انجام شود. پس متخصص ارتودنسی کودکان دقیقا به چه پزشکی گفته می‌شود؟ همانطور که ذکر شد هر گونه درمان ارتودنسی در هر سنی باید توسط متخصص ارتودنسی انجام شود در نتیجه ارتودنسی کودکان نیز توسط همین متخصص انجام می‌شود. با این وجود متخصص ارتودنسی کودکان اصطلاحی است که در بین عموم بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و برخی تصور می‌کنند که متخصص ارتودنسی کودکان با متخصص ارتودنسی متفاوت است در صورتی که این تصور اشتباه بوده و هردوی این اصطلاحات به یک دندانپزشک متخصص اشاره دارد!

آیا می‌توان برای ارتودنسی کودکان به دندانپزشک اطفال مراجعه کرد؟

همانطور که می‌دانید لازم است که از سنین پایین برای معاینه و چکاپ‌های مرتب به دندانپزشک متخصص کودکان مراجعه شود؛ متخصص دندانپزشکی اطفال سلامت دهان و دندان کودک را بررسی کرده و اقدامات درمانی لازم در خصوص مشکلاتی همانند پوسیدگی دندان‌های کودک را انجام می‌دهد. با این وجود در صورتی که کودک شما به مشکلاتی همانند ناهنجاری‌های فکی و دندانی دچار بوده و نیاز به ارتودنسی وجود داشته باشد، الزاما باید به متخصص ارتودنسی کودکان مراجعه گردد زیرا دندانپزشک کودکان تخصص و دانش فنی کافی در زمینه انجام ارتودنسی کودکان را ندارد.

متخصص ارتودنسی کودکان یا دندانپزشک اطفال؟!


عدم انجام ارتودنسی در کودکی چه عواقبی خواهد داشت؟!

متاسفانه بسیاری از والدین تصور می‌کنند که اگر دوران دندان‌های شیری کودکان به پایان برسد و دندان‌های دائمی رشد کنند، مشکلات و ناهنجاری‌های دندانی برطرف خواهد شد و نیازی به مداخله درمانی در سنین پایین وجود ندارد؛ این تصور کاملا اشتباه بوده و فضاهای خالی و یا دندان‌های اضافه و بسیاری از مشکلات دهانی همچنان بعد از افتادن دندان‌های شیری وجود داشته و حتی ممکن است تشدید نیز بشوند. بنابراین اگر در سنین مناسب ارتودنسی کودکان (یا به اصطلاح سیم کشی دندان کودکان) انجام نشود می‌تواند با تشدید ناهنجاری‌ها، مشکلات بیشتری همچون افزایش پوسیدگی دندانی و بیماری‌های لثه‌ای را در بزرگسالی به دنبال داشته باشد.


ارتودنسی کودکان برای درمان چه ناهنجاری‌هایی انجام می‌شود؟

شما به عنوان والدین مسئول لازم است که نسبت به پیشگیری و درمان هرگونه بیماری فرزندان خود کاملا آگاه بوده و در زمان مناسب اقدامات لازم را انجام دهید. مشکلات دهانی و دندانی کودکان علاوه بر تاثیر مهمی که در زیبایی آن‌ها خواهد داشت، بر روی سلامتی و خوردن و جویدن مواد غذایی نیز موثر خواهد بود. بنابراین در صورتی که مشکلات و ناهنجاری‌های زیر را در کودک خود مشاهده کردید حتما در اسرع وقت با مراجعه به بهترین متخصص ارتودنسی کودکان اقدام به درمان این ناهنجاری‌ها کنید. از جمله مشکلاتی که با سیم کشی دندان کودکان مرتفع خواهد شد، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. مشکل آندربایت (جلو بودن فک پایین)
  2. مشکل اوربایت (عقب بودن فک پایین)
  3. تنگی قوس فک بالا
  4. مشکل اپ بایت (ناشی از مشکلات ژنتیکی و یا عادات مخربی همانند مکیدن انگشت شست)
  5. افتادن زود هنگام دندان‌های شیری (حفظ فضای لازم برای رشد دندان‌های دائمی)

کدام عادت‌های کودکان ممکن است مشکلات دندانی ایجاد کند؟

یکی از عاداتی که در کودکان از دوران نوزادی تا دوران کودکی بسیار شایع است عادت مکیدن انگشت شست است. این عادت طبق نظر متخصص دندانپزشک اطفال و همچنین متخصص ارتودنسی کودکان تا حدود 4 سالگی هیچ منعی نخواهد داشت؛ ولی بعد از 4 سالگی، ادامه داشتن این عادت می‌تواند مشکلات و ناهنجاری‌های جدی همانند عقب رفتگی فک پایین و جلو آمدن دندان‌های جلویی فک بالا، تنگی قوس فک بالا و اپ بایت (فاصله گرفتن دندان‌های جلویی فک بالا و پایین از یکدیگر) به وجود بیاید. در نتیجه والدین عزیز دقت کافی داشته باشند تا عادت غلط کودکان خود را درمان کنند.

عادت مکیدن انگشت کودکان و ارتودنسی کودکان



بهترین سن برای ارتودنسی کودکان چه زمانی است؟

طبق نظر متخصصان ارتودنسی سنین 6 یا 7 سالگی بهترین زمان مراجعه برای اولین معاینه ارتودنسی کودکان است. دندان‌های شیری کودکان تقریبا از سن 6 سالگی شروع به افتادن می‌کنند بنابراین در سن حدودا 7 سالگی که ترکیبی از دندان‌های شیری و دائمی در دهان کودک وجود دارد بهترین زمان برای اولین معاینه ارتودنسی کودکان است تا وجود هرگونه ناهنجاری دندانی تشخیص داده شده و در صورت تشخیص متخصص ارتودنسی کودکان اقدامات اولیه برای پیشگیری و یا درمان این ناهنجاری‌ها شروع شود.

آیا ارتودنسی در سن 7 سالگی خیلی زود نیست؟!

بسیاری از والدین نگران هستند که انجام ارتودنسی در سنین کم و حدود 7 سالگی ضرری برای کودک آن‌ها نداشته باشد؟!

بهتر است بدانید که مراجعه به متخصص ارتودنسی کودکان در سن 7 سالگی الزاما به معنای شروع روند درمانی ارتودنسی کودک شما نخواهد بود. بسیاری از ناهنجاری‌های دندانی در این سن برای متخصص ارتودنسی اطفال کاملا قابل تشخیص بوده و با توجه به وضعیت دهان و دندان‌های کودک شما طرح درمان مناسب را تعیین می‌کند؛ با این وجود بیشتر این ناهنجاری‌ها باید در سنین بالاتر و نزدیک به بلوغ کودک درمان شود. از جمله ناهنجاری‌هایی که می‌توان در همان سنین 7 تا 9 سالگی توسط متخصص ارتودنسی کودکان درمان گردد، درمان جلو بودن فک پایین کودک است.

با مراجعه به متخصص ارتودنسی کودکان در سن 7 سالگی علاوه بر معاینه وضعیت دندان‌های کودکان و تعیین فازهای درمانی وی، متخصص ارتودنسی به بررسی عادت مخرب کودک همانند مکیدن انگشت شست می‌پردازد تا از ایجاد مشکلات بعدی همانند مشکلات استخوانی در فک و دندان‌ها جلوگیری کند.

ارتودنسی کودکان

دقیقا چه ناهنجاری‌هایی در سن 7 سالگی با ارتودنسی کودکان درمان می‌شود؟!

در صورتی که برای فرزندتان نیاز به معاینه و مشاوره با متخصص ارتودنسی کودکان دارید، می‌توانید از طریق فرم زیر با دکتر داودیان متخصص ارتودنسی ارتباط برقرار کنید.

دریافت نوبت حضوری مشاوره با متخصص ارتودنسی کودکان

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden

برای ارتودنسی کودکان از چه نوع ارتودنسی استفاده می‌شود؟

نوع ارتودنسی مورد استفاده در دوران کودکی کاملا وابسته به نوع ناهنجاری‌های دندانی کودک داشته و به تشخیص متخصص ارتودنسی کودکان انجام می‌شود. در بسیاری از موارد ترجیح بر این است که از ارتودنسی ثابت استفاده شود ولی به دلیل شرایط سنی کودک و وجود دندان‌های شیری به ناچار باید به سراغ ارتودنسی متحرک کودکان رفت. زمانی که دندان‌های شیری از بین رفته و تعداد دندان‌های دائمی کودک افزایش پیدا کند، می‌توان به سراغ ارتودنسی ثابت و نیمه ثابت نیز رفت.

چه زمانی باید از ارتودنسی متحرک برای کودکان استفاده کرد؟!

نقل قول دکتر داودیان درباره ارتودنسی کودکان
نقل قول دکتر داودیان درباره ارتودنسی کودکان

ویدیوهای ارتودنسی کودکان در کلینیک سیمادنت


مراجعه به بهترین متخصص ارتودنسی کودکان در شمال تهران

از آنجا که در طول دوره درمان ارتودنسی اطفال لازم است به صورت مکرر به دندانپزشکی مراجعه شود، بعد مسافت برای بسیاری از والدین مهم خواهد بود، بنابراین بهتر است برای انجام ارتودنسی کودکان خود، کلینیک دندانپزشکی را که تا حد امکان نزدیک به محل سکونتتان است انتخاب کنید. در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، جردن، شریعتی، میرداماد، پاسداران و سایر محله‌های این مناطق هستید و قصد مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی در شمال تهران را دارید، می‌توانید به مطب شریعتی سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد، ساختمان پزشکان منظرنژاد، طبقه 3، واحد 11

کلینیک شریعتی سیمادنت

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden


مراجعه به بهترین متخصص ارتودنسی کودکان در غرب تهران

کلینیک دندانپزشکی سیمادنت شعبه‌ای دیگر نیز در غرب تهران داشته و در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند صادقیه، ستارخان، مرزدارن، جنت آباد، سعادت آباد یا حتی کرج هستید و قصد مراجعه به یک مرکز تخصصی دندانپزشکی جهت ارتودنسی کودکان خود را دارید، می‌توانید به مطب ستارخان سیمادنت مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، خیابان ستارخان، بین خیابان شادمهر و بهبودی، ساختمان پزشکان ستارخان، طبقه ۵

کلینیک سیمادنت ستارخان

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
Hidden
مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :
Hidden
Hidden
آیا شما بیمار جدید هستید :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden
بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :
Hidden

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت