انواع لامینت (ونیر) دندان (لومینرز و کامپوزیتی): مزایا، عوارض، هزینه

انواع لامینت (ونیر) دندان (لومینرز و کامپوزیتی): مزایا، عوارض، هزینه

انواع لامینت (ونیر) دندان (لومینرز و کامپوزیتی): مزایا، عوارض، هزینه

عناوین

لمینت دندان، که از آن با اصطلاح‌های لمینت سرامیکی یا ونیر کامپوزیتی نیز یاد می‌شود، به پوسته‌های باریک هم‌رنگ دندان، رزین کامپوزیتی یا سرامیکی نیمه‌شفافی گفته می‌شود که به طور سفارشی متناسب با دندان بیمار ساخته می‌شود تا با قرار گرفتن روی آن شکل، رنگ و ظاهر کلی دندان را بهبود دهد. پس از اصلاح طرح لبخند با لمینت کردن دندان می‌توانید با دندان‌هایی مرواریدگون به زیبایی لبخند بزنید و زیبایی چهره خود را دو چندان کنید.

لمینت سرامیکی یک درمان زیبایی مناسب برای افرادی است که می‌خواهند با پوشاندن نقص‌های دندان‌های خود از لبخندی زیبا و هالیوودی برخوردار شوند. در صورت سالم بودن ساختار دندان‌ها و پوسیده یا بیمار نبودن آن‌ها لمینت سرامیکی انتخابی مناسب برای زیباتر کردن دندان‌ها محسوب می‌شود. متخصصین ما در کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت لمینیت سرامیکی را به عنوان راه‌حلی سریع و آسان برای زیباتر کردن لبخند توصیه می‌کنند. جهت مشاوره یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های 26710760 66520980 تماس حاصل فرمایید یا از طریق تلگرام سوالات خود را مطرح فرمایید.

انواع ونیر

  • ونیر رزین کامپوزیتی: ونیر کامپوزیتی ارزان‌ترین نوع ونیر است که از مزایای جوانسازی متعددی از قبیل پوشاندن ترک‌ها، لب پر شدگی‌ها، شکستگی‌ها، فاصله‎ها و تغییر رنگ برخوردار است.
  • ونیر سرامیکی: ونیر سرامیکی از سرامیک مرغوب بادوامی تشکیل می‌شود که می‌توان رنگ آن را با رنگ دندان‌های مجاور متناسب کرد تا لبخندی طبیعی و یک دست خلق شود.
  • لومینرز: لومینرز نوع خاصی از ونیر سرامیکی است و درمان ترمیمی کاملاً محافظه کارانه‌ای است که به حداقل آماده‌سازی و تراش دادن دندان نیاز دارد، یا این که تراش دادن اصلاً ضرورتی ندارد.

مزایای لمینت سرامیکی

لامینت سرامیکی نسبت به رزین کامپوزیتی از مزایای زیر برخوردار است:

  • لامینت سرامیکی استحکام بالاتری دارد: اگر چه لامینت سرامیکی بسیار باریک است، اما پس از چسباندن روی دندان سالم بسیار محکم می‌شود. لمینیت سرامیکی سال‌ها معمولاً 10 تا 15 سال روی دندان باقی می‌ماند.
  • لمینت سرامیکی ظاهری طبیعی و شبیه به دندان واقعی دارد: نیمه‌شفاف بودن سرامیک ظاهری شبیه به دندان طبیعی ایجاد می‌کند و نور را مانند مینای دندان انعکاس می‌دهد و حس عمق ایجاد می‌کند.
  • لامینت سرامیکی در برابر لک شدن مقاوم است: سرامیک برخلاف دیگر مواد زیبایی باندینگ، نرم و نفودناپذیر است و به همین دلیل کشیدن سیگار یا ادویه‌ها یا مایعات تیره و رنگی غلیظ لکه‌های دائمی روی آن به جا نمی‌گذارد.
  • لمینیت سرامیکی محافظه‌کارانه و نگهدارنده است: فقط مقدار اندکی از ساختار دندان تراشیده می‌شود یا این که اصلاً تراشی داده نمی‌شود.

مزایای لمینت سرامیکی

مقایسه لمینت سرامیکی با ونیر کامپوزیتی

نقاط ضعف لمینت سرامیکی در مقایسه با رزین کامپوزیتی عبارت است از:

  • لمینت سرامیکی روی صندلی دندانپزشکی ساخته نمی‌شود: لامینت سرامیکی در لابراتوار دندانپزشکی ساخته می‌شود، بنابراین حداقل به دو جلسه ویزیت نیاز دارد. لامینت رزین کامپوزیتی در یک جلسه کامل می‌شود.
  • لمینت سرامیکی گران‌تر از لمینت کامپوزیتی است: جایگذاری لامینت زمان بیشتری می‌برد و ساخت و چسباندن آن به تخصص و منابع بیشتری نیاز دارد. بنابراین طبعاً هزینه آن بیشتر است.
  • لمینت سرامیکی قابل ترمیم نیست: اگر لمینت سرامیکی بشکند، چاره‌ای جز تعویض آن وجود ندارد.

مشکلات قابل اصلاح با لمینت دندان

جایگذاری لمینت دندان ارتودنسی سریع نیز نامیده می‌شود، چون با لمینت می‌توان مشکلات و نقص‌های متعدد ایجاد شده در ناحیه لبخند را اصلاح کرد. بعضی از کاربردهای لمینیت عبارت است از:

  • فاصله دار بودن دندان‌ها
  • شکل نامناسب یا کج بودن دندان‌ها
  • شکستگی یا لب پر شدن دندان‌ها
  • لک‌های دائمی خارجی و یا لک‌های داخلی دندان‌ها
  • پر کردگی‌های ناخوشایند یا لک شده

با لمینیت دندان می‌توان دندان‌ها را زیباتر و مرتب‌تر کرد، اما این درمان زیبایی نمی‌تواند مشکل هم‌محوری فک را برطرف کند یا اختلال‌های آندربایت و دیپ‌بایت را اصلاح کند. برای اصلاح مشکلات پیچیده‌تر باید درمانارتودنسی انجام شود.

مشکلات قابل اصلاح با لمینت دندان

متقاضی مناسب برای لامینت دندان

لمینت دندان برای همه بیماران یا برای تمام دندان‌ها مناسب نیست. انتخاب مورد مناسب عامل بسیار مهمی در موفقیت این روش است. فقط و فقط دندانپزشک می‌تواند تعیین کند که آیا لمینت درمان مناسبی برای ایجاد تغییر مورد نظر محسوب می‌شود یا خیر. لمینت دندان در شرایط زیر توصیه نمی‌شود:

  • سالم نبودن دندان‌ها: پوسیدگی دندان و بیماری فعال لثه باید قبل از ساخت و باندینگ لمینت درمان شود.
  • ضعیف بودن دندان‌ها: اگر بخش قابل توجهی از ساختار دندان از بین رفته باشد یا پر کردگی وسیع داشته باشد، دندان به اندازه کافی قوی نیست تا پس از لمینت عملکرد مناسب داشته باشد.
  • کافی نبودن مینای دندان‌ها: چنانچه بتوان لمینت را به مینای دندان چسباند، درمان موفقیت‎آمیزتر خواهد بود.
  • عادت داشتن بیمار به دندان قروچه یا روی هم فشار دادن دندان‌ها: این عادت‌ها باعث می‌شود لمینت دندان به راحتی ترک بردارد یا بشکند.
  • پایدار نبودن بایت
  • نامرتب و کج بودن شدید دندان‌ها: درمان ارتودنسی باید برای رسیدن به بهترین نتیجه انجام شود.

متقاضی مناسب برای لامینت دندان

قبل از لمینت سرامیکی

ناراحتی‌های دهان و دندان باید قبل از اعمال لمینت سرامیکی درمان شود، چون مشکلات دهان و دندان علاوه بر خطرات بدیهی سلامتی مستقیماً به استحکام لمینت آسیب می‌زند. به علاوه با رعایت این اقدام احتیاطی لازم نیست که لمینت پس از مدتی جدا شود تا پوسیدگی گسترده درمان شود. به خاطر داشته باشید که گسترش یافتن پوسیدگی زیر ترمیم زیبایی بسیار دردناک است.

قبل از لمینت سرامیکی

فرایند انجام لمینت سرامیکی دندان

لامینت دندان معمولاً در دو جلسه انجام می‌شود:

جلسه اول

دندانپزشک در جلسه اول که یک تا دو ساعت طول می‌کشد، اقدامات زیر را انجام می‌دهد:

  • دندانپزشک دندان‌ها را معاینه می‌کند، به خواسته و انتظار بیمار از درمان گوش می‌دهد و رنگ دقیق لمینت را انتخاب می‌کند. درباره اندازه و شکل دندان نیز صحبت می‌شود. دندانپزشک محدودیت‌های اصلاحی لمینت سرامیکی را نیز به بیمار اطلاع می‌دهد.
  • دندانپزشک دندان‌ها را معاینه می‌کند، به خواسته و انتظار بیمار از درمان گوش می‌دهد و رنگ دقیق لمینت را انتخاب می‌کند. درباره اندازه و شکل دندان نیز صحبت می‌شود. دندانپزشک محدودیت‌های اصلاحی لمینت سرامیکی را نیز به بیمار اطلاع می‌دهد.
  • پس از قالب‌گیری مدل دقیقی از دندان‌ها ساخته می‌شود که لمینت سرامیکی روی آن به صورت سفارشی ساخته می‌شود.
  • لامینت موقت گاهی روی دندان‌ها چسبانده می‌شود. استفاده از لامینت موقت به این موضوع بستگی دارد که چه مقدار از ساختار دندان تراش داده شده و چه تغییراتی ایجاد شده است.

فرایند انجام لمینت سرامیکی دندان

جلسه دوم

دندانپزشک در جلسه دوم، که یک تا دو ساعت طول می‌کشد، اقدامات زیر را انجام می‌دهد:

  • چنانچه از لمینت موقت استفاده شده باشد، در ابتدای جلسه لمینت موقت برداشته می‌شود.
  • دندانپزشک و بیمار مناسب و اندازه بودن لمینیت سرامیکی را بررسی می‌کنند و بیمار درباره شکل و رنگ، اندازه به دندانپزشک توضیح می‌دهد و دندانپزشک قبل از چسباندن لامینت به دندان مطمئن می‌شود که بیمار از نتیجه رضایت دارد. دقت کنید که قبل از چسباندن لامینت به دندان می‌توان هر تغییری را ایجاد کرد، اما بهتر است لمینت را پس از باندینگ دستکاری نکرد.
  • دندانپزشک دندان را پس از تایید بیمار با محلول اسیدی ملایم تمیز می‌کند. چسب باندینگ همرنگ دندان روی دندان زده می‌شود. سپس لمینت خشک می‌شود و با تابش نور سفت می‌شود و به دندان می‌چسبد.
  • سیمان اضافی پاک می‌شود، نخ کشیده می‌شود و لمینت پولیش داده می‌شود.

فرایند انجام لمینت سرامیکی دندان

مراقبت از لمینت دندان

اگر از لمینیت دندان به خوبی مراقبت نکنید، باید منتظر ترک خوردن و شکستگی یا جدا شدن آن باشید. رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم و دوره‌ای به دندانپزشک و حداقل دو بار جرم‌گیری در سال برای افزایش استحکام و طول عمر لامینت ضروری است. به علاوه باید از جویدن یا گاز زدن چیزهای سختی مانند آجیل و یخ خودداری کنید.

مراقبت از لمینت دندان

هزینه و مدت زمان درمان با انواع لمینت

دو نوع ونیر وجود دارد:

  • لمینت (ونیر) سرامیکی (غیرمستقیم): ابتدا در لابراتوار دندانپزشکی لمینت سرامیکی براساس مدل قالب‌گیری شده ساخته می‌شود، بنابراین درمان با لمینت سرامیکی در دو جلسه انجام می‌شود. قیمت لامینت سرامیکی بیشتر از گونه کامپوزیتی است و هزینه آن برای هر دندان اعلام می‌شود. طول عمر لمینت سرامیکی 10 تا 15 سال یا بیشتر است.
  • ونیر کامپوزیتی مستقیم: ونیر در یک جلسه به مینای دندان چسبانده می‌شود. هزینه لامینت کامپوزیتی کمتر است، اما ماندگاری آن نیز کوتاه‌تر و فقط 5 تا 7 سال است.

هزینه و مدت زمان درمان با انواع لمینت

جایگزین‌های لمینت دندان

نزدیک‌ترین جایگزین زیبایی محافظه کارانه برای لمینت سرامیکی رزین کامپوزیتی است. رزین کامپوزیتی ماده پر کردن همرنگ دندان است که می‌توان از آن برای لمینت دندان استفاده کرد. روکش نیز برای اصلاح همان مشکلاتی به کار برده می‌شود که با لمینت دندان نیز درمان می‌شود، اما روکش به اندازه لمینت محافظه‌کارانه و نگهدارنده نیست.

جایگزین‌های لمینت دندان
ارتباط با تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیما دنت
مشاوره آنلاین
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
تماس با ما
سیمادنت
دریافت نوبت